Grumsete bilde, Panasonic 42G10, etter rep. nr.2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grumsete bilde, Panasonic 42G10, etter rep. nr.2

Hei
    Kjøpte en Panasonic G10 i august i fjor, 42" utgaven. Var strålende fornøyd med tv'en og bilde. Til det sa poff og bilde ble svart. Sendte den på rep. og de byttet en SC-modul. Etter det var den knall igjen.
    Så begynte det med at halve skjermen ble "tegnefilm"/mosaic aktig. Slik var det til og fra en periode, før den sa poff igjen. Ny rep. på tven, og etter 3 uker fikk jeg den tilbake. Denne gangen hadde de bytte en "modul", vet ikke hvilken.

Koblet den opp med altibox pvr, hdmi, 1080i. Slo på tven og tenkte endelig!
    Men ble skuffet, synes bilde er mer "grøtete" nå en tidligere. Tenkte at kanskje det var noe med innstillinger, men klarer ikke å få bilde klart igjen.
    Det går å se på men det er ikke slik det var før den var på rep. nå siste gang. Ok, jeg får lese litt på forum og se om jeg finner ut noe. Men så sier kona det samme som meg, uten at jeg har nevnt noe. "Bilde var mye bedre på tven som stod der før, den er liksom mer grumsete/grøtete" (Samsung A656 32", en låne-tv).

Man merker det spesielt på logoer og tekst, men også på bilde generelt. Det blir en "sky" rundt logoer og tekst, men også bilde. Er det dette som er clouding?

Noen som kan gi meg litt tilbakemelding på dette "problemet"?
    Jeg kommer til å ta kontakt med serviceverkstedet og melde fra om dette, men trenger litt bakgrunnsinfo/kjøtt på beinet. Det er bare så j.... irriterende, da vi egentlig har vært veldig fornøyd med bilde.

Sandstrand

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Kjøpte en Panasonic G10 i august i fjor, 42" utgaven. Var strålende fornøyd med tv'en og bilde. Til det sa poff og bilde ble svart. Sendte den på rep. og de byttet en SC-modul. Etter det var den knall igjen.
    Så begynte det med at halve skjermen ble "tegnefilm"/mosaic aktig. Slik var det til og fra en periode, før den sa poff igjen. Ny rep. på tven, og etter 3 uker fikk jeg den tilbake. Denne gangen hadde de bytte en "modul", vet ikke hvilken.

Koblet den opp med altibox pvr, hdmi, 1080i. Slo på tven og tenkte endelig!
    Men ble skuffet, synes bilde er mer "grøtete" nå en tidligere. Tenkte at kanskje det var noe med innstillinger, men klarer ikke å få bilde klart igjen.
    Det går å se på men det er ikke slik det var før den var på rep. nå siste gang. Ok, jeg får lese litt på forum og se om jeg finner ut noe. Men så sier kona det samme som meg, uten at jeg har nevnt noe. "Bilde var mye bedre på tven som stod der før, den er liksom mer grumsete/grøtete" (Samsung A656 32", en låne-tv).

Man merker det spesielt på logoer og tekst, men også på bilde generelt. Det blir en "sky" rundt logoer og tekst, men også bilde. Er det dette som er clouding?

Noen som kan gi meg litt tilbakemelding på dette "problemet"?
    Jeg kommer til å ta kontakt med serviceverkstedet og melde fra om dette, men trenger litt bakgrunnsinfo/kjøtt på beinet. Det er bare så j.... irriterende, da vi egentlig har vært veldig fornøyd med bilde.
    Dette er et kjent problem at TVer KAN bli dårligere etter å ha vært inne til service og kanskje spesielt der det er foretatt bytter av kort og moduler o.l.. Problemet er at dette av og til krever endring av software for å få både farger, gråskala, gammakurve i bildebalanse igjen. Og det er det slett ikke alle service-teknikere som behersker.

Jeg kjenner personlig til flere tilfeller der eiere av Panasonic PV60/600 har byttet modul etter påvisning av "purplesnakes" og fått dårligere bilde. Årsaken er den samme som i ditt tilfelle.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen klarer det.... Etter at jeg fikk nytt panel på min Pioneer ble den bedre enn den var fra fabrikk og det sier litt da Pioneer var kjent for å levere godt kalibrerte apparater.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg merker at det er en markant endring av bildekvaliteten etter at den var på service nå siste gang. Det er bare så j.... irriterende at jeg må sende den bort igjen osv.

Jeg skal ringe service verkstedet og snakke med dem.

Sandstrand

Edit: forsøkte å ringe men ingen tok telefonen, så da sender jeg en mail og ringer etter påske.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen klarer det.... Etter at jeg fikk nytt panel på min Pioneer ble den bedre enn den var fra fabrikk og det sier litt da Pioneer var kjent for å levere godt kalibrerte apparater.
    Ja, absolutt. Det er ingen grunn til å generalisere, men det er jo kjedelig for de som får igjen en dårligere skjerm, enten det er Pioneer, Panasonic eller andre merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dette er et kjent problem at TVer KAN bli dårligere etter å ha vært inne til service og kanskje spesielt der det er foretatt bytter av kort og moduler o.l.. Problemet er at dette av og til krever endring av software for å få både farger, gråskala, gammakurve i bildebalanse igjen. Og det er det slett ikke alle service-teknikere som behersker.

Jeg kjenner personlig til flere tilfeller der eiere av Panasonic PV60/600 har byttet modul etter påvisning av "purplesnakes" og fått dårligere bilde. Årsaken er den samme som i ditt tilfelle.
    Jeg sjekket hvilken versjon som lå på den, og hvis jeg sjekket riktig så var det 1206-10000. Hva som var på den før rep. vet jeg ikke. Men er det dette som skal til?
    Ser at det i allefall finnes en 1215 versjon. Har også sett en del som har oppdatert selv. Lastet ned 1215 versjonen og readme sier:

Only xxG10 series !!!
    1. Format you SD card.
    2. Copy sddl.sec to root SD card.
    3. Insert SD card in SD slot.
    4. Follow instructions on display.
    enjoy !
    Mener de og formatere SD Card på en pc, eller gjøres det i tven? Og jeg antar at sddl.sec skal legges på root på sd card.
    Jeg vet ikke om jeg skal forsøke dette selv, eller om jeg skal ta den til serviceverkstedet.
    Er det noen "rollback" mulighet dersom man forsøker?
    Men er det slik at 1215 istedet for 1206, skal kunne løse mitt problem?

Etter å ha sett gjennom papirer på esken, fant jeg ut at det er byttet materiell TNPA4783AD med ref. SS BOARD. Hva nå dette er.

Sandstrand

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formatering gjør du på PC'n. Du velger normalt FAT-filsystem og ikke NTFS på slikt.

Hvis du skal oppdatere Firmware må du være 110% sikker på at du har riktig versjon og oppdatering er altid forbundet med en hvis risiko. Går strømmen mens du holder på eller du legger inn feil versjon kan du ene opp med dødt produkt og det er ikke sikkert du får ny på garanti... På den annen side har jeg oppdatert PC'r, forsterkere ++ mange ganger og aldri hatt problemer. Holdt på å ødelegge en datalogger til 200' på jobben en gang men det gikk bra .

Ville ikke gjort det uten å ha snakket med produsenten først. Noen sier du kan fikse dette selv andre lar deg ikke prøve en gang. Hvis du får lastet ned fra produsentens egen side er det vel greit å prøve.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, litt OT, men, jeg har en PV60 som jeg kjøpte 2006. Denne har fungert helt fint, frem til nå, forleden så jeg min første "slange".
    Jeg sendte mail til Amentio, og de sendte en link fra Panasonic til servicesiden hvor jeg skulle ta kontakt.
    Jeg så i en annen tråd her at TV`en hans da blev hentet, men uansett, hvordan fungerer det med reklamasjon? Amentio har ingen del i dette, er det bare Panasonic?
    Bor i Oslo.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Beklager, litt OT, men, jeg har en PV60 som jeg kjøpte 2006. Denne har fungert helt fint, frem til nå, forleden så jeg min første "slange".
    Jeg sendte mail til Amentio, og de sendte en link fra Panasonic til servicesiden hvor jeg skulle ta kontakt.
    Jeg så i en annen tråd her at TV`en hans da blev hentet, men uansett, hvordan fungerer det med reklamasjon? Amentio har ingen del i dette, er det bare Panasonic?
    Bor i Oslo.
    Normalt er reparasjon og frakt gratis.

Når jeg fikk nytt panel på min Pioneer så ble TV'n hentet og bragt hjem til meg uten at det kostet annet enn pakking i esken og noe plunder og heft ved henting og mottak. Det skal sies at TV'n forsatt var innenfor garanti - mulig det er litt annerledes når du må ta det på 5 års reklamasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •