Plasma banker LCD/LED i blindtest - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 121
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    På denne typen massemarkedsmodeller er jeg egentlig enig i at de ikke burde fått en større kalibrering
    ...:shock: hvilke modeller er det da som fortjener å bli kalibrert? Kaller du 9704 fra Philips en markedsmassemodell...? Det blir jo meningsløst sålenge TV'ene ikke er satt opp riktig! De har ikke testet hvilken TV som er best i denne såkalte "testen"...
    Du tester ikke en bil med turbomotor mot en bil uten turbomotor ved å koble ut turboen slik at de skal bli mest mulig like...:?
    Beklager, men dette makkverket er ikke verdt tiden det tar å lese det engang!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    ...:shock: hvilke modeller er det da som fortjener å bli kalibrert? Kaller du 9704 fra Philips en markedsmassemodell...? Det blir jo meningsløst sålenge TV'ene ikke er satt opp riktig! De har ikke testet hvilken TV som er best i denne såkalte "testen"...
    Du tester ikke en bil med turbomotor mot en bil uten turbomotor ved å koble ut turboen slik at de skal bli mest mulig like...:?
    Beklager, men dette makkverket er ikke verdt tiden det tar å lese det engang!
    er delvis enig.man burde hatt en kalibreringsdisk el.lign og så stilt inn alle tv'er til å yte best utifra parameterne på disken. da først ville man fått hva skjermene egentlig var gode for.capish?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...som nevnt er jeg ikke enig i at de skulle slå av bildeforbedringskretsene, homecinema, det er altså en "proff"-kalibrering, som jo uansett ikke er noe folk som kjøper denne typer TVer (heller ikke Philipsen, som jo uansett ikke lar seg proffkalibrere... ) jeg mener ikke er det store poeng å kjøre på disse.

En "blindtest" av de nye Panasonicene med full-kalibreringsmulighet vs. Samsung og Sonys nye LED-TVer hadde jo for øvrig vært spennende gitt at samtlige TVer kalibreres. Nå er det som nevnt svært vanskelig å kalibrere LED, og Samsung og Sony har heller ikke mulighet for å korrigere fargerom i 3D (og dermed har de en ubrukelig korrigeringsmulighet), så også her er det jo et poeng at "standard"-innstillingene funker greit...

I alle tilfelle, jeg er vel egentlig enig med deg, homecinema, vi har bare litt ulik vurdering av hva "kalibrert" innebærer...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    er delvis enig.man burde hatt en kalibreringsdisk el.lign og så stilt inn alle tv'er til å yte best utifra parameterne på disken. da først ville man fått hva skjermene egentlig var gode for.capish?
    Hvis du leser her: Slik justerte vi tv-skjermene - FBI - NRK
    vil du se at TV'ne ble kalibrert på en måte som er den måten som er tilgjengelig for menig mann ifm kalibreringsdisk, men ingen proff kal. Som nevnt hadde ikke dette vært mulig å gjennomføre proff kal. på alle.

Videre avslørte testerne også litt av det som var hensikten med blindtesten - ikke bli styrt av merke og modell. Når Philipsen ble avduket, ble det kommentert : å det var den ja..... Hadde den ikke vært maskert hadde den trolig fått bedre score....... og rett bak Panasonic'ene kom LG....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis du leser her: Slik justerte vi tv-skjermene - FBI - NRK
    vil du se at TV'ne ble kalibrert på en måte som er den måten som er tilgjengelig for menig mann ifm kalibreringsdisk, men ingen proff kal. Som nevnt hadde ikke dette vært mulig å gjennomføre proff kal. på alle.

Videre avslørte testerne også litt av det som var hensikten med blindtesten - ikke bli styrt av merke og modell. Når Philipsen ble avduket, ble det kommentert : å det var den ja..... Hadde den ikke vært maskert hadde den trolig fått bedre score....... og rett bak Panasonic'ene kom LG....
    Ja LG som har de mest irriterende refleksene noensinne på sin skjerm.sier litt om rommet de satt i at det ikke ble kommentert.....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Ja LG som har de mest irriterende refleksene noensinne på sin skjerm.sier litt om rommet de satt i at det ikke ble kommentert.....
    Jo da, men jeg har en LG 42PG6000 med "hele fronten dekket av en glassplate" som de skriver i reklamen og opplever det ikke som et problem overhodet. Det gjelder å plasser TV's slik et dette ikke er noe problem, eller kjøpe en annen type med matt front.

Og så til de som mener at testen ble ødelagt av at billedforbedringskretsene var skudd av. I dagen VG står det en "hytteTVTest" :???:. Der tester de en annen Philips (32PFL5404) og mener at TV'n er best med disse funksjonene avslått så verden, jeg mener TV-verden er ikke enkel...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at alle skjermer er tjent med å ha på alt av ekstra bildebehandling, men riktig bruk vil gjøre bildeopplevelsene bedre. overdreven bruk medfører i de alle fleste tilfeller artefakter som man ikke vil ha. å aktivere det dynamiske baklyset på 9704 og sette innstillingen til best bilde gir ingen artefakter å snakke om. Det gir bare et fantastisk sortnivå og kontrast. Det sto av i denne "testen" og da mister denne modellen en av sine store fortrinn.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg reagerer mest på er følgende som står i artikkelen:

" Alle skjermene ble satt opp med et egnet testsignal slik at sort i bildet skal se likt ut på alle. Og lysstyrken i hvitt er satt til akkurat det samme på hver skjerm med en god lysmåler, forteller Per Bøhler.
    Fargebalanse ble satt til "normal" stilling, og ikke "varm" eller "kjølig". Deretter ble alle dynamiske kontrast- og fargekontroller slått av og bildemodus valgt til "normal"."

Det er jo ikke vanskelig å tenke seg hva resultatet blir når man justerer sort på den beste plasma/LCD tv'en til å bli lik den 6 år gamle tv'en de hadde med... :-? det er vel ingen som da tror at de får best mulig bilde ut av de nyeste modellene?
    Det man har testet her er jo da om seerpanelet så forskjell på tv'ene etter at de var justert til bli mest mulig like......:roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmm, jeg må jo si at jeg faktisk forstår bakgrunnen for justeringen av lysutbyttet til samme nivå for samtlige TVer, for det er helt klart slikt at bilder "side-ved-side" er svært vanskelig å vurdere hvis noen av TVene har vesentlig høyere lysutbytte. TVen med høyere lysutbytte vil alltid se bedre ut på mellomlyse og lyse scener, og TVen med lavere utbytte vil se veldig blass ut selv om samme TV ville kunnet se helt fin ut ved vurdering alene.

Jeg er imidlertid skeptisk til at "sort" er justert likt på alle TVene, og litt usikker på hva som ligger i det? Hvis det betyr, som homecinema er inne på, at alle TVene ble justert opp til samme nivå som den tilårskomne plasmaen er jo kanskje det litt spesielt...

Jaja, skakke værra enkelt nei!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle skjermene ble satt opp med et egnet testsignal slik at sort i bildet skal se likt ut på alle. Og lysstyrken i hvitt er satt til akkurat det samme på hver skjerm med en god lysmåler, forteller Per Bøhler.
    Sjefsingenør Per Bøhler fra NRK har jo holdt på med dette i årevis, men akkurat hva han mener med sort her, lurer jeg også på. Kan det være at han tenker på å gi noenlunde like gammakurver, dvs. at ingen av skjermene skal få "fuske" med sortnivået ved å bruke høy gamma (f.eks. 2.4 i stedet for 2.2)? Poenget med lik lysstyrke er heldigvis åpenbar....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FBI svarer

Takk for ris og ros for utførelsen av denne noe utradisjonelle tv-testen. Det virker som diskusjonen her i AVForum har vært noe mer fruktbar enn den på våre egne nettsider.

Det er vanskelig å gjennomføre en slik test uten at det innebærer noen metodiske svakheter. En enkelt blindtest klarer ikke å måle hvilken tv som er best i alle mulige situasjoner og for alle typer seere. Denne testen må derfor nærmest ses på som et av mange verdenscupløp, der den som takler den gitte løypa og de gitte smøreforholdene er best den dagen.

Vi valgte dempet stuebelysning for testen. Det er relevant for svært mye av tv-seing i norske hjem i vinterhalvåret. Hadde vi valgt et mye mer opplyst rom hadde resultatet blitt annerledes, men påsyn i opplyste rom er jo det folk er vant til fra butikkene.

Så til justering av modellene. Vi valgte å sette oss i en vanlig forbrukers sted, hva gjør han dersom han tar med seg åtte tv-modeller hjem for å finne ut hvem han liker best? Profesjonell kalibrering ville gitt det beste bildet på tvene, men det er tvilsomt om det er noe den vanlige forbrukeren ville gjøre. Forbrukeren vil da etter smak og behag slå av og på ulike bildeforbedringskretser som følger med tv-skjermen. Men hva bruker han og hva bruker han ikke? Også blant eksperter er det delte meninger om disse forbedrer tv-bildet eller ikke.

En annen løsning var da å slå dette av og i stedet optimalisere kontrastnivå, sortnivå og fargemetning manuelt slik en vanlig forbruker har muligheten til. Det fører imidlertid til at blindtesten sier lite om hvor god bildeforbedrings-teknologi de ulike tv-ene har. Betyr det at testen dermed er irrelevant? Nei, mener vi, men vi kan være enig i at det med disse testkriteriene var uheldig å ha den dyreste modellen med i testen hvor mye av det man betaler for ikke blir målt.

Neste gang prøver vi kanskje noen andre testkriterier som for eksempel lysere rom og forhåndsinnstilte moduser, som igjen vil ha andre metodiske styrker og svakheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både min stue og stuen til mange jeg kjenner er nok betydelig lysere på sommerstid enn "TV-kroken" i de butikkene jeg har vært innom i det siste...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for tilbakemelding, Lars! Jeg er helt enig med deg at en profesjonell kalibrering, da med teknisk utstyr, vil gjøre blindtesten lite relevant med mindre en tester Hi-End TVer der slik kalibrering er noe en kan regne med av vedkommende forbruker vil ta seg råd til (koster jo gjerne 2-3000.-, nesten halve TV-prisen av "testvinneren" her, men på en TV til 25-30.000.- utgjør dette 10-15% og er etter mitt syn en svært verdifull investering).

Når det gjelder bildeforbedringskretsene er jeg for øvrig også enig i at effekten av disse er svært subjektiv. Selv liker jeg absolutt ikke Philips sin 100Hz-teknologi, den gjør etter mitt syn at TV- og filmbildet får et "videokamera"-look. Når det er sagt burde nok den dynamiske LED-funksjonaliteten stått på, da TVen i motsatt fall vil kjøre med lys på LED-diodene til enhver tid og dermed falle gjennom i mørke omgivelser. Greit nok, en liten bommert der, men dette er jammen meg ingen enkel sak å administrere heller!

Mitt forslag til neste blindtest (gitt at dette ikke er Hi-End TVer, der jeg mener en bør proffkalibrere samtlige) må være:

1. La TVene justeres inn til sitt ypperste "ytenivå" basert på "vanlige" justeringer, da justert inn av "eksperter". Med dette betyr det at en ikke justerer ned lysutbyttet, men velger den modusen som både gir de beste måleresultater (en kan jo måle de ulike modusene selv om en ikke nødvendigvis begynner å justere gråskala osv.) og generelt gjør den beste jobben, vurdert da av en "ekspert" innen kalibrering.

La "eksperten" velge og justere inn to moduser , en modus for "kveld" og en for "dag".

2. Kjør blindtesten i to moduser, en "dagsmodus" og en "kveldsmodus".

...blir litt mer avansert, men da får en i større grad frem TVenes unike evne til å produsere bilder i de omgivelser forbrukeren faktisk lever under.

Når det gjelder bruk av type "100Hz", "Film-modus" osv. er jeg for øvrig enig i at dette bør benyttes meget forsiktig. Spesielt den "100Hz"-effekten har en tendens til å virke veldig appellerende og imponerende med en gang, men etter litt tid er det mange som ser seg lei av at bildet endrer totalt karakter...

AVforum bistår gjerne i denne type justeringer, gjerne i samråd med Bøhler, så du får eventuelt ta kontakt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker for tilbakemelding, Lars! Jeg er helt enig med deg at en profesjonell kalibrering, da med teknisk utstyr, vil gjøre blindtesten lite relevant med mindre en tester Hi-End TVer der slik kalibrering er noe en kan regne med av vedkommende forbruker vil ta seg råd til (koster jo gjerne 2-3000.-, nesten halve TV-prisen av "testvinneren" her, men på en TV til 25-30.000.- utgjør dette 10-15% og er etter mitt syn en svært verdifull investering).

Når det gjelder bildeforbedringskretsene er jeg for øvrig også enig i at effekten av disse er svært subjektiv. Selv liker jeg absolutt ikke Philips sin 100Hz-teknologi, den gjør etter mitt syn at TV- og filmbildet får et "videokamera"-look. Når det er sagt burde nok den dynamiske LED-funksjonaliteten stått på, da TVen i motsatt fall vil kjøre med lys på LED-diodene til enhver tid og dermed falle gjennom i mørke omgivelser. Greit nok, en liten bommert der, men dette er jammen meg ingen enkel sak å administrere heller!

Mitt forslag til neste blindtest (gitt at dette ikke er Hi-End TVer, der jeg mener en bør proffkalibrere samtlige) må være:

1. La TVene justeres inn til sitt ypperste "ytenivå" basert på "vanlige" justeringer, da justert inn av "eksperter". Med dette betyr det at en ikke justerer ned lysutbyttet, men velger den modusen som både gir de beste måleresultater (en kan jo måle de ulike modusene selv om en ikke nødvendigvis begynner å justere gråskala osv.) og generelt gjør den beste jobben, vurdert da av en "ekspert" innen kalibrering.

La "eksperten" velge og justere inn to moduser , en modus for "kveld" og en for "dag".

2. Kjør blindtesten i to moduser, en "dagsmodus" og en "kveldsmodus".

...blir litt mer avansert, men da får en i større grad frem TVenes unike evne til å produsere bilder i de omgivelser forbrukeren faktisk lever under.

Når det gjelder bruk av type "100Hz", "Film-modus" osv. er jeg for øvrig enig i at dette bør benyttes meget forsiktig. Spesielt den "100Hz"-effekten har en tendens til å virke veldig appellerende og imponerende med en gang, men etter litt tid er det mange som ser seg lei av at bildet endrer totalt karakter...

AVforum bistår gjerne i denne type justeringer, gjerne i samråd med Bøhler, så du får eventuelt ta kontakt!
    STØTTES FULLT UT!! GOD IDE Lygren

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at tråden blir lagt merke til 8) .

Personlig synes jeg testen var grei og med en interessant vri i form av maskering av TV slik at man ikke ble styret av "merkevarejaget". Bedre slik en at alle TV får score 4-6 og alle står på pallen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg endelig hadde bestemt meg for den nye phillips ledtv så kommer dere å ødelegger med dette plasma"tullet"
    Jeg som akkurat hadde klart å legge plasmaen til side...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Philips'en du! Man kan ikke basere valget på denne såkalte "testen", for dette er ikke en test av hvor gode TV'ene er...:?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det forresten med strømforbruket nå for tiden på Plasma vs LCD? Husker at en av grunnene til at jeg valgte LCD for 3 år siden var at den brukte langt mindre strøm.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Hvordan er det forresten med strømforbruket nå for tiden på Plasma vs LCD? Husker at en av grunnene til at jeg valgte LCD for 3 år siden var at den brukte langt mindre strøm.
    De få skjermene jeg har sammenlignet som er i noenlunde lik klasse/spec, har LCD (LED) ca. 50% lavere energiforbruk i kalibrert stand.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaahn
    Når jeg endelig hadde bestemt meg for den nye phillips ledtv så kommer dere å ødelegger med dette plasma"tullet"
    Jeg som akkurat hadde klart å legge plasmaen til side...
    La oss si det sånn, jeg har selv den Philipsen hjemme. Det er en fantastisk flott TV.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg