Plasma banker LCD/LED i blindtest - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Armed with a superior LED backlighting system (which results in less flaring and virtually no black level fluctuation), [100Hz Motion Plus] MCFI technology (which reduces motion blur), and a colour management system however rudimentary, the Samsung LE55A956 (966 i norge) is a definite improvement over its predecessor the F96. A relatively high input lag and so-so SD upscaling are slight dampeners, but this doesn’t stop the Samsung LE55A956 from putting in a high-definition performance that – among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money."

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Bare jeg som reagerte på BLIND test av tver? hehe.
    Jepp - synes det var en god ide. Blir vel neppe aktuelt med bind for øynene skulle jeg tro 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Det er stort sett ikke et problem fordi man sitter IKKE RUNDT en tv,men 2-4 foran den.
    I gamle dager het det: familien benker seg rundt fjernsynsapparatet og mor har ordnet med kaffe og kaker og rødbrus til de minste

Hei, hvor det går!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hva med å omorganisere litt slik at TV plasses med ryggen mot vindus siden. Fungere supert hos meg.
    Har allerede tenkt ett sekund på det alternativet, men å ha en TV foran vinduet er helt uaktuelt.
    Fint at en plasmaeier innrømmer at det er et lite probem da

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel opplagt at det ikke dreide seg om LED lampene i panelet med de led-lampene som lyste opp bakveggen og som kan skrus av eller som Philips selv skriver:...
    Hva er det du snakker om?.. Jo, det dreide seg om LED lampene i panelet. Disse var selvfølgelig ikke slått av. Det er opplagt.. Men den DYNAMISKE kontrollen av dem var slått av.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    "Armed with a superior LED backlighting system (which results in less flaring and virtually no black level fluctuation), [100Hz Motion Plus] MCFI technology (which reduces motion blur), and a colour management system however rudimentary, the Samsung LE55A956 (966 i norge) is a definite improvement over its predecessor the F96. A relatively high input lag and so-so SD upscaling are slight dampeners, but this doesn’t stop the Samsung LE55A956 from putting in a high-definition performance that – among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money."
    Dette kan jeg nok bekrefte!

Men konklusjonen for en del, er at de kan få godt bilde også med en TV til 1/3 av prisen. Andre betaler gjerne gladelig for det ypperste innen den teknologien.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva er det du snakker om?.. Jo, det dreide seg om LED lampene i panelet. Disse var selvfølgelig ikke slått av. Det er opplagt.. Men den DYNAMISKE kontrollen av dem var slått av.
    Og med det forsvant mesteparten av poenget med den TV'en....
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel opplagt at det ikke dreide seg om LED lampene i panelet med de led-lampene som lyste opp bakveggen og som kan skrus av eller som Philips selv skriver:

Ambilight Active Frame for en enestående seeropplevelse
    Fordyp deg i en unik opplevelse med Ambilight Active Frame. Denne patenterte Philips-teknologien bruker over 250 LED-lamper til å skape en flerfarget ramme av lys rundt skjermen og over på veggen. Ambilight justerer automatisk fargen og lysstyrken til lyset som omgir TVen, slik at det passer med bildet og du får en omsluttende seeropplevelse. Opplev et snev av magi med Ambilight Active Frame.
    Som OleM har nevnt før, så var det nok den dynamiske styringen som var slått av i denne testen. Men det er vel ingen hemmelighet at tivolilyset (Ambilight) er der nettopp for å kamuflere dårligere sortnivå på selve skjermen. I en test i Hjemmekino eller L&B for en god stund tilbake testet de med og uten Ambilight, og forskjellen var stor; sortnivået oppleves dårligere enn konkurrentene med Ambilight slått av.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I gamle dager het det: familien benker seg rundt fjernsynsapparatet og mor har ordnet med kaffe og kaker og rødbrus til de minste

Hei, hvor det går!
    og jeg snakket selvsagt om 2-4 METER....he he

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Dette kan jeg nok bekrefte!

Men konklusjonen for en del, er at de kan få godt bilde også med en TV til 1/3 av prisen. Andre betaler gjerne gladelig for det ypperste innen den teknologien.
    Jeg også. En kompis har spurt meg om jeg vil bytte i hans Kuro tv. Hadde aldri blitt aktuelt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    På grunn av følgend kommentar fra HilRam: "Dette reagerte jeg også på. Og hva er vitsen med LED-baklys TV dersom man slår av LED-baklys?"

Så i ettertid at det ikke var Amblight men aktivt baklys som var slått av. Dette var forøvrig likt for alle TV da man fjernet det meste av eletronisk bildeforbedringer på samtlige TV'er.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten synd for produsentene, av de som lager bildeforbedringskretser, at man kan velge å slå av de elektroniske bildeforbedringskretsene. Hvis de var permanent aktivert på et normalt nivå, ville de nok scoret høyere i denne uhøytidelige testen.

Men jeg skal være enig i at en del kretser kunne heller kalles bildemanipulerings-kretser, ihvertfall hvis man kombinerer flere på maks styrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes folk henger seg alt for mye opp i dette med deaktivering av en del billedkretser. Det ironiske opp i det hele er at dersom man hadde latt de samme kretsene være slått på ville man fått minst like mange tilbakemeldinger om at det hadde vært feil det også. Hvor mange poster finner du ikke her på avforum hvor man anbefaler å slå av slikt? Slå av 100 Hz, slå av dynamisk kontrast, slå av ditt og datt. Har pendelen plutselig snudd eller klager man bare for å klage?

Jeg for min del synes testen var svært interessant og som ga mange svar som det er vanskelig å finne gjennom individuelle tester. Dette er en testform som jeg gjerne ser mer av! Når det gjelder kalibrering synes jeg også det er greit at man unnlot dette, da man er nærmere å oppnå en normalsituasjon. De færreste som kjøper en TV i dag spanderer på seg en profesjonell kalibrering av skjermen og minst av alt i dette prissegmentet. Men det stiller likevel et interessant spørsmål. Skal man sikte seg inn på å teste TV-ene i en mest mulig optimal situasjon eller skal man forsøke å etterlikne det som må betraktes som normal bruk?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det kan sammenlignes med følgende scenario:
    Blindtest av receivere. Man finner ut at de noe dyrere modellene har bedre EQ, DAC og romkorreksjon, og velger derfor å kjøre alle i "direct mode" uten bruk av romkorreksjon og koblet analogt til kilde for forbipassering av intern DAC.

I utgangspunktet tror jeg de fleste ikke ville hørt vesentlige forskjeller mellom receiverne på normalt volum, hvis høyttalerne ikke var for krevende i forhold til effekt.

Konklusjonen kunne da like gjerne blitt at en receiver til 5000,- gjør en
    like god jobb som en til 15000,-

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg hadde en samsung led tv og trodde jeg hadde den beste bildekvalitet man kan få,i dag har jeg en forholdsvis rimelig panasonic g10 med mye bedre bilde,så testen var ihverfall riktig på det punktet.er det kun bildekvalitet man er ute etter så behøver man ikke bli blakk nå som kuro er borte.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Synes folk henger seg alt for mye opp i dette med deaktivering av en del billedkretser. Det ironiske opp i det hele er at dersom man hadde latt de samme kretsene være slått på ville man fått minst like mange tilbakemeldinger om at det hadde vært feil det også. Hvor mange poster finner du ikke her på avforum hvor man anbefaler å slå av slikt? Slå av 100 Hz, slå av dynamisk kontrast, slå av ditt og datt. Har pendelen plutselig snudd eller klager man bare for å klage?

Jeg for min del synes testen var svært interessant og som ga mange svar som det er vanskelig å finne gjennom individuelle tester. Dette er en testform som jeg gjerne ser mer av! Når det gjelder kalibrering synes jeg også det er greit at man unnlot dette, da man er nærmere å oppnå en normalsituasjon. De færreste som kjøper en TV i dag spanderer på seg en profesjonell kalibrering av skjermen og minst av alt i dette prissegmentet. Men det stiller likevel et interessant spørsmål. Skal man sikte seg inn på å teste TV-ene i en mest mulig optimal situasjon eller skal man forsøke å etterlikne det som må betraktes som normal bruk?
    Helt enig, og hvis denne kretsen er så viktig for at Philipsen skal virke optimalt, hvorfor kan den slås av da. Selv har jeg en KRP som i sin tid banket Panasonic'n, og som fungerer best i Pure modus der det meste av forbedringskretser er slått av.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Må si at jeg ikke var overrasket over at skjermene ikke ble kalibrert i forkant av testen, dog ble jeg noe skuffet. Jeg visste at Panasonic kom til å komme
    best ut i testen, grunnet bedre fabrikkinnstillinger generelt enn resten av konkurrentene.

Dessverre tolket jeg denne testen litt i retning "Best i test på fabrikkinnstilling", noe som har svært liten betydning for en entusiast. Det ville etter min mening vært mye mer interessant, spennende og rettferdig å fått de testet i skikkelig kalibrert stand.
    Helt enig. Denne testen sier svært lite når det gjelder hvilken tv som er "best" all den tid ingen av tv'ene er satt opp til å yte maksimalt av det de faktisk kan! :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall meg gjerne uviten, men hvorfor er ikke tv'ne optimalt innstilt fra fabrikk?

Da tenker jeg ikke på de siste kalibreringene man gjør før man tar dem i bruk i sitt mørke eller lyse rom...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    På denne typen massemarkedsmodeller er jeg egentlig enig i at de ikke burde fått en større kalibrering, da det tross alt er slik en forbruker vil kunne benytte TVen. Jeg er imidlertid ikke enig i at bildeforbedringskretsene ble slått av, det kan jo faktisk "menigmann" velge å slå på, og i så måte blir dette mer en test av panelenes / teknologienes grunnleggende yteevner enn en reell test av spesifikke modeller.

Jeg synes uansett testen hadde sitt poeng, og en skal ikke se bort fra at NRK kan utføre en lignende test på mer avanserte TV-apparater i fremtiden, der TVene kalibreres til fingerspissene i forkant...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Kall meg gjerne uviten, men hvorfor er ikke tv'ne optimalt innstilt fra fabrikk?

Da tenker jeg ikke på de siste kalibreringene man gjør før man tar dem i bruk i sitt mørke eller lyse rom...
    De fleste fabrikk-innstillinger eller demo/dynamiske-innstillinger er kun for å lokke kunder. Jo bedre produsenten kan skille sin TV fra resten av mengden på veggen med et skarpt, fargefullt og lyssterkt bilde, jo lettere er det at menigmann blir tiltrukket av det. I godt opplyste butikklokaler er det vanskelig å se dybden i bilde, som tildels blir gjengitt i mørkere partier. Høyt lysutbytte (som ofte krever avvik fra D65 normen) vil "kompensere" for dette.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •