Microtest: Toshiba HD-E1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Microtest: Toshiba HD-E1

Toshibas første DVD spiller for HD DVD har nå også kommet over dammen til oss nordboere. Etter at japanesere og amerikanere har hatt HD-A1 og HD-XA1 en stund nå har altså 2. generasjon av disse spillerne kommet ut til et bredere publikum. HD-E1 og HD-XE1 (som også har kommet nå) er analoge med HD-A2 og HD-XA2 "over there". Spørsmålet som kommer opp i første omgang er jo om barnesykdommene er fjernet på denne 2. generasjons spilleren.
    Spilleren framstår som ganske stilren og den har god finish. Det er nesten ingen knapper i front på spilleren. Av/På knapp samt Åpne/Lukke knapp for diskskuffen er de eneste som er synlige. Under et bredt og slankt lokk er knapper for avspilling, samt 2 slotter for framtidig bruk som det står i manualen. Når man løfter den ut av eska kjenner en at det er noe annet enn en "Rimi"-spiller. Den veier drøye 4 kg; noe som ikke tar den opp i tungvektsligaen, men byggekvaliteten er brukbar og den føles solid.
    Av utganger er HD-E1 godt forspent med det: både HDMI, komponent, kompositt og S-video har man å velge mellom. Dette burde dekke de aller fleste behov. Den eneste koblingen som glimrer med sitt fravær er scart, men det har man jo ikke bruk for om man ønsker å utnytte HD kvaliteten fra HD DVD platene! Når det gjelder lydutganger blir nok noen skuffet over at den kun har optisk utgang. Den har også analog stereo ut, men for de fleste filmfrelste er ikke dette veldig interessant i dagens multikanalsverden. Helt til slutt er det tilkobling for ethernet slik at firmware kan oppdateres via Internet.

Så hvordan er denne spilleren i bruk da?
    Noe av det som har stått på nettet ang. spesielt 1. generasjonsspillerne er at de har vært utrolig trege i forhold til dagens SD DVD spillere. Fra standby posisjon tar det 34 sekunder fra man trykker "åpne" og til skuffen er ute klar til ilegg av disc. Til sammenligning tar dette ca. 8 sekunder på Denon DVD-2910!!! Legg i en DVD plate og trykk "lukk" og det tar ca. 24 sekunder til bildet kommer fram på lerretet. Her blir faktisk 2910 slått av HD-E1 og det sier kanskje mer om Denon spilleren enn Toshiba'en...

Når det gjelder barnesykdommer har jeg opplevd èn gang at spilleren har gått i heng. Det skjedde etter at scene nr. 6 ble valgt på HD DVD plata av "The last samurai". Bortsett fra det har den fungert helt utmerket.

Når man så får startet den opp er det noen innstillinger i setup som bør endres. Format på TV/projektor må settes opp. Mange har jo flatskjermer eller hjemmekinoprojektorer i dag så 16:9 blir et naturlig valg. en annen viktig innstillinger hvilken oppløsning som skal kjøres ut fra spilleren. I forhold til min Benq 8720 DLP fikk jeg best bilde med å la spilleren gjøre både de-interlacing og skalering. Derfor blir det 720p ut via HDMI med denne kombinasjonen. Menyoppsettet er forøvrig veldig oversiktlig og lett manøvrerbart.

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel6-jpg

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel7-jpg

2 av filmene jeg har brukt i SD versjon er "The last samurai" og superbit utgaven av "The bone collector". HD-E1 produserer et godt bilde på vanlig DVD filmer. "The bone collector starter med en scene der man får et nærbilde av Denzel Wahington. Her disker HD-E1 opp med minst like mange detaljer som 2910. 2910 er litt blassere i fargene og taper såvidt i forhold til HD-E1.
    I starten av "The last samurai" der Tom Cruise skal bevise at "soldatene" ikke er klare for "combat" står han og snakker med de "høyt meritterte" i regimentet. Hvis man ser på knappene ser man at de er litt utflytende, men dette går igjen også på 2910. Det er vanskelig å se forskjeller mellom de to spillerne også her. Sortnivået er dog noe bedre på HD-E1 enn på Denon spilleren.

"2 fast 2 furious" er en film som har fått veldig god kritikk for bildekvalitet, spesielt på HD DVD versjonen. Derfor bruker jeg denne også i SD versjon for å se om HD-E1 klarer å framskaffe bilder som ikke står tilbake for Denon DVD-2910.
    I scenen der Brian skal prøve å overtale Roman til å hjelpe ham er det en del nærbilder av ansiktene til hovedpersonene. Her får jeg bekreftet det jeg så i første film; at kvaliteten på SD materiale kommer ut ganske likt på Toshiba'en og Denon spilleren.

Når jeg så setter inn HD versjonen av siste film kommer gliset fram! :-D Det er en utrolig detaljrikdom og det er som om porene i huden til hovedpersonene åpner seg. Andre detaljer er sylskarpe og ser man på starten av nevnte scene så er det et kort oversiktsbilde av "innhengningen" der de innsatte driver og leker seg med tunge amerikanske bilder. I dette bildet vises det veldig godt den utrolige skarpheten som er på HD versjonen i forhold til standard DVD kvalitet. Konklusjon når det gjelder bildekvalitet er at på HD DVD er det en fryd å se film! Skarpheten og dybden i bildet er meget bra. På vanlig DVD materiale står HD-E1 ikke tilbake for Denon DVD-2910. Til prisen av HD-E1 må man vel kunne si at det er godkjent.

Når det gjelder andre ting man kan sette fingeren på er noe mekanisk støy fra drivverket. Dette er allikevel ikke veldig sjenerende og det er kun i oppstarten når plata skal spinne opp i fart at jeg har merket dette. En annen ulempe er også at det er vifte i HD DVD spilleren. I min benk er ikke dette hørbart og det lille av støy som er i rommet kommer fra Benq'en og den er ikke plagsomt støyende.
    I forhold til 2910 er utgangsnivået på lyden noe lavere på HD-E1, men ikke verre enn at det er til å leve med.
    For å øke brukevennligheten kunne Toshiba ha laget en fjernkontroll med bakgrunnsbelysning. Når man har lært seg hvor knappene sitter vil nok ikke problemet være så stort, men i startfasen er det litt tungvindt å måtte ha lys for finne riktig knapp. De viktigste knappene har fluoriserende skrift, men dette kan være vanskelig å se. Det beste er kanskje å programmere en annen kjent fjernkontroll om man har det.

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel3-jpg

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel4-jpg

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel5-jpg

Microtest: Toshiba HD-E1-artikkel8-jpg

Nå som vi også har fått HD kvalitet på filmmaterialet er det ikke veldig fristende å sette seg ned og se på SD DVD lenger. Jeg blir i alle fall sittende og irritere meg over hvor stor forskjell det er på spesielt skarpheten i bildet og detaljrikdommen som SD DVD mangler. Tar man prisen i betrakning har jeg ingen motforestillinger mot å kjøpe Toshiba HD-E1. Den gir fullt ut akseptabelt bilde på vanlig DVD filmer og man får i tillegg fordelene som HD DVD gir. Når prisen på HD DVD filmene synker kommer ikke jeg til å kjøpe annet enn HD filmer i alle fall! :-D
    (Minner om at denne testen er veldig begrenset i omfang, men tror dog den gir et lite innblikk i hva HD DVD kan gi av merverdi for filmopplevelsen)

Utstyr brukt i microtesten:
    Denon AVR-3803
    Bowers & Wilkins 704
    Bowers & Wilkins HTM7
    Tannoy Black Ash
    Toshiba HD-E1
    Denon DVD-2910
    Benq 8720 DLP
    Dreamscreen Dynagrey
    SVS PB12-Plus

Filmer SD DVD:
    The Bone Collector (superbit)
    The Last Samurai
    2 Fast 2 Furious

Filmer HD DVD:
    The Last Samurai
    2 Fast 2 Furious

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Endelig en omtale av HD DVD. Godt jobbet og bra skrevet
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra homecinema, ser ut som en spennende spiller det her, tross visse svakheter...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra test!

Sitter med mye av det samme inntrykket av spilleren selv, men har ikke testet så inngående som deg. Skal til en kollega og teste spilleren på en Projection Design i morgen. Tipper han kommer til å få seg en HD-spiller rimelig kjapt:-D
    -Morten

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice minitest.

Er veldig enig med deg når det kommer til bildekvalitet. HD er lækkert

Men, er det bare jeg som har "problemer" med lav lyd ved hd-dvd'er ? (måtte opp ca 10db på swordfish kontra vanlig dvd feks.)

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallbra! Oppfordrer flere til å gjøre slikt om sitt nye produkt som ikke "alle" har enda... :-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skrevet homecinema :-D Jeg er "heldigvis" ikke like kresen på bilde som mange andre her inne så jeg klarer nok fint å leve med SD-DVD en stund til, selv om det virkelig var imponerende bilder som ble servert da du hadde med spilleren til meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Meget meget bra omtale! Virker at vi nå med 2.gen nærmer oss greie priser kontra kvalitet også på HD-DVD...nå er det bare å løpe og kjøpe!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra gjennomført test Har ikke fått testet min spiller i samme grad som du har gjort...enda

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott omtale! :-D

Lurer på hvem den 5. som har gitt karakter, det må være noe han er svært misfornøyd med siden de 3 som står listet gir 74%, 74% og 76%, men snitt for alle 5 er 61%..

Hadde vært greit å vite hva personen mener ikke holder mål

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en Blu-Ray snik

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Sikkert en Blu-Ray snik
    Synd hvis så er tilfelle..
    Håper ikke noen "ødelegger" en test pga. en "format krig".
    Kan være at en eller annen har vært uheldig og huket av for "send karakter" uten å ha skjønt hva det gikk ut på, selv om det er litt usannsynlig.

Men men, nok om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •