Noen ny TV som kan matche Pioneer KRP serien på bildekvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen ny TV som kan matche Pioneer KRP serien på bildekvalitet?

Hei

Har vært borte fra TV jaget en god stund og har ikke fått med meg hva som har skjedd på TV fronten siden jeg kjøpte min KRP-500M for rundt 1.5 år siden.

Har overhodet ingen planer hverken nå eller de neste "20" år å kjøpe ny TV, men bare lurer på om det har kommet noe som overgår KRP serien i bildekvalitet.

Takk på forhånd

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic har vel muligheten til å ta kuro kvaliteten videre, men vet ikke hva de har gjort med teknologien så langt..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har ikke Panasonic kjøpt rettighetene til Kuro-teknologien? TX-50G20 fikk god kritikk i nyeste Hjemmekino.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korriger meg om jeg tar feil, men er ikke Panasonic sitt "Viera" merke et symbol på at de har brukt samme teknikken som Kuro, bare at det er en klausul i avtalen om at de IKKE får bruke "Kuro" logoen....?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på dette selv Spiff79, men Viera modellene kom jo på markedet lenge før Pioneer kungjorde at de kom til å kutte ut Kuro. Og vil derfor tro at at Viera og Kuro ikke har samme innmat / teknologi.

Men siden Panasonic nå har Kuro teknologien tilgjengelig kan den vel bli brukt i helt nye/kommende modeller, da også Viera!?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Er ikke sikker på dette selv Spiff79, men Viera modellene kom jo på markedet lenge før Pioneer kungjorde at de kom til å kutte ut Kuro. Og vil derfor tro at at Viera og Kuro ikke har samme innmat / teknologi.

Men siden Panasonic nå har Kuro teknologien tilgjengelig kan den vel bli brukt i helt nye/kommende modeller, da også Viera!?
    Mulig du har rett i det. Kan jo være at dette Viera merket har fått en annen betydning ja....
    Tror det var i forbindelse med noen spørsmål jeg stilte Panasonic Norge vedr min V10, at jeg fikk dette svaret, men klarer som sagt ikke å ta det igjen....Begynner å dra på åra

EDIT: Men som Gurba sier så har de kjøpt rettighetene. Det er jeg rimelig sikker på.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at det er riktig jeg også, men husker ikke hvor jeg kom over den informasjonen :lol:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stod her på forumet et sted ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt med rettighetene men ca. 80-90 ingeniører gikk i allefall fra Pioneer til Panasonic da Pioneer slutta med Plasma. Panasonic lå jo allerede på det tidspunktet hakk i hel, så at de nå, med eller uten pioneers teknologi, er bedre enn det pioneer var, tar jeg for gitt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, i siste nummer av Hjemmekino har de testet Panasonic TX-50G20, og den skal i følge konklusjonen overgå Pioneers 5090 på de fleste områder bortsett fra sortnivå...

Så det blir nok noen år til jeg bytter ut min KRP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Infinite black!

Alle Plasma skjermene med infinite black er pioneers Kuro teknologi!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HodeReady
    Alle Plasma skjermene med infinite black er pioneers Kuro teknologi!
    Vet ikke hvor du har det fra, men uansett er Panasonic's Infinite black-paneler absolutt ikke "uendelig sort" i det hele tatt - på grensen til villedende markedsføring at de bruker den betegnelsen vil jeg nesten si. Per dags dato har jeg ikke hørt om noen skjermer som er like bra som Pioneer's KRP på sortnivå, så selv om Panasonic nå har modeller som er like bra/marginalt bedre på andre områder er de fortsatt bak på den viktigste parameteren (selv om forskjellen ikke er så stor lenger). I tillegg har man jo problemet med at Panasonic sine skjermer får dårligere sortnivå over tid, så selv om de kanskje er svært nær Pioneer KRP når skjermen er ny vil den tape seg etter hvert.

IMO synes jeg det er litt merkelig at det per nå ikke har kommet Plasma-skjermer med ekte uendelig sort på markedet, slik Pioneer viste frem med sin prototyp på CES-messen i Januar 2008 (!). Mistenker produsentene for å bevisst holde igjen litt nå som Pioneer ikke er der og setter standarden lenger...

Men men, slipper da ihvertfall å bytte TV hvert år når det går så tregt med utviklingen

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinite Black er satt til G20-serien. Sortnivået på G20 ble i bladet Hjemmekino målt til 0,002 c/cm

G20 skal vel i følge Panasonic ikke ha Kuro teknologi, men kun en oppgradering av G10.

Panasonic VT20/ VT25 har det nye panelet, Infinite Black Pro. Dette skal være et direkte resultat av samarbeidet med de tidligere Pioneer ingeniørene og Panasonic.

Sånn jeg leser testen i Hjemmekino, er G20 bedre enn Pioneer LX5090 Kuro på alt, bortsett fra på sortnivå. Og når G20 målte til 0,002 candela, vil jeg tro at VT20 måler det samme som de dyreste Pioneer Kuro-skjermene gjorde.

Men til gjengjeld vil VT20 ha bedre farger, bedre panoreringer, mindre støy, slankere design, lavere strømforbruk etc etc.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Mistenker produsentene for å bevisst holde igjen litt nå som Pioneer ikke er der og setter standarden lenger...
    Helt enig. Imidlertid kan vel dette også skyldes finanskrise=redusert salg og at man ikke kan ta seg råd til å utvikle på alle områder. Kanskje det er LED som er hottest hos massene (som ikke vet bedre.....) og der det er lettest å få best kost/intjeningsforhold 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt uenig!

Kan vel ikke akkurat beskylde produsentene for å holde igjen. Ja, Pioneer satt standard hva angikk bildekvalitet, men de satte også standard når det kom til pris. Det var vel ingen over Pioneer når det gjaldt bildekvalitet. Men det var heller ingen over hva angikk pris Dette har nå endret seg vesentlig.

Både Samsung sin C8000-plasmaserie og Panasonic sin VT-serie vil (tror jeg) overgå Pioneer Kuro. Samsung vil overgå på det meste, og Panasonic på alt. Og dette til veiledende priser til ca. 20.000 kr for 50".

Hva kostet Pioneer LX5090 da den kom? 45.000 kr? Helt på slutten av produksjonstiden fikk man vel disse for mellom 30-35k, dersom jeg husker rett...Pioneer dytttet det aller beste inn i skjermene sine, for å bli best. Pris virket uvesentlig. Det beste koster...Men hva hjelper det, når kostnadene overgår inntjening?

Årets produsenter på latsiden? Hva med CES 2010!? Der var det flatskjermer over alt! Flere enn på lenge. LED Edge, LED local dimming, ny plasma fosfor, 3D-teknologi....

At produsentene holder igjen? Nei, så absolutt ikke enig
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Helt uenig!

Kan vel ikke akkurat beskylde produsentene for å holde igjen. Ja, Pioneer satt standard hva angikk bildekvalitet, men de satte også standard når det kom til pris. Det var vel ingen over Pioneer når det gjaldt bildekvalitet. Men det var heller ingen over hva angikk pris Dette har nå endret seg vesentlig.

Både Samsung sin C8000-plasmaserie og Panasonic sin VT-serie vil (tror jeg) overgå Pioneer Kuro. Samsung vil overgå på det meste, og Panasonic på alt. Og dette til veiledende priser til ca. 20.000 kr for 50".

Hva kostet Pioneer LX5090 da den kom? 45.000 kr? Helt på slutten av produksjonstiden fikk man vel disse for mellom 30-35k, dersom jeg husker rett...Pioneer dytttet det aller beste inn i skjermene sine, for å bli best. Pris virket uvesentlig. Det beste koster...Men hva hjelper det, når kostnadene overgår inntjening?

Årets produsenter på latsiden? Hva med CES 2010!? Der var det flatskjermer over alt! Flere enn på lenge. LED Edge, LED local dimming, ny plasma fosfor, 3D-teknologi....

At produsentene holder igjen? Nei, så absolutt ikke enig
    +1

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du husker feil, LX5090 lå på 20K, krp modellene på ca 25K.
    Angående det du sier om dyrere skjermer så har man jo mange fler, f.eks Loewe eller B&O for å nevne noen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Du husker feil, LX5090 lå på 20K, krp modellene på ca 25K.
    Angående det du sier om dyrere skjermer så har man jo mange fler, f.eks Loewe eller B&O for å nevne noen.
    Flisespikkeri, men de priseksemplene der var vel først da Pioneer hadde avsluttet produksjonen. Butikkene ville kvitte seg med det de satt inne med. På det tidspunktet var vel Pioneer plasma allerede historie...Mulig jeg husker feil, men mener jo at Pioneer LX5090 holdt seg svært lenge på 30k-tallet, eller opp under...veil 31.995kr okt 2008. Ikke så nøye egentlig. Poenget mitt er at vi nå får helt nye skjermer, hvilket Pioneer ikke lengre er, til nesten halve prisen ift da LX5090 kom. Og nå også med 3D-teknologi.

Og 3D tror jeg kommer til å ta av enda mer enn det Blu-ray og FullHD gjorde. Men det er en annen diskusjon

Mange flere skjermer som var dyrere? Du nevner to. Men det er sant. Loewe og B&O er også svindyre...uten at jeg helt skjønner hvorfor Men rett skal være rett
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Infinite Black!

Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Vet ikke hvor du har det fra, men uansett er Panasonic's Infinite black-paneler absolutt ikke "uendelig sort" i det hele tatt - på grensen til villedende markedsføring at de bruker den betegnelsen vil jeg nesten si. Per dags dato har jeg ikke hørt om noen skjermer som er like bra som Pioneer's KRP på sortnivå, så selv om Panasonic nå har modeller som er like bra/marginalt bedre på andre områder er de fortsatt bak på den viktigste parameteren (selv om forskjellen ikke er så stor lenger). I tillegg har man jo problemet med at Panasonic sine skjermer får dårligere sortnivå over tid, så selv om de kanskje er svært nær Pioneer KRP når skjermen er ny vil den tape seg etter hvert.

IMO synes jeg det er litt merkelig at det per nå ikke har kommet Plasma-skjermer med ekte uendelig sort på markedet, slik Pioneer viste frem med sin prototyp på CES-messen i Januar 2008 (!). Mistenker produsentene for å bevisst holde igjen litt nå som Pioneer ikke er der og setter standarden lenger...

Men men, slipper da ihvertfall å bytte TV hvert år når det går så tregt med utviklingen
    Har det fra Panasonic selv. Infinite black pro er nok bedre men Panasonic har sagt at alle Infinite black modellene inneholder Kuro teknologi. Akkurat hva, vet ikke jeg. Jeg har ikke sett de selv enda men får nok sett de ganske snart. Det gleder jeg meg til!

Hvorfor skulle noen produsenter holde igjen teknologi som kan knuse motstanderne???

Uendelig sort er det ikke før du blir dratt inn i skjermen av ett sort hull!

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flisespikkeri, men de priseksemplene der var vel først da Pioneer hadde avsluttet produksjonen. Butikkene ville kvitte seg med det de satt inne med. På det tidspunktet var vel Pioneer plasma allerede historie...Mulig jeg husker feil, men mener jo at Pioneer LX5090 holdt seg svært lenge på 30k-tallet, eller opp under...veil 31.995kr okt 2008. Ikke så nøye egentlig. Poenget mitt er at vi nå får helt nye skjermer, hvilket Pioneer ikke lengre er, til nesten halve prisen ift da LX5090 kom. Og nå også med 3D-teknologi.

Og 3D tror jeg kommer til å ta av enda mer enn det Blu-ray og FullHD gjorde. Men det er en annen diskusjon

Mange flere skjermer som var dyrere? Du nevner to. Men det er sant. Loewe og B&O er også svindyre...uten at jeg helt skjønner hvorfor Men rett skal være rett
    Hvis man først skal spikke fliser, (som ikke var hensikten min i det hele tatt, jeg ville bare påpeke at prisene dine var veldig feil) så må jeg igjen påpeke at du har feil. 5090 kostet aldri i nærheten av 45k. De kostet 27-28k med en gang de kom og gikk ganske kjapt ned til 25 og deretter 20.

For all del, jeg ønsker ingenting mer enn at teknologien skal gå fremover og at prisene skal presses. Men jeg tror desverre at 3D kommer til å gjøre det motsatte.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •