Forbruker.no: Tøff plasmaduell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Tøff plasmaduell

42 tommer. En TV-størrelse som blir stadig mer populær. Kanskje ikke så rart da den både passer godt inn i mange norske stuer, og prisnivået har blitt overkommelig for stadig fler.

Men kvalitetsforskjellene er store. Du kan få kjøpt 40-tommers LCD TV-er til langt under 10.000 kroner, men da er gjerne bildekvaliteten deretter. Blasse, støyfulle og med upresise farger.

Vår fjorårsfavoritt i prisklassen opp til 10-12 tusen kroner var Panasonics 42-tommer TH-42PX70. En TV som leverte gode bilder mer eller mindre rett ut av esken, og som besitter et sort- og kontrastnivå de fleste LCD-konkurrentene kan se langt etter.

Det er derfor ikke til å stikke under stol at vi var spente på hva 2008-modellen til Panasonic kunne varte opp med. Mindre forventninger hadde vi ikke til LGs splitter nye og særdeles veldreide plasmagenerasjon, som imponerte oss da den debuterte på årets CES-messe i Las Vegas.

Og best av alt, begge de to TV-ene stiller til start med veiledende utsalgspriser på henholdsvis tolv og tretten tusen kroner. Det betyr markedspriser som fort sniker seg ned mot, og kanskje også under ti tusen kroner.

Les testen av TVene her: Tøff plasmaduell

Direkte link til testen av Panasonicen:

Budsjett-favoritten

Direkte link til LGen:

Designsjefen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var da en merkelig konklusjon i den testen?
    Panasonic får 4,3,3,5,4 poeng (19) og 5 som totalkarakter
    LG får 5,5,5,4,4 poeng (23) og 4 som totalkarakter

Joda, bilde er viktigst men TOTALT sett burde vel LG gått av med seieren?

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga design? Helt enig at man skal vektlegge bilde mest i en tv-test.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TOTALEN, sluttsummen går jo i en gedigen favør LG - men klart man skal vekte bilde mest for en TV, men hele testens konklusjon virker å basere seg kun på bilde - hvorfor man da har gitt poeng på andre deler virker litt meningsløst.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke i pose og sekk. Panasonicen er dårligere utstyrt, men stiller opp med det beste bildet. LG "taper" jo ikke, begge ser ut til å være knakende gode for min del (ut ifra teksten). Man må velge etter behov her.

Hjelper dog lite at LG har innstillinger i "huggu og ræva" når Panasonic gir enda bedre ytelse (ytelse på en TV/bilde fremviser er jo akkurat det med BILDEkvalitet) uten disse innstillings mulighetene.

Kan jo egentlig dele tingene i 2 bare: BEst utrustet og Best Bilde.

Bilde teller nok til syvende og sist over 70% av totalen i en slik test. Resterende er for spessielt interreserte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er viktigst såklart. Panasonic vinner fortjent.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, vet ikke om det er så veldig fortjent den seieren til Panasonic. Etter å ha sett en del på begge i butikk riktignok så havnet jeg på LG'en. Litt dårligere sortnivå får så være, mye bedre enn ditheringstøyen til panasonic'en.

Newcomer Spinks sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg velger meg LG

Testen i Aftenposten/Forbruker gjorde et stort nummer av at LG'en ikke hadde optimale innstillinger rett ut av esken, men aller TV-er bør jo justeres/kalibreres til beste i de omgivelser hjemmet der TV-skal stå. (PX-80) den ble testet mot er også bra, men den mangler justerings- og tilkoblingsmulighetene, brukervennligheten/menyen og ikke minst den ser og
    føles "plastic" ut. LG's PG6000 ser og føles solid ut.

LG 42PG6000 er nå lagt ut på PowerBuy.no til bare 8.012,50 (inkl. frakt).
    http://www.powerbuy.no/product-details.php?pid=247
    Kjenn din besøkelsestid og meld din interesse så vi blir mange nok kjøpere til å få tilbudet.
    Butikkpris er 12.998,- , men nettbutikkene selger den for 9.000 - 12.500 pluss frakt.

Noen tester:

LG 50PG6000 Full Review, Television Reviews on CNET.co.uk

LG 42PG6000 Review: 42" High Definition Ready Plasma HDTV

Billig LG-plasma utmanar Pioneer - M3

Test plasma-tv: LG 50PG6000

LG 50PG6000 50in Plasma TV - TrustedReviews

http://www.homecinemachoice.com/pdfs...CC_154_050.pdf

LG 42PG6000 Review

Newcomer berntmagnus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Stord
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velger meg Panasonic!!!!!

Til Spinks.

Les: "Panasonicen krever et par grep i bildemenyen for å prestere optimalt".
    Som du ser Panasonicen trenger også justeringer....
    Viktig å lese testene nøye, kanskje et par ganger. Du vil da oppdage at det er hvilke krav kjøper stiller som avgjør hvem tv som er "best".
    Har sjekket opp dine linker og på flere av disse sidene får faktisk Panasonic
    høyere score, pussig.
    Panasonic er kvalitet. At du synes den ser og føles "plastic" er jo bare tull.
    Vet av erfaring fra tidligere LG-mod. at disse er av svært variabel kvalitet med billig plastic som både sprekker og farger av......
    Kanskje du selger LG???
    I alle testene nedenfor får Panasonic høyere score!!!!

Pris Panasonic TH-42PX80 hos AV Hifi er: 7590,-

NB! Viktig å lese testene grundig!

Se eks. Panasonic Viera TH-42PX80B Review on CNET.co.uk
    Panasonic TH42PX80 Review Conclusion: Highly Recommended
    Filter Results - TrustedReviews
    Panasonic TH42PX80 Review

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett en del på begge TVene og for min del er ikke LGen en gang et tema. Sortnivået, om en skal driste seg til å kalde det det, er mildt sakt grusomt. Her snakker vi lysere gråtone. Når de også har høyglanset sort ramme blir det ikke akkuratt mindre synlig. Dette hadde irretert meg alt for mye.

Panasonicen er bedre på en del områder etter min mening. For det første er den lettere å jobbe med for å få skikkelige farger, og den opptrer mye skarpere i bildet under panoreringer. Den har også vesentlig bedre sortnivå enn LGen, men det kan bli en del bedre.

Men, jeg synes helt ærlig Samsungs TVer får for lite oppmerksomhet. Q9 serien var utrolig god. Jeg har ikke opplevd noen TVer som er så nær Pioneers sortnivå som denne (det er fortsatt tydelige forskjeller i Pioneers favør). Det trengs litt mer jobbing med fargene i forhold til Panasonic, men etter litt tid kan en fort trives med denne. Har så vidt sett litt på A456, men synes denne faktisk var et lite tilbakesteg. En kan se at kontrasten er litt høyere, men sortnivået er faktisk ikke like bra som på den gamle Q9-modellen. Jeg hadde fortsatt valgt A456 over PG6000, men kanskje ikke over PX80 om en tar pris i betraktning.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    chrlod: Jeg hadde Q96 før og har nå PG6000. Jeg kvittet meg med Q96 nettopp fordi jeg ikke klarte å leve med dithering støy og umulig gråtoneskala, men sortnivået som du sier var ganske bra. PG6000 er en bedre tv enn q96 på nesten alle områder bortsett fra sortnivå.

Det som plager meg med PG6000 er skuffende sortnivå og IR.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •