Ikke fornøyd med bilde via PC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Ikke fornøyd med bilde via PC.

Kjøpte idag et Panasonic 42" lcd, full hd (TXL42S10E). Koblet den til pcen med DVI-HDMI-kabel. Kjører 1920x1080 oppløsning i 60hz.

Dette skulle jo være en oppskrift på bra bilde, slik det var da jeg hadde en Tatung 32" hd-ready tv. Men på den nye tvn er bilde UTROLIG dårlig. Det er ikke uskarpt, men det virker som om alle former for detaljer er borte.

Det virker som om noen har satt på et "aquarell"filter når jeg prøver å se film. Har skrudd av skalering på tv.

Har prøvd med VGAkabel, men tvn godtok ikke oppløsningen jeg ville ha.

Tekst fra f.eks en nettleser er ganske klart, men så fort jeg setter på en film eller ser bilder så ser det nesten slik ut: http://www.stargate-atlantis-pandora...r_1024x768.jpg (Litt overdrevent).

Merker jeg er sliten og oppgitt nå, kanskje det er best med litt søvn.

Noen som har noen tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke?

Bruker et Radeon 4670 skjermkort og Windows 7.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv videre med VGA kabelen. Det skal være mulig. Når du får til dette får du nok tipp topp bilde dersom dette er PC-inngangen på TV'en. Har prøvd samme hos meg selv, HDMI ble søppel i forhold til VGA.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI skal i utgangspunktet være ett mye bedre valg enn VGA.

Prøv å last ned nye skjermkortdrivere (nyeste versjon), avinstaller de driverne du har inne og restart maskinen. Legg inn nye drivere. Gjør det samme med codecene. Ett tips kan være å legge inn K-lite codec pack. De har jeg aldri vært plaget med.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øhm... er tven kalibrert på respektive innganger da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en pixel feil.

Satt på 1:1 px mapping ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja legg deg du og sov, imorgen er nok alt bedre.

Det så sikkert flottere ut på den gamle tven fordi størrelsen var mindre (men har kanskje ikke så mye å si om du står 1 meter fra og studere tven..)

at tekst ser helt bra ut betyr jo at det ikke er noe 1:1 pixel mapping feil.

Hvilken player bruker du? har du prøvd flere?

Mister bilder også kvaliteten?

Finn noen hd klipp som bruker feks flash og se om de oppfører seg likt.

Vil tippe at det ikke er noe galt med tilkoblingen, men at det enten er skrudd på noe greier i panasonicen som smoother eller deinerlace (feks blending) video. Eller at playeren din trenger enn oppdatering eller tuning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte idag et Panasonic 42" lcd, full hd (TXL42S10E). Koblet den til pcen med DVI-HDMI-kabel. Kjører 1920x1080 oppløsning i 60hz.

Dette skulle jo være en oppskrift på bra bilde, slik det var da jeg hadde en Tatung 32" hd-ready tv. Men på den nye tvn er bilde UTROLIG dårlig. Det er ikke uskarpt, men det virker som om alle former for detaljer er borte.
    Du har selvfølgelig skrudd av overscan på skjermen? Hvis ikke, gå inn i TV-menyen (innstillinger) og skru den av.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet i fra VGA til HDMI, det var som natt og dag! HDMI ble utrolig bra i forhold.. rart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ

Det virker som om noen har satt på et "aquarell"filter når jeg prøver å se film. Har skrudd av skalering på tv.

Har prøvd med VGAkabel, men tvn godtok ikke oppløsningen jeg ville ha.

Tekst fra f.eks en nettleser er ganske klart, men så fort jeg setter på en film eller ser bilder så ser det nesten slik ut: http://www.stargate-atlantis-pandora...r_1024x768.jpg (Litt overdrevent).

Merker jeg er sliten og oppgitt nå, kanskje det er best med litt søvn.

Noen som har noen tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke?

Bruker et Radeon 4670 skjermkort og Windows 7.
    Dette her har jeg sett før.
    En kamerat lurte på å kjøpe en LG skjerm på billigsalg.

Vi prøvde med forskjellige tunere, HDMI og komponent men samme resultat.
    Det endte med at han leverte TV tilbake innenfor Elkjøps 30 dagers garanti.

Forferdelig bilde....
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny dag med ny energi! Har lest endel rundt nå.

Tvn støtter IKKE 1:1 pixelmapping ved 1920x1080.
    Tvn støtter IKKE høyere oppløsning enn 1366x768 via VGA.

Igår overså jeg de simpleste ting, fra fabrikken stod kontrastnivået på fullt.

Har nå justert:

Kontrast 30
    Lys 0
    Farge 30
    Skarphet 0

Er fremdeles ikke fornøyd, selv om detaljenivået er nå merkbart bedre, så er ikke bildekvaliteten noe å skryte av.

Har skrudd av overscan på tv, men det ser ut til at det ikke er mulig å skru det av på pcen. Bildet blir uansett for lite på skjermen.

Har oppdatert drivere også og prøvd forsjellige spillere. Alt er helt likt.

Heldigvis er det 30 dagers retur hos Lefdal også! :smile:

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde byttet TV'en med en som har 1:1 pixelmapping i den optimale oppløsningen. Hvis TV'en er laget for 1920x1080, bør den støtte 1:1 ved denne oppløsningen synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Jeg hadde byttet TV'en med en som har 1:1 pixelmapping i den optimale oppløsningen. Hvis TV'en er laget for 1920x1080, bør den støtte 1:1 ved denne oppløsningen synes jeg.
    Kommer nok til å gjøre dette, skjermen blir KUN brukt til film via pc, så det blir dumt uten 1:1 pixelmapping.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny dag med ny energi! Har lest endel rundt nå.

Tvn støtter IKKE 1:1 pixelmapping ved 1920x1080.
    Tvn støtter IKKE høyere oppløsning enn 1366x768 via VGA.
    Ifølge brukermanualen som jeg fant her: Viera TV - LCD TV - TX-L42S10 - manuals - Norge kan du slå av overscan.
    Se side 29 i den PDFen som er størst.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ATI og NVIDIA skjermkort kan man bestemme hvor mye under/overscan man skal ha i skjerminnstillingene... Bare så du vet det så er det som oftest iallefall her med mitt skjermkort (ATI HD4850) satt på 15% Underscan Default... Da fyller jo ikke bildet hele skjermen... Å Finne frem til hvor du skal justere under/overscan kan være litt vrient, men slapp av! Det finnes! Du må åpne Catalyst Control Center -> Desktops & Displays -> Høyreklikk på den svarte pilen til høyre ovenfor skjermen som er på menyen og gå på Configure -> Scaling Options og VIPS!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har nok 1:1 pixelmapping ved bitstream HDMI selv om den kanskje ikke har det med VGA.... Regner med at den støtter 1080p60hz, 1080p50hz, 1080p30hz, 1080p25hz og 1080p24hz siden nesten alle Full HD Skjermer støtter disse formatene...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jpterj: Har skrudd av overscan på tvn ja!

BoGGis: Mener jeg leste i en engelsk test at det ikke støttet 1:1 pixelmapping ved 1920x1080.

Men dette står i manualen:

"PC (Fra HDMI-Terminal)

Egnete inngangsignaler for pc er i utgangspunktet kompitable med HDMI standard frekvensbinding.

640x480 60
    750 (720) 60p
    1 125 (1 080) 60p"

Ved 0 skalering i CCC og overscan av på tv blir bildet fullt ut, men det virker ikke som om det er 1:1 pixelmapping.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 0 skalering i CCC og overscan av på tv blir bildet fullt ut, men det virker ikke som om det er 1:1 pixelmapping.
    Dersom du har 1920x1080 satt som oppløsning på datamaskinen og skjermen registrerer at den får 1080p og det ikke er under/overscan så skal det jo egentlig være 100% 1:1 Pixelmapping? Eller tar jeg gruelig feil nå? TV'n skal jo egentlig ikke klare å skille om bitstream kommer fra Reciever eller PC? Og dette skal jo ikke ha noe å si?

Dersom dette ikke går med denne tv'n ville jeg nok byttet den ut... Da er det jo tross alt en tv som utgir seg for å være 1080p men ikke er det...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BoGGis: Mener jeg leste i en engelsk test at det ikke støttet 1:1 pixelmapping ved 1920x1080.

Men dette står i manualen:

"PC (Fra HDMI-Terminal)

Egnete inngangsignaler for pc er i utgangspunktet kompitable med HDMI standard frekvensbinding.

640x480 60
    750 (720) 60p
    1 125 (1 080) 60p"

Det ligger et testbilde i 1920x1080 her: http://go.avforums.com/?id=223X354&u...0_overscan.gif
    Hvis du åpner det i Paint og trykker Ctrl+F så vises det i fullskjerm. Hvis du ikke har overscan skal du se enden av alle pilene akkurat i kanten av bildet. Dersom du også har 1:1 pixelmapping skal alle vannrette og diagonale linjer være rette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •