Plasma banker LCD/LED i blindtest - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 121
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jarlsberg
    Det var nok ikke det at bildet ble dårligere, men heller det at jeg tydeligvis kunne fått bedre bilde til en brøkdel av prisen...

Det jeg reagerer mest med i denne testen, og som jeg er overrasket over at ingen kommenterer er så vidt jeg skjønner at mye automatikk og prosessering er slått av. På den måten er jo ikke dette en TV-test, men en PANEL-test. Man kan vel ikke se bort fra prosessering når det er det som skiller panelene fra hverandre?
    Dette reagerte jeg også på. Og hva er vitsen med LED-baklys TV dersom man slår av LED-baklys?

Egentlig hadde det vært mer rettferdig med en dobbel blindtest:

En rett-ut-av-esken blindtest med både vanlige brukere og "eksperter". Deretter tuner man hver enkelt TV til det optimale, og kjører ny blindtest.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ikke så veldig overraska. Men synes alle tvene burde blitt justert mot D 65 standarden! "normal" på LED skjerm gir en helt annen farge temp enn på plasma bla.
    Det var NRK som hovedsaklig selv bestemte hvordan testen skulle gjøres. De ble anbefalt å proffkalibrere, deriblant undertegnede, men NRK valgte tydeligvis å ikke gjøre det.

Min mening er at de burde gjort testen to-delt, en del hvor skjermene ble justert inn best mulig medd en kalibreringsplate, og en hvor skjermene fikk yte sitt maksimale etter en profesjonell kalibrering.

Kanskje neste gang?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Dette reagerte jeg også på. Og hva er vitsen med LED-baklys TV dersom man slår av LED-baklys?

Egentlig hadde det vært mer rettferdig med en dobbel blindtest:

En rett-ut-av-esken blindtest med både vanlige brukere og "eksperter". Deretter tuner man hver enkelt TV til det optimale, og kjører ny blindtest.
    Hvordan får man slått av LED-baklys? Hva er da lyskilden? Forøvrig enig.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se om jeg forstår riktig her...dem har en haug med skjermer som dem ikke har stilt inn til å yte det beste hver skjerm kan men stilt dem inn til en lik innstilling som kan få "verdens" beste tv til å se ut som det er smørt grøt på bildet.

Høres logiskt ut......

Men det er litt pussig det her med hvor ukritiske ikke lyd&bilde interiserte er. Noen ser jo ikke engang forskjell på HD og SD engang...

Jeg vil vel si det er litt som med en bil, noen gir jo **** om bilen ser ut som den detter ifra hverandre hvert sekund bare den tar dem fra A til B.

Slik er det nok med mange mennesker ang tv også. Dem klarer bare ikke å SE..vet ikke på hvilke måte jeg skal forklare det bedre på......

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Skal vi se om jeg forstår riktig her...dem har en haug med skjermer som dem ikke har stilt inn til å yte det beste hver skjerm kan men stilt dem inn til en lik innstilling som kan få "verdens" beste tv til å se ut som det er smørt grøt på bildet.

Høres logiskt ut......

Men det er litt pussig det her med hvor ukritiske ikke lyd&bilde interiserte er. Noen ser jo ikke engang forskjell på HD og SD engang...

Jeg vil vel si det er litt som med en bil, noen gir jo **** om bilen ser ut som den detter ifra hverandre hvert sekund bare den tar dem fra A til B.

Slik er det nok med mange mennesker ang tv også. Dem klarer bare ikke å SE..vet ikke på hvilke måte jeg skal forklare det bedre på......

Noe alà:
    Enkelte mennesker kjøper en ny bil, rører ikke stereo. Syns den er bra nok som er.
    Andre mennesker, kjøper ny bil, styrer på eq på stereo, for enkelte ting kan stilles bedre syns de...
    No sånt?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også problemer med å se hvor relevant en slik test egentlig er til å få frem forskjellene i ytelsene til de testede skjermene.
    Her settes altså konsekvent de faktorene som gjør de dyreste skjermene dyrere å produsere ut av spill.....

Det å la en LCD skjerm med LED-segmenter med individuell lyskontroll, til å kjøre med denne kontrast og sortnivå teknologien avslått, sier vel litt om hva som er svakhetene med en slik test, hvis det er bildekvalitet som testes.
    Testen sier vel derfor også fint lite om det er Plasma eller LCD som er den beste teknologien (til trådstarter)

Det eneste denne testen sier noe om er vel hvor godt standard innstillingene fra de forskjellige produsentene er, med alle bildeforbedrings mulighetene de har avslått og med en viss felles lysstyrke justering....når dette blir bedømt av hver-mannsen eller AV entusiasten.

Synes kanskje dette mer virker som en test av bilde bedømmelse mellom hver-mannsen og Entusiastiske bransjefolk. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det å la en LCD skjerm med LED-segmenter med individuell lyskontroll, til å kjøre med denne kontrast og sortnivå teknologien avslått, sier vel litt om hva som er svakhetene med en slik test, hvis det er bildekvalitet som testes.
    Nettopp. Og det blir i tillegg helt feil å slå av noe bare fordi det kan slås av. Slike tester oppfordrer nærmest produsentene til å lage TVer hvor man ikke kan justere noe selv, slik at man ikke risikerer at TVer uten innstillingsmuligheter slår en TV hvor alle innstillinger kan justeres.

Jeg skjønner ikke hvordan de profesjonelle testerne kunne gå med på slike kriterier?! Jeg ser ikke for meg at biltestere hadde gått med å sammenligne bremsetester hvor biler med ABS måtte slå disse av for å sammenligne med biler uten ABS!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Kanskje mer realistisk å teste skjermene slik de kommer fra fabrikken. De fleste forbrukere klarer jo ikke å kalibrere skjermene korrekt uansett.
    Her treffer du spikeren på hodet. Mannen i gaten kalibrerer ikke tv'en sin, tror faktisk det er så enkelt. Spør bekjente (ikke av-nærder ) som har flat-tv, sikker på at så å si alle finner en forhåndsinnstilling de liker og kjører med den.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermene var til en viss grad kalibrert folkens. Ikke perfekt, men når man slår av bildeforbedrings teknikker og justerer lys og kontrast så er det ganske bra og bedre enn hva de aller fleste gjør.
    Regner med de kun testet SD og da er det heller ikke så veldig rart at X10 (med sine laverer oppløsning) kom bedre ut enn V10 (full HD). Hadde man testet Blu-ray og satt V10 til THX, så hadde nok den kommet best ut.

Det er bare å innse det: LCD/LED suger og duger ikke til noe annet enn spill og tilkobling til PC.

Men det hadde vært fint om vi hadde fått en mer grundig test med skikkelig kalibrerte skjermer. Noe som Lygren kan arrangere?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja - så kan jeg lene meg tilbake og nyte min Pioneer plasma en stund til... :-D

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Det er bare å innse det: LCD/LED suger og duger ikke til noe annet enn spill og tilkobling til PC.
    Hahaha! Stemmer. Bra at jeg har LCD da, siden jeg 85% av tiden bruker den som pcskjerm Er i hvert fall strålende fornøyd med min Sony.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på jakt etter ny TV, og har helt utelukket plasma. Av følgende grunner:

1, Jeg kjøper ikke en TV for å bytte den ut etter et par år. Panasonic er den eneste produsenten som lager plasma nå, som har et godt kvalitetsrykte. De andre produsentene er, for å si det litt diplomatisk, ikke spesielt kjent for å lage holdbare produkter.

2, Jeg har en stor og lys stue, med vinduer langs den ene veggen. En ting er at myten sier at plasma vil virke dårlig under slike forhold; en annen er alle jeg kjenner som har plasmaskjerm, faktisk bruker dem i mørke (ofte vindusløse) rom, og at de jeg kjenner som har nye LCD-skjermer, ikke har problemer med å bruke dem i en dagslys stue.

Etter TV-bildet å dømme, ble testen arrangert i et ganske mørkt rom -- mørkere enn jeg kan få det der jeg bor, bortsett fra på mørke vinterkvelder, med lyset slått av i tilstøtende rom.

Så i tillegg til andre innvendinger som er kommet frem her, er det altså denne:

Hvordan vet jeg om de TVene som scoret høyt i det mørke testrommet, også vil se bra ut i en lys stue med mange vinduer?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...lysutbyttet på Panasonic-TVene, vel å merke uten blåstikk, som LED-produsentene ofte tyr til for å øke lyset, er langt høyere enn LED og på ca. samme nivå eller noe over "vanlig" bakbelyst LCD.

Den snodige myten om at LCD egner seg bedre i lyse omgivelser stammer rett og slett fra at plasma er såpass mye bedre i mørke omgivelser, og dermed har det blitt til at plasma liksom ikke takler lyse omgivelser like godt!

Når det er sagt, LCD-teknologien har sine helt klare fordeler den også, bl.a. på stabilitet i lyse scener, der plasmaen "flimrer" litt... At Panasonicen til 6000 uansett er det beste kjøpet om dagen hersker det vel uansett liten tvil rundt spør du meg - selv for det behovet du beskriver...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, I get it. Plasma er best til alt. Jeg skal avgårde nå etter nyhetene og handle så dette haster å få svar på... Hvilken plasma i 46-str med matt overflate skal man kjøpe?

Forbruksmønster:

TV SD-signaler 70%
    Film via BD 28%
    PC-oppkobling < 1%
    Spill i fremtiden < 1%

Jeg kan ikke ha den blanke overflaten som er på de fleste plasmaene jeg har sett. Det er vanskelig nok på LCD-fronten (Kun Sony og Philips som er interessante). Dette pga lys stue, mye vinduer uten skikkelige avblendingsmuligheter (vanskelig sambo)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har også problemer med å se hvor relevant en slik test egentlig er til å få frem forskjellene i ytelsene til de testede skjermene.
    Her settes altså konsekvent de faktorene som gjør de dyreste skjermene dyrere å produsere ut av spill.....

Testen sier vel derfor også fint lite om det er Plasma eller LCD som er den beste teknologien (til trådstarter)

Det eneste denne testen sier noe om er vel hvor godt standard innstillingene fra de forskjellige produsentene er, med alle bildeforbedrings mulighetene de har avslått og med en viss felles lysstyrke justering....når dette blir bedømt av hver-mannsen eller AV entusiasten.

Synes kanskje dette mer virker som en test av bilde bedømmelse mellom hver-mannsen og Entusiastiske bransjefolk. :roll:
    Har ikke lest testen men så programmet. Der ble det poengtert flere ganger at plama har et dypere bilde og ikke er hemmet av blast bilde om man ikke sitter rett foran skjermen. Sikkert ikke det store problemet for nerden som er alene om godstolen, med for en familie som må sitte rundt skjerme kan dette være et problem.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Hvordan får man slått av LED-baklys? Hva er da lyskilden? Forøvrig enig.
    Baklys er Led som sitter bak på TV'n og lyser opp bakveggen i farger avhengig av hva slags farger som er i bildet. Benyttes vel bare av Phillips og ville avslørt Philipsen i blindtesten.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karius
    Ok, I get it. Plasma er best til alt. Jeg skal avgårde nå etter nyhetene og handle så dette haster å få svar på... Hvilken plasma i 46-str med matt overflate skal man kjøpe?

Forbruksmønster:

TV SD-signaler 70%
    Film via BD 28%
    PC-oppkobling < 1%
    Spill i fremtiden < 1%

Jeg kan ikke ha den blanke overflaten som er på de fleste plasmaene jeg har sett. Det er vanskelig nok på LCD-fronten (Kun Sony og Philips som er interessante). Dette pga lys stue, mye vinduer uten skikkelige avblendingsmuligheter (vanskelig sambo)
    Det finnes LCD og Plasma med blank overflate og tilsvarende LCD og plasma med matt overflate. Det er en myte at plasma er blank og LCD er matt.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Baklys er Led som sitter bak på TV'n og lyser opp bakveggen i farger avhengig av hva slags farger som er i bildet. Benyttes vel bare av Phillips og ville avslørt Philipsen i blindtesten.
    Dette er vel ikke riktig. Det du snakker om er Ambilight/Aurea. LED-baklys er lyskilden i TV'en og kan ikke slås av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingeniør'n, baklys er selve lyskilden som ligger inne i selve TV'en, og som gir bildet lys. Det du henviser til hos TV'er av merke Philips kalles "ambilight", og har ikke noe med tradisjonelt baklys å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har ikke lest testen men så programmet. Der ble det poengtert flere ganger at plama har et dypere bilde og ikke er hemmet av blast bilde om man ikke sitter rett foran skjermen. Sikkert ikke det store problemet for nerden som er alene om godstolen, med for en familie som må sitte rundt skjerme kan dette være et problem.
    Det er stort sett ikke et problem fordi man sitter IKKE RUNDT en tv,men 2-4 foran den. Du skal ganske langt til side i sofaen 3 meter unna om du skal merke store problemer med bildet. For perfekt bilde hele tiden fra alle sider så vil en plasma være best,ja,men hvor ofte sitter du mere enn 45 grader til side for skjermen?

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •