Misfornøyd med Philips 42PFL8404

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Misfornøyd med Philips 42PFL8404

Jeg kjøpte denne tv'en på lørdag etter å ha lest mye positivt om Philips sine senere LCD-tv'er.

Førsteinntrykket hjemme i stua med signal fra parabol (SD) var til å gråte av. Har brukt helgen på å justere på alle mulige innstillinger for å få et akseptabelt bilde, men kan ikke si jeg blir fornøyd.

Synes ikke jeg får nok kontrast uten at det blir artifakter. Sees da f.eks. enkelt ved resultatlister i sportssendinger eller tv-logoen oppe i høyre hjørne. Her blir teksten diffus og ikke så skarp som ønskelig.

Ved panoreringer henger bildet voldsomt igjen både i SD og HD.

Har fra før av en Sharp 37RA1E, og denne gir etter min mening et langt bedre bilde på SD-signaler (men den er ikke full-HD).

Etter det jeg har forstått har Philips satt inn Sharp-paneler i de siste batchene av bl.a. 8404-serien (byttet fra LG), så skulle jo tro at bildet ikke ble helt ulikt det jeg hadde tidligere.

Både kona og ungene klager på at bildet er så mye dårligere nå - og når de legger merke til det er det virkelig negativt.

Er det noen her inne som er fornøyde med sin og som har et bra oppsett jeg kan prøve?

Vurderer sterkt om jeg skal gå til butikken i dag og spørre om muligheten for å bytte den inn i f.eks. en Samsung i 7070-serien.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samsung 7070 vil nok gi deg bedre bilde. men sjekk også at du har optimalt signal fra parabolen. med uværet som har vert rundtom så kan det være bra med ein sjekk.

er personlig veldig fornøyd med min Sony 46W5500. synes den klarer seg bra på både HD og SD signal, men led bør vell gjøre det enda bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input. Har bra signal på parabolen - bruker Dreambox - men er jo SD da.

Sony er også helt klart et alternativ.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Takk for input. Har bra signal på parabolen - bruker Dreambox - men er jo SD da.

Sony er også helt klart et alternativ.
    Om du bruker Scart til TV'en så er det mye av skylden.. der er heller ikke samsung veldig bra... TV'ene er digitale.. og forventer et digitalt signal inn!! Kjøp Tuner med HDMI.. eller Plasma skjerm, som er mer analogvennlig enn en LCD skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruker Scart. Gjør jo det til Sharp tv'en også, og der er altså bildet bedre. Har litt lyst til å bytte sat-tuner også, men avventer nok litt.

Har ikke fått testet så mye Bluray og PS3 (men ungene klaget på at spillet Little Big Planet var så hakkete nå - kjører i 1080p, men mulig at spillets maksoppløsning er 720 - vet ikke helt).

Men hva med at bildet liksom henger igjen ved panoreringer - har ikke dette blitt bedre de siste årene? Sharp tv'en er jo et par-tre år gammel, og der er ikke dette problemet like tydelig.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Om du bruker Scart til TV'en så er det mye av skylden.. der er heller ikke samsung veldig bra... TV'ene er digitale.. og forventer et digitalt signal inn!! Kjøp Tuner med HDMI.. eller Plasma skjerm, som er mer analogvennlig enn en LCD skjerm.
    HDMI er absolutt å anbefale. Hvis du er kunde hos Canal Digital og mangler dekoder med hdmi, så får du nå billigeste HD dekoder til 1390,- på web kampanjen.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ja, bruker Scart. Gjør jo det til Sharp tv'en også, og der er altså bildet bedre. Har litt lyst til å bytte sat-tuner også, men avventer nok litt.

Har ikke fått testet så mye Bluray og PS3 (men ungene klaget på at spillet Little Big Planet var så hakkete nå - kjører i 1080p, men mulig at spillets maksoppløsning er 720 - vet ikke helt).

Men hva med at bildet liksom henger igjen ved panoreringer - har ikke dette blitt bedre de siste årene? Sharp tv'en er jo et par-tre år gammel, og der er ikke dette problemet like tydelig.
    Scart???? garbage in---garbage out...er vel ganske tydelig at Philips har hoppet over den kretsen som gjør at scart ser brukbart ut på moderne fltaskjermer....
    på den annen side så er alt det du beskriver av hvordan bildet ser ut grunnen til at jeg har plasma og ikke LCD...
    Men husk at bildet er analogt når det kommer inn i din flatskjerm via scart, men digitalt via HDMI...that makes all the difference....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom butikken her i stad og forklarte problemene jeg opplevde. De hadde ingen umiddelbare tips å komme med, men lurte på om jeg ville prøve en annen tv-modell.

Skal teste litt av tipsene jeg har fått her og på PM i kveld, og avgjøre i morgen om jeg bytter eller ikke - blir i så fall til Samsung UE46B7070 eller UE46B6050 (jeg klarer meg fint uten internett-tilkoblingen som jeg tror er eneste forskjell på disse).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony og Panasonic er ivertfall veldig bra på SD signaler.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart er dessverre helt ut på dagens TV. Trolig fremhever en god TV Scart teknologiens svakhet i mye større grad enn en dårligere TV som masker noe. Jeg er redd du må få skifte den dekoderen din så fort som mulig og du vil oppleve en ny verden kvalitetsmessig.

Forøvrig anbefaler jeg deg å prøve plasma som kommer best ut i FBI's test noe som ikke kan sies om Phillips som vel blir sterkt hemmet av at billedforbedringskretsene er satt ut av spill i testen.
    Beste flatskjerm i blindtest - FBI - NRK
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Scart er dessverre helt ut på dagens TV. Trolig fremhever en god TV Scart teknologiens svakhet i mye større grad enn en dårligere TV som masker noe. Jeg er redd du må få skifte den dekoderen din så fort som mulig og du vil oppleve en ny verden kvalitetsmessig.

Forøvrig anbefaler jeg deg å prøve plasma som kommer best ut i FBI's test noe som ikke kan sies om Phillips som vel blir sterkt hemmet av at billedforbedringskretsene er satt ut av spill i testen.
    Beste flatskjerm i blindtest - FBI - NRK
    Jeg har en Philips i 7 serien og er veldig fornøyd,men du MÅ bruke HDMI. Også min har håpløst bilde med scart. Husk også at du MÅ justere ned kontrasten i bildet til rundt 50-60. Med innstillingsvelgeren til philips der du velger det beste av 2 bilder (hvis det er den du har) så får alltid en syk kontrast på over 80 og det ødelegger bildet. Ellers bør det meste av bildejusteringene ligge på et minimum eller slåes helt av. Dynamisk kontrast f.eks kan du skru av og innstilling for skarphet bør ned på laveste (1) innstilling. For øvrig så er det vel kun ambilightfunksjonen som skiller din tv fra min så vidt jeg husker så innstillingene skal vel være de samme tror jeg. Har justert min tv etter anbefalinger av hifi-klubben sin "kalibrerings-cd" ,en enkel måte for oss/meg amatører til å få bra bilde på tv

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artefaktene fra ps3 på spill og blu-ray kommer av 100hz-funksjonen og philips sin bildebehandling generelt.

Skru den av, sett tven i kinomodus og kalibrer derifra . Evt skru av clearmotion lcd eller hva de nå kaller det for noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Det hjalp noe å følge rådene jeg har fått, men er ikke helt i mål synes jeg.

En ting man forøvrig kan lure på er hvorfor i alle dager tv-produsentene lager masse funksjoner for å forbedre bildet når de i realiteten gjør bildet dårligere.

Den eneste av funksjonene jeg synes gir en positiv effekt er dynamisk kontrast - gir skarpere konturer rundt tekst, men fører også til noe artifakter og kantete bilde i andre sammenhenger.

Akkurat nå heller jeg for å bytte til Samsung (selv om den kanskje heller ikke vil leve opp til mine forventninger på SD-signal over scart), og i tillegg å kjøpe en ny digital dekoder - enten Ipbox 9000HD eller VU+ Duo.
    Får sove litt på saken.

Har svensk CD-abbo, og etter det jeg har skjønt trenger jeg høyst sannsynlig en original HD-mottaker for å dekode HD-kanalene - i Sverige koster den billigste HD-mottakeren fra Canal Digital forøvrig 0,- kroner (mens den koster 1390,- i Norge).

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Takk for tips.

Det hjalp noe å følge rådene jeg har fått, men er ikke helt i mål synes jeg.

En ting man forøvrig kan lure på er hvorfor i alle dager tv-produsentene lager masse funksjoner for å forbedre bildet når de i realiteten gjør bildet dårligere.

Den eneste av funksjonene jeg synes gir en positiv effekt er dynamisk kontrast - gir skarpere konturer rundt tekst, men fører også til noe artifakter og kantete bilde i andre sammenhenger.

Akkurat nå heller jeg for å bytte til Samsung (selv om den kanskje heller ikke vil leve opp til mine forventninger på SD-signal over scart), og i tillegg å kjøpe en ny digital dekoder - enten Ipbox 9000HD eller VU+ Duo.
    Får sove litt på saken.

Har svensk CD-abbo, og etter det jeg har skjønt trenger jeg høyst sannsynlig en original HD-mottaker for å dekode HD-kanalene - i Sverige koster den billigste HD-mottakeren fra Canal Digital forøvrig 0,- kroner (mens den koster 1390,- i Norge).
    Men som du kanskje ikke vet, HD PVR'en fra CD er MYE bedre enn den vanlige HD dekoderen, (ALLE her på forumet mener det, jeg har bare prøvd CDHDPVR'en og har også svensk abb)...så det koster å være kar...og det koster å få det beste bildet :-) Lykke til
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det, classic46, men har da ikke tenkt å bruke dekoderen fra CD, men heller en Ipbox eller VU+ Duo som jeg nevnte (har også Viasat-abbo, og vil svitsje kanaler enklest mulig).

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Er klar over det, classic46, men har da ikke tenkt å bruke dekoderen fra CD, men heller en Ipbox eller VU+ Duo som jeg nevnte (har også Viasat-abbo, og vil svitsje kanaler enklest mulig).
    Det skjønner jeg...been there, done that...dess flere bokser, dess flere muligheter til opptak....mye av det jeg ser på foregår samtidig.....eller jeg er ikke hjemme...da er det greit å ha flere opptaksmuligheter...og plass ettersom det blir flere og flere HD sendinger....bare vent til TV 3=Viasat får ut fingeren...:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det skjønner jeg...been there, done that...dess flere bokser, dess flere muligheter til opptak....mye av det jeg ser på foregår samtidig.....eller jeg er ikke hjemme...da er det greit å ha flere opptaksmuligheter...og plass ettersom det blir flere og flere HD sendinger....bare vent til TV 3=Viasat får ut fingeren...:-)
    det finnes andre aktiviteter enn å bare se på TV....ha ha.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av edguy
    det finnes andre aktiviteter enn å bare se på TV....ha ha.
    Å ja det vet jeg veldig godt...og det gjør jeg stort sett i helgene...derfor så er det greit å kunne ta opp det man har lyst til å se på...og så tar man noen timer nå og da og får med seg det man vil...og er det ikke så bra/interessant, så går det med dobbel hatighet og leser bare teksten :-)

love makes the world go 'round :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bytte av tv.

Av det butikken kan tilby står det egentlig mellom Panasonic TX-P46G15 (til 10000) og Samsung UE46B6050XXE (til 14000).

Vet at begge er "utgående" modeller, men det kommer jo alltids noe nytt...

Har ikke funnet så mye info om akkurat denne Panasonic-modellen her på forumet, mens det står mye om Samsungen (både gode og dårlige erfaringer).

Leste en test på et utenlandsk nettsted hvor det stod at Panasonic'en ikke var så bra på SD-signaler, mens inntrykket jeg har generelt er at plasmaene fra Panasonic er bra på nettopp dette.

Hvis noen har erfaringer med disse tv'ene og vil dele her så er jeg lytter øre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bytte av tv.

Av det butikken kan tilby står det egentlig mellom Panasonic TX-P46G15 (til 10000) og Samsung UE46B6050XXE (til 14000).

Vet at begge er "utgående" modeller, men det kommer jo alltids noe nytt...

Har ikke funnet så mye info om akkurat denne Panasonic-modellen her på forumet, mens det står mye om Samsungen (både gode og dårlige erfaringer).

Leste en test på et utenlandsk nettsted hvor det stod at Panasonic'en ikke var så bra på SD-signaler, mens inntrykket jeg har generelt er at plasmaene fra Panasonic er bra på nettopp dette.

Hvis noen har erfaringer med disse tv'ene og vil dele her så er jeg lytter øre.
    Kan jeg spørre hvilken butikk det er snakk om og er det bare denne som er aktuell?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •