lcd vs plasma ? (nok en gang)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lcd vs plasma ? (nok en gang)

Hei der som har god greie på dette...
    Og ja det er mange som har diskutert dette før, men jeg drister meg alikevell til ett par spm:
    1. er plasma skjermene blitt bedre mht. direkte lys (har omtrent bare vinduer i stuen)
    2. vil du få ett ok bilde om du kobler til pc?
    3. er støy og innbrenning fortsatt ett problem

Jeg skal ha ny tv (46 -50") og ser at du kan få mye for de samme pengene om du velger plasma.. stemmer det?

Reinert

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rje
    Og ja det er mange som har diskutert dette før, men jeg drister meg alikevell til ett par spm:
    1. er plasma skjermene blitt bedre mht. direkte lys (har omtrent bare vinduer i stuen)

Jeg skal ha ny tv (46 -50") og ser at du kan få mye for de samme pengene om du velger plasma.. stemmer det?

Reinert
    1. Bedre har de nok blitt, men jeg vil heller si at ingen tv er veldig bra med sola mitt i skjermen. Pass heller på at tv'n er matt og ikke blank som samsung sine design tv'er.

2. Plasma sitt minus kontra LCD/LED er vel nettopp skarpheten, den kan du nok kansje irritere deg over på en billig skjerm, men det gjør du nok på en billig lcd skjerm å!

3. Etter å ha hørt mange gode og dårlige historier her inne er ikke innbrenning noe stort problem, selv har jeg en eldre lcd som skal skiftes ut nå, den sliter med innbrenning. Men hvis du har sett på tv2 sin gigantiske logo i flere timer vil du nok ha fått litt innbrenning, men dette skal vaskes bort relativt raskt.

Beste tvkjøpet nå er vel 50"G20 evt 46" fra Panasonic til ca 12lapper. Mulig LED frikene her inne irettesetter meg, men det er nå hvertfall min mening!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid likt plasma best, og denne tråden bekrefter det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det vant VG's test på søndag - 2 x P.....:razz:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer calla1983 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er interessert i å skaffe deg 3d teknologi til en billig penge så er vel Samsung c7000/c7705 plasmaen også trolig et bra kjøp. Jeg har bestillt fra Netshop til en billig penge. Har ikke sett tester på denne enda, men fjorårets Samsung plasmaer var jo veldig bra (ja jeg vet at en del har klaget på støy, men dette får bli opp til den enkelte å vurdere viktigheten av).

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke hvorfor det er så utbredt å tro at LCD er mye bedre i direkte solskinn. Plasma har gjenskinn grunnet glassfront, LCD har mindre gjenskinn, men blir isteden helt matt og livløs der sola treffer. Og nå er det jo slik at også flere LCD har glassfront. En annen utbredt tro er at plasma er veldig lyssvakt. Dette skyldes trolig at plasma gjerne står i mørke stuer der film nytes, mens LCD oftest benyttes i opplyste rom til øvrig bruk. Det betyr ikke at LCD automatisk er bedre enn plasma i lyse omgivelser.

Hvor godt et PC-bilde er, avhenger av hvor god en tv er i seg selv. Det er jo ikke slik at alt av LCD gir perfekt PC-bilde. Har du en god plasma, så vil jeg påstå at bildet fra PC er minst like bra.

Støy er ikke et typisk plasmaproblem. Problematikken finner du på skjermer av alle teknologier. Bare kikk på modeller fra Sony og Toshiba. Innbrenning er ikke et problem. Retentions kan forekomme på noen modeller, men da hjelper det mye å omgås kontrastinnstillingen med forsiktighet. Særlig dersom sterke, statiske elementer vises over lengre tid. Selvsagt kan en og annen oppleve innbrenning den dag i dag, men da er det en garantisak. Slik skal det ikke være. Folk har tross alt opplevd innbrenning og retentions også på LCD. Selv fikk jeg et stort utslett på en Toshiba LCD. Lignet på en atomsopp.

Newcomer Tiltman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Beste tvkjøpet nå er vel 50"G20 evt 46" fra Panasonic til ca 12lapper. Mulig LED frikene her inne irettesetter meg, men det er nå hvertfall min mening!
    Jeg mener det beste kjøpet nå, mht. hva du får igjen for penga, er LG's PS8000 50" for 7999,- (NetShop). Den er jo på vei ut (fjorårsmodell) så jeg betviler at NetShop får inn fler når de har solgt tomt lageret.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rje

Reinert
    2: Om du gir skjermen et full hd signal fra pc'en fungerer dette bra. Gjør dette selv. Det plasma HAR vært dårlig på er skalerte bilder, men så lenge du gir den native oppløsning blir det knall.

3: Ja, på enkelte modeller er støy er "stort" problem. Dette henger stort sett sammen med høyere strømforbruk som lager mer varme. Og da trenger man vifter som kan fjerne varmen. Men uansett mye bedre enn en projektor.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg forstår ikke hvorfor det er så utbredt å tro at LCD er mye bedre i direkte solskinn.
    Jeg teller selv på knappene angående ny TV, og da er nettopp lys på skjermen det avgjørende punktet.

Problemet her, er at jeg kjenner flere som har LCD-TV stående i stuer like lyse som min, uten problemer med bildet. Men det er kav umulig å finne en plasma-TV som er plassert i et lyst rom; både privat og i butikker.

Har spurt i flere butikker om det er mulig å få prøve de nye Panasonic'ene i lyse omgivelser, men har så langt bare fått unnvikende svar om plassmangel o.l.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en slik, ta med hjem og se hvordan det fungerer, og så returnere om du ikke er fornøyd, få igjen pengene eller velge noe annet?

Det kan du hos flere elektronikkjeder i dag.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg teller selv på knappene angående ny TV, og da er nettopp lys på skjermen det avgjørende punktet.

Problemet her, er at jeg kjenner flere som har LCD-TV stående i stuer like lyse som min, uten problemer med bildet. Men det er kav umulig å finne en plasma-TV som er plassert i et lyst rom; både privat og i butikker.

Har spurt i flere butikker om det er mulig å få prøve de nye Panasonic'ene i lyse omgivelser, men har så langt bare fått unnvikende svar om plassmangel o.l.
    Så de har plasma tv'ene stående for seg i et mørkt område? Mens LCD står i et belyst område?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Hva med å kjøpe en slik, ta med hjem og se hvordan det fungerer, og så returnere om du ikke er fornøyd, få igjen pengene eller velge noe annet?
    Ser dessverre ut til å være eneste mulighet.

Ganske mye jobb når man ikke har bil.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg forstår ikke hvorfor det er så utbredt å tro at LCD er mye bedre i direkte solskinn. Plasma har gjenskinn grunnet glassfront, LCD har mindre gjenskinn, men blir isteden helt matt og livløs der sola treffer. Og nå er det jo slik at også flere LCD har glassfront. En annen utbredt tro er at plasma er veldig lyssvakt. Dette skyldes trolig at plasma gjerne står i mørke stuer der film nytes, mens LCD oftest benyttes i opplyste rom til øvrig bruk. Det betyr ikke at LCD automatisk er bedre enn plasma i lyse omgivelser.

Hvor godt et PC-bilde er, avhenger av hvor god en tv er i seg selv. Det er jo ikke slik at alt av LCD gir perfekt PC-bilde. Har du en god plasma, så vil jeg påstå at bildet fra PC er minst like bra.

Støy er ikke et typisk plasmaproblem. Problematikken finner du på skjermer av alle teknologier. Bare kikk på modeller fra Sony og Toshiba. Innbrenning er ikke et problem. Retentions kan forekomme på noen modeller, men da hjelper det mye å omgås kontrastinnstillingen med forsiktighet. Særlig dersom sterke, statiske elementer vises over lengre tid. Selvsagt kan en og annen oppleve innbrenning den dag i dag, men da er det en garantisak. Slik skal det ikke være. Folk har tross alt opplevd innbrenning og retentions også på LCD. Selv fikk jeg et stort utslett på en Toshiba LCD. Lignet på en atomsopp.
    Min erfaring er at selv de aller beste plasmaskjermene er gir et middelmådig
    svartnivå inntrykk med litt dagslys inn i stua. Har en kamerat som kjøpte
    Pioneer 60" Kuro for vel et år siden, veldig bra TV! men med dagslys inn i stua
    gir faktisk min snart 3 år gamle LCD TV et bedre svartnivå/kontrast intrykk.
    (Philips 47PFL9632D), når sola har gått ned er jo svartnivå mye bedre på
    Pioneer.
    Dette kan kanskje ha litt med at Philips tradisjonelt har hatt veldig lyssterke
    LCD skjermer (nesten dobbellysstyrke i forhold til andre merker ref. målinger
    som Hjemmekino har gjort i div. tester)

En LCD skjerm vil også alltid være mer behagelig å se på hvis du kommer
    ned på avstander på mindre en ca 1,5 meter, når signalet er bra (full HD)
    så er LCD helt rolig å støyfritt, selv de aller billigste kan være 100% bra
    på det med støy, har selv en 37" FullHD Finlux LCD (spilleTV til unga)
    kostet vel ca 4000,- (svartnivå og farger er ikke som på bedre/dyrere skjermer)
    Plasma lager bildet på en annen måte, så man vil få litt yring i de lyseste
    partiene, du vil også fysisk kjenne varmestålingen bedre fra en plasma
    når du kommer nærme nok, hvis det er lyse bilder dog.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle med LCD har en kamerat med Kuro.

Det er godt mulig at Philips er suveren på lysstyrke. Mine tv-er (Sony, Samsung, Toshiba) er ikke det. Sort og farger svekkes kraftig av solskinn. Områdene er rett og slett døde. Og da hjelper det lite at plasma har sterkere refleksjoner. Min Samsung plasma berøres lite med hensyn til sortnivå, men kraftig gjenskinn er såklart et faktum. Dette er en smakssak, synes jeg. Kompromisser må i alle tilfeller inngås.

Når det gjelder støy er Sonyen min ikke bra. Selv riktig kalibrert og på atskillig større lengder enn 1,5 meter. Skjønt en forrige generasjon Toshiba er omtrent ti ganger verre. Jeg opplever hvilken som helst billig plasma som lite plaget av støy i sammenligning, ja selv om det ikke sammenlignes.

Selv er ikke jeg veldig opptatt av type teknologi. Jeg vurderer hver enkelt modell, uavhengig av teknologi. Og kanskje nettopp derfor er det interessant at jeg fyser på enkelte plasmamodeller fremfor noe annet. Tilfeldigheter? Jeg tviler. Plasma synes å levere de varmeste, mest korrekte bilder. Men bevares, det finns mange fristende LCD-skjermer på markedet. Både av tradisjonell type og med LED-baklys.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det er en myte at LCD/LED LCD er så mye mere lyssterkt enn Plasma når begge er kalibrert for maks sortnivå/kontrast.

Det jeg har målt er at de fleste LED/LCD må strupes KRAFTIG for å få frem det beste sortnivå dette fører ofte til at lysutbytte faller fra typisk 200-400 cd/m2 til under 50-80 cd/m2.

Mange plasma skjermer klarer å ligge på 80-110 cd/m2 ETTER kalibrering å samtidig gi det beste sortnviå.
    Kan nevne at min år gamle kipe PS50A456 gir ca 105 cd/m2 maks og 0,18 cd/m2 min= 583:1 kontrast

Finnes selvsagt unntak på begge teknologier så dette er kun en pekepinn jeg har erfart etter X ant justerte tver gjennom noen år.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Jeg vil påstå at det er en myte at LCD/LED LCD er så mye mere lyssterkt enn Plasma når begge er kalibrert for maks sortnivå/kontrast.

Det jeg har målt er at de fleste LED/LCD må strupes KRAFTIG for å få frem det beste sortnivå dette fører ofte til at lysutbytte faller fra typisk 200-400 cd/m2 til under 50-80 cd/m2.

Mange plasma skjermer klarer å ligge på 80-110 cd/m2 ETTER kalibrering å samtidig gi det beste sortnviå.
    Kan nevne at min år gamle kipe PS50A456 gir ca 105 cd/m2 maks og 0,18 cd/m2 min= 583:1 kontrast

Finnes selvsagt unntak på begge teknologier så dette er kun en pekepinn jeg har erfart etter X ant justerte tver gjennom noen år.
    Er enig i at plasmaskjermene kan være like lyssterke som LCD, men det jeg ser
    er at plasmasellene blir opplyst av dagslyset slik at panelet blir grått istedenfor svart, nå var nok dette fenomenet mye tydligere for 4 - 5 år siden,
    men denne effekten har man ikke på LCD paneler.

Når det er sakt, så foretrekker jeg selv en Pioneer Kuro fremfor en tradisjonell
    LCD ved film/TV når man har kontroll på lysmengden, men det ser det ikke
    ut til at trådstarter har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.. men det spørrs om jeg blir veldig mye klokere smaken er som baken....
    En del oppklarende svar var det dog. feks at plasmaen nok er blitt bedre med årene.
    Men siden det ikke er "brå hast" med ny tv, ser det ut til at jeg vil vente på neste generasjon 3d. Var å testet det ut på butikk og noe kulere skal jeg lete lenge etter.... regner med at i løpet av sommer/høst kommer det for fullt ?
    Reinert

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ventet med å kjøpe 3D til man an se noe mer enn 3-4 filmer på den...

Innen den tid er nok også prisene på et helt annet nivå.

Forøvrig har jeg tatt en ny runde i butikker, og registret at alle TV'er som sto i eller ved vinduer der jeg var, var Philips LCD -- med unntak av Sony-butikken på Karl Johan, der bildet var usynlig i dagslys. Så det blir nok Philips LCD på meg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 3D tv'er ikke er modne nok enda. Har prøvd å se litt på forskjellige modeller og du verden så fort sliten man blir i øynene av se på dette. Føles som å ha på et par briller med helt feil styrke.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Personlig ville jeg ventet med å kjøpe 3D til man an se noe mer enn 3-4 filmer på den...

Innen den tid er nok også prisene på et helt annet nivå.

Forøvrig har jeg tatt en ny runde i butikker, og registret at alle TV'er som sto i eller ved vinduer der jeg var, var Philips LCD -- med unntak av Sony-butikken på Karl Johan, der bildet var usynlig i dagslys. Så det blir nok Philips LCD på meg.
    Philips LCD kan være veldig mye rart. De lager ikke paneler selv. De bruker alt fra LG, Sharp, Sony/Samsung etc

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •