Brukertest: Yamaha DVD-S1700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: Yamaha DVD-S1700

Yamaha DVD-S1700 er en DVD/Multi-spiller i mellom-prisklassen. Utseendemessig er den lekkert designet, og både chassis og front er i metall. Spilleren veier ca. 3,5 kg, og kjennes veldig solid og stødig ut. Mekanisk støy/drivverk-støy finnes ikke. Spilleren har ingen vifte, så den er dønn stille under drift. Disk-skuffen glider stødig og jevnt ut, og er forholdsvis raskt ute når du trykker på eject-knappen, men mange spillere er raskere.

Den spiller så og si alt utenom HD-formatene. CD, Super Audio-CD, DVD, DVD-Audio, DivX, i tillegg til de fleste brente formatene. Den har spillt alt jeg har stappet i den. SA-CD og DVD-Audio må kjøres gjennom 5.1-analog utgangen på spilleren, det går ikke digitalt ut.

Bildet fra spilleren er klokkerent og skarpt ut fra HDMI-utgangen. Komponent er ikke testet. Sitter du over 2-3 meter fra skjermen (42" i mitt tilfelle) kan man lett tro at dette er HD-film. Sortnivå/kontrast er meget bra, og det blir virkelig dybde i bildene. Det er flott og detaljert i mørke områder.

Den analoge lyden fra spilleren er som forventet, meget god, men det finnes en hake.. Der CD-spilling gir krystallklar lyd, gir avspilling av brente MP3-CD'er noen ganger litt ullen lyd, og den mangler diskant. Da bruker jeg den optiske digitalutgangen inn i receiveren, og da blir lyden helt klar. Uvisst hvorfor det er slik, og hvis noen andre har opplevd noe liknende, si gjerne ifra.

Fjernkontrollen er fin og solid, men mangler lys, og har ikke eject-knapp. Om sistnevnte er et problem kan jo diskuteres, da man uansett må bort til spilleren for å bytte disk, om man ikke har en robot eller en hund til å gjøre det for seg..

Selve responsen på spilleren og fjernkontrollen er noe treg, og andre billige spillere kan ofte være raskere. Ved searching i spor på CD tar det ca. 1 sekund før det skjer noe. Men responsen er ikke irriterende treg, og er såvidt godkjent.

Spilleren koster veiledende nesten 4000 kroner, men du får vel det du betaler for, i form av format-støtte og bilde - og byggekvalitet. Regner med at forhandlere likevel har kurant margin på denne spilleren, jeg fikk min for 3000.

Det er masse instillinger på spilleren, som chroma delay, gamma, osv.
    Disse har ikke jeg satt meg veldig inn i, men de aller fleste muligheter for instillinger av bilde og lyd er der.

Alt i alt er dette en god/meget god spiller, som kunne vært noe kjappere i responsen, noe som kanskje kunne vært ordnet med en firmware-oppdatering.

Et god kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yamaha

utrolig at de forsatt har så treig software. Det har vært sånn så lenge jeg kan huske, på yamaha sine dvd-spillere.
    Flott du nevner det i testen, helt klart ett minus.
    Pioneer og Denon er sjefene der.
    utrolig sjappe spillere.

grei test. litt kort.

flott at du legger ut test. det kan godt flere gjøre.
    kanskje jeg skal prøve meg selv.
    Synd jeg er ikke er så flink til og skrive

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

S-1700

Har hatt min et par timer nå.
    (Demo spiller fra Lsound)

Kalibrert bilde med DVE og bruker 720p HDMI kabel fra BetterCabels
    Bilde ble ok etter 1. justering, men skal ta en justering til etter den har blitt brukt et par timer.

Sett film i kveld, Kill Bill... den bare måtte nytes i kveld ja.
    Bilde er godt, manger kansje litt skarphet.
    Divx er prøvd. FierFly (Pilot) på 1,20 t. Funker bra. Kan se vanrette linjer på bildet av og til.

Lyden til film er veldig god til "billig" spiller og være :-)
    God klarhet i lyden over hele frekvensområdet kansje litt fremtredene diskant til musikk fra CD, men det skylles nok den kombiansjonen av elektronikk og høytalere jeg har akkurat nå. Kanalseperasjonen er helt klar så lyden kommer fra der den skal.
    Dypbassen er behagelig og er der når den skal.

*Har prøvd Divx, dvd-video/audio i både 2 og 5.1 D.D format.
    *Musikk fra cd og cd-r, (SACD har jeg ikke)
    *Musikkvideoer fra cd-r VCD og SVCD format..
    dette sliter spilleren max med !!!!
    Den har problem med og få frem både bilde og lyd.
    Har prøvd flere cd-r plater med VCD/SVCD fra flere merker med samme
    resultat.
    Skuffende siden jeg spiller en del musikkvideoer fra cd :-(

Digitalt er den koblet med Opisk Monster THX 1000.. Ultra-2 godkjent kabel .
    Analog 6 kanalers er det Monster som jeg ikke husker navnet på. kostet vel 1.200 kr tilsammen for de.

Mp3/wma prøvde jeg nå til slutt... den analoge biten her er ikke stort og skryte av, lyden virker stresset oppover i frekvensene fra mellomtone og opp.
    Bassen funker greit selv om den ikke er helt avgrundsdyp.
    Bedre resultat med digital overføring.

Til prisen jeg kjøpte den for funker den fint bortsett fra avspilling av musikkvideoer fra CD-R plater i VCD og SVCD format.

Må plusse på at du KAN benytte den analoge 6 kanales utgangen til D.D og DTS 5.1 lyd. Du må bare da koble ut de digitale lydutgangene... altså sette de i "OFF"
    Yamaha har sakt at den analoge 6 kanalers utgangen ikke kan brukes til DTS og Dolby Digital 5.1 lyd. Dette stemmer da ikke !!! De kan brukes !!!

Spilleren er koblet til en Haman/Kardon avr 5500 reciver og Panasonic TH-PX42E plasma tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

s1700 mot Denon 1940

Er det noen som har sammenlignet denne mot den nye Denon 1940? Jeg vurdere en av disse spillerene, men er nå veldig usikker på hvilken jeg skal velge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte Yamahaen fordi jeg har Yamaha receiver. Regner med det blir en smaks/design-sak, for begge spillerne er gode spillere. Har hørt mer negativt om Denonen dog, macroblokking, sync-problemer o.l. Dette var riktignok med 1930, men jeg har inntrykk av at det har vært slike problemer med Denon i mange år.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •