Panasonic innbrenningsadvarsel i bruksanvisning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic innbrenningsadvarsel i bruksanvisning.

Leste nettopp denne artikkelen pga overskriften på hovedsiden "Superbillig 50" fra Panasonic" Når jeg leste videre ble det ikke fullt så interessant da den ikke er full HD, men 1024x768. Uansett jeg leste videre bare sånn lell og bet meg merke i et avsnitt:
    ...men et viktigere moment er at plasma TV-er fortsatt ikke er optimale for PC-bruk på grunn av faren for innbrenning. Og hvis du ikke tror oss: Se bruksanvisningen Panasonic legger med TV-ene sine - der står det svart på hvitt.(utsnitt av bruksanvisning i artikkelen)
    Jeg var jo klar over farene med dette men i bruksanvisningen så står det jammen meg at "Bilde vist i 4:3 modus kan gi innbrenning" hmmm jasså. Mener da Panasonic at vi skal se filmer i 4:3 og TV-sendinger i 4:3 i zoom-modus og dermed få et uproposjonalt bilde? Er filmen i 4:3 skal det være sorte striper på siden, og dermed basta En annen ting Panasonic IKKE gir info i bruksanvisningen som er litt motstridene er filmer i 2.35:1 format, de vil jo også ifølge deres bruksanvisning og logikk gi innbrenning... Igjen intet skal zoomes, da får man ikke riktige proporsjoner..

Mulig denne 4:3 advarslen er for å være på den sikre siden, men hvordan er det med Dere som har Plasma og har sett filmer/TV i 4:3 modus, ser man at de sorte stripene har vært der? Det samme gjelder også 2.35:1 filmer? Ble litt nysgjerrig på dette nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var jo klar over farene med dette men i bruksanvisningen så står det jammen meg at "Bilde vist i 4:3 modus kan gi innbrenning" hmmm jasså. Mener da Panasonic at vi skal se filmer i 4:3 og TV-sendinger i 4:3 i zoom-modus og dermed få et uproposjonalt bilde? Er filmen i 4:3 skal det være sorte striper på siden, og dermed basta En annen ting Panasonic IKKE gir info i bruksanvisningen som er litt motstridene er filmer i 2.35:1 format, de vil jo også ifølge deres bruksanvisning og logikk gi innbrenning... Igjen intet skal zoomes, da får man ikke riktige proporsjoner..

Mulig denne 4:3 advarslen er for å være på den sikre siden, men hvordan er det med Dere som har Plasma og har sett filmer/TV i 4:3 modus, ser man at de sorte stripene har vært der? Det samme gjelder også 2.35:1 filmer? Ble litt nysgjerrig på dette nå..
    Dette er gammelt nytt. Denne typen advarsler har vært i alle bruksansvininger som jeg har sett på plasma-skjermer. Jeg har kjørt mye 4:3 i både 4:3 modus og 14:9 siden 2004 (jeg tåler ikke uproposjonalt bilde), og det har ikke skapt særlige problemer i det hele tatt. Det kan riktignok være en fordel å kjøre en noe 16:9 innimellom for å unngå ugjevn slitasje. Men ikke legg for mye vekt på dette, med mindre du skal se mye på gamle VHS-filmer i 4:3....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min Panasonic i snart tre år, og har sett mange 2,35:1 filmer med stripe over og under, men kan ikke se noe innbrenning i dn skjermen ialefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke så mye VHS da men det hender seg at noen DVD'er / Blu-rays er i 4:3 format da, men det er ikke mange, og det samme gjelder noen TV kanaler, men tror nok at de vil overforsikre seg for å unngå søksmål ja. Tror heller ikka det dette er noe stort problem som dere sier, men det var litt morsomt å lese uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Hei

Har kjøpt meg en 50" G20, men i dag opplevde eg att bildet har krympet

Det er sorte striper på begge sider av skjermen som varierer fra0,6 til 1,5 cm alt etter kanal og program. På det verste er det kanskje nermere 2 cm også så det er ganske mye

Det er også sorte striper oppe og nede, men de er smalere. mellom ca. 2 og 4mm.

Har ikke gjort noen endringer på innstillinger fra den dagen eg kjøpte den. Da stilte eg den inn etter innstillingene som stod i testen i Hjemmekino og er veldig fornøyd med bildet, men det hjelper lite når bildet på skjermen har krympet og ikke lenger er 50".

Vet att 4/3 sendinger har sorte striper på sidene selvsagt, men her er det selvfølgelig ikke så brede striper på 16/9 format, men rett og slett sorte striper fra 0,6cm til 1,5 eller i verste fall nesten 2 cm på hver side av skjermen. Det er ikke alltid like brede striper på hver side heller så det varierer.

Det må være en feil på skjermen (panelet?) rett og slett

Det har dukket opp i dag. Det er 100% sikkert. Det er så tydelig att dette er slikt som en ser med en gang.

Har i dag prøvd å gjenopprette fabrikkinnstillinger og søkt etter ny oppgradering fra internett med tv og ingenting hjelper. Har den på 16/9 format og auto. Har også prøvd overscan og zoom uten att det hjelper noe veldig.

Har også prøvd en annen tuner som er av samme type som min fra en kamerat og det hjelper heller ikke.

Når tv er av kann eg se svarte striper på begge sider av skjermen som har grå striper på tvers noen steder, men da er det kanskje bare 3-4mm brede striper på begge sidene.

Noen som har opplevd det samme eller har en forklaring på hva som kann være galt eller ødelagt?

Det er jo selvfølgelig garantisak og håper eg får ny tv. Kjedelig om den må på reperasjon og det tar lang tid.

Har også lest om att enkelte som får tilbake tv fra reperasjon opplever å få tilbake en tv som ikke er så bra som da den var ny Har vel kanskje noe med innstillinger de må gjøre helt perfekt når de bytter noe på en tv, men dette har eg ikke så peiling på og dette er sikkert bare enkelte tilfeller. (Husker ikke hvor eg leste det, men mener det var på forumet her)

Blir veldig takknemlig for svar som kann hjelpe meg å forstå dette og om dette er noe andre har opplevd eller hørt om

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har kjøpt meg en 50" G20, men i dag opplevde eg att bildet har krympet

Det er sorte striper på begge sider av skjermen som varierer fra0,6 til 1,5 cm alt etter kanal og program. På det verste er det kanskje nermere 2 cm også så det er ganske mye

Det er også sorte striper oppe og nede, men de er smalere. mellom ca. 2 og 4mm.

Har ikke gjort noen endringer på innstillinger fra den dagen eg kjøpte den. Da stilte eg den inn etter innstillingene som stod i testen i Hjemmekino og er veldig fornøyd med bildet, men det hjelper lite når bildet på skjermen har krympet og ikke lenger er 50".

Vet att 4/3 sendinger har sorte striper på sidene selvsagt, men her er det selvfølgelig ikke så brede striper på 16/9 format, men rett og slett sorte striper fra 0,6cm til 1,5 eller i verste fall nesten 2 cm på hver side av skjermen. Det er ikke alltid like brede striper på hver side heller så det varierer.

Det må være en feil på skjermen (panelet?) rett og slett

Det har dukket opp i dag. Det er 100% sikkert. Det er så tydelig att dette er slikt som en ser med en gang.

Har i dag prøvd å gjenopprette fabrikkinnstillinger og søkt etter ny oppgradering fra internett med tv og ingenting hjelper. Har den på 16/9 format og auto. Har også prøvd overscan og zoom uten att det hjelper noe veldig.

Har også prøvd en annen tuner som er av samme type som min fra en kamerat og det hjelper heller ikke.

Når tv er av kann eg se svarte striper på begge sider av skjermen som har grå striper på tvers noen steder, men da er det kanskje bare 3-4mm brede striper på begge sidene.

Noen som har opplevd det samme eller har en forklaring på hva som kann være galt eller ødelagt?

Det er jo selvfølgelig garantisak og håper eg får ny tv. Kjedelig om den må på reperasjon og det tar lang tid.

Har også lest om att enkelte som får tilbake tv fra reperasjon opplever å få tilbake en tv som ikke er så bra som da den var ny Har vel kanskje noe med innstillinger de må gjøre helt perfekt når de bytter noe på en tv, men dette har eg ikke så peiling på og dette er sikkert bare enkelte tilfeller. (Husker ikke hvor eg leste det, men mener det var på forumet her)

Blir veldig takknemlig for svar som kann hjelpe meg å forstå dette og om dette er noe andre har opplevd eller hørt om
    Just in case; Du har sjekket at dvd-spilleren/satelitt-tuneren som er tilkoblet, står i 16:9? Og også at TVn står i 16:9 eller auto?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her lukter at dekoderen står i feil bildemodus ja.

Hvilken tv-dekoder har du, og hva bruker du i mellom dekoder og tv?

Har du canal digital kan dette oppstå om du har trykt på "HD"-knappen på fjernkontrollen ved en glipp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Just in case; Du har sjekket at dvd-spilleren/satelitt-tuneren som er tilkoblet, står i 16:9? Og også at TVn står i 16:9 eller auto?
    Hei:

Postet dette innlegget egentlig i feil tråd, men bare fint å få hjelp her også
    Skrev ett innlegg her også: http://avforum.no/forum/tv-apparater...a-tver-18.html siden det var der eg egentlig skulle skrive innlegget mitt

Ja det var det første eg sjekket. Har en HDpvr og den er stilt inn på "Full skjerm 1080i" med "on demand" knappen. TV står på 16/9 med "ASPECT" knappen.

Takker for svar som kann være til hjelp og om det er noe galt eller om dette er normalt

Edit: TVen har fortsatt sorte striper på opp mot ca. 2 til 2,5cm. på kantene på noen kanaler og sendinger.

HDpvr er stilt inn til Full skjerm 1080i og tv på 16/9 så her er det noe som er galt. Det har ikke vært slik før og eg har prøvd å gjennoprettet fabrikkinstillinger og prøvd alt av innstillinger og oppgraderinger.

Så her er det ikke mye mer å gjøre enn å levere den tilbake til butikk og få ny tv eller reparert tven

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Det her lukter at dekoderen står i feil bildemodus ja.

Hvilken tv-dekoder har du, og hva bruker du i mellom dekoder og tv?

Har du canal digital kan dette oppstå om du har trykt på "HD"-knappen på fjernkontrollen ved en glipp.

Hva mener du med "HD" knappen?

Har en HDpvr dekoder.

Bruker HDMI kabel fra tuner til tv

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du setter tv på sin interne tuner og frembringer "snø" (som i intet signal).
    Så får du likevel striper uten snø?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men hvis du setter tv på sin interne tuner og frembringer "snø" (som i intet signal).
    Så får du likevel striper uten snø?

Har testet det ja og det er fremdeles striper på ca 3mm. Slik som det er på enkelte kanaler og sendinger på HDMI 1 med HDpvr på det beste også, men på enkelte kanaler og sendinger kann det være opp mot ca. 2 til 2,5cm. sorte striper på kantene.

HDpvr er stilt inn til Full skjerm 1080i og tv på 16/9 så her er det noe som er galt. Det har ikke vært slik før og eg har prøvd å gjennoprettet fabrikkinstillinger og prøvd alt av innstillinger og oppgraderinger.

Så her er det ikke mye mer å gjøre enn å levere den tilbake til butikk og få ny tv eller reparert tven desverre. Kjedelig når tven er så ny, men håper det ordner seg med ny tv slik att eg slipper å vente på reperasjon

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •