Forbruker.no: Bunnsolid folkeplasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Bunnsolid folkeplasma

Bunnsolid folkeplasma

Panasonic TX-P42X10 imponerer med god bildekvalitet rett ut av esken. Men noen superavansert TV er dette ikke.

Vi utropte forgjengerne til både "Folkeplasma" og Budsjett-favoritt. Makter 2009-utgaven av Panasonics rimeligr 42-tommer å følge opp?
    Vi snakker fortsatt om en HD-ready skjerm med beskjedne 1024 x 768 bildepunkters oppløsning (XGA), begrensede justeringsmuligheter, og en SD-kortleser som ikke støtter videovisning.
    Men så var det bildekvaliteten og Panasonics evne til å levere gode bilder rett ut av esken. Er det en TV som fortjener karakteristikken "no nonsens", ja så er det TX-P42X10.
    Den veiledende prisen på 10.995 kroner er i seg selv ikke avskrekkende, men TV-en er allerede å finne i markedet til priser langt under den strategiske titusenkronersgrensa.
    Her kan det være penger å spare for den som tar seg bryet med å sjekke priser!

Les hele testen hos Forbruker.no HER!

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Men hvem vil bruke penger på dette?

Hvorfor ikke bruke 9 Lapper på denne?

Philips 47" LCD TV - 47PFL5603D Full HD - MPX.no - Elektromarked

Tror folk som henger på dette forumet er litt vel opptatt av at PLASMA er så mye bedre. Har en teori på at dette gjelder akkurat de samme hodene som hører forskjell på FLAC og 320 MP3, for å ikke snakke om forskjellen på høyttalerkablene til 100K mot de til kun 10K.

Året er 2009 og Plasma er og blir dødt!

1024 x 768 lukter 2002

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma

Sitat Opprinnelig postet av Krokanrull24

Tror folk som henger på dette forumet er litt vel opptatt av at PLASMA er så mye bedre. Har en teori på at dette gjelder akkurat de samme hodene som hører forskjell på FLAC og 320 MP3, for å ikke snakke om forskjellen på høyttalerkablene til 100K mot de til kun 10K.

1024 x 768 lukter 2002
    Hei...

Du fikk meg til å registrere meg du! Fordi har faktisk ikke rett idet hele tatt. Den skjermen du refererer til har såpass dårlig sortnivå at den ikke er i nærheten av Panasonic sin tv. For ikke snakke om farge gjengivelse! Plasma er ikke dødt og 1024 x 768 lukter fortsatt godt. Siden du ikke hører forskjell på FLAC og 320 MP3 er det jo overaskende at du bryr deg om Full HD kontra Hd Ready? Men du har nok lest veldig mye om det og er helt overbevist om at akkurat du har rett. For tallet er jo dobbelt så stort. (Vi snakker om vanlig tv titting) Forresten god pris på den da men alikevel. Er det ikke rart at et forum for entusiaster er opptatt av det beste da? Og det er?....PLASMA!Fortsatt i 2009!

Ps: Er ikke best på alt vel og merke og det er ikke sikkert at plasma er det alle bør kjøpe. Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg har jobbet i en elektrokjede i 7 år!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er overhodet ikke dødt. Bare LCD fanatikere som klarer å gulpe opp noe sånt. Intet å kaste bort for mange kalorier på..
    LED LCD er noe å tenke på, men prisnivået er jo deretter. Panasonic sin 720P oppløste plasma er det ingen som slår i pris/ytelse faktor. De har jo også høyoppløste, enda bedre, og dyrere plasmaer på trappene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det på denne måten:
    Det er nesten umulig å skille FLAC og 320 MP3. Likeså er det bortimot umulig å skille 768p og 1080p på avstand over 1,5m.

1024 x 768 oppløsning holder for de aller fleste. Ofte blir SD materialet bedre også p.g.a. mindre oppskalering. Det er stort sett bare de aller dyreste full HD skjermene som oppskalerer virkelig bra. Som f.eks Pioneers plasma. Full HD er derimot fint når man skal koble til PC.

Kontrast, fargegjengivelse og sortnivå betyr mye mer enn oppløsning for bildekvaliteten. Dybdeperskeptiv får man ikke på tradisjonelle LCD paneler. Man legger ikke alltid merke det ved første øyekast i butikker.

Pr. krone er det ingen ting som slår plasma i ytelse pr. dags dato. LED skjermene er gode, men de er dyre og ikke bedre enn Pioneer og toppmodellene til Panasonic totalt sett.

Plasma vil nok leve en stund til og er et glimrende alternativ for de aller fleste.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må hive meg på her..
    For det første så er det klart hørbar forskjell på FLAC og 320 kbps-filer, kommer
    selvsagt litt an på typen musikk men uansett hørbart. Og for oss som ønsker
    best mulig lyd så er FLAC ikke til å komme unna.
    Har en Panasonic PV-60E plasma som nå er ca 2 år gammel, og vis meg den
    budsjett LCD som kan matche den på fargegjengivelse og sortnivå!
    Kjører også mye HD-materiale på den og bildet er nydelig å se på i normal
    sitteavstand selv i 720p, hvem sitter vel 50 cm fra en 42"..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krokanrull24

1024 x 768 lukter 2002
    Bildet på en HD-ready skjerm kan fint gruslegge en som er Full hd . På så små flater er forskjellene minimale! FULL HD er oftest et salgstriks. TV sendinger går kun i 720, utenom noen utvalgte (pga båndbreddekapasitet).

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gir meg!

Men det skal være sagt at det var flere enn meg som trodde PLASMA var død igår.. Bare å sjekke DinSides artikkel
    Men plasma var ikke død - DinSide Data

Når det gjelder 320/Flac, så kan jeg garantere at det blir flaut hvis du prøver deg på en test med f eks 10 filer av hver.

Har sett alt for mange artikkler om audiofile som går rett i fella.

Jeg gir meg ang plasma VS LCD. LED er uansett fremtiden, for en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er plasma absolutt høyst levende. Personlig synes jeg LCD-bildet blir unaturlig/kunstig i forhold til plasma. Plasma leverer etter min mening det mest korrekte bildet. Uten tvil...

Og når det gjelder FLAC vs 320, så er det veldig avhengig hva som er signalkilden. Komprimert 320 på PC-høyttalere er OK, men på et middels+ anlegg høres det etter min mening ikke særlig bra ut. Her har selvfølgelig innspillingen en avgjørende faktor også.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan være tv-en jeg har ventet på. Jeg har den siste tiden vurdert andre plasma, til og med LCD, som skal erstatte min ikke altfor gamle og faktisk ganske så gode Samsung 42" plasma. Men jeg har ikke funnet noe i budsjettklassen som jeg synes gir noen særlig forbedring. Særlig ikke med LCD-teknologi. Bildet fra plasma er uten noen som helst tvil mer behagelig. At LCD som regel har høyere oppløsning endrer ikke på dette. At LCD-toppmodellene er syltynne endrer enda mindre for mitt vedkommende. Slike fjollete detaljer overlater jeg til kvinner og tvilsomme mannspersoner som kan Bohus-katalogen utenat, og som har rumpa full av penger og andre gjenstander.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører fint forskjell på 320kbit MP3 og FLAC på mitt rimelige anlegg.
    Særlig i diskantområdet. Synes også det mangler dynamikk på endel låter.
    Spørs vel litt på type musikk riktignok.

Angående Phillips skjermen så hadde jeg kjøpt den hvis den hadde synlig lyd,
    men siden den bare har "usynlig lyd" så står jeg over:

"Philips 47" LCD TV - 47PFL5603D med flott design og kraftig ytelse!
    Stil og ytelse møtes i én komplett opplevelse. 47PFL5603D sørger for flott
    design og kraftig ytelse i flere år fremover med full HD 1080p-skjerm,
    Pixel Plus HD Engine og fantastisk usynlig lyd. "

Panasonic plasma, ja takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •