Har sannsynlig innbrenning på min KRP-500M

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har sannsynlig innbrenning på min KRP-500M

Hei

Da jeg har brukt min KRP-500M ekstremt my til PC, ser det nå ut som jeg har fått innbrenning øverst på skjermen, der hvor man skriver inn adressefeltet og verktøylinjen.

Så mitt åpenbare spørsmål(bortsett fra å bruke PCn mindre med TV)er, hvordan, om i det hele tatt få det bort?

Takk på forhånd

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være en enkel fiks er å sette på noe med masse farger og variasjoner over lengre tid.. Tegnefilmer kan være en god løsning, brukte en gang Pokemon som verktøy på en Samsung plasma, virket for meg.

Men kommer selvsagt an på hvor mye innbrenning det er snakk om, en plass går grensen hvor det ikke er noen vei tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan sette på en kanal uten signal slik at du får "snø" Du bør vel heller kjøpe deg en lcd/pc skjerm til den type bruk. Prisene på disse skjermene har jo falt enormt den siste tiden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Snø", eller den allerede innebygde skjermvasken...

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmerksomheten folkens

Har prøvd skjermvask uten resultat.

Får prøve å la Tvn stå på med tegnefilm for å se om det bedrer seg.

Det med å vise sne hadde også vært ønskelig å prøve, men da jeg er koblet opp på parabol blir det vel vanskelig, da jeg ennå ikke har kommet over noen kanaler som "viser sne"

For en stund siden var det mest TV bruk og nesten ikke PC bruk, å da bedret bildet seg noe, men nå har det vært my PC bruk igjen og da vises linjene øverst på skjermen bedre.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper dog ikke med 1time skjermvask eller tegnefilm, her må den stå på over flere netter med snø eller tegnefilm på replay...

Fikk innbrenning på min Panasonic Plasma, såpass at man kunne lese teksten som hadde stått på, men dette var borte på 2-3dager...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre fikk jeg også til en liten blunder der jeg ved en feiltakelse hadde skrudd av orbiter . Men selv om jeg ikke har fått bort alt enda så er det bare å bekrefte at dette tar tid ... masser av tid .

Jeg har hentet ned Plasma Burn-In Wash fra Recordere.dk - Download og kjørt denne litt i loop noen netter sånn når det har passet seg slik i tillegg til at jeg ved enkelte anledninger har kjørt den interne skjermvasken . Jeg har definitivt ikke gitt opp håpet og vil si at jeg har redusert problemet med 90% i forhold til den dagen jeg fikk skjokket .

Nå er det bare en liten logo som ligger der hos meg og ikke hele adresselinja for å si det slik men ikke gi opp .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppmuntringen

Skal prøve begge forslagene dere kommer med her.

Lurer på hvorfor en tegnefilm er bedre enn vanlig film til utvasking?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Lurer på hvorfor en tegnefilm er bedre enn vanlig film til utvasking?
    Ble vel nevnt tidigere, men tegnefilmer har ofte kraftige farger og kontraster
    mot en spillefilm som kan være stort sett grå og rolig...
    Så poenget er å sette på et bilde med masse kontraster og kanskje farger...

Et tips til i den anledning er jo å sette på "Gaming-mode" eller noe slikt, som øker kontraster og farger under "ut-brenning"...

Et poeng til er at tvn må få rekke å bli skikkelig varm, står den på bare 2timer a gangen rekker den ikke å bli go&varm, men får den stå over natten så hjelper det mye...

Dette blir ikke proft eller pålitelig formulert men man kan tenke slik :
    ""En innbrenning har oppstått pga statisk bilde og varmt panel, for å få påvirket/fjernet innbrenningen så den bli "ut-brent" må det til lik eller mer varme..."""

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Desverre fikk jeg også til en liten blunder der jeg ved en feiltakelse hadde skrudd av orbiter . Men selv om jeg ikke har fått bort alt enda så er det bare å bekrefte at dette tar tid ... masser av tid .

Jeg har hentet ned Plasma Burn-In Wash fra Recordere.dk - Download og kjørt denne litt i loop noen netter sånn når det har passet seg slik i tillegg til at jeg ved enkelte anledninger har kjørt den interne skjermvasken . Jeg har definitivt ikke gitt opp håpet og vil si at jeg har redusert problemet med 90% i forhold til den dagen jeg fikk skjokket .

Nå er det bare en liten logo som ligger der hos meg og ikke hele adresselinja for å si det slik men ikke gi opp .

Takker for svar igjen folkens

Jeg har også prøvd å laste ned denne Plasma Burn-in Wash, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke det. Skal det pakkes ut og isåfall hvordan, og eller skal det brennes på DVD?

God påske til dere alle sammen

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Takker for svar igjen folkens

Jeg har også prøvd å laste ned denne Plasma Burn-in Wash, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke det. Skal det pakkes ut og isåfall hvordan, og eller skal det brennes på DVD?

God påske til dere alle sammen
    Nå vet ikke jeg hvilket brenneprogramm for cd du har på maskinen din men dette er image filer enten i form av en for de som bruker Nero eller den som heter ISO image om du bruker ett annet programm . Om du som meg bruker Nero så er det bare å pakke ut filen du laster ned for deretter legge inn en blank cd-r og dobbelklikke filen du har pakket opp så starter Nero og du får klikke brenn .

Alle kjente brenneprogrammer har ett valg for å brenne image-filer så du får se litt hva du har av programvare . Ellers så finnes det ett på CDBurnerXP: Introduction and News som er supert om du ikke finner ut av dette .

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest et sted, at man gjerne kan øke lysstyrken noe når man starter "skjermvaskingen". For så å sette den tilbake til normalen etterpå.

Dette kan vel teoretisk fremskynde "vaskeprosessen" noe...?
    Uansett håper jeg du finner ut av det 8)

OT: Men jeg er endelig "glad" for at det er noen som innrømmer at det faktisk også forekommer innbrenning på plasma (til og med på referansen - Pioneer), etter nokså mange diskusjoner med flere her inne. Innbrenningsproblematikken blir alltid dysset ned, eller marginalisert. Hvem vil vel være barnevakt for TVen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Nå vet ikke jeg hvilket brenneprogramm for cd du har på maskinen din men dette er image filer enten i form av en for de som bruker Nero eller den som heter ISO image om du bruker ett annet programm . Om du som meg bruker Nero så er det bare å pakke ut filen du laster ned for deretter legge inn en blank cd-r og dobbelklikke filen du har pakket opp så starter Nero og du får klikke brenn .

Alle kjente brenneprogrammer har ett valg for å brenne image-filer så du får se litt hva du har av programvare . Ellers så finnes det ett på CDBurnerXP: Introduction and News som er supert om du ikke finner ut av dette .

Takker for godt svar

Nå bruker jeg Win7 og har ikke eget brennerprogram, men Win 7 har vel innebyttet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg mener å ha lest et sted, at man gjerne kan øke lysstyrken noe når man starter "skjermvaskingen". For så å sette den tilbake til normalen etterpå.

Dette kan vel teoretisk fremskynde "vaskeprosessen" noe...?
    Uansett håper jeg du finner ut av det 8)

OT: Men jeg er endelig "glad" for at det er noen som innrømmer at det faktisk også forekommer innbrenning på plasma (til og med på referansen - Pioneer), etter nokså mange diskusjoner med flere her inne. Innbrenningsproblematikken blir alltid dysset ned, eller marginalisert. Hvem vil vel være barnevakt for TVen?

Nå skal det sies at jeg ikke helt vet om det er innbrenning, eller noe annet som er galt. Hvis bildet blir bedre over tid med med div skjermvasker eller andre virkemidler er det vel lett å konkludere med at det er innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte du "break in" på plasmaen før du tok den i bruk?
    Hvis ikke bør du laste ned disse, og brenne de ut på en USB-stick. Plasma TV Break-In Images Bruk gjerne den med 120 farger.
    Sett intervall til f.eks 30 sek, og la det stå 5 dager i strekk.
    Bruk f.eks Sport/game (som er høykontrast innstillinger) settingen og skru opp kontrasten til 50 eller deromkring. Og skru av alle bildeinnstillinger som black level, etc. De fleste tror man skal bruke lav kontrast når man kjører inn plasmaen, og muligens stemmer dette til "vanlig" bruk. Men man får mest bang for the buck når kontrast er høy når man bruker dedikerte break-in bilder.

Så bør du jo bruke orbiter mode i fremtiden på den inngangen PC'en er tilkoblet. (den innstillingen som er aktiv også ved punkt-for-punk)

Jeg var nazi og kjørte inn TV'en før den ble tatt i bruk, og selv om det var vanskelig å ha en splitter ny Kuro i stuen uten å kunne bruke den i 1uke, så var det verdt det. Jeg bruker min veldig mye til spilling, og film, og mindre til TV. Har ikke antydninger til IR eller innbrenning.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    J

Det har vel aldri blitt lagt skjul på at det forekommer innbrenning på plasma, men problemet i dag er nesten ikke eksisterende.

Og dette er jo det man kan kalle ett "ekstrem" tilfelle, sitert fra Vallhall's eget utsagn i 1st post : "Da jeg har brukt min KRP-500M ekstremt my til PC, ser det nå ut som jeg har fått innbrenning øverst på skjermen"

Og hvem vet om f.eks orbitern har vært på ? det er mye som kan ha skjedd her....

Er egentlig ikke noe og henge seg opp i, men syns bare det var ett litt pussig innlegg, endelig, etter lang venting, så kom det endelig en som hadde fått innbrenning på plasman sin
    Kjøp LCD for her er det EN som har fått innbrenning !

Næh, syns du kunne spart deg for den der, men jeg prøver selvfølgelig bare og dysse det ned

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Kjørte du "break in" på plasmaen før du tok den i bruk?
    Hvis ikke bør du laste ned disse, og brenne de ut på en USB-stick. Plasma TV Break-In Images Bruk gjerne den med 120 farger.
    Sett intervall til f.eks 30 sek, og la det stå 5 dager i strekk.
    Bruk f.eks Sport/game (som er høykontrast innstillinger) settingen og skru opp kontrasten til 50 eller deromkring. Og skru av alle bildeinnstillinger som black level, etc. De fleste tror man skal bruke lav kontrast når man kjører inn plasmaen, og muligens stemmer dette til "vanlig" bruk. Men man får mest bang for the buck når kontrast er høy når man bruker dedikerte break-in bilder.

Så bør du jo bruke orbiter mode i fremtiden på den inngangen PC'en er tilkoblet. (den innstillingen som er aktiv også ved punkt-for-punk)

Jeg var nazi og kjørte inn TV'en før den ble tatt i bruk, og selv om det var vanskelig å ha en splitter ny Kuro i stuen uten å kunne bruke den i 1uke, så var det verdt det. Jeg bruker min veldig mye til spilling, og film, og mindre til TV. Har ikke antydninger til IR eller innbrenning.
    Dette må vel nesten ses på som i slite ut Kuro'n sin før tida :cry: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt nokså mange plasma tver i hus, men har aldri hatt behov for noen "break-in"..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "berak-in" kommer jo naturlig med normal bruk etterhvert, om poenget med break-in er det jeg tror det er...
    Høres mer ut som å legge en murstein på gasspedalen på bilen overnatta for å "kjøre-inn" motoren... :?
    (i know nå er jeg vanskelig)

Og ja, innbrenning på plasma er et så sjelden problem at det er ikke noe å tenke over, de som har hatt innbrenning samler seg raskt i en slik tråd for å hjelpe den uheldige... Å i de fleste tilfeller så forsvinner det igjen like fort som det har kommet, å når det har kommet så er det pga statisk bilde over 15-30timer...

Slå på Skjermsparer både på PS3, xBurk og PC, det er et billig lite hjelpemiddel..

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "å når det har kommet så er det pga statisk bilde over 15-30timer..." eller man er uheldig å skur av ting som orbiter og kun ser på en kanal i ett par uker eller måneder alt ettersom .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •