Enda en ny tv, mindre enn eller lik 6500,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Enda en ny tv, mindre enn eller lik 6500,-

Hei

Jeg skal også ha ny TV, eller, jeg skal gi den bort i gave da.. Har lest opp og ned, blitt klokere, men har ikke gjort meg opp en mening.

TV'en vil bli brukt først og fremst til vanlig TV-titting, film (blueray) og Nintendo Wii.

Det virker som at denne får mye skryt:
    PANASONIC Plasma TV 42" HD ready, TX-P42X20E

..men den har da latterlig dårlig oppløsning, 1024 x 768. Kan ikke fatte at denne TV'en greier å utnytte HD-sendinger og blueray da?

Videre ser jeg at denne har fått gode kritikker:
    Philips 42" LCD-TV 42PFL3604H

Noen som kan forklare meg hvorfor Panasonic'en skal være så bra? Evnt. synspunkter på Philips'en? Noen bedre forslag?

.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal jo sitte ganske nærme for og se forskjell på HD-ready og Full-HD...
    Tror ikke "den vanlige mann i gata" ser noe særlig forskjell.. Så om ikke dette er en gave til en ekstremt AV-interessert venn, så tror jeg ikke det er noe problem og gå for Panasonicen.. Og plasma tv'er idag gir nok framdeles bedre bilde en LCD'er i samme pris klasse..både til film, tv og spilling..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av abscess
    ..men den har da latterlig dårlig oppløsning, 1024 x 768. Kan ikke fatte at denne TV'en greier å utnytte HD-sendinger og blueray da?
    Den har da ikke latterlig dårlig oppløsning. Som nevnt av olemj86 over her så er det ikke så altfor lett å se forskjell på HD-ready (1024 x 768) og FULL HD(1920 x1080). Hvis ikke jeg tar veldig feil nå så sendes vel bare HD-sendinger i HD-ready oppløsning, 720p og 1080i.

Panasonicen går for å være en veldig god modell og som også olemj86 sa, så er vel plasma fortsatt "budsjettkongene".

Anbefaler deg å ta en titt på disse modellene selv, men personlig hadde jeg gått for Panasonic sin.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av abscess
    Hei

Jeg skal også ha ny TV, eller, jeg skal gi den bort i gave da.. Har lest opp og ned, blitt klokere, men har ikke gjort meg opp en mening.

TV'en vil bli brukt først og fremst til vanlig TV-titting, film (blueray) og Nintendo Wii.

Det virker som at denne får mye skryt:

Videre ser jeg at denne har fått gode kritikker:
    Philips 42" LCD-TV 42PFL3604H

Noen som kan forklare meg hvorfor Panasonic'en skal være så bra? Evnt. synspunkter på Philips'en? Noen bedre forslag?

.

Au da, du går rett i full HD fella desverre! Full HD krever regnekraft og det koster ofte endel penger. Da er det mye smartere å kjøpe en rimeligere HD TV. HD TV har den oppløsninga som faktisk passer folk flest, TV sendinger går i det, DVD-R er under det, dvs blir enda dårligere på en Full HD TV. Bluray og NOEN PS3 spill har full HD, men ikke tro at en HD TV ikke drar nytte av et full HD format (1080P) .

Selv besitter jeg 50" Panasonic plasma med "latterlig oppløsning" som du kaller det, på en vanlig avstand så er det faktisk nesten ikke mulig å se forskjellene. Og sammenligner du ikke TV'ene direkte ved hverandre, så er det så si ingen ting som savnes i en vanlig HD TV.

Full HD er det nye "ludder" ordet innen for TV bransjen. 1080P har noe for seg, men da på større flater!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at dersom det er 40" pluss så er det greit å ha full hd da man spesiellt tjener på å ha dette om man har tenkt til å bruke datamaskinen sammen med skjermen og slikt. Dersom tv'ner kalibrert litt skikkelig og man ikke sitter for langt fra skjermen er det mye å hente på å ha full-hd Men jo større avstand, desto mindre er forskjellen. 1024x768 pixler er LAV oppløsning og på en tv som er widescreen vil dette bety at bildet må gjennom flere bildebehandlingsprosesser enn dersom den har den typiske HD-Ready oppløsningen som er 1360x768 pixler på panelet... På type HD-Ready og Full HD tv'r er pikslene firkanta, mens på 1024x768 er de dratt i lengden. Det vil si at når du ser på en stor runding på skjermen så vil du lett se feil i kantene i skråningen fra topp til bunn osv....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som er verdt å nevne er at det som regel er Underscan/Overscan som er problemet med 720p kilder (Typisk CD sin hd dekoder) og derfor blir bildet mindre skarpt enn det i utgangspunktet er. For å si det slik, setter du på Avatar i 1080p på en skjerm og så nedskalerer til 720p skal det godt gjøres å ikke se forskjell dersom skjermen er større enn 42"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Her var det kommet mange gode tilbakemeldinger, tusen takk! Med bakgrunn av tilbakemeldingene deres og litt googling tror jeg at jeg har blitt litt klokere på faktisk seeropplevelse når det kommer til lcd vs plasma i forskjellige prisklasser, hd vs hd-ready..

Han som skal få den er ikke spesielt AV-interessert nei, derav får han ikke en dyr og fancy tv, men likevel viktig å få mest mulig ut av den "lille" summe det er snakk om

Går da for en plasma siden det høres ut som at de leder i denne prisklassen.. Så, hvilken plasma..

Jeg havner alltid tilbake på denne, mange som skryter av den

..Tror valget er tatt da, hurra! ..Så får det heller bli en enda bedre en om noen år

..Igjen, mange takk!!

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! X20 er et meeget godt valg!
    Vit også at med en HD-ready skjerm slipper skjermen å slite med å oppskalere lavoppløste (SD) kilder som vanlige TV-sendinger og DVD.

Her er en test av fjorårets modell X10: Bunnsolid folkeplasma
    Har både en bror og en kamerat som har denne - og de er knakende fornøyd :wink:

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •