ny tv til rundt 10k lcd, plasma eller led?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny tv til rundt 10k lcd, plasma eller led?

Tenker på å kjøpe meg ny tv. rundt 40" og full hd. TV'en blir mest brukt til tv titting men skal bruke den til å se film og spille xbox 360. trenger litt tips til hva som er bra på markedet. hadde planer om LED, men er usikker om man får en god nok LED tv til 10k eller om man burde gå for lcd eller plasma.
    Noen som har noen ville anbefalninger?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søke funksjonen, det er en haug med tråder om dette emnet.
    De fleste blir uansett anbefalt en plasma i denne prisklassen, da man får mer for pengene. Panasonic kommer vanligvis godt ut i så måte!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PresuDo
    Tenker på å kjøpe meg ny tv. rundt 40" og full hd. TV'en blir mest brukt til tv titting men skal bruke den til å se film og spille xbox 360. trenger litt tips til hva som er bra på markedet. hadde planer om LED, men er usikker om man får en god nok LED tv til 10k eller om man burde gå for lcd eller plasma.
    Noen som har noen ville anbefalninger?
    Off...enda et innlegg om det samme som 500 andre har lurt på. SØK først og spør etterpå Det er dessuten lov å sjekke i butikkene først og kansje gjøre deg opp en EGEN mening om hva som er best av LED/LCD eller plasma. Det som andre anbefaler passer ikke nødvendigvis for DEG.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut QXL. Der kjøres det auksjoner på nye Samsung LED skjermer til en (ekstremt) billig penge. Eneste ulempen er at det er rundt 1 mnd leveringstid og at frakt kommer på 1000 kr ca (Ikke så ekstremt mye iforhold til enkelte andre utsalgssteder, men man tjener uansett totalt på det hele)

(Fant de tho ikke nå - Men var auksjoner hele forje uke...)

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp lcd, bedre enn led,da led er sidebelyst. og lcd er bedre til spilling. Bedre med 5 genrasjon lcd enn 1 gen led

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    kjøp lcd, bedre enn led,da led er sidebelyst. og lcd er bedre til spilling. Bedre med 5 genrasjon lcd enn 1 gen led
    Her er jeg helt uenig.
    Jeg opplever at de nye Edge LEDene er bedre på alt, hva angår bildekvalitet og design. Prisen kan dog diskuteres. Men at clouding kan være noe forstyrrende på de største LEDene, kan jeg bekrefte, men da snakker vi 40"+. Men problemet er sannelig godt synlig på de fleste store LCDer også.

Hvis du tenker på input-lag ved spilling, er den vanligvis ekstremt lav og skal ikke ha noe å si. I de fleste tilfeller vil "game-mode" og/eller å slå av evt 100Hz teknologi, ytterlig redusere input-lag tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påpeker også at Samsungs Edge-LED er 3. gen LED-LCD skjerm ifra de.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på LG 42PQ6500. Ser jo ut til å være en god tv. Tenkte egentlig bare på om man burde velge lcd, plasma eller led. trenger egentlig ingen tips ang mod. Så på Samsung UE46B6050XXE trur jeg det var. Den så jo ut til å ha sykt fint bilde, men designe falt ikkje helt i smak. Skal det ikke være positivt at en tv har sidebelysning da? Er svartfargen blitt noe bedre på lcd tv'ene enn det de var for ett år siden til denne prisen? Valgte plasma (px80) siden den ga veldig god farge til den prisen. Hvis man skal kjøre film igjennom pc, har det noe å si om man velger lcd eller plasma?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nye plasma skjermer er innbrenning mer eller mindre ikke-eksisterende.

Og skal man gå mer eller mindre direkte inn på film, og ikke ha for statisk bilde oppe hele tiden (f.eks la skrivebordet være framme i ett døgn) så har teknologivalg minimalt å si.

Plasma er billigst på "mest for pengene" i den nedre klassen.
    Går man litt opp så er både LCD og Plasma ganske så jevnt.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme båt (vurderer ny TV) og har nesten bestemt meg for Sharp LC40LE705S.

8k pluss frakt er ikke ille pris.

Den store fordelen med denne er at den har LED-matrise bak LCD-panelet. Man slipper derfor noen som helst form av clouding (noe jeg er veldig følsom for). Matrisen er ikke inndelt i soner. Dette ser jeg på som en fordel, da soneinndeling fortsatt er ganske dårlig implementert, IMO. Sortnivået er målt til likt den populære V10-serien til Panasonic (plasma).

Test av Sharp.
    Test av Panasonic.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sharpen så jo veldig fin ut og hadde jo fått god omtale også

Newcomer Stril sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på tv alene er det OK med LCD ellers vil de som sitter off senter få et dårligere sortnivå og dårligere farger.
    Med plasma kan det sitte 6-10 personer ved siden av hverandre og sortnivå og farger er like gode for alle.

Hilsen slostrilen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp er ganske ledende på panel siden. Men resten er stortsett billig plast, noe jeg ikke synes er noe pent.

Men om man ikke bryr seg så mye om hvordan den ser ut og mer på hva bildet angår, så er sharp et godt valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på LG 42PQ6500. Ser jo ut til å være en god tv. Tenkte egentlig bare på om man burde velge lcd, plasma eller led.
    Bare sånn for ordens skyld: LCD og LED er samme teknologi.Det er bare lyskilden som er forskjellig. På "gammeldagse" LCD er det lysstoffrør som er lyskilden,mens på de nye LCD'tvene er det Light Emitting Dioder som lyser.

Newcomer Stril sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Bare sånn for ordens skyld: LCD og LED er samme teknologi.Det er bare lyskilden som er forskjellig. På "gammeldagse" LCD er det lysstoffrør som er lyskilden,mens på de nye LCD'tvene er det Light Emitting Dioder som lyser.
    Trodde folk flest visste dette, men det er godt du gjør medlemmene på forumet obs på forskjellen.
    I UK er det forbudt å kalle en TV "LED TV" i markedsføringen, slik skulle det vært her også.

Hilsen slostrilen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    jojo. det veit æ jo, e vel ikke bare det som er forskjellig. du kan jo slå av dioder på led teknologien for å få en mye bedre svarthet

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jojo. det veit æ jo, e vel ikke bare det som er forskjellig. du kan jo slå av dioder på led teknologien for å få en mye bedre svarthet
    Det forutsetter en aktiv LED-matrise bak panelet. TVene som har dette er dyre og det er dårilg implementert (synlig lysforurensning) med for få soner, IMO.

Mener selv at det er riktig å si og skrive <paneltype>-TV, så kan man heller slenge på LED eller CCFL før eller etter.

LED-TV er slike store monstre man ser på stadioner, jernbanetorget, Oslo City osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er panasonic x10 et godt alternativ eller burde man kanskje bruke mer penger? den er vel litt gammel. Tenker på å kanskje ikke kjøpe 42" men en større. har ca 10k å brule

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er panasonic x10 et godt alternativ eller burde man kanskje bruke mer penger? den er vel litt gammel. Tenker på å kanskje ikke kjøpe 42" men en større. har ca 10k å brule
    Nå er jo de billigste 2010-modellene å få tak i, men X10 er til gjengjeld billig. Ville nok lest litt om oppgraderingene før jeg bestemte meg. P42G20 koster rett under 10k på Hifiklubben. Expert hadde P42X20 til 7000 penger hengende på veggen da jeg var der i går. Ser Elprice har P50X10 til 8000, så alt går jo på prioriteringer. X10/X20 er forresten bare HD-klare.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Nå er jo de billigste 2010-modellene å få tak i, men X10 er til gjengjeld billig. Ville nok lest litt om oppgraderingene før jeg bestemte meg. P42G20 koster rett under 10k på Hifiklubben. Expert hadde P42X20 til 7000 penger hengende på veggen da jeg var der i går. Ser Elprice har P50X10 til 8000, så alt går jo på prioriteringer. X10/X20 er forresten bare HD-klare.
    På en 42" går det like bra med HD ready med mindre du skal bruke den som PC monitor - hvis du klarer å levere fullHD fra PC'n da...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •