Plasma banker LCD/LED i blindtest - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    btw, du kom veldig godt ut av det, Jørn.

Bra representant for AVhengige

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Som sikkert en del så, så banker det to plasmaskjermene til Panasonic det nyeste av LCD/LED i FBI's TV-blindtest. Jeg hadde nær sagt selfølgelig 8) .

Beste flatskjerm i blindtest - FBI - NRK
    Helt enig.....vi kjøpte en Philips LCD til min gamle mor til jul....helt Ok TV...men alle ser jo ut som om de har lyspærer innvendig...det var deilig å komme hjem til min plasma etter div timer med OL og snø...
    Har også sett mye på Samsung LED hos Expert i Klingenberggata...
    Fantastisk skarpe bilder....men mennesker ser ikke virkelige ut....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om ikke TVene var 100% korrekt justert, så forteller den en hel del. Og ringer det en del bjeller her hos andre enn meg? Ja, dette forteller oss hvor mye skribentene i Hjemmekino og Lyd&Bilde enten lar seg lure av pris eller eller lar hver å fortelle sannheten til leserne. Dvs. jeg har sett Lyd&Bilde flere ganger skrive mellom linjene at plasma er totalt sett best, men det er godt skjult. Aftenposten har skrevet det noen ganger ganske tydelig som her:

"På forførende vis makter 850-en å kombinere LCD-TV-enes bildeskarphet med plasmateknologiens mer organiske bildefremvising. Pluss på en overlegen fargepalett og en dybdefølelse i bildene plasma-TV-ene er alene om, ja så er det imponerende å se hva en av mange produsenter dødsdømt teknologi, er stand med å varte opp med. OLED, hvem er det?"

"PS855 overgår dessuten Samsungs egne og dyrere LED-baserte LCD-TV-er med klar margin, både hva gjelder kontrast og fargegjengivelse, og seiler helt opp i ryggen på vår Pioneer referanseskjerm. Glem LCD-skjermenes problemer med innsynsvinkel og lyskonformitet, og pluss på design og kvalitetsfølelse i toppklasse."

Men Hjemmekino synes jeg ikke er flinke til å fortelle leserne hvilke skjermer som er best egnet til TV titting og film. I direkte sammenlignings tester ser man LCD stadig får bedre karakter enn plasma. Lar de seg lure av prisen eller er det reklameinntektene som styrer mon tro?

Og jeg har også lyst til å benytte annledningen til å si at testene av TVer i Hjemmekino er ekstremt overfladiske og direkte elendige. Se på nr. 2 fra 2010. En haug med TVer med i testen og bare noen få linjer om hver TV og ingenting hvordan de er opp mot hverandre. Det kan knapt gjøres dårligere. Bedre om man han heller plukket ut noen få skjermer og skrever noe skikkelig om de. Skjerping Hjemmekino!
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehm, som Aftenpostens dyktige representant var inne på (Geir), er det jo mer enn kun bildekvaliteten i "default"-mode som er avgjørende for om en TV faktisk vinner en test eller ikke. Er jo ikke HELT uten grunn LCD-TVene har såpass høy markedsandel. Eksempler på argumenter folk tenderer til å legge vekt på er:

1. Design, her skiller jo LCD, og da spesielt Edge-LED-TVene seg ut på spesielt positivt vis... Samtidig har jo de siste plasmaene blitt veldig tynne de også, så dette er ikke nødvendigvis noe veldig vektig argument lenger.

2. Funksjonalitet, der LCD-TVene i en DEL anledninger skiller seg positivt ut, men i andre sammenhenger, som f.eks. hos Samsung, stiller på noenlunde samme linje.

3. Prosessering. Her er ofte LCD-TVene langt bedre utstyrt, da f.eks. Philips sine TVer. Unntaket er igjen Samsung, som stiller med samme, svært gode prosessering også på sine plasmaer.

4. Ryktet! Her tror jeg "innbrenningsfaren" har blitt prentet inn over så mange år at den faktisk fremdeles eksisterer hos en del selv om dette i praksis jo er et ikke-problem...

5. Produsentens valg av fokus... Ettersom Panasonic er såpass fremme som de er på pris og kvalitet på sine plasmaer velger veldig mange øvrige produsenter, da f.eks. Samsung, å legge større vekt på sine LCD-TVer.

...jeg tror punkt 4. og 5. i mine "forklaringsvariabler" er de viktigste hva angår salget av plasma-TVer, og jeg tror for øvrig ikke at testerne kan få skylden for "hypen" rundt LCD, den er det produsentene og "folk flest" som har skapt, der testmagasinene selvsagt må teste det som etterspørres i markedet, å jobbe mot strømmen i så måte får en nesten overlate til entusiastene her inne...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jørn, hvor var Pioneer skjermene?
    Er ikke de regnet som "RollRoyce" av Plasma på markedet?
    De har ihvertfall rimelig stor markedsandel i "hi-end" markedet og burde vel vært representert.....
    De nye skjermene fra Panasonic har vel fort litt av Pioneer-teknologien innabords, dvs KURO-teknologien og andre Pioneer-patenter. Så det er nok trygt å gå for en Panasonic-skjerm etter hvert

Panasonic takes over Pioneer’s KURO plasma tech

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Selv om ikke TVene var 100% korrekt justert, så forteller den en hel del. Og ringer det en del bjeller her hos andre enn meg? Ja, dette forteller oss hvor mye skribentene i Hjemmekino og Lyd&Bilde enten lar seg lure av pris eller eller lar hver å fortelle sannheten til leserne. Dvs. jeg har sett Lyd&Bilde flere ganger skrive mellom linjene at plasma er totalt sett best, men det er godt skjult. Aftenposten har skrevet det noen ganger ganske tydelig som her:

"På forførende vis makter 850-en å kombinere LCD-TV-enes bildeskarphet med plasmateknologiens mer organiske bildefremvising. Pluss på en overlegen fargepalett og en dybdefølelse i bildene plasma-TV-ene er alene om, ja så er det imponerende å se hva en av mange produsenter dødsdømt teknologi, er stand med å varte opp med. OLED, hvem er det?"

"PS855 overgår dessuten Samsungs egne og dyrere LED-baserte LCD-TV-er med klar margin, både hva gjelder kontrast og fargegjengivelse, og seiler helt opp i ryggen på vår Pioneer referanseskjerm. Glem LCD-skjermenes problemer med innsynsvinkel og lyskonformitet, og pluss på design og kvalitetsfølelse i toppklasse."

Men Hjemmekino synes jeg ikke er flinke til å fortelle leserne hvilke skjermer som er best egnet til TV titting og film. I direkte sammenlignings tester ser man LCD stadig får bedre karakter enn plasma. Lar de seg lure av prisen eller er det reklameinntektene som styrer mon tro?

Og jeg har også lyst til å benytte annledningen til å si at testene av TVer i Hjemmekino er ekstremt overfladiske og direkte elendige. Se på nr. 2 fra 2010. En haug med TVer med i testen og bare noen få linjer om hver TV og ingenting hvordan de er opp mot hverandre. Det kan knapt gjøres dårligere. Bedre om man han heller plukket ut noen få skjermer og skrever noe skikkelig om de. Skjerping Hjemmekino!
    Hvis du leser byline på den testen du refererer til så er den skrevet av våre svenske venner. Den satt vi sammen på denne måten fordi det var OL i Vancouver og vi ville la produsentene selv komme med sine anbefalinger i forhold til å finne modeller som egnet seg spesielt for sport. Vi brukte også korte segmenter fra de opprinnelige testene som vi hadde utført på de modellene vi hadde hatt inne til test tidligere. Dette ble gjort for å være aktuelle i forhold til alle de som ville ha en ny flatskjerm til OL. I så måte mener jeg at dette er en fornuftig måte å presentere mange modeller på i en slik sammenheng. Det er ikke slik vi vanligvis tester TV-er og det vet vi at våre trofaste lesere skjønner.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg ikke var overrasket over at skjermene ikke ble kalibrert i forkant av testen, dog ble jeg noe skuffet. Jeg visste at Panasonic kom til å komme
    best ut i testen, grunnet bedre fabrikkinnstillinger generelt enn resten av konkurrentene.

Dessverre tolket jeg denne testen litt i retning "Best i test på fabrikkinnstilling", noe som har svært liten betydning for en entusiast. Det ville etter min mening vært mye mer interessant, spennende og rettferdig å fått de testet i skikkelig kalibrert stand.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom min far ser resultatet på den testen så får jeg høre det resten av mitt liv.:evil: Jeg kjøpte V10 og han X10 samtidig..

Far: "skjønner ikke hvorfor du virkelig betalte dobbelt så mye som meg for en tv-skjerm. Vi har jo akkurat like bra bilde"
    Sønn: "Herregud, ser du ikke forskjellen"
    Far: " pøh, sikker på at det er like bra bilde på min, om ikke bedre"

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg Lygren. Du treffer godt der. Ryktet har utvilsomt mye å si. Nesten alle jeg kjenner tror LCD er mye bedre enn plasma. Det er også det de som oftest blir fortalt i butikkene og det skyldes først og fremst:
    1. Butikkene har hatt større fortjeneste på LCD enne plasma. Garantert den største årsaken og det er synd.
    2. Innbrenningsfaren med plasma kan gjøre at butikkene ønsker å velge noe sikrere for mange kunder

Men jeg synes ikke det er noe grunn til å la test bladene gå helt fri her. De bør først og fremt ta parti med leserne og være tydelig på hvilke som gir best kvalitet. Dersom man gir en bedre karakter til en skjerm som egentlig er bildemessig dårligere enn en annen som får svakere terningkast p.g.a. utseendet o.l bør det komme tydelig frem, men uansett mener jeg slik karktergiving er uheldig. De fleste ser kun terningkasten og velger TV utifra det og regner med i god tro at de da får den beste TVen.

TV testen viser oss muligens hvor små forskjeller det er på de billigste og dyreste plasmaene. Greit nok at V20 ikke var satt i THX, men den burde uansett ha kommet bedre ut med den prislappen. Over tid kan man kanskje få et annet inntrykk, men det er uansett noe betenkelig.

Og selvfølgelig er full HD stort sett bare "tull" på vanlig sitteavstand. De som påstår de ser forskjell på det med en 50" på 3 m avstand tar enkelt og greit feil. Noe seriøse tester bekrefter godt. Og det er mye enklere for en TV å nedskalere enn og oppskalere. Men for all del: Full HD og enda høyere oppløsning er kommet for å bli og bildeprosesseringen blir bedre og bedre.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Interessant test dette, jeg som hadde slått fra meg plasma ved neste tv bytte..

Lager Panasonic plasmaskjermer >50" i fornuftig prisklasse?
    Panasonic har akkurat kommet med noen svinaktige gode tver til en absurd billig pris. Har fått inn “Infinite Black” teknologi hentet fra pioneer, hdmi 1.4 og opptaksfunksjon. Og ja den kommer i 50"

TEST: Panasonic Full-HD-Plasma TX-P42GW20 - brandneuer Bildkönner im exklusiven Review (25.02.2010)

Personlig har jeg hatt plasma og kommer ikke til å kjøpe det igjen.
    Neste tv som skal i hus blir OLED

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reagerte også på Hjemmekinos "test" i nr. 2. Jeg rasket med meg bladet i sjappa, fordi jeg var i målgruppen for hovedtesten: Jeg jaktet flatskjerm og jeg ser mye sport. Men testen ga meg null og niks, annet enn at følte Hjemmekino opptrådte som mikrofonstativer for importører og produsenter. Jeg betalte 69,- for tv-tips, og følte jeg endte opp med noe tekstreklame for de som hadde betalt mest. Skal man bli offer for betalt journalistikk bør man i det minste slippe for å betale for å lese det.

Nå skal det sies at for alt jeg vet har ikke Hjemmekino mottatt en krone for den testen, men det hjelper dem sabla lite når det er mitt klare inntrykk av å lese den.

Jeg endte opp med å kjøpe en tv som ikke var nevnt i testen, basert på helt andre kilder enn Hjemmekino. Og ved neste innkjøp plukker jeg neppe med meg et annet nummer av bladet. Ikke det at jeg tror det skremmer vannet av Hjemmekinos utgivere, men måten man velger å fremstå for leserne på avgjør til syvende og sist fremtiden for testerne.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi vel langt utenfor hva som skal diskuteres i denne tråden, men nå har jeg allerede svart hva som var formålet med testen i nummer to. At vi også intervjuer produktansvarlige blandt de forskjellige leverandørene og spør hvilken modeller de mener er best i sitt sortement, burde da være en helt grei ting å gjøre? Det foregår da i full åpenhet og det er kun modeller vi har hatt inne til en skikkelig test som er med når det deles ut karakterer. Vi burde sikkert lagt til hvilket nummer de forskjellige skjermene var testet, men hovedpoenget var å plukke ut de skjermene som egnet seg best til sport. testen er således å anse som en oppsummering av de testene vi har gjort de siste månedene og spisset mot gjengivelse av sport.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hallvardr
    Panasonic har akkurat kommet med noen svinaktige gode tver til en absurd billig pris. Har fått inn “Infinite Black” teknologi hentet fra pioneer, hdmi 1.4 og opptaksfunksjon. Og ja den kommer i 50"

TEST: Panasonic Full-HD-Plasma TX-P42GW20 - brandneuer Bildkönner im exklusiven Review (25.02.2010)

Personlig har jeg hatt plasma og kommer ikke til å kjøpe det igjen.
    Neste tv som skal i hus blir OLED
    Nå tenkte jeg større enn 50".

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Dersom min far ser resultatet på den testen så får jeg høre det resten av mitt liv.:evil: Jeg kjøpte V10 og han X10 samtidig..

Far: "skjønner ikke hvorfor du virkelig betalte dobbelt så mye som meg for en tv-skjerm. Vi har jo akkurat like bra bilde"
    Sønn: "Herregud, ser du ikke forskjellen"
    Far: " pøh, sikker på at det er like bra bilde på min, om ikke bedre"
    Hehe, får satse på at denne testen går han hus forbi...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte jeg større enn 50".
    De kommer jo med 65" også, men om det er noe en vil kategorisere som billig er vel relativt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    De kommer jo med 65" også, men om det er noe en vil kategorisere som billig er vel relativt.
    Den blir sikkert ikke direkte billig. Er vel snakk om 3D også da?

Ser for meg at 55-60" hadde vært en grei størrelse..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett hvem som pakket opp sin Philips 40PFL9704 i går kveld for deretter å se FBI :cry: Men det kunne vært værre, jeg kunne ha pakket opp en 6 år gammel plasma fra Elfunk... Jeg var forsåvidt fornøyd med bildet helt til jeg hadde sett testen...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir sikkert ikke direkte billig. Er vel snakk om 3D også da?

Ser for meg at 55-60" hadde vært en grei størrelse..
    45.000 er det vel snakk for 65", mener jeg å ha lest. 5000 mere enn jeg ga for min 50" for to-tre år siden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jarlsberg
    Gjett hvem som pakket opp sin Philips 40PFL9704 i går kveld for deretter å se FBI :cry: Men det kunne vært værre, jeg kunne ha pakket opp en 6 år gammel plasma fra Elfunk... Jeg var forsåvidt fornøyd med bildet helt til jeg hadde sett testen...

øh... så andres mening gjorde så stor påvirkning av deg? sett deg ned og kallibrer skjermen din du . Philips leverer de beste skjermene syns jeg, men de er priset langt over plasmaskjermene i samme klasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    øh... så andres mening gjorde så stor påvirkning av deg? sett deg ned og kallibrer skjermen din du . Philips leverer de beste skjermene syns jeg, men de er priset langt over plasmaskjermene i samme klasse...
    Det var nok ikke det at bildet ble dårligere, men heller det at jeg tydeligvis kunne fått bedre bilde til en brøkdel av prisen...

Det jeg reagerer mest med i denne testen, og som jeg er overrasket over at ingen kommenterer er så vidt jeg skjønner at mye automatikk og prosessering er slått av. På den måten er jo ikke dette en TV-test, men en PANEL-test. Man kan vel ikke se bort fra prosessering når det er det som skiller panelene fra hverandre?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •