Test: Sony VPL VW40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Sony VPL VW40

MINITEST SONY BRAVIA 1080P VPL-VW40

Det er litt over 2 år siden jeg første gang fikk testet Sony sin første SXRD projector "Ruby" VW100. Det var første gang jeg tenkte, nå er det skjedd, digitale projectorer har totalt sett begynnt å ta igjen de aller beste crt-projectorene. Likevel så var ikke dette noe rimelig og oppnåelig alternativ for mange, med en introduseringspris på oppunder 100k. Med VW40 så har de klart å dytte mesteparten av denne teknologien inn i en projector til nesten 1/5 av prisen, det hadde jeg ikke tippet for 2 år siden. Projector-teknologien for hjemmekino har vært ikke mindre enn revolusjonerende de siste 2 årene.

De som likevel er interessant er hvordan VW40 klarer seg mot dagens konkurrenter, først og fremst i samme prissegment. Projectorer som jeg har hatt det siste året og kan sammenligne med er Mitsubishi HC5000/HC6000, BenQ W9000/10000, Sony VW50 og JVC HD1/HD100.

Hver sin teknologi LCD, DLP og SXRD(Sony)/LCOS(JVC) har sine særegne kjennetegn som enten mislikes eller faller i smak hos forskjellige forbrukere, så det å velge det rette er ikke alltid så enkelt.

SXRD skiller seg ut med svært høy fyllningsgrad, du må virkelig stikke huet helt opp i lerettet for å se rammen rundt de enkelte punktene. Dette resulterer i ett meget glatt og filmatisk gjengivelse og man kan sitte veldig nær uten å se de enkelte punktene. Jeg vil anbefale å sitte 1:1 iforhold til bildebredde på en slik projector, ihvertfall med HD-materiale, derimot med SD-materiale kan det være optimalt med litt lengre avstand. Likevel har man gode tv-signaler og en god dvd-avspiller så finner jeg det ikke noe problematiskt med 1:1 avstand på SD-material også.

Min oppfatning av SXRD/LCOS er at den gir ett veldig reel gjengivelse av detaljer. LCD og DLP kan se skarpere(kunstig)/hardere ut ved material som har mindre detaljer iforhold til SXRD/LCOS som vil se glattere og mykere ut. Denne effekten minskes og reduseres jo mer detaljer kilde-materialet har.

[BREAK=Generelt]

Installasjon av VW40 går som alle andre projector med elektrisk fokus, zoom(1.7:1)(avstand 1.42 - 2.44:1) og lensshift(65% opp/ned) veldig raskt. (Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size). Projectoren har kun elektrisk vertikal lensshift, men horisontalt lensshift kan justeres litt manuelt (6.7% høyre/venstre), se: manual.

Støynivået i lav lampemodus stemmer nok godt overens med de oppgitte tallene på 22db. Absolutt av de bedre projectorene jeg har hatt, bare litt høyere enn Mitsubishi HC6000. Projectoren var plassert rett bak meg uten at jeg la merke til noe støy under de meste rolige partiene jeg så. Den produserte ikke voldsomt mye varme heller, noe som er positivt i en hjemmekino som allerede er stappfull av energislukkende komponenter.

Eksemplaret jeg hadde til test fokuserte perfekt opp med god skarphet over hele bildet. Projectorer med 3 paneler har alltid utfordringer med at alle 3 paneler skal konvergere perfekt opp. Det var ikke ikke saken her, til litt forbauselse så var det ikke noe konverkeringsproblemer i det hele tatt. Den røde var maks ¼ pixel feil helt ytterst på høyre siden, og ett slikt resultat er veldig bra. På 3 panel-design er også fokusen av de enkelte panelene også en utfordring. Fokuserte man slik at det grønne panelet var i perfekt fokus, så var også det røde nesten perfekt, men det blå litt defokusert. Det kan være en design-beslutning, men også tilfeldig. Blått er det vi er minst sensitive til, og det går minimalt utover detalj-gjengivelse. Derimot på 1080p testmønstre kunne man detektere dette med nøye undersøkelser. Likevel så var gjengivelse f.eks. desktop fra PC i 1080p skarp og fin og pc-text var klart definert.

Lysutbytte ble målt til 290 lumen i lav lampemodus og 445 lumen i høy(normal) lampemodus. Disse målingene tilsier at dette ikke er noen lyskanon, men at det er projector for de som har en hjemmkino som er mest mulig blendet, eller aller best for de som har en tilnærmet "batcave" - helt mørklagt med tilnærmet ingen refleksjoner for best fremheving av sortnivå og kontrast. Jeg testet projectoren på en 106 tommer, mest i lav lampemodus, og for meg så var det mer en nok lysutbytte. Lampen vil ganske fort miste omtrent 20 % av lysutbyttet og vil deretter gradvis senke seg mot 50 % ved lampens slutt. Lysutbyttet på VW40 er omtrent det samme som jeg målte på Mitsubishi HC6000.

Lys-uniformitet og fargetemperatur-unforimitet målte henholdsvis +10/-15 % og +200/-100 grader. Noe som er meget bra, langt innenfor det som normale mennesker klarer å observere.

[BREAK=Målinger]

Hvordan måler så VW40 med tanke på kontrast? Ta disse målingene med en viss subjektivitet med tanke på måleutstyr, målemetode og omgivelser. Jeg gjennomførte en serie målinger med litt forskjellige avstander for å se hvordan de korrelerte med hverandre. Målingen ble gjort i lav lampe-modus. Både lys og kontrast vil variere iforhold til hvor i zoom-området du har plassert projectoren.

Kontrast IRIS av 2800:1
    Kontrast IRIS på 14750:1

VW40 har også manuell innstilling av iris, med den satt til minimum så målte jeg en kontrast på 3800:1, men i den posisjonen så blir lysutbyttet kun 140 lumen.

Når man kommer så langt at man bare putter inn en BluRay og setter seg ned for å se film på VW40'en, så er det ikke mye å klage over, den maler opp ett fantastisk bra bilde i alle situasjoner.

Målinger med bredt fargerom

En ny trend på både projectorer og flat-tver er at produsentene lager ett fargerom(color-space), som er mye større enn det standarden tilsier. Dette gjelder også Sony sine projectorer. Sony er likevel tilgitt for dette, for Sony gir deg anledning til å redusere fargerommet så at det ikke så mye større enn standarden. De har tilogmed en funksjon der du med riktig kalbreringsutstyr(spectroradiometer trengs til det), kan rette det helt tilbake til f.eks. REC709-standard. Diagram der fargerom i både Bred/Wide og Normal-innstilling er målt er vedlagt. I Bred/Wide-innstilling er fargerommet så stort at bildet vil bli litt "radioaktivt" i fargegjengivelse og på ingen måte representativt for hvordan det var ment til sees.

Målinger med normalt fargerom

Derimot i Normal-innstilling av fargerommet, så ser dere av diagrammet at farge-trekanten er en del riktigere iforhold til 709-standarden. Den er fortsatt litt for stor, men hudtoner og farger fremstår som rimelige naturlige, dog er enkelte farger litt for mettede. Likevel så tror dette er godt kompromiss. Faktisk så tror jeg de allerfleste vil foretrekke denne varianten mot en som var 100 % riktig. For de som vil ha en absolutt riktig gjengivelse kan det som sagt tidligere ordnes med en kalibrering. Min egen JVC HD100 sammen med en Lumagen RadianceXD har riktig fargerom, og en sammeligning mellom VW40 i Normal fargerom-innstilling og JVC'en viste at det visuellt ikke var altfor stor forskjell.

[BREAK=Vurdering]

Hvordan oppfattes sort og hvor bra er sort på denne. VW40 har ikke så høyt lysutbytte, men forholdsvis bra "native" kontrast, slik at sort blir helt greit, men med bruk av IRIS, så kan man i de fleste scener skape sort som er meget bra. Derimot i scener med mye sterke lyse partier og samtidig med mørke partier, så klarer man ikke å "trikse" seg til samme sortnivå. Så hvilke resultat man havner opp med i slike scener er opptil hva algoritmen til IRISEN bestemmer seg for. Da kan man ende opp enten med noe lysere sortnivå eller svært minsket lysutbytte på f.eks. sterke lyse objekter i bildet, som f.eks. billys i helt mørke scener. For det meste så fungerer dette glimrende og er godt optimalisert. Scener fra storbyer på nattestid ble generelt gjenngitt med meget godt detaljnivå, sortnivå og dybde. Likevel så kunne man ved sjeldne tilfeller se IRISEN arbeide ved raske og brå skift i scenene. Det er her den høye kontrasten i LCOS chippene til JVC er overlegne, som oppnår dypt sort og god kontrast og lyse objekter i samme scene og uten bruk av IRIS.

Likevel så må VW40'en sin "native" kontrast betegnes som bra, og den dynamiske IRISEN arbeider for det meste "usynlig" under de fleste normale situasjoner og man må virkelig kikke etter å vite hva man skal se etter for å se den i enkelte situasjoner.

Skyggedetaljer eller detaljer i mørke partier er veldig bra i forhold til konkurrende projectorer. Både gråtoner og farger er nydelig gjengitt i mørke partier på denne projectoren, noe som øker 3d-følelsen betraktelig. VW40'en har flere typer innstillinger som endrer gjengivelsen i mørke partier etter hva du foretrekker, med bl.a. en gamma-innstilling og 'Black Level'-funksjon. Det er dog "trade-offs" med slike innstillinger.

[BREAK=Konklusjon]

Fargetemperaturen i lav innstilling, samsvarer best med D65 og en fargetemperatur på 6500 kelvin. Den har i denne innstillingen noe for mye blått i seg, særlig i nedre del av gråskalen. Slik at det er definitivt verdt å koste på den en fargekalibrering. Man vil ved det også få ett bedre sortnivå-gjengivelse med en del bedre detaljer. Ukalibrert i lav fargetemperatur gir likevel ett helt akseptabelt resultat og gir god generell gjengivelse.

Konklusjon er at dette er en projector som vil være ett suverent valg og inngang til en dedikert hjemmekino. De som sitter ved litt eldre 720p projectorer spesielt av lcd-varianten vil kunne på en rimelig måte oppgradere til en moderne projector som innehar mange av de beste egenskapene man kan finne i projectorer idag. Selvsagt så er det også noen begrensninger ved det som må kalles en budsjett- SXRD fra Sony, den er f.eks. ikke av de skarpeste projectorene på markedet uten at det trekker så veldig mye ned, men det er iallefall nevnt. Vurderer man en projectorer i VW40 sitt prisområde, så bør man absolutt sørge for at man får den demostrert hvis man er i tvil om dens egenskaper. Jeg storkoste meg med hva den presterte, og det med dirkete sammenligning med JVC HD100. Selvsagt så gir HD100 ett bedre resultat, men den er også nesten 3 ganger så dyr.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott og grundig test, Per Johnny! Tror mange har lurt på hvordan VW40 presterer, og tydeligvis har den mange av VW50ens egenskaper ivaretatt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, takk for testen!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra test, hmm, kansje det blir en slik istedet for VW60.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Flott og grundig test, Per Johnny! Tror mange har lurt på hvordan VW40 presterer, og tydeligvis har den mange av VW50ens egenskaper ivaretatt...
    Jeg vil vel heller si at den fremstår som en "blod-trimmet" VW50. Flere av VW50's svakheter er forbedret. Den største oppgraderingen er vel egentlig at det kan virke som om Sony har fått kontroll på panel-alignment, slik at konvergensproblemene og avviket i fargeuniformitet virker løst. Har sett to enheter til nå, og begge har vært veldig bra. Jeg registrerer også at andre tilbakemelder det samme (på avsforum). De lyse hjørnene er der fortsatt, men også dette fenomenet virker bedret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Argh... De lyse hjørnene... MEN, det er kanskje til å leve med på en projektor til 20k, verre er det jo med HD-1 og HD-100, selv om problemet jo er svært begrenset på både disse to og Sonyene. Er nok et fenomen som oppstår ved bruk av D-ILA/SXRD-paneler det er vanskelig å få helt bukt med...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Problemet" er vel at bildebrikken er større enn (høyere oppløsning) bildeflaten, og at det er dette vi ser som lyst område utenfor bildeflaten på lerretet. Det rare er at de stort sett bare er to hjørner (diagonalt) som utmerker seg, og hvilke hjørner varierer fra enhet til enhet.
    Uansett, jeg syns ikke fenomentet er nevneverdig lengre, og har (på lik linje med Per Johnny) ingen planer om å omtale det i min "test" av VW40.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra test av en meget spennendes projektor.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott omtale!
    Spesielt da jeg er i gang med en oppgradering til full HD og ikke kan ha en DLP prosjektor.

Jeg har fått en demo av denne prosjektoren og la merke til at det under demoen var endel "Støy" eller "uroligheter" i bagrunnen da vi så film. Nå var det PS3 som var avspiller og vi så HD versjonen av Pearl Harbor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pearl Harbour er full av mpeg-støy, selv i HD... Er nok ikke projektoren det er noe feil på i det tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Argh... De lyse hjørnene... MEN, det er kanskje til å leve med på en projektor til 20k, verre er det jo med HD-1 og HD-100, selv om problemet jo er svært begrenset på både disse to og Sonyene. Er nok et fenomen som oppstår ved bruk av D-ILA/SXRD-paneler det er vanskelig å få helt bukt med...
    Min prosjektor har en ca 7 cm bred "sørgerand" rundt hele bildet ved zoom=1 (minste bilde, der bredden er 170 cm i 16:9). "Sørgeranden" vises som en "lysere enn svart" bord med svak hvit støy. Overscan påvirker ikke dette. Jeg projisere i øyeblikket på en hvit vegg, og da synes sørgeranden - om enn ikke plagsomt ved filmvisning. Ved bruk av svart ramme vil jeg tro den ikke vil synes. Er det andre som også opplever å se en slik "sørgerand"?

Ellers er fargene fra min kalibrerte Mac/DVD-spiller veldig bra (Mac-en har innebygd kalibreringsrutine). Sony's BluRay 550 spiller gir litt for mye metning, og detaljene i svart forsvinner på den nesten hvite veggen (NCS-0500N). Bruker da Cinema innstillingen på spilleren.

Er det noen som har en god kalibreringsprosedyre å anbefale for BluRayspillere? Antar jeg må kjøpe en disk?

Mvh
    Ben

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kjøp deg DVE (Digital Video Essentials)! Når det gjelder sort "rand" vil den forsvinne i rammen heldigvis.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ben Velde
    Er det noen som har en god kalibreringsprosedyre å anbefale for BluRayspillere? Antar jeg må kjøpe en disk?
    Som alternativ til å kjøpe kan du laste ned gratis kalibrerings-BD her:
    AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

(Kan brennes på vanlig DVD)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •