Plasma banker LCD/LED i blindtest - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...lysutbyttet på Panasonic-TVene, vel å merke uten blåstikk, som LED-produsentene ofte tyr til for å øke lyset, er langt høyere enn LED og på ca. samme nivå eller noe over "vanlig" bakbelyst LCD.

Den snodige myten om at LCD egner seg bedre i lyse omgivelser stammer rett og slett fra at plasma er såpass mye bedre i mørke omgivelser, og dermed har det blitt til at plasma liksom ikke takler lyse omgivelser like godt!

Når det er sagt, LCD-teknologien har sine helt klare fordeler den også, bl.a. på stabilitet i lyse scener, der plasmaen "flimrer" litt... At Panasonicen til 6000 uansett er det beste kjøpet om dagen hersker det vel uansett liten tvil rundt spør du meg - selv for det behovet du beskriver...
    Mulig du har peiling,men jeg er ikke enig i det du sier om lysstyrke. Min praktiske erfaring sier at LCD er best i dagslys. Det betyr ikke at plasma er dårlig og ubrukelig,bare at lcd er litt bedre. På Soundgarden har jeg sett toppmodellen til Philips (LCD) ved siden av den beste Plasmaskjermen til Samsung.Kjempebra bilde på begge,men midt på dagen i et lyst lokale så var det ikke tvil om at Philipsen leverte klarest bilde.På den andre side så var sikkert skjermene innstilt forskjellig,men uansett så var forskjellen påtakelig. Det er likevel i slike sammenligninger man vil se forskjellene.Dersom man hadde fått plasmaen hjem i stua uten å først ha sammenlignet så er det ikke sikkert man hadde reagert på at skjermen var lyssvak,for det er den jo ikke.
    Når det er sagt så er det faktisk mulig og dempe lysstyrken på en LCD også slik at de som blir "ville i blikket" (he he) etter 4 timer med vinteridrett og hvit snø også kan klare og se tv.....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er det som egentlig sitter og glor i timer på TVen midt på en sommers dag? Og finnes ikke gardiner/persienner lenger i dette landet de få gangene man har behov for det?
    Eller er det slik at folk har så mye innelys på nå at selv solen kan ikke macthe belysningen? :-D

De nye Panasonic skjermene skal forresten ha redusert problemene med gjenskinn ytterligere. Det er løp og kjøp skjermer.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hungers
    Ja, ja - så kan jeg lene meg tilbake og nyte min Pioneer plasma en stund til... :-D
    8) Amen!

Gleder meg over min rec709 og D65 kalibrerte Pioneer KRP-600A skjerm, med det aller meste "fancy forbedringer" avslått!

Den henger fortsatt med enda...

Litt synd at NRK HD ikke sender så mye HD materiale nå lenger.... Ble avhengig :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvor mange er det som egentlig sitter og glor i timer på TVen midt på en sommers dag?
    Jeg jobber hjemme, og har ofte TVen gående som nyhetskilde og pausefor mens jeg "egentlig" jobber på laptopen. Dessuten er sport noe av det jeg ser på, og sånt foregår helst på dagtid.

Med en hel vindusvegg i stuen må det adskillig mer til, enn de gardinene og persiennene som er forenlige med et normalt liv, for å få skumringslys før midnatt om sommeren. Og på dagtid vil jeg naturligvis ikke ha det mørkt...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Mulig du har peiling,men jeg er ikke enig i det du sier om lysstyrke. Min praktiske erfaring sier at LCD er best i dagslys. Det betyr ikke at plasma er dårlig og ubrukelig,bare at lcd er litt bedre. På Soundgarden har jeg sett toppmodellen til Philips (LCD) ved siden av den beste Plasmaskjermen til Samsung.Kjempebra bilde på begge,men midt på dagen i et lyst lokale så var det ikke tvil om at Philipsen leverte klarest bilde.På den andre side så var sikkert skjermene innstilt forskjellig,men uansett så var forskjellen påtakelig. Det er likevel i slike sammenligninger man vil se forskjellene.Dersom man hadde fått plasmaen hjem i stua uten å først ha sammenlignet så er det ikke sikkert man hadde reagert på at skjermen var lyssvak,for det er den jo ikke.
    Når det er sagt så er det faktisk mulig og dempe lysstyrken på en LCD også slik at de som blir "ville i blikket" (he he) etter 4 timer med vinteridrett og hvit snø også kan klare og se tv.....
    ...det er selvsagt forskjell på plasma-TVer, og det stemmer at Samsungs plasma-TVer ofte har lavere lysutbytte enn Panasonics TVer. Tidligere har Panasonics paneler blitt målt til rundt 800cd/m2 og Pioneer rundt 900-1000cd/m2. Tipper du neppe får mer enn 500cd/m2 ut av en LED-TV med noenlunde korrekt fargetemp (6500K), mens en vanlig LCD-TV nok kan levere typisk 600-900cd/m2, men i øvre del av dette sjiktet neppe med fargetemp under 7-8000.

Når det gjelder dine observasjoner er nok de 110% korrekte, der LCD-TVen settes til "Dynamic" med fargetemp. på tett oppunder 10000 og selvsagt klarer å levere noe mer lys enn en "snitt"-plasma, men ser altså til gjengjeld mildt sagt unaturlig ut...

Når det er sagt er det jo ikke nødvendigvis et stort problem å bruke en litt kaldere "dagslys"-modus for å kompensere for manglende lys på en LCD-TV, for all del, og i en slik setting, altså en setting der en ikke bryr seg nevneverdig om "korrekte" bilder, vil en LCD i NOEN tilfeller kunne levere noe mer lys enn plasma-TVer, der Pioneer for øvrig er unntaket - der snakker vi både masse lys OG riktig farger samtidig...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...lDen snodige myten om at LCD egner seg bedre i lyse omgivelser...
    Jeg er heller ikke helt enig med deg lygren, og det som irriterer meg mest er refleksene. Jeg har hatt en Samsung 40R8? LCD i noen år og har vært godt fornøyd, med unntak av panoreringer (spesielt på fotballkamper). Med HD-sendinger ble det noe bedre, men dette irriterte meg så mye at jeg kjøpte en Panasonic 42X10 på Expert for 2-3 uker siden. Jeg må si at dette var en VELDIG stor forbedring.., men så var det disse refleksene da.
    Jeg sitter på ca. 2,5m avstand og har et vindu rett bak sofaen og en verandadør ved siden av den igjen. Jeg ser hele tiden tydelige konturer av vinduene og dette er ikke bare i mørke scener. Og når det blir mørkt ute skrur kona på den flotte lampen hun har i vinduskarmen for det er jo så koselig Det var kanskje det da jeg hadde LCD. Nå er den utrolig irriterende.
    Jeg ser at de nye skjermene har en forbedret coating eller hva det nå heter, så det blir vel kanskje et bytte. Synd, for det er en veldig bra TV'n for 4990,-

Newcomer morg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at noen endelig tok en blindtest av tv-ene, men jeg mener de burde vært forhåndskalibrert for å gi et litt mer "riktig" bilde av hvilken modell som er best. Selv har jeg kjøpt meg en 52pfl9704h og er storfornøyd. Hadde først en LG plasma (50ps8000) som jeg sendte rett i retur. En tv som kun er optimal hvis man trekker ned persiennene og skrur av alt lys er for meg ikke en veldig anvendelig tv. Men hver sin smak - og godt er det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morg
    Artig at noen endelig tok en blindtest av tv-ene, men jeg mener de burde vært forhåndskalibrert for å gi et litt mer "riktig" bilde av hvilken modell som er best. Selv har jeg kjøpt meg en 52pfl9704h og er storfornøyd. Hadde først en LG plasma (50ps8000) som jeg sendte rett i retur. En tv som kun er optimal hvis man trekker ned persiennene og skrur av alt lys er for meg ikke en veldig anvendelig tv. Men hver sin smak - og godt er det
    Ja heldigvis ,særlig for tvfabrikantene, er vi alle forskjellige og dette er et tema ikke alle kan være enige i. En fruktbar diskusjon er det allikevel og det er sikkert tips å ta imot både for plasma og lc-tilhengerne! Om jeg velger lcd neste gang vil avhenge av hvordan teknologien utvikler seg videre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er greit å være uenig, vil selv aldri sette direkte lys på en TV uten å ha mulighet til bortblending, men der varierer jo oppsettene. Til info vil en "matt" overflate også miste veldig mye "sprut" av direkte sollys, og som det nevnes har også coatingen blitt bedre på siste-generasjons plasmaer...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Nå tenkte jeg større enn 50".
    Blir det ikke da enda morsommere med en projector?
    Når er først vil ha noe skikkelig stort mener jeg, så er det jo like greitt å
    få noe skikkelig! stort
    Antar da at det skal brukes mest til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er greit å være uenig, vil selv aldri sette direkte lys på en TV uten å ha mulighet til bortblending, men der varierer jo oppsettene. Til info vil en "matt" overflate også miste veldig mye "sprut" av direkte sollys, og som det nevnes har også coatingen blitt bedre på siste-generasjons plasmaer...
    Sa ikke at jeg var uenig med deg lygren, bare ikke helt enig ;-)
    Oppsettet ditt er helt sikkert bedre enn mitt, men tror ikke mitt er så uvanlig.
    Du svarer meg med "direkte lys" og "direkte sollys", men det var faktisk ikke det jeg skrev. Problemet er der med normalt dagslys og med en diskret liten lampe i vinduskarmen, så jeg synes ikke du trenger å bagatellisere problemet på den måten og insinuere at dette er noe som aldri er et reelt problem
    Ser jeg film skrur jeg selvfølgelig av lampen og evt drar for gardinene, men jeg ønsker ikke å gjøre dette hver eneste gang jeg setter meg foran skjermen.
    Og jeg hadde faktisk ikke dette problemet med LCD-skjermen min.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hallvardr
    Blir det ikke da enda morsommere med en projector?
    Når er først vil ha noe skikkelig stort mener jeg, så er det jo like greitt å
    få noe skikkelig! stort
    Antar da at det skal brukes mest til film.
    Blir nok brukt mest til TV, da dette er i stuen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer varter fortsatt opp med fantastiske bilder. Har et par Pioneer 50" plasma hjemme (en Kuro), og begge brukes daglig. De TV`ene har vært en god investering til tross for høy pris.

Men jeg sitter med en helt hvit stue med mange vinduer. Med mye lys i rommet blir bildet til dels plagsomt matt og trist - selv med persienner nede (rommet er _veldig_ lyst). Nå ser jeg ikke på så mye TV på dagtid, så det er egentlig ikke noe problem. Men jeg sliter litt med å anbefale de til det bruket.

Satte opp en Sony W5500 LCD for noen andre her om dagen (som skal være ganske bra kalibrert fra fabrikk i korrekt modus), og jeg må si at jeg syntes akkurat disse egenskapene var en god del bedre på Sony`en enn mine Pioneer. Jeg har ikke måleinstrumenter til å etterprøve det, så det er og blir en subjektiv erfaring. Skulle vært artig å gjort noen skikkelig målinger på det for å tallfeste det man ser.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryktet er mye mer enn bare innbrenning.

Jeg har i mitt tidligere liv blitt miljøskadd av billige plasmaskjermer med blasse farger og lav native oppløsning. Jeg har lyst på plasma, men får meg liksom ikke til å kjøpe det :P

(Hah... blandt annet fikk jeg varige men etter en kompis kjøpte en elfunk plasma i 2005... tror faktisk det er modellen som er med som "joker" i testen)
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evra
    Jeg er heller ikke helt enig med deg lygren, og det som irriterer meg mest er refleksene. Jeg har hatt en Samsung 40R8? LCD i noen år og har vært godt fornøyd, med unntak av panoreringer (spesielt på fotballkamper). Med HD-sendinger ble det noe bedre, men dette irriterte meg så mye at jeg kjøpte en Panasonic 42X10 på Expert for 2-3 uker siden. Jeg må si at dette var en VELDIG stor forbedring.., men så var det disse refleksene da.
    Jeg sitter på ca. 2,5m avstand og har et vindu rett bak sofaen og en verandadør ved siden av den igjen. Jeg ser hele tiden tydelige konturer av vinduene og dette er ikke bare i mørke scener. Og når det blir mørkt ute skrur kona på den flotte lampen hun har i vinduskarmen for det er jo så koselig Det var kanskje det da jeg hadde LCD. Nå er den utrolig irriterende.
    Jeg ser at de nye skjermene har en forbedret coating eller hva det nå heter, så det blir vel kanskje et bytte. Synd, for det er en veldig bra TV'n for 4990,-
    Hva med å omorganisere litt slik at TV plasses med ryggen mot vindus siden. Fungere supert hos meg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Dette er vel ikke riktig. Det du snakker om er Ambilight/Aurea. LED-baklys er lyskilden i TV'en og kan ikke slås av.
    Var vel opplagt at det ikke dreide seg om LED lampene i panelet med de led-lampene som lyste opp bakveggen og som kan skrus av eller som Philips selv skriver:

Ambilight Active Frame for en enestående seeropplevelse
    Fordyp deg i en unik opplevelse med Ambilight Active Frame. Denne patenterte Philips-teknologien bruker over 250 LED-lamper til å skape en flerfarget ramme av lys rundt skjermen og over på veggen. Ambilight justerer automatisk fargen og lysstyrken til lyset som omgir TVen, slik at det passer med bildet og du får en omsluttende seeropplevelse. Opplev et snev av magi med Ambilight Active Frame.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hva med å omorganisere litt slik at TV plasses med ryggen mot vindus siden. Fungere supert hos meg.
    I mitt tilfelle betyr det at jeg må ha TVen på en annen vegg enn musikkanlegget...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Var vel opplagt at det ikke dreide seg om LED lampene i panelet med de led-lampene som lyste opp bakveggen og som kan skrus av...
    Hvor opplagt det er vet jeg ikke, men i den skrevene testen står det:

•- Dette har vært en artig måte å teste på, selv om man kan bli litt lurt av innstillinger. Philips-modellen bør ha det dynamiske baklyset slått på, og Panasonics V10-modell bør settes i THX-modus, sier Jørn Finnerud.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvor opplagt det er vet jeg ikke, men i den skrevene testen står det:
    Den er jeg med på :???: .

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare jeg som reagerte på BLIND test av tver? hehe.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •