Trenger man Galvanisk skille. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye tror du butikken tjener på kundebehandlingen det er å pushe skiller på kundene da? "Tvinge" de til å kjøpe det som i dag?

Skal ikke mer enn 1 møkkmisfornøyd kunde pga dette opplegget til at vi fint taper det vi evt måtte tjene på å selge skiller. Husk at alt ikke kan måles i salget der og da .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Så lenge et galvanisk skille ikke gir noen ulemper jeg kjenner til, avstår jeg mer enn gjerne fra halvannen øl en fredagskveld, for å kjøpe dingsen.
    Hos meg blir signalet veldig mye dårligere med galvanisk skille. Derfor har jeg ikke kunnet brukt det i de to årene jeg har hatt TV'en.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laudio
    Hos meg blir signalet veldig mye dårligere med galvanisk skille. Derfor har jeg ikke kunnet brukt det i de to årene jeg har hatt TV'en.
    Samme erfaring her .

Etter å ha forkastet flere av disse små skillene som forhandlerne pusher fant jeg en ganske stor blå klump av et skille hos Siba som fungere utmerket - mao uten å gi synlig reduksjon i billedkvalitet.

Tror det er mye billig skitt ute å går her.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Hvor mye tror du butikken tjener på kundebehandlingen det er å pushe skiller på kundene da? "Tvinge" de til å kjøpe det som i dag?

Skal ikke mer enn 1 møkkmisfornøyd kunde pga dette opplegget til at vi fint taper det vi evt måtte tjene på å selge skiller. Husk at alt ikke kan måles i salget der og da .
    Den skjønner jeg godt - hvorfor ikke bare gi det bort til de som kjøper TV = fornøyd kunde som kommer igjen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye tror du butikken tjener på kundebehandlingen det er å pushe skiller på kundene da? "Tvinge" de til å kjøpe det som i dag?.
    Tja. Tipper de har en fortjeneste på rundt 100 kr stykket. Selger butikken 1000 TV-er pr år blir det en ekstra fortjeneste på 100.000.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Den skjønner jeg godt - hvorfor ikke bare gi det bort til de som kjøper TV = fornøyd kunde som kommer igjen.
    Eller spørre om kunden skal bruke antenneingangen. Noe fåtall av norske husstander gjør idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før dere selgere setter dere på deres høye hest og konkluderer med at dere ikke er svindlere, la meg så spørre: Hva er kalkylen deres for ett slikt skille?

I dag ble jeg nemlig anbefalt av en selger å kjøpe et skille til 179,- (!). Jeg hadde på forhånd sagt at jeg IKKE hadde jordet stikkontakt, men det hadde visst ikke noe å si...
    Jeg ble jo litt usikker på hva jeg egentlig trodde der og da, men fornuften tok overhånd og jeg dro for å finne ut av hva som egentlig stemmer.
    Svaret jeg fikk etter å ha lest denne tråden bl.a. stemte overens med det jeg tenkte før jeg gikk inn i butikken.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Eller spørre om kunden skal bruke antenneingangen. Noe fåtall av norske husstander gjør idag.
    Det har da ingenting med saken å gjøre. Dekodere er ikke isolerte.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med forsikring?

Hvis TV'en tar fyr og du ikke har galvanisk skille (og du ikke trenger det), er man da dekket av forsikringsselskapet?

Det kommer vel an på, men det er kanskje noe å tenke på før man forsøker å spare 25 kroner, evt 179,- om man går for nordost-galvanisk-skille.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryback: Trengte du ikke galvanisk skille, og har ikke brukt det, er det da ingen avkortning i oppgjøret som følge av dette.

Northridge: Vi plikter å selge deg utstyret, enten du skal bruke det eller ei. Hva man gjør i praksis til kunder som skal kjøpe tv varierer derimot. God kundebehandling er viktig.

Og anyway, jeg representerer ikke alle selgere og butikker i Norge, kun der jeg jobber selv . Så jeg kan ikke svare for hva en annen person har anbefalt deg (og tatt ca dobbelt så mye som skillet bør koste) .

Nok engang, slik jeg har linket til - en forhandler PLIKTER å selge et galvanisk skille med TV i dag. Selv om kunde skal bruke det til parabol, som PC-skjerm, eller romskip. Så dust er regelen lagt opp.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Om det reageres fra kundes side, så skal du ikke se bort i fra at sånt skjer. Fornøyde kunder er viktig .

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Tja. Tipper de har en fortjeneste på rundt 100 kr stykket. Selger butikken 1000 TV-er pr år blir det en ekstra fortjeneste på 100.000.
    Du tok ikke poenget - de 100 000,- som man skulle tjent (kanskje enkelte butikker som selger skillene til 249,- gjør dette, hva vet jeg) vs tapte kunder pga "dårlig kundebehandling" = Totalt sett tap.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her var det mye flotte begrunnelser for Galvanisk skille....

Når man leser hvordan enkelte hisser seg opp her, er det enda klarere hvor håpløst mye uvitenhet det er rundt temaet....

Til deg som spør: Hvordan ville du organisert salget?"
    Jo det kan jeg fortelle deg: Jeg ville lagt til noen linjer på salgsplakaten med FAKTA.
    Det er ingen tvil om at 99% av kundene ikke har peiling og da kunne det på de enorme salgsplakatene (også hos Komplett sitt røde varsel) vært spesifisert med feks: "trenger DU galvanisk skille? Les her: osv..." Så noe fakta rundt emnet....
    Da hadde mange spart noen hundrelapper på ting de ikke trenger.
    Dere er ikke lovpålagt å selge til de 90% som IKKE trenger det! For noe tøv!
    Regner med at du hisset deg opp vedr. Lefdal Sandvika....8-)

Jeg har drevet med salg i mange år og kalkylen på disse skillene er jo utrolig høy (selvsagt), det er akkurat som en 0,5 liter brus på bensinstasjonen....

Til du som mener man får støt av antennekabelen... Ja det kan du få, men hva har det med galvanisk skille å gjøre?
    Snakke om at folk kan dø??? Sitte fast til jord? Joda det går an om du holder i en fas strøm og jord med den andre hånda, men ikke med antennekabelen da. Herre min hatt... 8-)
    Galvanisk skille er viktig pga. montører som får støt???
    Nei ærlig talt! Om de driver service inne i din TV med strømmen tilkoplet, ja da får man vite hva man driver med. Galvanisk skille har fortsatt IKKE noe med saken å gjøre.
    Bedre med ett galvanisk skille for mye enn ett for lite, skriver en her inne? Seriøst? Mener du dette?

Sånn... Måtte bare ha det ut....
    Nå kan dere kaste dere over meg igjen, for jeg er jo så utrolig teit som returnerte galvanisk skille til butikken da det IKKE skal være i en stue uten jordet kontakt...
    Det handler heller ikke om de 200 kronene eller hva det kostet, men prinsippet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Northern: les uttalelsen fra post og teletilsynet som jeg har vedlagt som kilde ganske langt nede på forrige side. Så kan du vurdere om du skal redigere innlegget ditt litt .

Vi plikter å selge galvanisk skille til samtlige tver. Punktum finale. At det gjøres i praksis er en helt annen sak. Alt jeg forteller om er hva forskrift, som vi plikter ved norsk lov å følge, sier om saken.

EDIT: Siden du sikkert ikke gidder, så kan jeg finne fram linken igjen for deg:
    Elektronikkbransjen - GALVANISK SKILLE SKAL SELGES med alle flat-TVer

Legg merke til (mine uthevninger):
    Skal selges med uansett

Selv om det er mange kunder som teknisk sett ikke trenger galvanisk skille, understrekes det på det sterkeste at forhandler plikter å selge dette sammen med TV-apparatet. Bakgrunnen for dette er at kunden kan flytte fra boligen, og nye flytter inn. Selve TV-apparatet kan også bli brukt flere steder, og på ulike plattformer. Mange kunder har ikke kunnskap om kontakten er jordet, og hvilken plattform de mottar TV-signalet gjennom. Forskriften er derfor altomfattende slik at ingen skal risikere brann, verken nå eller i fremtiden.
    PS: Stikk gjerne innom og les informasjonen på plakaten der jeg har mine skiller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi plikter å selge galvanisk skille til samtlige tver. Punktum finale.

Tja, dere plikter å levere med galvanisk skille, ikke nødvendigvis selge:

Fra nevnte forskrift:
    "Den som markedsfører eller omsetter terminalutstyr med galvanisk forbindelse mellom elnettets jord og utstyrets kontakter for tilkobling til elektronisk kommunikasjonsnett, plikter å levere med sikkerhetsutstyr som tilfredsstiller krav beskrevet i § 4 a og levere med bruksanvisning."

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng det, men retningslinjene som post og teletilsynet har utarbeidet sier selge.

Så levere kan vel tolkes på flere måter.

Det blir nok levert med ganske mange gratis-skiller tenker jeg .

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det har da ingenting med saken å gjøre. Dekodere er ikke isolerte.
    Jo det har noe med saken å gjøre.

Flatskjermer som er koblet til parabol, bakkenett eller bredbånds-TV trenger heller ikke galvanisk skille.
    Kilde : Flatskjerm - en brannfelle - teknofil.no

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revox skrev: "Eller spørre om kunden skal bruke antenneingangen. Noe fåtall av norske husstander gjør idag."

Jeg forsto deg slik at hvis man ikke bruker antenneinngang så trenger man ikke skille.
    Vanligvis har man en dekoder koblet til antennekabelen, og en SCART eller HDMI kabel mellom dekoder og TV. Da blir TV jordet via denne kabelen til antennekabel, og skille er absolutt påkrevet.

Hele diskusjonen her er basert på kabel-TV. Selvsagt har "parabol, bakkenett eller bredbånds-TV" ingenting med dette å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Revox skrev: "Eller spørre om kunden skal bruke antenneingangen. Noe fåtall av norske husstander gjør idag."

Jeg forsto deg slik at hvis man ikke bruker antenneinngang så trenger man ikke skille.
    Vanligvis har man en dekoder koblet til antennekabelen, og en SCART eller HDMI kabel mellom dekoder og TV. Da blir TV jordet via denne kabelen til antennekabel, og skille er absolutt påkrevet.

Hele diskusjonen her er basert på kabel-TV. Selvsagt har "parabol, bakkenett eller bredbånds-TV" ingenting med dette å gjøre.
    Spørsmålet trådstarter stillte var vel relativt flytende og gjaldt ikke kun kabel-tv. Men ja jeg kan se at det første innlegget mitt også var litt misvisende/feil. Tenkte ikke på kabel-tv som reellt lenger. (GET osv er ikke akkurat store her i byen lenger)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng det, men retningslinjene som post og teletilsynet har utarbeidet sier selge.

Så levere kan vel tolkes på flere måter.

Det blir nok levert med ganske mange gratis-skiller tenker jeg .
    Det står selges med, ikke selges i tillegg. Jeg tolker det som at det da skal være inkludert. Kanskje stor sannsynlighet at Post og teletilsynet var litt "dumme" med ord valget. Og bransjen så på dette som en annen "gullgruve" og gjemmer seg bak nettop den retningslinjen.:evil:
    Syns nå det er rart at man er pålagt å kjøpe en annen vare i tillegg når man kjøper en vare.
    For å kjøre det helt ut så kan jeg spørre en selger, " selges TV`en med fjernkontroll?" Han sier "Selvfølgelig!" Hvordan tolker dere situasjon da?

Ikke for å henge deg ut Alastor, poenget mitt var at det er for mange retningslinjer som er for dårlig formulert at man faktisk kan velge hvordan man vil tolke den.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •