Rgb-Scart?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Rgb-Scart?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Rgb-Scart?

Hei, etter litt leiting fant jeg ut at dette var forumet for et slikt spørsmål

Lurer enkelt å greit på om noen vet hvordan man kan sjekke om tv`en har støtte for Rgb-scart.
    Dette er en ca 10 år gammel Crt tv, merket er radionette powerball.
    Den har video, mono, audio ( hvit, rød, gul ) kabelstøtte fremme.
    Har dessverre ikke bruksanvisning, og utifra det jeg har lest bør man ikke putte i en rgb-scart visst en tv ikke støtter, det kan føre til skade.
    Har sett på scart tilkoblingen bak, og det står ikke noe om rgb, men det gjør det vel ikke alltid?

Visst den ikke støtter det, har noen en crt tv og anbefale som tar rgb-scart eller komponent?
    Jeg fikk meg akkurat wii, og wii+lcd funker mildt sagt dårlig.

På forhånd takk for svar!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sortvind
    Har dessverre ikke bruksanvisning, og utifra det jeg har lest bør man ikke putte i en rgb-scart visst en tv ikke støtter, det kan føre til skade.
    Har sett på scart tilkoblingen bak, og det står ikke noe om rgb, men det gjør det vel ikke alltid?

Visst den ikke støtter det, har noen en crt tv og anbefale som tar rgb-scart eller komponent?
    Jeg fikk meg akkurat wii, og wii+lcd funker mildt sagt dårlig.

På forhånd takk for svar!
    Har aldri hørt at TV'en tar skade av RGB signaler, så jeg ville rett og slett prøvd.
    Men et par ting du kan prøve først er å trykke flere ganger på inngangsvelgeren på fjernkontrollen, og se om det dukker opp noen symboler på skjermen som tyder på at du har RGB-scart.
    Du kan også se på scart-inngangen på TV'en og se hva slags symboler det er der. Ofte har jeg sett at RGB-scarter har tre små prikker over innganssymbolet.

Finner du ut at den ikke støtter RGB-scart, så mener jeg de fleste Sony CRT'er støtter RGB, ihvertfall har de jeg har hatt gjort det.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på SCART - Wikipedia, the free encyclopedia. Her står det:

Paying attention to the type of socket is mandatory when handling component RGB/PrYPb/S-video.

1) Avoid connecting SCART 1 (that is "up") from a device to SCART 1 ("up") of another device when both SCARTs are configured for RGB/PrYPb/S-video-up. Pins 7,11 and 15 are outputs. Connecting output to output , that is 7-7 and 11-11 and 15-15, is dangerous.

2) Avoid connecting SCART 2 ( that is "down") from a device to SCART 2 ("down") of another device when both SCARTs are configured for S-video-down. Pins 7 are outputs. Connecting output to output, that is 7-7, is dangerous.

3) Avoid connecting SCART 1 (that is "up") from a device configured RGB/PrYPb, to SCART 2 ("down") of another device configured with S-video-down. Pins 7 are outputs. Connecting output to output, that is 7-7, is dangerous.

As long as the pins "genre" ( output/input) is not fixed, we always need to pay attention when connecting devices.

Damaging only pin 7 may resut in red images, because of missing blue. In case of S-video may result in black-white images because of missing croma. Damaging only pin 15 may resut in blue images, because of missing red. In case of S-video may result in black-white images because of missing croma. Damaging only pin 11 may resut in violet images, because of missing green.

Damaging more than one of these pins may result in combined effects.

Damaging Pr and Pb and leaving Y undamaged may result in black-white images.
    Sammenlign dette med diagrammet.

Antaglivis er det ikke noe problem og TVen vil sannsynligvis ikke ta varig skade om du prøver det i noen sekunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Antaglivis er det ikke noe problem og TVen vil sannsynligvis ikke ta varig skade om du prøver det i noen sekunder.
    Og en evt RGB Scart på TV er uansett inngang, mens den vil være utgang på Wii/DVD etc, så UP-UP problematikken vil sannsynligvis ikke oppstå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •