Kjempespørsmål! LG60" vs Panasonic 50" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke så uventet at det ble mye blest rundt den lista gitt...

Ville bare hjelpe tdynna med valg av TV. Og... siden jeg faktisk har 6 år som TV montør/custom installer bak meg, har jeg installert/testet noen hundre TV'er. Med dette følger det "litt" erfaring.... det, og feedback fra kunder, ble MEGET kort fortalt i denne listen. Ikke se på det som en fasit!!!

Jeg er selv fan av store fete TV'er... men når man kommer et stykke er det ikke alltid "størst er best" prinsippet. Selv om det ser kult ut for oss gutta å ha stor kul TV på veggen, for å imponere både kompiser å damer ..ikke minst ha en så nær som "ekte kino" opplevelse i sin egen stue.

Det kommer ann på bruk, plassering, romstørrelse, og lysforhold, Tv’ens grensesnitt (tilkoblinger) +++

Var ikke meningen å provosere dere "større = best fanatikere". Skulle som sagt bare dele min erfaring med en annen lyd og bilde interessert person.

Denne diskusjonen finner man som et par andre her også hevder, ingen konklusjon på. Alt er en smaks-sak.
    ...men ikke kom her å fortell meg at man får en behagelig filmopplevelse av å sitte 2 meter fra en 60”. Det blir for dumt...

Håper tdynna finner ut ifra de poster som er gitt, finner ut hva som blir det endelige valget hvertfall.

Over og ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Artistix
    ...men ikke kom her å fortell meg at man får en behagelig filmopplevelse av å sitte 2 meter fra en 60”. Det blir for dumt...
    Vel, mulig jeg ikke vet hva som er godt for meg, men jeg sitter 2.5 meter unna en 63" og finner ikke det problematisk eller slitsomt i det hele tatt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes riktig sitteavstand kommer ann på oppløsningen på skjermen, ikke bildediagonalen. Sitter man så nærme at man ser pixel rutenettet, så sitter man for nærme. De som får nakkesleng av å se fotbalkamp på TV, hvor langt unna sitter dere banen når dere er på stadioen og ser fotballkamp, og hvordan løses det å kjøre bil?

Edit: ellers når det gjelder valg av skjerm, så går jeg også rundt i tenkeboksen fortiden. I motsettning til de plasma alternativene som listes i denne tråden, går jeg i mer retning av Led basert LCD med lokal dimming. Synes de nye LG skjermene ser veldig interessante ut i så måte.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte dum, og må bare replisere at du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Hva som er komfortabel sitteavstand er individuelt. Min 60" er i øyenhøyde på 2 meters avstand, og jeg opplever dette som riktig for meg. Det skal innskytes at synet dessverre er under normalt, men fruen - som har normalt syn - synes også denne avstanden er helt grei. Det samme gjelder andre som har sett TVen.

Synes derfor du provoserer med bedreviter-uttalelsen din. :evil:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Vel, mulig jeg ikke vet hva som er godt for meg, men jeg sitter 2.5 meter unna en 63" og finner ikke det problematisk eller slitsomt i det hele tatt.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare beklage hvis jeg har provosert noen. Det var overhode ikke meningen heller. Men for å holde seg litt til saken her så jeg er veldig interessert i å vite hva trådstarter (tdynna) har endt opp med i valg av TV... ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant lesing her!

Men for å oppdatere litt så har jeg ikke kjøpt ennå, men kortet sitter løst og "kjøp"-knappen på komplett er ikke langt unna.

Håper det er fler som kan komme med innspill på bildekvaliteten på de to skjermene, hvertfall LG sin. Jeg er ingen ekspert, men setter pris på et godt bilde! Det betyr med andre ord at jeg ikke sitter med måleinstrumenter hjemme i stua for å sjekke om bilde er bra eller ikke. Det er øye som ser spør du meg. Er Ola Normann fornøyd med tv'n sin til 2500,- på expert så har gjort et godt kjøp

Kom gjerne med flere innspill. Tv'n blir bestilt/kjøpt i helgen, evt i morgen hvis jeg får bestemt meg for den ene eller den andre.

Takk for alle gode svar så langt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic er overlegen hva angår bildekvalitet i dette tilfellet.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste hadde jo selvfølgelig vært om du kunne tatt en tur til en butikk og fått sett de live, gjerne opp imot hverandre.

Jeg er ganske sikker på at Panasonicen er best på bilde, så da blir jo spørsmålet; best mulig bilde, eller stort ok bilde?
    Derfor ville jeg absolutt tatt en tur og sett på de først.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Det beste hadde jo selvfølgelig vært om du kunne tatt en tur til en butikk og fått sett de live, gjerne opp imot hverandre.

Jeg er ganske sikker på at Panasonicen er best på bilde, så da blir jo spørsmålet; best mulig bilde, eller stort ok bilde?
    Derfor ville jeg absolutt tatt en tur og sett på de først.
    Veldig enig der, problemet er at jeg finner ikke LG sin i butikk. sikkert fordi dette er en utgått tvmodell. G20 har jeg kun sett i 46", virker nesten som de store kjedene ikke prioriterer de nye panasonic skjermene.
    På lefdal når jeg spurte etter de nye pana skjermene ble jeg fortalt at G20 skulle få en spesiell plass i tv-seksjonen, når jeg kom til butikken sto det samsung og ruva med 3D teknologi og 2 pana skjermer hang på veggen.
    Får håpe for Pana sin skyld at dette er et "enbutikkstilfelle".

For meg så er blir jeg nok kjempe fornøyd med uansett hvilken skjerm jeg velger, men hadde vært rått med 60" som tapetserte veggen:-D
    Det som bekymrer meg mest er levetiden på skjermene. LG skjermen har jo vært ute rundt et år nå hvis jeg ikke tar feil så får håpe at de som har noe negativt å si om denne skjermen skriker ut!

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna sitter du i forhold til TV'en?
    Det vil alltid være "kult" å ha stor TV... Men det er ikke så smart å kjøpe det hvis du ikke har plassen... så for å gi litt tips så har jeg lagt ved min tommelregel som kan være grei å følge:

3 meter - 32" - 37"
    4 meter - 37" - 42"
    5 meter - 42" - 50"
    6 meter - 50" - 60"
    6 meter + - Lerret!

Good luck!
    Det her var regelen for 3-4 år siden. Nå kan du halvere meteravstanden .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips er jo å bestille begge over nett. Teste de mot hverandre hjemme i stua, og se hva du selv synes er best. Så shipper du den du ikke vil ha i retur innen angrefristen på 14 dager...

Litt tungvint kanskje, men...da får du hverfall sett det selv, og kan avgjøre derretter

Blir uansett spennende.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + at man må ha en del cash tilgjengelig for og kunne gjøre noe slikt..

Ang. sitte avstand så sitter jeg ca. 2m unna en 60"... Og ville ikke satt meg lengere unna... Skal man sitte langt unna en storskjerm så kan man vell heller bare kjøpe en 15" laptop og ha på fanget??? Panasonic har nok best bilde, men PS8000 er nok langt i fra dårlig... Husk at LG er utrolig stort i utlandet, det er bare i Norge det ikke har "slått helt gjennom".... Er vell et av de mest solgte merkene i USA...Så noen dårlig tv er det ikke...

Selv ville jeg nok satset på LG'en tror jeg, pga. størrelse og design..kontra Pana'en..
    Og den er garanter ikke dårlig.. Fjorddårets toppmodell fra LG..
    Du blir nok ikke skuffet uansett hvilken du velger vil jeg tro...

Newcomer Tiltman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apwr
    Panasonic er overlegen hva angår bildekvalitet i dette tilfellet.
    Neppe overlegen, da kun de færreste vil faktisk legge merke til forskjellene. Er du en ihuga filmfatast vil Panasonic'en være bedre, men for de mer "normale" er ikke forskjellen stor nok til å være avgjørende.

Henger skjermen i rett høyde er to/tre meter's avstand til en 60" helt greit (De første radene på kino er plassert altfor lavt). 60" er imidlertid STORT (og gi lav WAF om den skal inn i stua...)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ps8000 og er i utgangs punktet greit fornøgd, godt bilde og mye tv i forhold til prisen.
    Var litt i tvil da eg kjøpte den pga LG`s tidligere frynsete rykte(valget mitt den gang stod mellom 50" pioneer og 60" LG.....) Men valgte likevel å gå for LG.

Min erfaring så langt:
    Første eg merket da eg tok tv`en i bruk var at lys styrken varierte endel, prøvde meg fram på innstillingene og justerte ned sort nivået til svakt så forsvann det.Ergo ikkje fullt utnyttelse av det som er ett av hoved argumentene for plasma.
    Leverte tv`en til reprasjon i går etter at nedre halvdel av panelet har hatt en del rare "flimringer" som har gått over i masse svarte horisontale striper.Tv er 7-8mnd gammel og brukt lite ca. 150-200t
    Så er spent på konklusjon til reperatør og videre kordan tv holdet blir.
    Reperatør meinte forøvrig at LG ikkje var overrepresentert til rep./service enn andre merker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noe å tenke på:

Japansk merke med blytungt kvalitetsstempel, kontra koreaner med tvilsom fortid som produsent av kortlivet småelektronikk.

Synd at lyd- og bilde-bransjen ikke publiserer reklamasjonsstatikk, sånn som databransjen gjør.
    Har du overhode noe å begrunne dette med? At Goldstar produserte mye rufsete i sin tid har vel absolutt ingen ting med dagens kvalitet og gjøre.

Mange hvitevare produsenter var fremragende hva gjelder kvalitet på 70-tallet, men det betyr ikke at det er tilfellet idag.

Totalt toskete utsagn.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seaholt
    Har ps8000 og er i utgangs punktet greit fornøgd, godt bilde og mye tv i forhold til prisen.
    Var litt i tvil da eg kjøpte den pga LG`s tidligere frynsete rykte(valget mitt den gang stod mellom 50" pioneer og 60" LG.....) Men valgte likevel å gå for LG.

Min erfaring så langt:
    Første eg merket da eg tok tv`en i bruk var at lys styrken varierte endel, prøvde meg fram på innstillingene og justerte ned sort nivået til svakt så forsvann det.Ergo ikkje fullt utnyttelse av det som er ett av hoved argumentene for plasma.
    Leverte tv`en til reprasjon i går etter at nedre halvdel av panelet har hatt en del rare "flimringer" som har gått over i masse svarte horisontale striper.Tv er 7-8mnd gammel og brukt lite ca. 150-200t
    Så er spent på konklusjon til reperatør og videre kordan tv holdet blir.
    Reperatør meinte forøvrig at LG ikkje var overrepresentert til rep./service enn andre merker
    Om du tenker at "sortnivå" i menyen er avgjørende for sortnivået til tven, så tar du feil, det er en bildebehandlingstekning på dårlige signaler som skal gi mer "sprut" i bildet. Trengs ikke ved skikkelig kalibrering feks.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    hadde vært rått med 60"
    ..og da bør du velge den!
    Hvis ikke, kan du fort komme til å angre hver gang du slår på TVen.

Skulle jeg ha byttet ut min Kuro 60" idag, ville jeg nok ganske sikkert gått for Panasonic TXP65V10E. Men den kan gjerne gå litt ned i pris først.

Newcomer PantZman sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på å kjøpe den 60" LGen jeg også.

Nå har jeg en 42" LG LY95 som jeg er lite fornøyd med (fraværende sortnivå og store mengder clouding).

42" som jeg har nå synest jeg er for lite for en avstand på 3 meter.
    Bruker jeg konsoll eller PC mot TVen blir det alt for lite og jeg bøyer meg automatisk fremover for å prøve å se. Det er forsåvidt greit når jeg ser film.

Er fremdeles litt redd for at 60" blir for stort. I utgangspunket var jeg på utkikk etter en 50~55".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PantZman
    Lurer på å kjøpe den 60" LGen jeg også.

Er fremdeles litt redd for at 60" blir for stort. I utgangspunket var jeg på utkikk etter en 50~55".
    Den tanken har jeg klart å slå fra meg, forrige jeg kjøpte så skulle jeg ha 37", men fikk 42" til samme pris. Vente meg fort til det.
    Har målt litt på tv benken for å se fysisk strl forskjell, 60" er stort, men det blir så fint når den kommer inn i stua

Og til den prisen så vil jeg si at det er et kupp!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •