Oppheng av 42" TV i gipsvegg med få stendere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppheng av 42" TV i gipsvegg med få stendere

Hei,

Nå er ny TV på vei, en Grundig Vision 7 42". Denne har jeg tenkt å henge på veggen i leiligheten.

Problemet er det, at jeg skal henge den på en vegg med to skyvedører, slik at det er veldig lite "fritt" rom inni veggen mellom dørene når de er åpne. Jeg har brukt magneter til å lokalisere stenderne, og de har en avstand på 17cm.

Vil det fungere, med et vanlig TV-oppheng uten svingmuligheter, å feste det med kun 17cm avstand mellom stenderne (dette blir da selvsagt midt bak TVen)? TVen veier 23 kg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bardman
    Hei,

Nå er ny TV på vei, en Grundig Vision 7 42". Denne har jeg tenkt å henge på veggen i leiligheten.

Problemet er det, at jeg skal henge den på en vegg med to skyvedører, slik at det er veldig lite "fritt" rom inni veggen mellom dørene når de er åpne. Jeg har brukt magneter til å lokalisere stenderne, og de har en avstand på 17cm.

Vil det fungere, med et vanlig TV-oppheng uten svingmuligheter, å feste det med kun 17cm avstand mellom stenderne (dette blir da selvsagt midt bak TVen)? TVen veier 23 kg.
    tror ikke det er noe problem, har selv festet 55" samsung på gipsvegg uten stendere bare bruke kraftige nok ankere og nok festepunkter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordinære gipsanker har en veldig lav profil (3-4mm) inne i veggen, hvis du kutter skruen til ankeret ned slik at den akkurat er lang nok så har du en ganske solid løsning som kan bære MYE mer en 23kg. Hvis det er ingen klaring inne i veggen bør du bruke gipsplugger.

Hvis du får en skru eller to i en stender så er det forsåvid godt nok til å holde TVen, skruer rett i gips bør holde men jeg vil ikke anbefale det hvis et uhell inntreffer og TVen blir utsatt for ekstra vekt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv festet TVer i gipsvegger med nok festepunkter, men her er problemet at jeg har et snevert område (kun 17 cm i bredde) å skru noe som helst i... Det å kutte skruene på gipsankrene var ikke så dumt, men tror faktisk dørene er så tykke at de ville komme borti likevel...
    Ellers regner jeg jo egentlig med at det fungerer å skru kun i stenderne, selv om det ikke blir stå stor bredde på innfestingen.
    Er det noen forskjell om det er stålstendere eller tre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med trestendere er naturligvis at de er tykkere og du kan bruke ekstra lange skruer, men siden dette er snakk om en skyvedørsvegg så er det ganske naturlig at den har stålstendere.

Stålstendere er naturligvis ikke noe problem å feste i så lenge som du ikke borrer for aggressivt og utvider hullet for mye, dette er da vanligvis ikke et problem i stål men i aluminium (og siden du har testet med magneter så er vel stål en konklusjon :P).

Lykke til med den nye TVen din!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis det er stål må bruke selvborende skruer. Det er det beste. Da lager de perfekt hull

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har samme problem som deg. Hovrdan hengte du opp tv-en din opp til slutt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •