lcd vs plasma ? (nok en gang) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Philips LCD kan være veldig mye rart. De lager ikke paneler selv. De bruker alt fra LG, Sharp, Sony/Samsung etc
    Det får så være, de klarer jo å mikse alt til et bra resultat!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Det får så være, de klarer jo å mikse alt til et bra resultat!
    Philips har tidligere brukt mest LG LCD paneler (for noen år siden kjøpte Philips
    seg inn i LGs LCD panel fabrikk/produksjon men tror de er ute av det nå),
    i fjor høst gjorde de en avtale med Sharp:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...d-philips.html

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Jeg er på grensen til å gå over til LCD og/eller LED pga støy fra plasmaskjermen min, en 50" Samsung 551 TV. I dialoger på krimseriene mine er det spesielt plagsomt, og dersom det er en lys bakgrunn i tillegg er det jo helt ånnas.

Før jeg kjøpte den hadde jeg en veldig gammel 37" LG LCD (sikker en av de første som kom ut..) og den støyet ikke i det hele tatt.

Jeg trodde det var noe gale med plasma'en min og fikk sendt an inn på reparasjon, men da de ringte fra verkstedet og lurte på hvorfor i all verden jeg hadde sendt den TV'en inn til reparasjon forstod det at feilen lå i meg og hodet mitt..

Men jeg må si at jeg er kjempefornøyd med bildet på TV'en, og har ingen problemer med innbrenning og slikt, ser av og til etter en lengre VM-sending at logoen kan stå igjen, men den forsvinner veldig kjapt etter "vanlig" TV-titting.

For meg virker det som jeg må gå etter "lyden" (les: støy) på TV'en, og ikke bildekvaliteten..

Er det noe poeng i å kjøpe LCD nå som vi har LED? Er det bare fjorårets teknologi, og helt utrangert?
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy forekommer på flatskjermer av begge teknologier. Det betyr at du kan få slik støy fra LCD, mens plasma kan være helt tyst i så måte. Jeg har en tilårskommen Samsung plasma som overhodet ikke støyer. Like stille som en Sony LCD jeg kjøpte for kort tid siden. Sonyen har mye bildestøy, forresten, og masse lyslekkasje. Så den fikk min far, som ikke er så veldig kresen på sånt. Han synes det er stor stas med 46". Jeg tørket støv av plasmaen og til tross for dårligere sortnivå (ja, faktisk) trives jeg uendelig mye mer med den.

Når det gjelder LED, så er det ingen automatikk i at det er bedre enn LCD, for det er jo slik at dagens såkalte LED er LCD. Selve skjermen som viser bildet er vitterlig LCD. Kun baklysteknologien er ulik. Forbedringer du kan få over LCD med konvensjonelt baklys, er bedre kontrast og sortnivå. LCD-teknologiens øvrige svakheter består.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Når det gjelder LED, så er det ingen automatikk i at det er bedre enn LCD, for det er jo slik at dagens såkalte LED er LCD. Selve skjermen som viser bildet er vitterlig LCD. Kun baklysteknologien er ulik. Forbedringer du kan få over LCD med konvensjonelt baklys, er bedre kontrast og sortnivå. LCD-teknologiens øvrige svakheter består.
    Takk endelig en som påpekte det faktumet. Var på vei til å hamre ned den spikeren jeg også men du slo meg til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy forekommer på flatskjermer av begge teknologier. Det betyr at du kan få slik støy fra LCD, mens plasma kan være helt tyst i så måte. Jeg har en tilårskommen Samsung plasma som overhodet ikke støyer. Like stille som en Sony LCD jeg kjøpte for kort tid siden. Sonyen har mye bildestøy, forresten, og masse lyslekkasje. Så den fikk min far, som ikke er så veldig kresen på sånt. Han synes det er stor stas med 46". Jeg tørket støv av plasmaen og til tross for dårligere sortnivå (ja, faktisk) trives jeg uendelig mye mer med den.

Ser du skriver baklysteknologi, trodde det var kun en "ramme" rundt skjermen som var LED eller er tv'ene kommet med skikkelig LEDbaklys nå?

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy forekommer på flatskjermer av begge teknologier. Det betyr at du kan få slik støy fra LCD, mens plasma kan være helt tyst i så måte. Jeg har en tilårskommen Samsung plasma som overhodet ikke støyer. Like stille som en Sony LCD jeg kjøpte for kort tid siden.
    Har du hatt eller vet du om en LCD tv som støyer (les: viftebråk)? I tilfelle hvilken?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har absolutt 0 erfaring med plasma, men det høres ut som at plasma skjerm er fullstendig ubrukelig med bruk av konsoller eller pc pga innbrenning og mangel på skarphet i bilde..

Og dets sterke kort er sortfarge, og gjenngivelse av farger. Men hvis man sitter nær, så er tydeligvis led-lcd veien å gå her også.

Så hvis man skal velge plasma skjerm framfor led-lcd, så bør man sitte tilstrekkelig langt ifra skjermen i forhold til størelse, og primært bruke tv`en til hd 720p/1080i og/eller 1080p oppløsning. Bruksomerådet bør også være forbeholdt film og sport, men ikke konsoll eller pc spilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme jeg er igang, så er plasma også ubrukelig på dagtid pga gjenskinn, og vesentlig høyere energi forbruk? Så hvorfor skal man egentlig velge plasma famfor led-lcd? En plasma skjerm er også tykkere og veier mere, så den er mindre flyttbar og sjenerer mere enn en led-lcd på rundt 3cm..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Ser du skriver baklysteknologi, trodde det var kun en "ramme" rundt skjermen som var LED eller er tv'ene kommet med skikkelig LEDbaklys nå?
    Er flere tv'er på markedet nå med LED baklys. Ta en titt på Sharp sine modeller f.eks.

De modellene som prioriterer minimal tykkelse er sidebelyste og derfor også ofte dårligere på sortnivå (konvolutt effekten) enn de tykkere som har plass til LED bakbelysning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tronder
    Med samme jeg er igang, så er plasma også ubrukelig på dagtid pga gjenskinn, og vesentlig høyere energi forbruk? Så hvorfor skal man egentlig velge plasma famfor led-lcd? En plasma skjerm er også tykkere og veier mere, så den er mindre flyttbar og sjenerer mere enn en led-lcd på rundt 3cm..
    ...fordi Plasma gir mye mer naturlig bilde. Hvis du leser tester ser du at plasma stort sett vinner tester i konkuranse med LCD, LCD/LED når man vurdere billedkvalitet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tronder
    Jeg har absolutt 0 erfaring med plasma, men det høres ut som at plasma skjerm er fullstendig ubrukelig med bruk av konsoller eller pc pga innbrenning og mangel på skarphet i bilde..

Og dets sterke kort er sortfarge, og gjenngivelse av farger. Men hvis man sitter nær, så er tydeligvis led-lcd veien å gå her også.

Så hvis man skal velge plasma skjerm framfor led-lcd, så bør man sitte tilstrekkelig langt ifra skjermen i forhold til størelse, og primært bruke tv`en til hd 720p/1080i og/eller 1080p oppløsning. Bruksomerådet bør også være forbeholdt film og sport, men ikke konsoll eller pc spilling?
    Du kan ikke ta mer feil.
    Plasma er faktisk meget godt egnet til spillkonsoll grunnet eksemplarisk god respons og i de fleste fall fravær av inputlag. Skarpheten er det heller ikke noe å utsette på. At LCD/LED-LCD gjerne har overdreven og tidvis unaturlig skarphet betyr slettes ikke at plasma er uskarp.
    Innbrenningsfaren er minimal. En nyere plasma må vise et statisk bilde i tre døgn for at faren for permanent innbrenning skal være reell. Midlertidig innbrenning (retention) kan imidlertid oppstå av lengre tids visning av statiske elementer i bildet, som f.eks. logoer, HUBs og sorte felter. Men dette er ikke skadelig for skjermen, det forsvinner relativt fort og er ikke så plagsomt som spill/LCD-personligheter liker å fremstille det som. Midlertidig innbrenning er det samme med film som med spill. Selv spilte jeg nylig gjennom det siste Lara Croft på min tilårskomne, billige plasma, uten annet enn veldig midlertidig og svak innbrenning når spillet var pauset over lengre tid. PC-bruk er heller intet problem.

Plasmaens sterke kort er utmerket bildedynamikk. Ikke kun sort og farger. Som nevnt lenger opp er Sony LCD-en som jeg ga til faren min, bedre på sort enn min plasma. Denne Sonyen med konvensjonelt baklys har fått bedre testresultater enn Samsung "LED" 6050. Likevel føles bildet mer naturlig og levende på plasmaen. Det samme gjelder min brors 50" Panasonic. Alle TV-ene mine og i min omgangskrets er bra kalibrert, bare så det er sagt. Også LCD-ene.
    Hvis du har behov for å sitte veldig nær skjermen, så er det aller beste å heller gå til anskaffelse av en større og kanskje sågar rimeligere priset skjerm, for så å beholde en normal sitteavstand. Bildet blir i alle tilfeller best slik, det seg være om du ser på plasma eller LED/LED-LCD. Det er ikke normalt å sitte én meter unna.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •