Satser på brilleløs 3D (og da først blir 3D noe)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Satser på brilleløs 3D (og da først blir 3D noe)

Sharp viser stadig større skjermer med ny 3D-teknologi.
    3D uten spesielle briller er den nye greia i underholdningsbransjen, tydeligvis. Det begynte med at Nintendo annonserte sin kommende håndholdt, 3DS, som vil bygge på nettopp en slik teknologi.

Senere ble det klart at der er mest sannsynlig en Sharp-produsert skjerm på 3.4 tommer som vil bli brukt i spillkonsollen. Den er trykksensitiv og bruker en spesiell teknologi som nettopp gjør det mulig å vise 3D-bilder uten at man trenger å ha på briller.

3D på tablets?
    Nå meldes det at selskapet også har begynt å vise frem en større variant av skjermen. Den er på 10.1 tommer, og kan leveres i to varianter, med eller uten trykksensitivitet. Og den støtter altså 3D uten briller. Denne skjermen er ment til å brukes i netbook-maskiner eller tablets, selv om den foreløpig ikke er i masseproduksjon.

Til tross for prototypestatus kan det jo hende at slike skjermer på sikt begynner å dukke opp i flere og flere produkter, i større og større format. Noe som definitivt åpner for diverse artige bruksområder.

3d - Satser på brilleløs 3D - ITavisen

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ganske så klart at om en ikke har en feit lommebok så venter en med å kjøpe 3D-TV en god stund.

Når en samtidig leser at tv produsentene advarer mot en helt del av bruk av 3D-TV så kan en begynne å lure litt.

Være noen forsøks-kanin har jeg ikke tenkt å være så jeg kommer til å vente lenge med å kaste meg på det toget her slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Det virker ganske så klart at om en ikke har en feit lommebok så venter en med å kjøpe 3D-TV en god stund.

Når en samtidig leser at tv produsentene advarer mot en helt del av bruk av 3D-TV så kan en begynne å lure litt.

Være noen forsøks-kanin har jeg ikke tenkt å være så jeg kommer til å vente lenge med å kaste meg på det toget her slik.
    3D-tv'ene er jo ikke så dyre nå, men jeg kommer ikke til å handle ny nå om ikke jeg får telefon fra Hamar... Har Samsungs 50" 855 som har meget bra bilde og nesten ny Onkyo 807 + Panasonic BD60 BD-spiller. Derfor venter jeg i alle fall en generasjon med receiver og BD-spiller, og 3D-tv er lite aktuelt for meg så lenge man må bruke briller.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer også for 3D uten bruk av briller og vil vente til de kommer på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med min Kuro skjerm, og har motstått LED-hypen. Det samme har jeg tenkt å gjøre med 3D hypen. Hvertfall så lenge det ikke kommer flere 3D titler, man får brilleløse 3D TVer og at en veldig god 3D TV rundt 50" koster under 20.000 kr.

Avventer samtidig kjøp av Bluray spiller siden PS3en funker gull så langt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det noen gang kommer flate skjermer en kan henge på veggen som gir den samme "ut av boksen"-følelsen som 3D med aktive briller gir. Eneste måten jeg ser dette kan fungere på er ved hjelp av lasere og veldig mye røyk.

Den andre litt mer ukonvensjonelle lønsningen ville være når vi en gang i fremtiden har funnet ut nok om hjernen vår til å kunne gi signaler direkte til den. Da kan vi endelig kaste brillene, til fordel for én eller flere elektroder vi må sette på hodet. Når den tid kommer vil det sikkert være flere smarte TV-selgere som vil tilby "elektrodeløs 3D".

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor bra/dårlig løsningen er per dags dato, så tror jeg brilleløs 3D er den eneste 3D løsningen folk vil være villige til å betale for. For oss entusiaster er det nok litt annerledes, men det hjelper lite dersom ikke den vanlige mannen i gaten ikke er interessert.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...si ikke det... Avatar er tross alt den mest besøkte kinofilmen på lang tid, og såfremt ikke 3D blir kostende mer enn noen tusenlapper ekstra tipper jeg folk vil gå mann av huse for 3D i år, spesielt slik hypen er. Folk er ofte vel så opptatt av å skryte til naboen at de har fått seg 3DTV som effekten som sådan...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Uansett hvor bra/dårlig løsningen er per dags dato, så tror jeg brilleløs 3D er den eneste 3D løsningen folk vil være villige til å betale for. For oss entusiaster er det nok litt annerledes, men det hjelper lite dersom ikke den vanlige mannen i gaten ikke er interessert.
    Mange på forumet her er merkelig skeptisk til teknologi. Og særlig hva slags teknologi andre enn dem selv er interessert i. Jeg har samlet noen interessante sitater både fra avforum og fra et "mannen i gata" intervju gjennomført av Teknisk Ukeblad.

Ekspertene sier:
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Ola Nordmann tar ikke på seg briller for å se på dagsrevyen etc!
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg tror ikke 3D kommer til å ta av denne gangen heller.
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Har NULL tro på 3D for TV forbrukeren.
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ser ikke poenget med 3D
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiHenrik
    3D blir nok kanskje kult i starten, men flesteparten av folket kommer sikkert til å foretrekke den tradisjonelle måten[...]
    Sitat Opprinnelig postet av Kuroman
    For min egen del virker 3D hysteriet som en "filmkalkun".
    Mannen i gata sier:
    Sitat Opprinnelig postet av Lizzie, 57
    Jeg ville gjerne betalt noen får tusen ekstra for å få slikt utstyr.
    Sitat Opprinnelig postet av Elin, 40
    Jeg ville gjerne betalt noen tusen ekstra for dette.
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas, 16
    Jeg ville gjerne betalt noen tusen ekstra for en slik TV. Dette skal jeg ha.
    Sitat Opprinnelig postet av Joachim, 54
    Jeg ville vurdert å betale noen tusen ekstra for en slik ja.
    Sitat Opprinnelig postet av Simen, 36
    Jeg var i tvil helt til jeg så dette, men dette en slik skal jeg ha.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra jalapenos, my point exactly... "Full-HD" var jo heller ikke VELDIG viktig for en 40" LCD-TV, men folk var jo helt ville etter dette allikevel...

Når det er sagt; 65% reduksjon i lyset fra en LED-TV, som i "cinema"-modus (eneste modus som ser noenlunde bra ut) ved bruk av active shutters gir veldig lite lys igjen, i så måte har plasma-teknologien, som leverer langt mer lys (med riktige farger, dynamiske moduser med alt baklys på full guffe teller ikke) har nok i så måte bedre forutsetningen.

For øvrig; som denne tråden omhandler, 3D på småskjermer uten briller blir sikkert også veldig populært, men det tar nok en hel del år før vi ser lignende teknologi på TV-fronten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar nok mange år før autostereoskopisk 3D er bra nok...

EETimes.com - 3-D TV: The EE Times guide to the shifting landscape

Like it or not, users will need glasses of some kind to view high def content, at least for the next decade. Researchers say it could require displays with four times today's resolution to deliver without visible artifacts high def stereo 3-D that can be seen by the naked eye.

Content producers say the situation is even worse on their end. It will require at least eight lenses per camera, and perhaps dozens, to properly capture video that can be seen in 3-D without glasses.

Technicolor showed a demo of so-called auto-stereoscopic 3-D TV at CES using its interpolation algorithm. However, it had a relatively narrow viewing area of ten degrees so users saw blurring when they moved their heads.

"It could require 8K resolution screens to do it well, so this could be 10-15 years away," said Thierry Borel, a researcher at Technicolor working on the project.
    MarketSaw - 3D Movies, Gaming and Technology: Ramesh Raskar of MIT Media Lab on the Future of Imaging

MICHAEL: The autostereoscopic displays I saw at CES (09) were impressive, but were based on 1080P screens. I didn't get a chance to see Phillips' 4K model.

PROF. RASKAR: [For autostereoscopic] you will lose resolution in time or in space. To get more views, you need more pixels that can only be created in space or in time. The fact that autostereoscopic displays are being based on 1080p is really a legacy issue. They should really be being built on 4K, or even larger screens. And that will come. It's just a matter of time.

MICHAEL: Some have the opinion that consumers won't accept 4k in an 8k world.

PROF. RASKAR: I don't think that argument is valid. At some point it's OK to trade off resolution for stereo. But right now, at 1080P, we're just at the acceptable level of resolution. So if you go from 1080 to half of that - that's not acceptable. But once you go to 8K I think 4K would be sufficient. It's like buying a camera that is 6 Megapixel versus 12 Megapixel. Does anyone really care? It's just a marketing gimmick.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel alt kommer ann på prisen....men om det begynner å komme en del bra PS3 spill i 3D og 3D-TV er hakket kvasere en hva en ser på kino så blir nok fristelsen meget stor...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe da må du vente i ca 10 år med å se på 3d uten briller på en 50 tommer

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    hehe da må du vente i ca 10 år med å se på 3d uten briller på en 50 tommer
    Det kommer ikke til å ta så lang tid. Jeg bruker briller til vanlig og for min del er det uaktuelt å sitte med 2 par briller når jeg skal se en film.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Det kommer ikke til å ta så lang tid. Jeg bruker briller til vanlig og for min del er det uaktuelt å sitte med 2 par briller når jeg skal se en film.
    ditto...8)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...si ikke det... Avatar er tross alt den mest besøkte kinofilmen på lang tid, og såfremt ikke 3D blir kostende mer enn noen tusenlapper ekstra tipper jeg folk vil gå mann av huse for 3D i år, spesielt slik hypen er. Folk er ofte vel så opptatt av å skryte til naboen at de har fått seg 3DTV som effekten som sådan...

Avatar skal ikke komme i 3d BD før 2011, hvilken nedtur for 3D BD

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig om at det blir en nedtur for 3D Blu-Ray.
    Men jeg ser stort frem til 3D gaming. Og allerede tidlig sommeren blir PS3 3D-gamer kompatibel, og de første titlene er klar for spilling.

Så jeg skal fint klare å kose meg med 3D gaming til filmene begynner å få 3D-release.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •