Test: VM-TV-duellen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test: VM-TV-duellen

Koreanerne ligger langt framme på mange områder, og Samsung har på få år vokst til å bli en av verdens fremste og største produsenter av forbrukerelektronikk, med LG jagende hakk i hæl. Begge satser steinhardt på utvikling og produksjon av TV-er, men hvem lager den beste 32-tommeren?

Det var spørsmålet vi stilte oss i vår jakt på markedets beste 32-tommer. En jakt hvor Philips 32PF9731for tiden innehar ledertrøya.

Samsungs utfordrer heter LE32M71, mens LGs toppmodell har fått betegnelsen 32LB2R. De veiledende prisene er i skrivende stund 13.990 kroner og 12.995 kroner i favør LG. Ikke store prisforskjellen altså.

Les samleartikkelen her: VM-TV-duellen

Les testen av Samsung TVen her: Uforløst potensial

Testen av LG TVen finner du her:
    Fjellstøtt

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    LG er virkelig på banen om dagen! Samsungen er nok sikkert grei den også, men det er nok vanskelig å hamle opp med LGens Faroudja-prosessering... Egentlig er det litt rart at Samsung ikke kjører på med noe skikkelig prosessering på en såpass kostbar TV, men det kommer vel med tiden.

De implementerer f.eks. HQV i sin siste BluRay-spiller, så det er tydelig at de har valgt å følge andre produsenter i bruken av bildechipper fra eksterne produsenter, noe som ser ut til å svare seg...

Er vel egentlig bare Sony av de store som har klart å lage en videochip (i VW100/50) som virkelig kan måle seg med de store, men selv disse må jo se seg slått av HQX og VXP...

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nok en gang får Samsung kritikk for at DNIe ikke kan skrues av. Ufattelig at "ekspertene" ENDA ikke har oppdaget at DNIe med letthet kan skrues av ved å sette preset til "Film". Tviler ikke på at LG'en oppleves som bedre enn Samsung, men skal de først finne en grunn til å kritisere Samsung bør den være reell. At "eksperter" skal være så utrolig allergiske mot manualene er utrolig.

Som sagt, hadde valget i dag for meg stått mellom de to modellene ville jeg gått for LG'en om jeg la mest vekt på billedkvalitet. Samsungen har nok bedre sortnivå, men faller litt igjennom pga. dårligere panelkontrast og prøver å kompensere med dynamisk kontrast som ikke alltid er helt vellykket. Men i mitt tilfelle er det flere variabler som skal taes med før jeg velger TV, og utseende teller i aller høyeste grad mye for meg. Hvis ikke hadde jeg vel gått for en plasma, nærmere bestemt Panasonic PV60. Nå er ikke LG'en SÅ ille i designet, men for meg tipper Samsung'enes utseende over i deres favør, den har et fantastisk godt bilde, selv om det kanskje ikke rekker helt opp til LG's siste bidrag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, filmmodus pleier normalt sett å aktivere passende deinterlacing, dvs. "inverce-telecine", noe som normalt sett passer dårlig på TV-sendinger... Du er sikker på at dette fungerer bra i praksis, da på "vanlig" TV (video),

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok dette med "normalt sett" som gjør at ekspertene ikke tar seg tid til å lese manualen, de tror de vet alt fra før. Jeg bruker preset'en "standard" til de analoge kanalene der DNIe faktisk er å foretrekke. På VGA inngangen kopler jeg til X360 og setter den som "dynamic" med "Game mode" på. På RGB scart'en bruker jeg "Film" for signalene fra den digitale dekoder boksen fra Canal Digital, og HDMI setter jeg også til "Film" med DVD spilleren min. Jeg vet ikke om DNIe er aktivert når man har "Game mode" på, det har jeg glemt å sjekke. Jeg fikk nettopp en ny LE40N71 som jeg så "planeten vår" på NRK med, jeg holdt bokstavelig talt på å ramle ut av stolen, så bra var bildet. Så om den utfører noe feil inverse telecine er det uansett umulig for meg å se det.

Samsungene har presets; Dynamic, Standard, Film og Custom. Dersom man setter Alle Presets med identiske instillinger blir også bildet helt identisk untatt for "Film" der DNIe altså blir skrudd av med de innvirkningene det har på bildet. Hele poenget med disse presets'ene er bare å tilordne forskjellige innstillinger for hver inngang. Det er ikke tvil om at det burde gå ann å skru av DNIe for alle inngangene. Men å påstå at det ikke lar seg gjøre i det hele tatt blir for dumt, folk skal tross alt liksom kunne stole på disse testene når dem prøver å velge ny TV. Og selv om LG'en har bedre bilde, så tør jeg påstå at om LG'en fortjener en 5'er, så fortjener Samsungen en 4,5'er, Den har tross alt bedre sortnivå.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Vil det være store forskjeller på LG 37LB2 og 32LB2, eller er det sånn at 37LB2 også vil være en av de bedre LCD på markedet?

Hvilke forskjeller vil det være?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Store forskjeller er det nok ikke, men med større flate kan det nok i teorien være noe mer ujevn belysning. Sannsynligheten for at 37LB2 er en god TV også er jo imidlertid svært høy...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik slår du av dnie på n71,start service mode(tv avslått og trykk info,meny,mute ,power og tv starter i service meny,velg linje 2 og sett debug på on ,trykk meny og slå av tv.start på nytt i service mode velg 2 (alle instillingene kan nå gjøres om)og sett dynamic dimming på off,og til slutt debug på off,trykk meny og slå av tv.Nå er DNIe slått av på alle moduser.Ikke rør andre innstillinger i service mode(eller gjør det på eget ansvar)alle innstillinger på tv nullstiller seg etter bruk av service meny så skriv opp de du hadde fra før,Bruker selv component kabel fra dreambox og film mode med contrast på 80 lys på 65 farge 50 og fargetone på normal.Har bedre bilde på denne tven i forhold til min andre pana pv60 som jeg trodde var max.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •