Ny tv; brukt Kuro eller ny LED..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv; brukt Kuro eller ny LED..

Hva burde man gå for idag, en brukt Pioneer 5090 eller en ny annen type plasma eller LED.

Har solgt en 507xa og har forsterker og blu-ray spiller fra Pioneers lx-serie.

Hvis budsjettet er en ca 20k hva vil være det beste valget pr.idag?

Er pioneer fortsatt kongen til film, eller finnes det andre modeller feks fra Samsung, Philips eller Panasonic som matcher 5090 modellen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5090 mangler bildeinterpolering eller FI.. Ville ikke kjøpt tv i dag uten det, etter jeg har blitt vant til det på projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    5090 mangler bildeinterpolering eller FI.. Ville ikke kjøpt tv i dag uten det, etter jeg har blitt vant til det på projektor.
    Hei og takk for svar.

Hva er dette, og hvorfor trenger jeg det? Bruker tv'en til film og tv-titting.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MBenzNL
    Hei og takk for svar.

Hva er dette, og hvorfor trenger jeg det? Bruker tv'en til film og tv-titting.

Interpolering er en måte å eliminere hakking på f eks panoreringer. Dette gjøres ved at bildeprosessoren(enkelt fortalt) legger til bilder som egentlig ikke finnes der. I mine øyne fungerer ikke dette bra nok i dag da det tilfører alt for mye artifakter og da vil jeg heller se litt hakking. Men det finnes de som sverger til interpolering, men ikke skjønner jeg det. Om noen år så tror jeg det kan bli bra nok til at jeg vil bruke det. Jeg har Sony sin toppmodell på projektor siden og den har interpolering, men jeg bruker den ikke. Som TV har jeg Pioneer 5090 og den funker fint, men det finnes TVer som er helt på høyden så du må ikke kjøpe Pioneer. Finner du en fornuftig priset er det bare å slå til, hvis ikke hadde jeg sett på Panasonic sine plasma tver...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frame interpolation fjerner "motion blur", at bildet hakker under panoreringer. Motion blur skjer fordi filmer kun har 24 bilder i sekundet som er en gammel standard. FI legger til egne frames og får bildet til å fremstå som vanvittig mye mere flytende og det oppleves skarpere. Til og med kjæresten min reagerer med spørsmål som "Er dette HD??" hvis jeg skrur av denne funkjonen nå etter at vi ble vant til å bruke den.

Hvis du googler det finner du masse info om det.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar og info

Hvilke modeller ville dere valgt om budsjettet var i underkant av 20k?

Betalte 32k for min gamle 507 da den var ny, og vil nok aldri bruke en slik sum på tv igjen.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Andreas21, interpoleringsteknikken har et stykke igjen før den blir bra nok. Dette gjelder alle produsenter, men har sett noen ganske vellykkede forsøk på projektor. Det er fordeler og ulemper, så får vær enkelt gjøre seg opp en mening om fordelen overveier ulempene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at leiren er delt når det kommer til FI, men hvis man bruker den på en moderat "lav" innstilling (i allefall på min projektor) får man et meget bra resultat. Denne lave innstillingen er ikke like iøyenfallende umiddelbart, som "Normal" innstillingen er, men man blir kvitt motion-blur og jeg har til gode å oppdage artifakter på denne innstillingen. Kunne ikke tenke meg å være uten.8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke modeller ville dere valgt om budsjettet var i underkant av 20k?

En brukt kuro eller en ny modell?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Vet at leiren er delt når det kommer til FI, men hvis man bruker den på en moderat "lav" innstilling (i allefall på min projektor) får man et meget bra resultat. Denne lave innstillingen er ikke like iøyenfallende umiddelbart, som "Normal" innstillingen er, men man blir kvitt motion-blur og jeg har til gode å oppdage artifakter på denne innstillingen. Kunne ikke tenke meg å være uten.8-)
    Hvilken projektor har du? Jeg har kun sett en med rimelig tilfredstillende kvalitet på lav instilling og det er Epson TW5500 ( jeg ser den, men ok), ellers så er min Sony VW85 også mulig å se på i lav, men ikke bra nok i mine øyne...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å hjelpe trådstarter folkens?

Jeg ville aldri kjøpt en brukt kuro om man skulle ha mer enn 12-14K for den. Er budsjettet ca 20 får du langt bedre alround-tver i dag enn en slik en. Og om tvene var like bra er en brukt kuro fortsatt BRUKT.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Hva med å hjelpe trådstarter folkens?

Jeg ville aldri kjøpt en brukt kuro om man skulle ha mer enn 12-14K for den. Er budsjettet ca 20 får du langt bedre alround-tver i dag enn en slik en. Og om tvene var like bra er en brukt kuro fortsatt BRUKT.
    Ok, hvorfor holder da de fleste tidsskrifter forsatt Kuro'n som referansen ? Meg bekjent er det bare Panasonic som har nådd samme nivå på billedsiden.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt og brukt er to forskjellige ting, som en sier.

Jeg ville glatt ha gitt i overkant av ti tusen for en niende-generasjons Kuro, såfremt den er brukt på en fornuftig måte og ikke er altfor gammel. Det er jo ikke annet enn kjekt at man får en TV som har noen timer på baken. Fosforet blir som kjent mer stabilt etter noen hundre timers bruk.

Begynner man å nærme seg prisen på Panasonic V20E, så ville jeg nok heller ha revurdert situasjonen. Jeg hadde definitivt ikke gått for noe annet enn plasma, dog.

Motion-blur har for øvrig ingenting med hakkingen som nevnes ovenfor. Motion-blur er temporal data som går utover tiden et bilde blir vist. Med andre ord, motion-blur legger til data på grunn av øyets treghet, og fører til tilsynelatende jevnere bevegelse (fremfor f.eks. opptak gjort med høy lukkerhastighet, hvor det finnes lite motion-blur — se f.eks. åpningssekvensen i Saving Private Ryan).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •