Test: Tatung 32-toms LCD-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test: Tatung 32-toms LCD-TV

"Spesiell, annerledes og bedre", lyder slagordet til Tatung. Ingen ting i veien med selvtiliten til den taiwanske TV-produsenten som lager LCD-panelene sine selv, og er en ikke ubetydelig leverandør av LCD-paneler til andre og mer profilerte produsenter.

Men hvor god er nå egentlig Tatungs 5000 kroners 32-tommer? Vår erfaringer med LCD-TV-er i denne prisklassen er mildt sagt variabel, og vi hadde ærlig talt ikke de helt store forventningene da Tatung V32MCHK ankom testrommet. Fordommer som raskt skulle vise å bli gjort ettertrykkelig til skamme

Allerede før strømmen ble koblet, utmerket Tatung TV-en seg med en byggkvalitet vi vanligvis ikke er vant med i denne prisklassen. Der andre produsenter tyr til utstrakt bruk av plast i chassiset, benytter Tatung i stor grad aluminium. Sammen med rene, om enn ikke revolusjonerende designlinjer, gir TV-en et solid kvalitetsinntrykk. Dreibart bordstativ har den derimot ikke.

Les testen på Forbruker.no: Knallsterk billig-TV.

Bruk denne tråden til å diskutere denne testen (linkes til fra Forbruker.no)!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er tydelig at prisene er på kraftig vei ned i LCD-segmentet... Nå koster denne jo snart mindre enn min 20" widescreen PC-skjerm!

Spørsmålet er for min del, rent personlig, om den har støtte for 1:1 pikselmapping slik at jeg også kan benytte den mot PCen. Noen som har testet andre Tatunger, eller kanskje det står i testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du leser testen, står det at den har støtte for 1:1 pikselmapping

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, der kan en se... DA begynner vi snakke! Greit nok, ikke 100Hz-støtte eller den mest avanserte prosesseringen, men til prisen må jo dette være et utrolig godt kjøp.

Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står i testen:

"Andre egenskaper verdt å nevne er 1:1 pikseladressering ved tilokbling av PC-signaler. Det gir null bildebeskjæring og optimal bildeskarphet. Kjekt om man planlegger å også bruke TV-en som PC-skjerm."

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg skulle kjøpt meg ny tv nå hadde denne absolutt vært et alternativ! Har ikke råd til å bruke så mye på tv, og 32" bør være et minimum mtp. størrelse.
    Men har desverre ikke råd da =/

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne er veldig aktuell, da jeg i disse dager skal kjøpe meg lcdtv.:-D

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royrov
    det står i testen:

"Andre egenskaper verdt å nevne er 1:1 pikseladressering ved tilokbling av PC-signaler. Det gir null bildebeskjæring og optimal bildeskarphet. Kjekt om man planlegger å også bruke TV-en som PC-skjerm."
    Jo, men dette har vel alle LCDer, selv de gretneste Samsunger? Så lenge man gjør det over VGA altså, for for TV-produsenter og laptop-produsenter er det VGA som gjelder for "datamaskiner". Så spørsmålet er om den tar 1:1 over HDMI/DVI..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang bredde og PiP

Grei LCD som nå står i stua.
    2 poenger:
    - Dette er eneste 32-tommer som har bredde under 78 cm (76,4) og som dermed går inn i en BBB-reol.
    - Den har PiP-funksjon, men hvis ikke jeg misforstår, må den ene signalkilden være HDMI eller YUV for at det skal fungere. (VGA også, men da bare som hovedbilde.) Er dette vanlig, og evt. hvorfor? Har det med at HDMI og YUV er digitale signaler eller noe? (TV-en har bare en tuner.) (Kan noen si hva YUV er - det nevnes i manualen bare i forbindelse med PiP.)

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med YUV mener de sikkert komponent, og komponent er ikke digitalt. Det er antageligvis naturlige tekniske forklaringer på hvorfor man ikke kan kombinere fritt når man brukere PiP, og det har sikkert å gjøre med at flere av inngangene er gruppert sammen i samme modul eller print eller noe, slik at man for eksempel bare kan se enten vga eller komponent, fordi disse sitter sammen og bruker samme buss inn til PiP-prosessoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Jo, men dette har vel alle LCDer, selv de gretneste Samsunger? Så lenge man gjør det over VGA altså, for for TV-produsenter og laptop-produsenter er det VGA som gjelder for "datamaskiner". Så spørsmålet er om den tar 1:1 over HDMI/DVI..
    Har ikke inntrykk av at dette stemmer helt, da det er mange diskusjoner om dette på diverse AV-forum. Det er jo en del TV'er som ikke har VGA heller. Mange har problemer med å få til 1:1 pixelmapping, og det skyldes delvis at folk har pc'er med gamle/dårlige skjermkort, men også at TV-produsentene ikke prioriterer pc-funksjonalitet. Videre gir jo ofte VGA dårligere bilde enn HDMI/DVI (VGA støtter heller ikke HDCP), så jeg vil absolutt si det er et poeng om man skal bruke pc på TV'n.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne Tatung'n på benken her et par timer fremover, og har koblet den til VantageHD både med VGA og HDMI for å blant annet sjekke 1:1 pixelmapping. Ikke noe vanlig setup, altså, så ta dette med en klype salt.

Med VGA får jeg tilnærmet native oppløsning (jeg sier tilnærmet - litt surr med disse 1366x768, 1368x768 og 1360x768 oppløsningene - TV'n registrerer tilsynelatende alt som 1366x768). Med timingene som VantageHD opererer med senteres ikke bildet horisontalt, men det løses greit i menyen til TV'n. OBS - dette virker kun med 60Hz. Jeg får ikke sync med 50Hz.

Med HDMI så skjer det samme. Kun 60Hz, og med denne inngangen er det heller ikke noen mulighet til å justere bildet i sideled. Godt mulig at det går bedre med en PC.

Jeg ser dessverre også relativt tydelige overganger mellom fargenyanser samt maurkrig. Hvor stor er fargepaletten på denne TV'n?

Jeg koblet også til en nettverksspiller med HDMI og 1080i ut. De-interlacing av 1080i er av typen 'bob'. Det er vel ikke overraskende i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer denne TVn som en soveroms TV.
    Det eneste jeg lurer på er hvor dyp/tykk er den?
    Ser at komplett og flere andre påstår at den er 28cm tykk og det kan vel ikke stemme?
    Den bør vel helst være rundt 12cm tykk hvis det skal være en ordentlig flatskjerm.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    28 cm håper, og tror, jeg er med fot.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schled
    Vurderer denne TVn som en soveroms TV.
    Det eneste jeg lurer på er hvor dyp/tykk er den?
    Ser at komplett og flere andre påstår at den er 28cm tykk og det kan vel ikke stemme?
    Den bør vel helst være rundt 12cm tykk hvis det skal være en ordentlig flatskjerm.
    Hei- Den er 24cm m/fot - uten er den 13cm

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hva er responstiden på denne tven? står 8ms i testen, og det samme gjør det på mpx, men hos de fleste andre, blant annet netshop og komplett er den oppgitt som 10ms, så hva er det riktige tallet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 8MS -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe å satse på? Eller?
    Jeg leter etter min "første" TV, har hatt en liten reise TV (12") på rommet da jeg var 6-7år da. Er vandt med en Sony Trinitron 28" (CRT) som fattern har i stua, men nå vil jeg ha noe eget på rommet. Står mellom denne eller en 32" Sony (CRT). Er mer kin på LCD siden den tar så mye mindre plass og fordi jeg vil koble macen til, noe som er litt verre med CRT (det blir så uklart å lese tekst). I dag har jeg en AKG prosjektor til film på rommet, men ønsker muligheten for å se TV også. Har heller ingen "fast" løsning med prosjektoren, den står midt på gulvet og er litt skummel med alle kablene. Bør jeg satse på denne? (Er eneste jeg har råd til med min pengbok).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er i samme situasjon her :P lurer på om jeg skal går for denne eller en mindre 22"-23". Har ikke råd til dyrere tv heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi en tilbakemelding på sortnivået på denne? Vurderer sterkt å selge men 3 mnd gamle Philips PF5331, og heller kjøpe denne grunnet svakt sortnivå på Philipsen. Veldig bra TV ellers, men dette ødelegger mye synes jeg....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •