46" LCD eller plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

46" LCD eller plasma?

Hei folkens

Jeg er på utkikk etter en 46" tv. Burde jeg kjøpe LCD eller plasma? Skal brukes til tv i stua.

Er det noen sterke anbefalinger for +-10 000 kr?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lcd eller plasma

Nå er ikke jeg noe spesialist i dette, men etter som jeg har forstått er plasma tv raskere i oppdateringa av bilde slik at ved fotball kamper og bilrace og slike ting som krever at ting skjer fort skal plasmaen være bra. Lcd er vel det som skal være det store og beste. Lcd tv er jo lagd opp slik at di bruker dioder til å vise bildene, samt at det bruker mindre strøm og det blir mindre varmeutvikling. Jeg personlig faller veldig ofte for samsung sine tv`er på grunn av at jeg synes di gir veldig fine farger og har et veldig bra bilde og bra sortnivå. Men det er veldig stor forskjell på bilde kvaliteten på tvèr innen for samme merke også, så en bør se på forskjellige. Men nå har jo også LED tv kommet, enste forskjellen mellom vanlig lcd og led er at det er bagrunnsbelysning i tillegg som skal gi ekstra bra bilde kvalitet. Jeg personligliker lcd veldig godt men må si at led tv gir et veldig klart og pent bilde. Jeg har ikke skaffet med flatskjerm selv enda, men jeg skal se på et led 46tommer samsung tv som kommer inn nå snart eller har kommet til ikke mer en 10000,- hos elkøp. Ellers er det bare å titte seg rundt og ta det en synes ser best ut for en selv. Innenfor prisrammen din skal det ikke være noe problem å skaffe seg et bra tv. Med mindre du vil ha et med 3D.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du misforstått noe, de pikslene i en LCD skjerm er ikke lysdioder, men flytende krystaller som fungerer som et fargefilter.
    En LED TV har lysdioder som bakgrunnsbelysning, mens en vanlig LCD har lysrør/panel.. Fordelen med led belysning er at belysningen kan styres i forskjellige deler av bildet lynraskt..

En plasmaskjerm består av mange celler med fosfor som nesten fungerer som små lysrør..

Du tenker på OLED, der består pikslene av lysdioder. OLED er den klart beste teknologien på kontrast og sortnivå, men ennå fins den mest bare i mobiler.

LCD er det beste hvis det kan komme solstråler inn på skjermen, da plasma lett kan gi gjennskinn.
    Plasma har som regel bedre sortnivå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •