Brukertest: Denon DVD3800BD Blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: Denon DVD3800BD Blu-ray

Dette er en liten test/beskrivelse av Denon DVD3800BD. Dette er den nest dyreste Denon Blu-Ray spilleren, og inneholder det meste man kan trenge fra en Blu-Ray-spiller.
    Spesifikasjoner kan du se både på Denons hjemmesider her og Hi-Fi Klubbens hjemmesider her, men kortversjonen er at den er tilsynelatende svært solid bygget, har intern dekoding av alle lydformater, har en meget god brikke for DVD-avspilling og separate høykvalitets D/A-konvertere for CD.

Jeg har tidligere eid en Denon DVD3930, som DVD3800BD minner svært sterkt om. Såvidt jeg forstår det, har Denon valgt mange av de samme løsningene på DVD-delen i de to spillerene. Jeg valgte også feil hest da jeg satset på å kjøpe en Toshiba HD-DVD-spiller for snart et år siden, så den får fungere som et sammenligningsgrunnlag på HD-delen.

Blu-Ray
    Aller først: Blu-Ray-spillere er generelt trege til å starte opp. DVD3800BD er fremdeles ikke like rask til å starte opp en Blu-Ray-plate som en DVD-spiller med en DVD-plate, men den er definitivt blant de raskeste jeg har sett. Fra man trykker på på-knappen til den er klar til å laste platen, tar det omtrent 8 sekunder, og selve oppstarten av en Blu-Ray tar omtrent 12 sekunder, men det varierte litt fra plate til plate. Noen var oppe i rundt 16 sekunder. Når man først er inne i menyene, tar det omtrent null tid fra man trykker på en knapp til spilleren reagerer, og det er MYE bedre enn på min Toshiba EP-35. Det går også så å si null tid å hoppe fra kapittel til kapittel, og når spilleren først er i gang, er den altså veldig kjapp.

Bildekvaliteten på Blu-Ray er også formidabel, men det synes jeg den er på alle Blu-Ray-spillere jeg har sett. Jeg har ikke prøvd 1080p/24-funskjonen, siden prosjektøren min ikke støtter det, men 720p-bildene er det i alle fall ingenting å klage på. Ettersom jeg ikke har andre Blu-Ray-spillere å sammenligne bildet med, kan jeg bare si at det i alle fall ser helt nydelig ut for meg.

DVD
    Jeg ble veldig positivt overrasket over at spilleren bare bruker 9 sekunder på å starte opp DVD-er. Jeg er vant til at Toshibaen gjerne runder 25 sekunder før den er oppe og går, så dette var bra. Inne i menyene er faktisk DVD3800BD mye raskere enn DVD3930. Mens 3930 faktisk var ganske treg til å gå fra meny til meny, er 3800BD lynkjapp - nesten like kjapp som på Blu-Ray.

Bildekvaliteten på DVD er kolossalt bra. Når jeg sammenlignet EP-35 med DVD3800BD, kommer det tydelige deinterlacings-artifakter fra EP-35 i scener med stor kontrast og rask bevegelse, men DVD3800BD viste ingen slike symptomer. Og uten at jeg vet hva som forårsaker det, er bildet mer grøtete på EP-35, spesielt når det er mye bevegelse i bildet. Igjen er 3800BD noe helt annet. Alle bevegelser ser MEGET bra ut, og jeg kan bare klappe. Slik jeg husker min 3930, synes jeg at 3800BD har et bedre bilde.
    Det eneste 3930 er bedre på, er at den har fullstendig sømløs overgang ved lagskifte i plata. På 3800BD er det en pause på kanskje et tredjedels sekund, men recieveren slipper å låse lydsignalet på nytt, slik som med EP-35. Dermed blir det bare en bitteliten pause i bilde og lyd. Det er på ingen måte et stort problem, men likevel litegrann skuffende.

CD
    Oppstartstiden på CD virker å være helt lik som på DVD (ca. 9 sekunder). Altså temmelig kort, men likvel lengre enn på de aller fleste rene CD-spillere. Som jeg nevnte innledningsvis, har 3800BD separate D/A-konvertere for stereo, og det høres! Lyden er oppløst og dynamisk, og minner veldig om Denons rene CD-spillere. Jeg synes lydkvaliteten i stereo er minst like god som på 3930, og den var allerede meget bra.

Andre momenter
    Som alle andre Blu-Ray-spillere har DVD3800BD vifter for å kjøle ned maskineriet. I det man skrur på spilleren suser viftene en del, men i løpet av 4-5 sekunder blir lyden betraktelig lavere. Jeg hører den ikke når jeg ser film (men det kan være fordi jeg har prosjektøren min nesten rett over hodet). Det suser litt, men ikke mer enn på andre spillere jeg har hørt.

Fjernkontrollen er enkel og oversiktlig, men ingen designbombe. Jeg liker den likevel mye bedre enn på 3930, siden den har blitt mye slankere og lettere. Den er diskret og grei.

Spilleren har ikke profil 2.0, men 1.1. For meg er dette et ikke-problem, for jeg har null interesse av å laste ned ekstra bonusmateriell til filmer fra nettet. Og om du MÅ ha det, kan du likevel bruke SD-kortleseren foran. Selvfølgelig kan man si at det likevel er litt skuffende at det ikke er profil 2.0 på en spiller i denne prisklassen.

Konklusjon
    Så langt er jeg intet annet enn fornøyd med kjøpet mitt, og jeg tror jeg og DVD3800BD skal få mange hyggelige filmkvelder sammen. Jeg kommer ikke til å bruke den som CD-spiller siden jeg allerede har en egen CD-spiller, men jeg ser heller ikke et problem i å bruke den som det, selv om den bruker rundt 9 sekunder på å starte en CD. Jeg klarte meg i alle fall fint med DVD3930 som brukte nesten like lang tid.

Bildekvaliteten på DVD er formidabel, og spilleren er trivelig kjapp til å laste og bla i menyen. Bildekvaliteten på Blu-Ray er også helt i toppklasse. Dekoding av alle lydformatene gikk smertefritt, men jeg har ikke testet lydkvaliteten på de analoge flerkanalsutgangene. Den er i alle fall helt super på HDMI.

Dette er en spiller som koster mer enn de fleste andre Blu-Ray-spillerne på markedet, men så må den også være en av de aller mest komplette multifunksjonsspillerne som finnes. Både Blu-Ray, DVD og CD er i toppklasse. Jeg gir den en stor tommel opp!

Testutstyr:
    BenQ PE8720, Denon AVR3808, B&W 805S, B&W HTM3S, Densen B-340.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super test, men du har glemt bilder! Uansett, veldig bra og grattis med grisefet spiller!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Jeg har dessverre ikke kamera for tiden, og hvis det var screenshots du tenkte på, så er det en vanskelig prosess som heller ikke gir så bra inntrykk av kvaliteten på bildet (synes jeg).

Jeg kan sikkert få tatt bilder av selve spilleren etterhvert, men det ligger bilder både på Hi-Fi Klubbens og Denons hjemmesider.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for bidraget Gratulerer - denne testen vil garantert være til nytt for MANGE nå i disse Blu-ray-tider!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppstartstid

For de som ikke vet det så tar ALLE spillere som skal takle blue ray, dvd, cd ++ lang tid å starte opp en disk.Flere formater->Lengre oppstart... Det er fordi de ikke har innebygget prosessor til dette, mao PS3 er kjapp =)
    PS: Beste bildet jeg noensinne har sett!!!

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hurra. Endelig en som tar saken i egen hånd og tester en bugatti på første gir. Det er det vi trenger!

Før dere sletter dette inlegget vil jeg utdype at en brukertest uten hverken referanser eller full-hd projektor er noe som er interesant som tidsfordriv men lite annet

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up 3800

Dette har ingen ting med testing å gjøre.
    Nok en reklame for sitt eget produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up test

:evil: sikkert bra du er fornøyd men har aldri kjøpt denn etter å ha lest dette

som å gi en unge ny lego på juleaften uansett fornøyd....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropp
    hurra. Endelig en som tar saken i egen hånd og tester en bugatti på første gir. Det er det vi trenger!

Før dere sletter dette inlegget vil jeg utdype at en brukertest uten hverken referanser eller full-hd projektor er noe som er interesant som tidsfordriv men lite annet
    Kanskje ikke så dumt opservert det Tropp, da det vel mye handlet om hvor lang tid ("tidsfordriv") spilleren brukte på de forskjellige oppgavene.

Til testerens forsvar, kalte vel trådstareren dette for en bruker test, og så skrev vel Gratulerer også at "Dette er en liten test/beskrivelse av Denon DVD3800BD" på den første linja, og det var vel også det man fikk. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det da mange sure miner? Jeg har ikke prøvd å gi inntrykk av at dette er en supergjennomført test av noe slag, men den er testet på mitt eget utstyr i min stue. Ikke har jeg spesielt testutstyr, og det er det vel strengt tatt svært få med hjemmekino på hobbybasis som har. Jeg har vel heller ingen grunn til å drive reklame for et produkt fordi jeg har det selv? Og denne testen er uansett ikke ment som reklame på noen måte.

Tropp: Hvorfor i all videste verden kan man ikke teste en Blu-ray-spiller på en HD-Ready prosjektør? Det er ganske mange andre faktorer som spiller inn enn oppløsningen på bildebrikken. Du får f.eks. Infocus X10 med 1080p, men DarkChip 1-brikke. Den vil ikke ha i like bra kontrast og detaljer i mørke områder som en 720p-prosjektør med DarkChip 3 (som jeg har). For ikke å snakke om at man kan ha feilkalibrert eller plassert prosjektøren i et uheldig rom.

Jeg liker spilleren godt og ville legge ut en liten omtale på mitt grunnlag. Jeg føler ikke at jeg har har vært mindre kritisk enn andre som legger ut brukertester, og jeg skjønner i alle fall ikke hvorfor dere blir sinte for at jeg legger ut en test? Det er vel ikke som om jeg tvinger noen til å kjøpe spilleren eller forpester forumet med mitt lille innlegg?

Såvidt jeg forstår, kommer det en ordentlig test i første nummer av Hjemmekino etter jul, og den er sikkert mye mer gjennomført enn min lille beskrivelse.

Men det skjønner vel alle...

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøssenam...flere brukere her som har "mannsen" eller?
    BRUKERTEST! Helt kurant den, selv om jeg savner referanser til øvrig utstyr og kildematerialet(noe som bør være med i alle tester)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en nyttig og flott liten brukertest Gratulerer, så får vi se da om kritikerene som bare slenger dritt her kommer med noen konstruktive tester selv, det tviler jeg på..

Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Misunnelse

Bare helt tragisk å lese de negative kommentarene her. Må jo bare være misunnelse detta. Har både sett og hørt på denne spilleren og den er utvilsomt en av markedets aller beste spillere i dag.
    Gratulerer med en aldeles glimrende Blu-ray spiller. Håper du får mye glede av den

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha! Jeg la til en utstyrsliste på slutten av brukertesten, etter en smart oppfordring fra Bankruptstudent.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært glad i Denon, Og for 12 år siden var de heller ikke det. Mye feil og problemer, brukte gamle sony systemer osv. Det har nok endret seg mye, men alikevel har jeg ikke mye igjen for merket. Grunnen til karaterene er hva prisen tilsier for produktet. Jeg må nok bruke mer en 10 min på produktet skal jeg kunne gi rettferdige karakterer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra test