Forbruker.no: Test av Tatung V32MCAK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Test av Tatung V32MCAK

Tatung V32MCHK som vi testet i mars, står fortsatt spikret i minnet som en av årets største TV-overraskelser. En femtusenkroners-LCD-TV som gjorde fordommer til skamme, og imponerte med både god kontrast og fargegjengivelse.

Langt fra like oppløftende var testresultatene til Tatungs 27-tommer V27MMBT, som med all tydelighet viste at det ikke er gull alt som heter Tatung.

Men da importøren ringte og spurte om vi var interessert i å teste Tatungs nye 32-tommer, var vi ikke i tvil: V32MCAK måtte vi bare sjekke. Ville etterfølgeren være en like uslåelig kombinasjon av ytelse og pris?

Les testen på Forbruker.no >>.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilken pris snakker vi om.. Min CRT begynner å skrante..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...under 5k leser jeg... Hvis du klarer å leve med litt "plastikk"-aktig design ser det jo unektelig ut som at elektronikk og panel er av relativt god kvalitet da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig endring - den heter V32MCAK!!! Forgjenger heter V32MCHK. Og de fleste synes den er "lekker"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mangler 1:1 pixelmapping

Sendte mail til komplett, og de fortalte at denne TVen dessverre ikke har 1:1 pixelmapping ved tilkobling til PC over HDMI.

Synd, for ellers hadde jeg bestilt en i dag. Ser etter en billig og stor LCD-skjerm for bruk sammen med Mac Mini som mediesenter/surfemaskin.

Men for all del. Dette virker som en knallgod TV til prisen om man vil se Blueray/HD-DVD, digital-TV, oppskalerte DVDfilmer osv. Med andre ord god TV på gode signaler. Men ikke som PC, pga manglende 1:1 pixelmapping.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Heh, det var jo veldig merkelig at Tatung plutselig skulle fjerne en slik mulighet som åpenbart er helt nødvendig for å fremme denne TVen som et allsidig argument? Kanskje Tatung har en kommentar til denne informasjonen? Kanskje den støtter det over DVI (har den egen DVI-inngang?)?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ganske vesentlig å få vite før en eventuelt går til innkjøp av den..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med "forrige" modell er ikke spesiellt bra. Vet at den også har høstet god kritikk og slått ut tv'er som bl.a Philips 9731D og LG LB2r i test...

Kan ikke si annet enn makan til test panel. Har hatt samtlige av disse tv'ene i nærheten av hverandre og når man gir disse noe vanskelig å bryne seg på f.eks analog kabel tv detter Tatungen totalt igjennom. Etterslep til den store gullmedaljen, grumsete bilde. Den har ikke noen god bildebehandling enkelt å greit. Og det sier seg selv at den ikke har det når man ser på prisen. Ingen produsent har råd til å dytte inn kraftige bilde prosessorer og selge tv'en til spott pris.

Den fungerer nok ypperlig til PC samt spill (xbox,ps3) antageligvis kurrant på dvd om man har en god spiller med HDMI. Men for all del kjøp den et sted hvor man kan returnere den igjen for på vanlige tv signaler synes jeg ikke den var noe imponerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mail til tatung

Sendte mail til Tatung vedrørende spm om 1:1 pixelmapping på denne modellen, men de har enda ikke svart (et par dager siden).

Mens komplett ved kundebehandler "Tom Erik" sier resolutt at den ikke har 1:1 pixelmapping.

:-?

Så nær den perfekte drømme-billig-flatskjermen, likevel så fjern.

Blir nok en 24" eller 22" dataskjerm på meg, med full-hd oppløsning til under 4000 kr. I og med at jeg sjelden sitter lenger unna skjermen enn max 2 meter, så går det da greit vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Min erfaring med "forrige" modell er ikke spesiellt bra. Vet at den også har høstet god kritikk og slått ut tv'er som bl.a Philips 9731D og LG LB2r i test...

Kan ikke si annet enn makan til test panel. Har hatt samtlige av disse tv'ene i nærheten av hverandre og når man gir disse noe vanskelig å bryne seg på f.eks analog kabel tv detter Tatungen totalt igjennom. Etterslep til den store gullmedaljen, grumsete bilde. Den har ikke noen god bildebehandling enkelt å greit. Og det sier seg selv at den ikke har det når man ser på prisen. Ingen produsent har råd til å dytte inn kraftige bilde prosessorer og selge tv'en til spott pris.

Den fungerer nok ypperlig til PC samt spill (xbox,ps3) antageligvis kurrant på dvd om man har en god spiller med HDMI. Men for all del kjøp den et sted hvor man kan returnere den igjen for på vanlige tv signaler synes jeg ikke den var noe imponerende.
    Hei, vil gjøre deg oppmerksom på at testene som gjøres av forbruker.no ikke er basert på "test panel" - om du mener mennesker som sitter og sammenligner. Teknologien har nok kommet noe lenger. Her foretas det tekniske målinger opp mot TV ens maksimale ytelser. Som sortnivå, hvitbalanse, fargevarme etc. Alle TV blir målt opp mot samme forutsetninger. Derfor er testene meget pålitelige. Andre variabler er selvfølgelig pris og design. Men slik du beskriver din opplevelse med V32MCAK er ikke helt i tråd med testresultater og jeg kan da misstenke eventuelle feil. Kan du kontakte oss på info@tatung.no - gi da referanse til ditt navn her.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om hvitt er hvitt og svart er svart (noe som er umulig på en LCD) samt at den opprett holder respons tiden sin sier ingenting om bildekvaliteten..

Som jeg nevnte over så tviler jeg sterkt på at denne tv'en har elektronikk av samme "kaliber" som f.eks philips 9731D. En tv kan godt bruke verdens beste panel og LED belysning men den vil fremdeles være håpløs om elektronikken ikke holder følge. Jo dårligere inn signalet er jo mer sliter den med etterslep. Noe som ikke er tilfelle for de dyrere konkurentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Om hvitt er hvitt og svart er svart (noe som er umulig på en LCD) samt at den opprett holder respons tiden sin sier ingenting om bildekvaliteten..

Som jeg nevnte over så tviler jeg sterkt på at denne tv'en har elektronikk av samme "kaliber" som f.eks philips 9731D. En tv kan godt bruke verdens beste panel og LED belysning men den vil fremdeles være håpløs om elektronikken ikke holder følge. Jo dårligere inn signalet er jo mer sliter den med etterslep. Noe som ikke er tilfelle for de dyrere konkurentene.
    Selvfølgelig - et LCD panel og karakteristikka til krystallene er statiske. Du har rett i at det er metodene bak som bestemmer bildekvalitet. Det er naturligvis det forbruker.no tester. Når jeg sier metodene har det sammenheng med at hele industrien arbeider med en såkalt vertikal integrasjon som i korte trekk betyr mindre og mindre elektronikk (lavere kostnader) og mer avansert software. På dette området har Tatung kommet langt. Og en av årsakene til lave priser. Kan i den sammenheng nevne at det er rett før lansering av en 42" 100Hz med helt ny teknology - hvor antall komponenter er redusert betydelig og erstattet med software kalt "trudhd" Les mer på: Tatung
    Denne vil koste ved lansering under 10K!!!
    Jeg håper du vil ta kontakt med oss for eventuelt å rette på eventuelle feil på din V32MCAK!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken instillinger anbefaler dere på denne TV`en ?

den var en smule lys kansje :P

-RGi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •