Hjelp til riktig skjermformat - Bilde får sorte striper på sidene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til riktig skjermformat - Bilde får sorte striper på sidene

Min mor har en SOny KDL-32U2000 tv og Canal Digital HD-104C dekoder for kabeltv.

Dette er koblet sammen med en hdmi-kabel.

Problemet er at på mange sendinger så får hu svarte striper/linjer på hver side av bildet, som da vises i noe ala 4:3 format.

Inne på innstillingene i dekoderen, så er det haket av for HD-format (for å kunne bruke hdmi) og på 720p. Med hdmi aktivert, får jeg ikke muligheten til å velge enten 4:3 eller 16:9 format på tven.

Tven sier at tjenesten ikke kan benyttes hvis jeg prøver å bruke knappen for å endre format med fjernkontrollen til tven. Så alt er liksom låst..

Testet med flere programmer som jeg vet fyller hele skjermen automatisk på min Samsung 40" og fiberboks fra Altibox.

Noen som kan hjelpe?
    Takk!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Min mor har en SOny KDL-32U2000 tv og Canal Digital HD-104C dekoder for kabeltv.

Dette er koblet sammen med en hdmi-kabel.

Problemet er at på mange sendinger så får hu svarte striper/linjer på hver side av bildet, som da vises i noe ala 4:3 format.

Inne på innstillingene i dekoderen, så er det haket av for HD-format (for å kunne bruke hdmi) og på 720p. Med hdmi aktivert, får jeg ikke muligheten til å velge enten 4:3 eller 16:9 format på tven.

Tven sier at tjenesten ikke kan benyttes hvis jeg prøver å bruke knappen for å endre format med fjernkontrollen til tven. Så alt er liksom låst..

Testet med flere programmer som jeg vet fyller hele skjermen automatisk på min Samsung 40" og fiberboks fra Altibox.

Noen som kan hjelpe?
    Takk!

jeg har faktisk samme problem med akkurat denne dekoderen, brukt med HDMI.

Eneste som tilsynelatende fjerner dette problemet er av ikke huke av for HD kvalitet, velg 16:9, og koble sammen med Scart kabel istede. bildet blir ikke særlig dårligere, men man mister HD kanalene:-(

det er fantatisk irriterende å måtte sitte å trykke ut bilde til fult format etter hver pause, når program begynner/slutter etc!!

virker også som det er mest av de litt eldre innspillingene dette skjer med, og ikke det som er helt nytt, likevel - slik er det ikke med mine andre 2 dekodere, og det er irriterende!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    jeg har faktisk samme problem med akkurat denne dekoderen, brukt med HDMI.

Eneste som tilsynelatende fjerner dette problemet er av ikke huke av for HD kvalitet, velg 16:9, og koble sammen med Scart kabel istede. bildet blir ikke særlig dårligere, men man mister HD kanalene:-(

det er fantatisk irriterende å måtte sitte å trykke ut bilde til fult format etter hver pause, når program begynner/slutter etc!!

virker også som det er mest av de litt eldre innspillingene dette skjer med, og ikke det som er helt nytt, likevel - slik er det ikke med mine andre 2 dekodere, og det er irriterende!
    Ja merkelig problem altså. Får ikke lov til å trykke bildet ut til fullt format engang med den tven hu har, sier bare at jeg ikke kan bruke den funksjonen på tven. Må være noe med hdmi'en, for man får lov hvis man kobler med scart.

Feks Scrubs fikk jeg ikke sett uten svarte striper på sidene, og det er jo ikke akkurat gammelt heller.. Mens andre tv-program fungerer veldig bra. Reklamene er selvfølgelig i fullt format :P hehe

Må vel bare leve med det da. Hu syntes disse HD-kanalene var så bra kvalitet på, så kan nesten ikke ta fra hu gleden med å koble via scart..hehe

Burde jo vært en oppdatering som fikser dette her...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du fikk det ikke bort manuelt engang, på en knapp helt i nede til høyre på kontroller er det en knapp merket "HD" mener jeg på. den kan du manuelt bytte format på bildet, men dette må gjøres etter hver pause osv som sagt.
    det funker hver gang hos meg, men er selvsagt veldig tungvint...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ja merkelig problem altså. Får ikke lov til å trykke bildet ut til fullt format engang med den tven hu har, sier bare at jeg ikke kan bruke den funksjonen på tven. Må være noe med hdmi'en, for man får lov hvis man kobler med scart.

Feks Scrubs fikk jeg ikke sett uten svarte striper på sidene, og det er jo ikke akkurat gammelt heller.. Mens andre tv-program fungerer veldig bra. Reklamene er selvfølgelig i fullt format :P hehe

Må vel bare leve med det da. Hu syntes disse HD-kanalene var så bra kvalitet på, så kan nesten ikke ta fra hu gleden med å koble via scart..hehe

Burde jo vært en oppdatering som fikser dette her...
    Nå er det sånn at de fleste Tv stasjoner sender ut 4:3 materiale i 4:3 og da blir det svarte striper....Tv3/Viasat 4 gjør ofte ikke det, da får du "fullt" bilde hvor mange ofte har har ovale hoder...selv om Scrubs er en "ny" serie så er den nok spilt inn i 4:3 og da blir det 4:3...
    Og de fleste av oss overlever svarte striper på våre widescreen skjermer både på siden og oppe og nede :-))
    Og reklamen er i full format...helt riktig :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrubs begynte for nesten 10 år siden, og i alle fall eldre episoder (som på TV2/TV2 Zebra sendes litt hulter-i-bulter med nyere episoder) er i 4:3.

La filformatet være som det er. Å trekke bildet ut til hele skjermen, når det har et annet format (det være seg 4:3 eller bredt "filmformat") gir et svært forvrengt bilde.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk slutta å dra ut bildet for å dekke hele skjermen. Jeg synes det er like greit å ha orginalformatet selv om det gir svarte striper. Men jeg ser at det kanskje kan bli smått på en 32".

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Nå er det sånn at de fleste Tv stasjoner sender ut 4:3 materiale i 4:3 og da blir det svarte striper....Tv3/Viasat 4 gjør ofte ikke det, da får du "fullt" bilde hvor mange ofte har har ovale hoder...selv om Scrubs er en "ny" serie så er den nok spilt inn i 4:3 og da blir det 4:3...
    Og de fleste av oss overlever svarte striper på våre widescreen skjermer både på siden og oppe og nede :-))
    Og reklamen er i full format...helt riktig :-)

hos meg er ikke det fordratt i det hele tatt, bildet blir "normalt" når man velger widescreen format. på samme serie, men med scart kontakt og ikke HD aktivert, er dessuten 16:9 standard på nøyaktig samme serie, og det ser bra ut.

samme serie med mine 2 andre dekodere av annet fabrikat sender også automatisk ut 16:9 via HDMI, og bildet er akkurat slik det skal være, altså ikke ovale hoder etc..

fantatisk irriterende å se fotball f.eks hvor man ser det i 4:3 som helt tydelig blir mer feil, enn å se det på andre dekoderene hvor det vises i krystallklart 16:9 HD, som faktisk blir 4:3 selv i HD på akkurat denne dekoderen hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos meg er ikke det fordratt i det hele tatt, bildet blir "normalt" når man velger widescreen format. på samme serie, men med scart kontakt og ikke HD aktivert, er dessuten 16:9 standard på nøyaktig samme serie, og det ser bra ut.

samme serie med mine 2 andre dekodere av annet fabrikat sender også automatisk ut 16:9 via HDMI, og bildet er akkurat slik det skal være, altså ikke ovale hoder etc..

fantatisk irriterende å se fotball f.eks hvor man ser det i 4:3 som helt tydelig blir mer feil, enn å se det på andre dekoderene hvor det vises i krystallklart 16:9 HD, som faktisk blir 4:3 selv i HD på akkurat denne dekoderen hos meg.
    Bildet blir ikke dratt, fordi tven sier jeg ikke får lov til å velge feks widescreen eller wide. Den sier at tjenesten ikke tilgjengelig eller no..

Noen serier går det bra på andre ikke...merkelig..

Må jo bruke hdmi på en HD-dekoder, noe annet er jo tragisk..hehe

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet blir ikke dratt, fordi tven sier jeg ikke får lov til å velge feks widescreen eller wide. Den sier at tjenesten ikke tilgjengelig eller no..

Noen serier går det bra på andre ikke...merkelig..

Må jo bruke hdmi på en HD-dekoder, noe annet er jo tragisk..hehe

går du inn i menyen på dekoderen n¨r du ikke får dette valget, eller prøvd å trykke på denne knappen på fjernkontrollen?

jeg får heller ikke noe valg inne på menyen, de forsvinner når man aktiverer HD signal, men knappen på fjernkontrollen derimot - den funker til å få fullscreen bilde.

likevel, de gangene det ikke lar seg gjøre å få bort 4:3 hos meg, er uten untak på HD-kanaler, da spesielt TVNorgeHD, der blir man fullstendig låst til 4:3 veldig ofte..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Scrubs begynte for nesten 10 år siden, og i alle fall eldre episoder (som på TV2/TV2 Zebra sendes litt hulter-i-bulter med nyere episoder) er i 4:3.

La filformatet være som det er. Å trekke bildet ut til hele skjermen, når det har et annet format (det være seg 4:3 eller bredt "filmformat") gir et svært forvrengt bilde.
    Men hjemme hos meg er det ikke strekt i det hele tatt. men jeg har jo en annen dekoder og tv enn det morra mi har. Fyller hele tven på min 40" uten å strekke bildet. Problemet må jo ligge i dekoderen...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hjemme hos meg er det ikke strekt i det hele tatt. men jeg har jo en annen dekoder og tv enn det morra mi har. Fyller hele tven på min 40" uten å strekke bildet. Problemet må jo ligge i dekoderen...
    Du har antagelig utstyr som strekker bildet mest i utkantene, og beholder det sånn noenlunde riktig på midten. Likefullt forvrenges jo bildet nødvendigvis når det strekkes.

Bildeformatet kan innstilles både i dekoder og på TV'en. Det ser ut til at det er en eller annen form for konflikt mellom de to i ditt oppsett. Vanligvis er det vel sånn, at om du stiller dekoderen på automatisk format, kan du fortsatt velge full skjerm på TV'en.

(Erfaringen min er begrenset til to typer dekodere, en type DVD-PVR og tre typer TV'er her, så jeg kan ikke si mer om saken.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har antagelig utstyr som strekker bildet mest i utkantene, og beholder det sånn noenlunde riktig på midten. Likefullt forvrenges jo bildet nødvendigvis når det strekkes.

Bildeformatet kan innstilles både i dekoder og på TV'en. Det ser ut til at det er en eller annen form for konflikt mellom de to i ditt oppsett. Vanligvis er det vel sånn, at om du stiller dekoderen på automatisk format, kan du fortsatt velge full skjerm på TV'en.

(Erfaringen min er begrenset til to typer dekodere, en type DVD-PVR og tre typer TV'er her, så jeg kan ikke si mer om saken.)
    Ja mulig dekoderen gjør dette såpass perfekt at jeg aldri har lagt merke til det..
    Er på ingen måte slik bildet ofte blir på widescreen pc-skjermer..

Hos morra mi prøvde jeg alle tre valgene man kunne: 1080i, 720p og 576p.
    Samme problem uansett. Får kun velge mellom disse dersom man skal bruke hdmi-kabel.
    Må bruke scart hvis jeg skal få velge skjermtype 16:9 eller 4:3.

Tror hu får klare seg meg de sorte stripene..hehe

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det SKAL være sorte striper. TVsignalet som sendes er i 4:3-format, strekker du bildet blir jo alle overvektige og breie....

Vil du strekke bildet uansett, så er det en "on demand"-knapp på dekoderboksen som skal strekke bildet skulle jeg mene. Evt en av de andre knappene, kjenner ikke så godt til denne dekoderen.

720P er forresten det valget som gir best bilde på tven din.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Det SKAL være sorte striper. TVsignalet som sendes er i 4:3-format, strekker du bildet blir jo alle overvektige og breie....

Vil du strekke bildet uansett, så er det en "on demand"-knapp på dekoderboksen som skal strekke bildet skulle jeg mene. Evt en av de andre knappene, kjenner ikke så godt til denne dekoderen.

720P er forresten det valget som gir best bilde på tven din.
    Men ingen er strukket på min tv hjemme. I dekoderen her har jeg kun sagt at jeg har en 16:9 tv. Og ingen bildejusteringer eller overstyringer på tven. Og da fyller det skjermen perfekt...

Så det der kan ikke være riktig..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingen er strukket på min tv hjemme. I dekoderen her har jeg kun sagt at jeg har en 16:9 tv. Og ingen bildejusteringer eller overstyringer på tven. Og da fyller det skjermen perfekt...
    Ehem... Det er faktisk fysisk umulig...

Som sagt, noe TV-utstyr har teknologi som tøyer bildet mest i ytterkant, og mindre på midten. Det kan gjøre forvrengningen mindre tydelig. Men den er der, like fullt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehem... Det er faktisk fysisk umulig...

Som sagt, noe TV-utstyr har teknologi som tøyer bildet mest i ytterkant, og mindre på midten. Det kan gjøre forvrengningen mindre tydelig. Men den er der, like fullt.
    Oki, nei da må det være noe galt med øynene mine som ikke ser det da :P

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, nei da må det være noe galt med øynene mine som ikke ser det da :P

jeg fikk faktisk sjekket dette litt bedre i dag, kom over en TV serie på TVNorgeHD som jeg har på DVD, og på dekoderen du nenver her, har jeg også på stua, her kommer den auto i 4:3 format, og jeg må trykke den ut (dra det ut som noen nevner her) ved å trykke på fjernkontrollen når det begynner og etter pauser etc.

jeg synes heller ikke det blir "dradd" men derimot normalt når jeg får det ut i fullscreen, ikke zoom osv som også er mulig, men altså i fullscreen.

sjekket samme program på mine 2 andre TVer og der er bildet i utgangspunktet i fullscreen (16:9 altså...) og bildet er altså identisk ut med dekoderen på stua hvor jeg man trykke meg frem til dette,

sjekket så på dvd utgaven jeg hadde og bortsett fra om jeg skulle ha blitt blind over natta ser bildet identisk ut, ikke ovale hoder etc.

velger jeg å ikke aktivere HD signal i dekoderen, forsvinner "problemet" og jeg slipper da å trykke ut bildet hele tiden, men mister da bildekvaliteten noe..

dette er KUN på denne aktuelle dekoderen, og ingen av mine andre dette skjer...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter canal digitals oppdatering i går, har jeg faktisk blitt kvitt dette problemet.

nå virker denne som alle de andre dekoderne jeg har i hus, og takk for det!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes heller ikke det blir "dradd" men derimot normalt når jeg får det ut i fullscreen
    Jeg hører dere sier det. Da finnes det to mulige mulig forklaringer:

Enten blir bildet forstørret til det fyller skjermen i bredden, og kuttet oppe og nede -- eller det er trolldom.

Det er ikke fysisk mulig å fylle en 16:9-skjerm med et 4:3-bilde, uten enten å strekke eller å beskjære bildet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •