LED + fotball - er noe galt med mitt hode?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation LED + fotball - er noe galt med mitt hode?

Hei!

Jeg er nå inne på min andre Samsung LED - UE46B6050. Bildet er veldig bra når det er lite bevegelser, men så fort min favorittsport (eller annen rask sport) kommer på banen så blir det problemer. Dette gjelder både i HD-sendinger og i SD-sendinger via Canal Digital PVR-boks og HDMI.. Har prøvd andre dekodere og signalkilder også.

La oss si at man følger en fotballspiller som løper i nærbildet eller andre typer bilder der det fokuseres på et punkt i forgrunnen og det skal være mennesker eller andre ting i bakgrunnen. I stedet for å vis ufokuserte mennesker i bakgrunnen, så blir det bare stygge firkanter og grums i mine øyne. Akkurat som om bildet detter i fra hverandre og fryktelig irriterende. Panelet henger ikke med på bakgrunnsbildet i det hele tatt. I tillegg så synes jeg bildet blir grumsete/kornete ved bildeskift/sceneskift. Jeg opplever ikke dette på min projektor eller på en gammel CRT. Jeg har lest opp og ned i forum i forhold til tips for å få bukt på problemet. Av og på med 100HZ, slå av autodimming++++ Har prøvd masse forskjellige tips og innstillinger, men fortsatt så synes jeg det ser ille ut.

Spørsmålet mitt er da: Er dette noe jeg med leve med på alle LED og LCD-skjermer? Vil jeg oppleve dette hvis jeg f.eks. skifter til plasma?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne jeg

Har samme problem, også med Samsung LED tv. Artifakter mellom det som er i fokus og det ufokuserte i bakgrunnen osv, spesielt ille er det på HD-kanalene til Canal Digital over HDMI. Hadde igrunnen slått meg til ro med at det var den ubrukelige PVRboksen til Canal Digital som var synderen, men hvis du har testa med flere dekodere(fra andre leverandører enn CD?) og har samme feilen over hele fjøla, kan det være noe med TVen.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever ikke det samme som dere.
    HD-sat fra CD.

TV'en er innstilt for film (100Hz av, movie mode etc)

Sikkert hodene deres (eller mitt?)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever heller ikke dette. Jeg har CD HD-PVR. Men jeg har ikke LED-LCD. Jeg har 47" LCD med tradisjonell bakgrunnsbelysning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det samme jeg også. Har kun merket det på Canal Plus Sport HD - og skjer bare når de zoomer inn på en spiller som løper slik at bakgrunnen flytter seg fort. Klarer ikke helt å beskrive hvordan bakgrunnen ser ut, men det er ikke naturlig i hvert fall. Er dog noe jeg fint kan leve med.

Bruker VU+ Duo dekoder og 46" Panasonic plasma-tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har opplever også det samme med lcd.
    raske bevegelser henger liksom igjen.
    har plasma og det er ok.
    det er vel som med regnbue effekten noen har med dlp projektorer.
    har prøvd å vise dette til andre men de kan ikke se det samme.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne på dette området at skjermene skiller "the boys from the men"

Jo dyrere skjerm, desto større sjangs for at bildekretsene er gode nok. Tittet på Panasonic G20 plasma på messa. De viste fotball. Dette er den første skjermen jeg har sett som klarer å få gresset til å se ut som det består av gressstrå. Og det også ved bevegelser. På stort sett alle andre skjermer jeg har sett til nå, så ser gressmatta ut som et grønt vegg-til-vegg-teppe...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde over på AAFK - RBK kampen nå, og hadde samme problem selv.
    Så vil tippe dette er noe som enten skylles kameranene (for oss som sitter såpass nært at detaljer virkelig blir detaljer) eller så har panelene på LED skjermene noe problem med grønnfarge.

Skjermen min sånn ellers er kalibrert og har topp bilde på alt annet enn fotball (vil jeg anta, da jeg ikke akkurat ser så mye på kamper)

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skyldes nok ikke TV eller tuner. Antakelig er bit-raten på overføringen/sendingen så lav at når hele bildet skal skiftes ut så er det ikke nok kapasitet i sendingene til å ta alle oppdateringene som ideelt-sett skulle vært det. Dermed kommer disse "rutene" på raske bilder. Jo større skjerm jo lettere å detektere. Dette problemet er der ikke på blu-ray action filmer - ikke sant?

Sitter nå klar for å se Liverpool-West Ham på canal+HD og gleder meg selv på tross av de svakhetene som ligger i overføringen!

Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har merket det samme på min plasma (Pioneer 508 ) med CD HD tuner (ikke pvr).
    Har kun sett det på Canal+ sport HD, ikke på noen av de andre kanalene jeg har sett fotball på.

Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Dette problemet er der ikke på blu-ray action filmer - ikke sant?
    Har aldri sett dette når jeg har sett BD nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med unntak av dyrere LCD-skjermer med 200 Hz, vil de fleste LCD-skjermer mer enn halvere oppløsningen når det begynner å bli bevegelse i bilde. Som en merker i en mer grøtete bilde.

F.eks. Samsung B7000 har en oppløsning på 1080 linjer på panelet ved stillbilder, 550 ved bevegelse og 100 Hz aktivert og 300 uten 100 Hz.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt data fra Wikipedia

Noen forskjellige bitrater. Som dere ser så er det ikke "en standard" for HD. Blu ray har kanskje typisk 4x bitraten til HD TV.:?

Video
    16 kbit/s – videophone quality (minimum necessary for a consumer-acceptable "talking head" picture using various video compression schemes)
    128 – 384 kbit/s – business-oriented videoconferencing quality using video compression
    1.25 Mbit/s – VCD quality (with bit-rate reduction from MPEG-1 video compression)[citation needed]
    1374 kbit/s – VCD (Video CD) – audio and video streams multiplexed in an MPEG-PS
    3.5 Mbit/s typ - Standard-definition television quality (with bit-rate reduction from MPEG-2 compression)
    5 Mbit/s typ – DVD quality (with bit-rate reduction from MPEG-2 compression)
    8 to 15 Mbit/s typ – HDTV quality (with bit-rate reduction from MPEG-4 AVC compression)
    29.4 Mbit/s max – HD DVD
    40 Mbit/s max – Blu-ray Disc

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Med unntak av dyrere LCD-skjermer med 200 Hz, vil de fleste LCD-skjermer mer enn halvere oppløsningen når det begynner å bli bevegelse i bilde. Som en merker i en mer grøtete bilde.

F.eks. Samsung B7000 har en oppløsning på 1080 linjer på panelet ved stillbilder, 550 ved bevegelse og 100 Hz aktivert og 300 uten 100 Hz.
    Tror ikke dette er problemet her (ref dette med blu ray). Hvis dataraten i sendingen for for lav så kan ikke TVen gjette seg til hvilke ekstra data den burde inneholdt. se posten min over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Tror ikke dette er problemet her (ref dette med blu ray). Hvis dataraten i sendingen for for lav så kan ikke TVen gjette seg til hvilke ekstra data den burde inneholdt. se posten min over.

Virker jo fornuftig det her. Jeg regner med at det samme også vil oppstå på en Plasma-skjerm? Jeg vurderer å bytte TV'en til en av de nyeste plasmaene, men nå er kanskje det unødvendig? Siden bitraten på sendingen er lav på f.eks. Canal+SportHD, så vil jeg få dette rutemønsteret i bakgrunnen der også?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, tror også mpeg(?)komprimeringa er årsaken, og det skulle ikke forundre meg en plass om CD driver med transkoding på toppen - aka komprimere et allerede komprimert bildesignal.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er gjerne på dette området at skjermene skiller "the boys from the men"

Jo dyrere skjerm, desto større sjangs for at bildekretsene er gode nok. Tittet på Panasonic G20 plasma på messa. De viste fotball. Dette er den første skjermen jeg har sett som klarer å få gresset til å se ut som det består av gressstrå. Og det også ved bevegelser. På stort sett alle andre skjermer jeg har sett til nå, så ser gressmatta ut som et grønt vegg-til-vegg-teppe...
    På min "gamle" =2008 Panasonic toppmodell PZ800, så har jeg ingen problemer med fotball f. eks på TV2HD, som jeg kan se på tre forskjellige plattformer, Riks TV rett i skjermen, samt CD og Viasat. Champions League på Viasat helt supert....har ikke Premier League, men bror min har på en Pioneer plasma, han har ikke klagd....
    Tror mye kommer an på hvor gode spesifikasjoner det er på Tv'en, men LCD/LED bortsett fra de virkelige dyre vil nok ha problemer..og det samme vil nok plasma som ikke er toppmodell fra f. eks Panasonic...div tester i fjor viste jo det at det var V modellen til Panasonic f. eks som fikk best kritikk i forhold til de andre modellene...tror nå jeg...:-) og ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd..
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok enten MPEG-komprimering i sendingene eller støyreduksjon/bevegelsesstyring på TV-en som gjør det. Eller begge.
    100 hz (bevegelsesstyring) skaper blokkete biter rundt objekter i rask bevegelse.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Jepp, tror også mpeg(?)komprimeringa er årsaken, og det skulle ikke forundre meg en plass om CD driver med transkoding på toppen - aka komprimere et allerede komprimert bildesignal.
    Jeg vil bare nevne at jeg som GET kabel-TV abbonnent har opplevd akkurat det samme ved enkelte anledninger. Viasat 4 med ghosting og store skygger rundt både ball og spillere. Det var tydelig at her var video veldig komprimert. På TV2 /NRK har jeg ikke hatt slike problemer. At enkelte kanaler har mye høyere kompresjon mellom tilbyder og boks tror jeg dessverre er en meget utbredt "malpractice". Hvis jeg ser noe både STV og NRK sender direkte, så er det tydelig kvalitetsforskjell når jeg switcher mellom kanalene.

Viasat 4, TV2 Zebra og STV1 er kanaler jeg merker GET komprimerer mye. Jeg synes vanlig TV2 går i høy kvalitet, best bilde på SD-kanalene har jeg på NRK1.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av helene1
    Virker jo fornuftig det her. Jeg regner med at det samme også vil oppstå på en Plasma-skjerm? Jeg vurderer å bytte TV'en til en av de nyeste plasmaene, men nå er kanskje det unødvendig? Siden bitraten på sendingen er lav på f.eks. Canal+SportHD, så vil jeg få dette rutemønsteret i bakgrunnen der også?

Jeg har aldri opplevde problemer ved Cana Digitals hd eller "vanlige" fotbalkamper! Cd hd pvr - Pioneer Kuro 4280xa...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •