Forbruker.no: Store og deilige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Store og deilige

Over 40 prosent av norske menn ønsker seg en 50-tommers flat-TV til jul, skal vi tro en spørreundersøkelse Synnovate har gjort for Elkjøp.

Korrekt eller ikke, tendensen er klar: Skjermstørrelsene blir stadig større, og aldri har det vært solgt flere 50-tommere. Så har da heller aldri prisene vært lavere.

Vi har i denne testrunden sett nærmere på tre plasma TV-er, alle med full-HD-oppløsning, det vil si med en skjermoppløsning på 1920 x 1080 bildepunkter, eller cirka 2.1megapiksel. Med andre ord fem ganger høyere oppløsning enn standard TV og DVD-signaler.

Prislappen på de tre testkandidatene er alt annet enn like. Fra Panasonic veiledende utsalgspris på 24.000 kroner, via LGs 30.000 kroners TV, til de intet mindre enn 50.000 kronene Pioneer forlanger for sin PDP-LX5080D. Vil prisforskjellene gjenspeiles i kvaliteten?

Les hele testen på Forbruker.no >>.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjermstørrelsene blir større og større mens flere og flere gir blanke F'n i lyd og kjøper anlegg på Expert. Jeg vil si man får en større opplevelse med liten skjermstørrelse og et godt anlegg enn ingen anlegg og stor skjermstørrelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, lyd er definitivt ikke prioritert om dagen... Problemet er at lyd både tar plass, koster utrolig mye og ikke minst er utrolig vanskelig å navigere seg innen. Drar du til Expert og ber om det beste de har å by på, får du med deg en Pioneer-TV, som jo faktisk er veldig veldig bra, men samtidig et blikkboksanlegg til 14.999.- med bittesmå høyttalere som behager mor og gir lyd deretter... Problemet er jo at design og god lyd ikke lar seg forene på samme vis som TVene gjør dette... Lydbransjen har med andre ord en og annen utfordring!

Hvis en først har dårlig plass er definitivt innbygning kraftig undervurdert - det koster riktignok ikke så mye mindre enn hva tradisjonelle høyttalere hadde kostet - men låter 10 ganger bedre enn stilige mikrohøyttalere, samme hvilken pris de måtte ha!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, lyd er definitivt ikke prioritert om dagen... Problemet er at lyd både tar plass, koster utrolig mye og ikke minst er utrolig vanskelig å navigere seg innen. Drar du til Expert og ber om det beste de har å by på, får du med deg en Pioneer-TV, som jo faktisk er veldig veldig bra, men samtidig et blikkboksanlegg til 14.999.- med bittesmå høyttalere som behager mor og gir lyd deretter... Problemet er jo at design og god lyd ikke lar seg forene på samme vis som TVene gjør dette... Lydbransjen har med andre ord en og annen utfordring!

Hvis en først har dårlig plass er definitivt innbygning kraftig undervurdert - det koster riktignok ikke så mye mindre enn hva tradisjonelle høyttalere hadde kostet - men låter 10 ganger bedre enn stilige mikrohøyttalere, samme hvilken pris de måtte ha!

Var på Elkjøp å så på TV i dag, der stod det sånne "blikkbokser" med enslags lyd i sammen med TV som viste Spiderman, kan ikke tenke meg at noen i det heletatt vurderer å kjøpe de høyttalerne, det låt helt FRYKTELIG, hadde subwooferen vært justert kunne det kansje vært mulig å høre på. Var forresten LG høyttalere, regner med at de låter mye bedre litt tunet i stua hjemme enn det gjorde i butikken. Noe av det værste jeg har hørt.

Newcomer Arwenshade sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W har løst WAF-koden mener jeg...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Denne utfordringen mener jeg Bowers & Wilkins har klart på strak arm med sine VM-1 høyttalere!
    Jeg kjøpte meg en 50" Samsung plasma før jul, og brukte lang tid på å finne 7.1 oppsett som kunne tilfredstille både mine hi-fi ører & konas kritiske blikk.
    Det var mye som ikke holdt mål hverken estetisk eller lydmessig, men valget ble soleklart enkelt da jeg hadde lyttetest på VM-1 hos hi-fi klubben og presenterte disse hjemme hos sjefen etterpå...

Lydkvaliteten er i velkjent B&W stil upåklagelig detaljert, ren & klar og de passer utrolig godt på veggen ved siden av en flatskjerm.
    De er sorte, tynne og avlange, slik at de fyller godt ut ved siden av og under tv'n. Alt henger på vegg, og VM-1 bygger nøyaktig like mye ut fra veggen som tv'n gjør. Dette kan sikkert variere utfra de forskjellige tv merker og veggoppheng, jeg valge et som ikke er svingbart, og som derfor bygger minimalt ut fra vegg.

Mitt oppsett ble 7stk VM-1 på alle kanaler, og med en liten og utrolig kjapp AS-1 som subwoofer. AS-1 er absolutt ikke noe krutt-tønne med sitt 61/2" element, men fungerer utmerket sammen med VM-1 til både musikk og film.
    VM-1 spiller ned til 80Hz, så med crossover satt til 100Hz fungerer dette helt utmerket kontra store gulvstående.
    Jeg hadde også mine tvil hva satelitt/sub anlegg angår, og jeg fryktet overgangen fra de store gode B&W 604 høttalerne mine. Men jeg angrer ikke et sekund, og er kjempefornøyd med dette oppsettet.

Derfor mener jeg at det ER mulig å finne kompromiss mellom design og lydkvalitet, og det trenger ikke koste skjorta heller.
    I så måte føler jeg at B&W har klart å tenke nytt, og har på utmerket vis løst
    WAF-koden vi alle til slutt må føye oss etter...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Skjermstørrelsene blir større og større mens flere og flere gir blanke F'n i lyd og kjøper anlegg på Expert. Jeg vil si man får en større opplevelse med liten skjermstørrelse og et godt anlegg enn ingen anlegg og stor skjermstørrelse.
    Dette må balanseres. Stort lydbilde med liten skjerm eller lerret med PC høyttalere gir en forvirrende opplevelse

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •