Ny TV 46-52tommer. Plasma eller LED?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer pesshau sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny TV 46-52tommer. Plasma eller LED?

Hei!

Her kommer den sikkert ¤%&'de tråden med hvilken TV man "bør" kjøpe og ikke :P

Vel, problemstillingen er som følger...

TV'en skal stå i en stue med forholdsvis mye lys i(jeg bor nord for polarsirkelen, og har ikke blendegardiner på stuen), så jeg tror(uten at jeg har bestemt meg helt) at det blir for lyst for plasma.

Størrelsen er som nevnt i topic 46-52, med et sterkt ønske om anbefalinger i det øvre sjiktet :P

Budsjettet er 10.000-20.000, men man ønsker jo selvfølgelig å bruke minst mulig

Disse har jeg sett på/lest om:

Samsung UE46B6050
    Pioneer LX5090(H), hva er forresten forskjellen på med eller uten H?

Noen som vet når ca Panasonic sin nye serie kommer? Eventuelt hvor mye V20 i 50tommer vil koste?

På forhånd mange takk til de hjelpefulle sjeler som tar seg tid til å svare! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H modellen har MPEG4 decoder i tillegg til MPEG2 som er standard på LX5090.

Her kan du sammenligne tvene.
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - TV-apparater

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesshau
    Hei!

Her kommer den sikkert ¤%&'de tråden med hvilken TV man "bør" kjøpe og ikke :P

Vel, problemstillingen er som følger...

TV'en skal stå i en stue med forholdsvis mye lys i(jeg bor nord for polarsirkelen, og har ikke blendegardiner på stuen), så jeg tror(uten at jeg har bestemt meg helt) at det blir for lyst for plasma.

Størrelsen er som nevnt i topic 46-52, med et sterkt ønske om anbefalinger i det øvre sjiktet :P

Budsjettet er 10.000-20.000, men man ønsker jo selvfølgelig å bruke minst mulig

Disse har jeg sett på/lest om:

Samsung UE46B6050
    Pioneer LX5090(H), hva er forresten forskjellen på med eller uten H?

Noen som vet når ca Panasonic sin nye serie kommer? Eventuelt hvor mye V20 i 50tommer vil koste?

På forhånd mange takk til de hjelpefulle sjeler som tar seg tid til å svare! =)
    Jeg vet med det at Panasonic G20 vil koste ca 12500 i 50" og 42" ca 10000, denne serien kommer denne mnd er det lovet men tror ikke V serien er så veldig langt unna den heller. Prisen er kanskje noe i samme gate som V10 lå på og det var vel rundt 15000 for 50" mener jeg og tro.

Når du skal ha tv er LCD bra på tvtitting, spill osv og ikke minst film mens Plasma er mere retta til filmentusiasten. Det er slik jeg ser det i hvertfall så her er det bruken som setter en pekepinn. Selv synes jeg LED er mere for design og bildet er ikke fullt så bra på de enda, man får litt kunstig bilde på dem også men det er min mening. Jeg mener en god LCD gjør en knalljobb og fargene er mere korrekte. Den Samsung modellen du snakker om her har fått veldig god omtale, du kan se på feks Hifiklubben sine sider for pris. De synker rett som det. Toppers tv til prisen og et safe valg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for råd!

Hva med lysforholdene i stua? Er det noe jeg bør legge vesentlig vekt på, eller vil en plasma kunne takle det? Det kommer ikke sol inn vinduene, men det er jo lyst store deler av dagen/natta oppi her :P

Sett litt på Sharp sine LED-skjermer. Hva er å foretrekke av sidebelyst LED (Samsung) og bakgrunnsbelyst (Sharp)? Tykkelsen spiller ingen rolle for min del.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Har nok en dag sittet og lett nettet rundt etter tester og meninger, og tror Sharp Aquos LC-52LE705S blir den som passer mine forhold og krav best.

Noen som har motforestillinger?`

Takker for svar og råd!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg syns Sharp sin "full-LED" tv er overfarget. Det er også sånn at hvis man stiller den tv´n inn slik man vil ha den, for så å slå den av og på så vil innstillingene være akkurat slik de var før du stilte på den. Det er umulig å lagre ønskede innstilinger.

En annen ting er også for eksempel det når man ser på skisport - ta for eksempel langrenn - så vil man nesten ikke kunne se sporene i snøen fordi det er så hvitt og hva jeg vil kalle overfarget. Bilde blir i mine øyne totalt feil og uten noen som helst dybde. Ta f.eks panasonic plasma som er nevnt over her; bilde vil, ved første øyekast, ikke virke så lyst kanskje men hvis du ser etter på litt mer krevende bilder vil man se flere detaljer samtidig som det ikke er så overbelyst. Det er mye mer dybde i bildet samtidig som det også er VELDIG mye mer avslappende å se på over lengre tid.

Enda en annen ting er selve den fysiske tv´n. Gå i en butikk som har begge modellene og kjenn på tv´ene. Hvis du ser litt på de bak osv, vil du legge merke til at panasonic bruker ett aluminiums-karroseri til fordel for et plast-karroseri som Sharp bruker. Jeg trenger vell ikke si hva utfallet av dette er etter noen år? Skruer i sprø plast? Det setter jeg spørsmålstegn ved i hvert fall.

Ja, og du. Når du står ved tv´ene; bank litt foran på skjermene. Panasonicen vil ikke reagere på det, men det vil derimot Sharpen gjøre. Den mister totalt strukturen og jobber en stund for å få tilbake både form og farge. Noen vil kanskje si "æææh javel? Jeg skal jo ikke akkurat stå å daske løs på skjermen heller" ehm, nei, men hva om du får kidz på besøk eller har kidz selv. En lekebil i skjermen og vi er der vi ikke vil hvere.

Også var det den estimerte levetiden da. Panasonic sin plasma skjerm har 100.000 timer estimert levetid. Sharpen har max 40.000.

Dette ble kanskje litt enveiskjøring, men jeg kjøpte først denne Sharpen i høst og skjønte etterhvert at DET i hvertfall var tidenes tabbe. Den heiv jeg inn på soverommet og kjøpte heller en Panasonic G15 46" i satt i stua, så jeg veit sånn ca hva jeg snakker om mener jeg.

Men lykke til! Det er mange flotte apparater der ute

PS: Sjekk prisen på Aquos 47" kontra G15 46".

SHARP: 17.995
    Panasonic 12.995

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ps:

PS: Husk også at Panasonicen har egen inngang for mini sd kort. Det syns jeg er kjekt i hvert fall. Bare å smette inn kortet rett fra kameraet og vise frem hele ferien for svigermor, bestefar, tante Olga og resten av familien. Kønings!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...det var jo veldig rart at man ikke kan lagre egendefinderte innstillinger, hva i all verden er poenget med å i det hele tatt gjøre det da :P

Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg plasma, men gikk over til LCD på grunn av lysforhold og spill/pc-bruk.

Var jammen ikke lett detta :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg plasma, men gikk over til LCD på grunn av lysforhold og spill/pc-bruk.

Var jammen ikke lett detta :P
    Det samme gjorde jeg for 3 år siden... men etter å ha sett endel plasmaskjermer i etterkant - så må jeg si jeg angret litt..

Så jeg kommer nok til å bytte ute min 46W3000 nå til fordel for den nye modellen fra Panasonic, 50G20.

Gleder meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvorfor du ville gå over til LCD på grunn av lysforhold for jeg må jo si jeg syns LCD er svakere en plasma-tver når det er sterkt lys på i rommet.

En annen ting som også trekker kraftig ned på SHARPEN er lyden i selve tv´n. Som dama mi sier: "Det er jo som å høre på musikk med mobilen".

Det er kanskje ikke så viktig for deg hvis du har koblet tvn til et eksternt lydannlegg.

Vil bare gjøre deg obs på det og.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når du skal ha tv er LCD bra på tvtitting, spill osv og ikke minst film mens Plasma er mere retta til filmentusiasten.
    Litt uenig i dette. Synes plasma egner seg klart best til TV titting også. Årsaken er at bildekvaliteten er mye mer organisk, naturlig og gir langt bedre dybdeperspektiv. LCD/LED egner seg nok muligens bedre til spilling hvis responsen er god nok. Synes dette med reflekser fra plasma er overdrevet. Det man ser i butikker med unaturlige lysforhold og feile innstillinger bør man ikke legge alt for stor vekt på. Plasmaen ser mye bedre ut hjemme.

Ville ha kjøpt en av de nye plasmaene fra Panasonic. G20 eller V20. Alt etter hva budsjettet tilsier.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Litt uenig i dette. Synes plasma egner seg klart best til TV titting også. Årsaken er at bildekvaliteten er mye mer organisk, naturlig og gir langt bedre dybdeperspektiv. LCD/LED egner seg nok muligens bedre til spilling hvis responsen er god nok. Synes dette med reflekser fra plasma er overdrevet. Det man ser i butikker med unaturlige lysforhold og feile innstillinger bør man ikke legge alt for stor vekt på. Plasmaen ser mye bedre ut hjemme.

Ville ha kjøpt en av de nye plasmaene fra Panasonic. G20 eller V20. Alt etter hva budsjettet tilsier.
    G20 er helt klart en killer og har selv plasma tv, synes det er bra saker og har ikke noe problem med å anbefale det videre. Det er bruken og slik som avgjør dette i slike tilfeller, men den nye Panasonic G20 har støtte for HDMI 1.4, recording via extern hd etc, en del nye morsomme finesser som gjør prisen latterlig også. HFK selger 42" til nette sum av 10k.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Jeg har eksternt lydanlegg, så det spiller ingen rolle om lyden høres ut som det kommer fra en blikkboks.

Noen som vet mer nøyaktig når Panasonic G20 eller V20 kommer? Elkjøp sa de fikk den inn først i mai? (nei, jeg har ikke tenkt å kjøpe TV'en der, men dro bare innom for å titte meg litt rundt )

Er Pioneer sin LX5090H fortsatt konkurransedyktig med dagens skjermer? Det er jo fortsatt mulig å få i tak i den...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet mer nøyaktig når Panasonic G20 eller V20 kommer? Elkjøp sa de fikk den inn først i mai? (nei, jeg har ikke tenkt å kjøpe TV'en der, men dro bare innom for å titte meg litt rundt )

Er Pioneer sin LX5090H fortsatt konkurransedyktig med dagens skjermer? Det er jo fortsatt mulig å få i tak i den...
    Netshop har G20 ubekreftet i slutten av mars.
    Om du klarer å få taki en LX5090 - så er nok det en av markedets beste skjermer fortsatt!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jommen ikke lett å bestemme seg. Har ikke gjort annet de siste dagene enn å tråle igjennom nettet etter tester, meninger, nyheter osv :P

Ser forresten ut til at hele europa er ribbet for Pioneer, men det var sikkert ingen nyhet for resten her

Foreløpig står det mellom et lite knippe skjermer.

-Panasonic 50" V20, leeeeenge å vente, men det er nok den mest aktuelle.
    -Sharp Aquos 50" 705S, litt for mye farger?
    -Panasonic 50" G20, ikke fullt så lenge å vente, men kunne gjerne ha tenkt meg KURO-teknologien til V20.

Huff...skulle ikke vært så opptatt av å ha det "beste" alltid :P

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jommen ikke lett å bestemme seg. Har ikke gjort annet de siste dagene enn å tråle igjennom nettet etter tester, meninger, nyheter osv :P

Ser forresten ut til at hele europa er ribbet for Pioneer, men det var sikkert ingen nyhet for resten her

Foreløpig står det mellom et lite knippe skjermer.

-Panasonic 50" V20, leeeeenge å vente, men det er nok den mest aktuelle.
    -Sharp Aquos 50" 705S, litt for mye farger?
    -Panasonic 50" G20, ikke fullt så lenge å vente, men kunne gjerne ha tenkt meg KURO-teknologien til V20.

Huff...skulle ikke vært så opptatt av å ha det "beste" alltid :P
    Ser g20 er nevnt og den har en har en "snill" pris på 13500 igjennom HFK.

PANASONIC TX-P50G20E Plasma TV - Plasma TV av høy kvalitet fra Panasonic og Samsung | Hi-Fi Klubben

Tror du kan komme langt med denne.

Når V20 kommer så er det noe annet som er i siget, man må ta det man føler for der og da for det kommer alltid noe som er bedre. Sånn er det alltid.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil alltid finne en LX/KRP 50" fra Pioneer på bruktmarkede..
    Havner støtt og stadig på finn.no og avtorget...
    Er muligens også noen butikker / nettbutikker som har disse til salgs som "demo" ... Så at komplett solgte en for litt siden.. Så er jo bare og ha litt is i magen om du virkelig vil lete etter en Pioneer..

Jeg ville gått for Plasma for tv/film/spill bruk..
    Er selv fra Finnmark, nordkapp .. altså lyst døgnet rundt om sommer - svart som natte døgne rundt resten av året... Og når det er lyst, så er det ikke noe problem og se på plasma - var aldri plaget .. eneste det kunne bli "litt" vanskelig og se skjermen når sola pekte på den - men dette gjelder jo LCD også... Om du vil kunne se på tv med sola i ryggen så gå for LED.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NOCL
    Jeg må si jeg syns Sharp sin "full-LED" tv er overfarget. Det er også sånn at hvis man stiller den tv´n inn slik man vil ha den, for så å slå den av og på så vil innstillingene være akkurat slik de var før du stilte på den. Det er umulig å lagre ønskede innstilinger.

En annen ting er også for eksempel det når man ser på skisport - ta for eksempel langrenn - så vil man nesten ikke kunne se sporene i snøen fordi det er så hvitt og hva jeg vil kalle overfarget. Bilde blir i mine øyne totalt feil og uten noen som helst dybde. Ta f.eks panasonic plasma som er nevnt over her; bilde vil, ved første øyekast, ikke virke så lyst kanskje men hvis du ser etter på litt mer krevende bilder vil man se flere detaljer samtidig som det ikke er så overbelyst. Det er mye mer dybde i bildet samtidig som det også er VELDIG mye mer avslappende å se på over lengre tid.

Enda en annen ting er selve den fysiske tv´n. Gå i en butikk som har begge modellene og kjenn på tv´ene. Hvis du ser litt på de bak osv, vil du legge merke til at panasonic bruker ett aluminiums-karroseri til fordel for et plast-karroseri som Sharp bruker. Jeg trenger vell ikke si hva utfallet av dette er etter noen år? Skruer i sprø plast? Det setter jeg spørsmålstegn ved i hvert fall.

Ja, og du. Når du står ved tv´ene; bank litt foran på skjermene. Panasonicen vil ikke reagere på det, men det vil derimot Sharpen gjøre. Den mister totalt strukturen og jobber en stund for å få tilbake både form og farge. Noen vil kanskje si "æææh javel? Jeg skal jo ikke akkurat stå å daske løs på skjermen heller" ehm, nei, men hva om du får kidz på besøk eller har kidz selv. En lekebil i skjermen og vi er der vi ikke vil hvere.

Også var det den estimerte levetiden da. Panasonic sin plasma skjerm har 100.000 timer estimert levetid. Sharpen har max 40.000.

Dette ble kanskje litt enveiskjøring, men jeg kjøpte først denne Sharpen i høst og skjønte etterhvert at DET i hvertfall var tidenes tabbe. Den heiv jeg inn på soverommet og kjøpte heller en Panasonic G15 46" i satt i stua, så jeg veit sånn ca hva jeg snakker om mener jeg.

Men lykke til! Det er mange flotte apparater der ute

PS: Sjekk prisen på Aquos 47" kontra G15 46".

SHARP: 17.995
    Panasonic 12.995
    Jeg kan jo komme med mine erfaringer av Sharp AQUOS LC-52LE705S

Min TV husker alle manuelle instillinger. Ingen problemer der.
    Jeg så mesteparten av ol sendingene på den og hadde ikke noe problem med at alt ble hvitt og detaljene forsvant. Mulig hvis du har hatt den på dynamisk? Da fyrer den på med alt den har av lys.
    I film modus eller med innstillingene fra flatpanels.dk så er ikke fargene for mye mettet eller overdrevne.
    Når det gjelder levetiden så sier hvertfall manualen min 100.000 timer.
    Når vi først snakker om levetiden så kan det jo være en tanke at plasma mister lys styrken gradvis over hele levetiden så dersom du trenger bra lys- output så kan det jo bli et problem over tid selv om det er bra nok til å begynne med.
    Prisen er også bra for en 52 tommers LED-LCD.
    Sharp Aquos LC-52LE705S 52" LED LCD-TV - Digital Impuls A/S

Fra en fornøyd Aquos eier.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg litt lengre på reisen til TV-kjøpet

Har bestemt meg for plasma, basta bom! :P

Da er det noen skjermer fra Panasonic som står øverst på lista, V10, G20 eller V20. Ingen som vet nærmere når V20 kommer eventuelt veiledende pris?

Noen som kan si noe om forskjellene mellom G20 og V10 når det gjelder sortnivå og generell bildekvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg litt lengre på reisen til TV-kjøpet

Har bestemt meg for plasma, basta bom! :P

Da er det noen skjermer fra Panasonic som står øverst på lista, V10, G20 eller V20. Ingen som vet nærmere når V20 kommer eventuelt veiledende pris?

Noen som kan si noe om forskjellene mellom G20 og V10 når det gjelder sortnivå og generell bildekvalitet?
    Hi Fi klubben svarte meg på mail at V-serien kommer i mai. Prisen kan du få en pekepinn på på www.flatpanels.dk - Din guide til fladskærme danske og svenske priser bare,men kan jo gjette seg til de norske. V serien blir nok dyr.Jeg skal satse på G20 som HFK ( i kristiansand) skulle få inn til uka. Den finnes vel muligens i andrehfk's i landet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •