Spørsmål til dere som har plasmaskjermer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål til dere som har plasmaskjermer.

Jeg får nå endelig min Panasonic G20 i hus og kan nesten ikke vente med å sette på både Bluray-filmer og HD-sendinger. Jeg har dog allikevel noen tanker, og spør derfor dere som har plasma fra før.

1. Er det bare å plugge i alle kontakter og sette i gang, eller bør plasmaskjermer få en "myk" start? Tenker da på at nye stereokomponenter gjerne har en innspillingstid før ting virkelig sitter, og for å unngå at noe "går galt"! :-?

2. Trenger jeg gjøre noe med innstillingene, justere ned lysstyrke og kontrast kanskje, for å unngå eventuelle innbrenninger eller andre "feil"?

3. Har dere opplevd noen "barnesykdommer" som jeg bør være klar over eller være på utkikk etter?

4. Til dere som har samme tv - har dere bare positive opplevelser med tv'n, eller er det noe rusk i maskineriet til tider?

5. Hva med galvanisk skille? Jeg har en slik sak fra Clas Ohlsson, en hvit billig dings :-| Holder den eller bør jeg ha noe annet?

Har dere annen informasjon som er av verdi, positivt som negativt, så setter jeg pris på å få høre om det slik at jeg ikke gjør noen feil. Det er kjipt å få høre senere at man burde ha gjort sånn og slik :-?

Jeg krysser fingrene for at dette blir en "walk in the park!"
    Gleder meg i alle fall!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ofte anbefalt å kjøre 100-200 timer på redusert lys og kontrast, men jeg kjørte THX nesten med én gang på min LG. Har ikke sett noe muffins på den ihvertfall.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg kan ikke svar på om det er nødvendig eller ikke, men mange produsenter "anbefaler" at man skrur litt ned på lysstyrke og kontrast de første 50-250 timene. Det er også anbefalt å bruke fullskjerm-modus samme tid, dette for å unngå ir (image rentention) fra sorte striper oppe og nede.
    Samtidig skal det også sies at Panasonic er generelt ekstremt lite plaget med ir.

Som sagt, jeg personlig har ingen formening om dette egentlig har så mye å si, men om noe skulle skje så har man ihvertfall dekket seg på det punktet.
    + Man får kanskje en slags "godhetsfølelse" for at man har gjort de anbefalte tingene...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme selv, og eneste jeg har justert er de verdier jeg har funnet hos flatpanels.dk (Panasonic G20 test/anmeldelse - FlatpanelsDK) som er:

Herunder mine indstillinger efter kalibrering.

Efter kalibrering
    Profil: THX
    Kontrast 36
    Lys: 0
    Farve: 30
    Skarphed: 0
    Farvestyring Fra
    Eco-format Fra
    P-NR Fra
    Intelligent Frame Creation Til/Fra
    Panel Til
    R-gain +3
    G-gain -2
    B-gain 0
    R-cutoff +2
    G-cutoff -1
    B-cutoff 0

Plugget i alle kontakter og kjørte ivei, eneste er vel at det er greit å ikke ha statisk bilde over for lang tid i starten, for såvidt jeg har skjønt er plasmaene mest utsatt for innbrenning den første tiden. (ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for det).

Galvanisk skille trenger du kun dersom vegguttaket og tv kontakten er jordet.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting man kan ha i bakhodet er at et tv apparats karakteristikk kan forandre seg til en viss grad etter så og så mange timers bruk.
    Det vil si at farger lystyrke kontrast o.l. kan faktisk endre seg litt over tid, spesielt de første 100-200 timene.

Ergo kan det være lurt å vente med skikkelig kalibrering til etter apparatet har fått en del timer på baken. Eventuelt kalibrere på nytt.

Newcomer nikkospikko sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kalibrerte min med det samme jeg fikk den, og har kjørt det på samme innstillinger siden. Hender fra tid til annen at noe innbrenning oppstår (meget svakt), dette fordi panasonicen er koblet til pc og jeg kan være slapp til tider 8)

Løser det enkelt ved å sette tv'en til å vise "svøvær" i ca 15 min, og problemet er borte/løst.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jvc1986
    Har samme selv, og eneste jeg har justert er de verdier jeg har funnet hos flatpanels.dk (Panasonic G20 test/anmeldelse - FlatpanelsDK) som er:

Herunder mine indstillinger efter kalibrering.

Efter kalibrering
    Profil: THX
    Kontrast 36
    Lys: 0
    Farve: 30
    Skarphed: 0
    Farvestyring Fra
    Eco-format Fra
    P-NR Fra
    Intelligent Frame Creation Til/Fra
    Panel Til
    R-gain +3
    G-gain -2
    B-gain 0
    R-cutoff +2
    G-cutoff -1
    B-cutoff 0

Plugget i alle kontakter og kjørte ivei, eneste er vel at det er greit å ikke ha statisk bilde over for lang tid i starten, for såvidt jeg har skjønt er plasmaene mest utsatt for innbrenning den første tiden. (ikke det at jeg bekymrer meg spesielt for det).

Galvanisk skille trenger du kun dersom vegguttaket og tv kontakten er jordet.
    Takker for svar!

Kjørte du kalibrering på din skjerm med en gang? Kan jeg bruke de innstillingene eller hjemmekino sine uten å kjøre kalibrering?

--------------------------

Når dere justerer ned lysstyrke og kontrast, hvor mye må man ned for at det skal ha effekt? Snakker vi bare noen få steg, eller så mye at det blir "rart" å se tv de første 100 timer? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å kopiere innstillinger er IKKE kalibrering Men det kan nok gi et bedre bilde enn standard innstilling. THX er ganske bra å en bør absoultt ha sikkelig måle utstyr før en skal begynne å forbedre tv fra THX modus. Men det skader ikke å bruke de overnevnte innstilinger heller men ikke sikkert at de måler bedre enn THX på din skjerm...

Selv kalibrerte jeg min Samsung med det samme jeg fikk den men fikk et ganske annet resultat når jeg kalibrerte igjen etter ca 1 år å skjermen var sikkelig innkjørt.

Så sett tv i THX modus og sett på orbitter mot innbrenning hvis tv har dette og evt senk kontrast litt de første 200 timer.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok engang - takk for svar!

Jeg er fortsatt usikker på hvor langt ned man justerer kontrast og lysstyrke. Hva har dere for verdier der? Jeg endte på fra 36 til 20 på kontrast og 0 til -16 på lysstyrke, i THX-modus. Er dette for mye? Synes nemlig ikke bildet ble helt optimalt :-?

Og så opplever jeg en highpitch pipe/småknitre-lyd enda jeg sitter litt over 3 meter unna. Blir dette borte etter hvert, eller har jeg fått et mandagseksemplar? :-?

Ellers må jeg si at jeg liker det jeg ser, spesielt på HD-sendinger Har ikke testet Bluray ennå, men det kommer

Forresten - hva type HDMI kabel bruker / anbefaler dere? Jeg har for øyeblikket en ps3 hdmi-kabel kjøpt på play.com. Duger den, eller får jeg bedre resultat med en annen?

rs banditt : orbitter finner jeg ikke, men har ikke lest hele brukermanualen ennå da Men hva er det egentlig?

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic er de plasmaskjermene som sliter minst med innbrenning/IR. Bare ikke kjør kontrasten veldig høyt de første 100-200 timene. Og vær forsiktig med statiske bilder/stillbilder (PC og spill).
    Blindtester har vist at det ikke er noe å vinne på dyre HDMI-kabler så lenge de er korte (1-1.5 m). Lange kabler (f.eks. til projektor) bør være av høy kvalitet.
    Og - om ingen har sagt det: de fleste plasmaskjermer får bedre bilde i løpet av innkjøringsperioden :grin:
    Lykke til med en knallskjerm!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Nok engang - takk for svar!

Jeg er fortsatt usikker på hvor langt ned man justerer kontrast og lysstyrke. Hva har dere for verdier der? Jeg endte på fra 36 til 20 på kontrast og 0 til -16 på lysstyrke, i THX-modus. Er dette for mye? Synes nemlig ikke bildet ble helt optimalt :-?

Og så opplever jeg en highpitch pipe/småknitre-lyd enda jeg sitter litt over 3 meter unna. Blir dette borte etter hvert, eller har jeg fått et mandagseksemplar? :-?

Ellers må jeg si at jeg liker det jeg ser, spesielt på HD-sendinger Har ikke testet Bluray ennå, men det kommer

Forresten - hva type HDMI kabel bruker / anbefaler dere? Jeg har for øyeblikket en ps3 hdmi-kabel kjøpt på play.com. Duger den, eller får jeg bedre resultat med en annen?

rs banditt : orbitter finner jeg ikke, men har ikke lest hele brukermanualen ennå da Men hva er det egentlig?
    Du trenger ikke å overdrive reduskjonen av lys og kontrast - reduser den til 80-90% av det som er optimalt/max. Trolig er det viktigere å unngå statiske bilder og striper over og under på film enn å redusere kontrasten. Husk og å aktivere oribiter - en skjermsparer som flytter bildet 1-2 pikler med jevne mellomrom.

Mange TV har en høyfrekvent lyd - også min Pioneer. Jeg reagerte på den med en gang men nå legger jeg knapt merke til den. Den kan forsvinne, men i de fleste fall må du leve med summingen med mindre produsenten gjør noen inngrep i TV'n. De har normalt en standard for hvor mye som kan aksepteres. De fleste HDMI kabler er OK så lenge kontakten er god og sitter godt.

Lykke til med ny TV og ikke bekymre deg for mye - gled deg :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du trenger ikke å overdrive reduskjonen av lys og kontrast - reduser den til 80-90% av det som er optimalt/max. Trolig er det viktigere å unngå statiske bilder og striper over og under på film enn å redusere kontrasten. Husk og å aktivere oribiter - en skjermsparer som flytter bildet 1-2 pikler med jevne mellomrom.

Mange TV har en høyfrekvent lyd - også min Pioneer. Jeg reagerte på den med en gang men nå legger jeg knapt merke til den. Den kan forsvinne, men i de fleste fall må du leve med summingen med mindre produsenten gjør noen inngrep i TV'n. De har normalt en standard for hvor mye som kan aksepteres. De fleste HDMI kabler er OK så lenge kontakten er god og sitter godt.

Lykke til med ny TV og ikke bekymre deg for mye - gled deg :-D
    Hvordan aktiverer en "Oribiter"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Persjoners øyne er som regel ikke like... så litt etterjusteringer må mann regne med når mann "kopierer".

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders W
    Hvordan aktiverer en "Oribiter"
    Si det, det varierer fra TV til TV - sjekk manual eller let :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Si det, det varierer fra TV til TV - sjekk manual eller let :-D
    Er en G20.

Manualene er på CD, cdrom'en på pc'en er ødelagt... Har leita også, men det heter nok noe annet i menyene.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skummet bruksanvisningen til G20 og finner intet om hverken Orbiter eller tilsvarende funskjoner.
    Tror ikke Panasonic har denne muligheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •