Test: Blu-ray-debutanten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test: Blu-ray-debutanten

Det er noe spesielt med den første gangen. All spenningen og de høye forventningene. Hvor godt er det egentlig? Problemet er at man ikke har noe å sammenligne med.

Visst har vi sett Samsung BD-P1000 i aksjon flere ganger det siste året. I tilegg har vi latt oss smigre av flere andre Blu-ray-spillere, og sett Toshibas HD DVD-spillere gjøre kur. Men egen test i løvens egen hule, nei det er første gang.

Som første Blu-ray-spiller i det norske markedet, vil det naturlig nok være vanskelig å bedømme hvor godt BD-P1000 står seg sammenlignet med konkurrentene, og vi har følgelig bestemt oss for å vente med karaktergivningen til vi har reelt sammenligningsgrunnlag å støtte oss til. Vi har også valgt å sette hovedfokus på bildekvaliteten.

Vi hadde i så måte håpet å ha på plass både Panasonic DMP-BD10 og Toshiba HD-E1, men, nær sagt som vanlig i den høyoppløste DVD-verden, ble lanseringsdatoene nok en gang utsatt.

Les testen på Forbruker.no: Blu-ray-debutanten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fin test, men jeg tror Geir kanskje tar litt feil når det gjelder interlaced i 1080? Han sier her at kvaliteten ikke står mye tilbake for 1080p, og det kan nok stemme på denne konkrete spilleren, men generelt vil jo de aller færreste TVer klare å de-interlace 1080i skikkelig, hvorpå resultatet er en reduksjon av antall linjer til 540. Samtidig har han jo rett i at det sikkert ikke er en sååå stor forskjell på 1080i -> 540p mot 1080p, men det bør kanskje understrekes at nesten ingen av dagens TVer støtter deinterlacing av 1080i pr. dato (er vel kun X2000 som gjør dette skikkelig, rapporter tyder på at selv W2000 ikke takler dette).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med deg Lygren.

Sitat Opprinnelig postet av Forbruker.no
    Det er mye snakk om 1080p om dagen. Spørsmålet er om ikke 1080i av god kvalitet gir et vel så godt resultat på en progressiv bildefremviser med en kvalitetslinjedobler om bord.
    Dette er egentlig litt merkelig, og tyder kanskje på at innmaten i Samsung spilleren ikke er av beste merke.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Enig med deg Lygren.

Dette er egentlig litt merkelig, og tyder kanskje på at innmaten i Samsung spilleren ikke er av beste merke.
    Ja, men det er ikke så merkelig når det gjelder Samsung spilleren. Den benytter samme decoderchip som sitter i Toshiba HD-A1. Den brikken har kun støtte for 1080i. For å gi 1080p ut deinterlacer Samsung spilleren dette signalet. Har projektoren eller TV'en en bra deinterlacer funksjon kan du like gjerne benytte denne til å deinterlace signalet fremfor å la Samsung spilleren gjøre det.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en demo på Samsung BD1000 i går. Den var koblet til en Samsung 40" LCD med 1080p oppløsning. Filmen var SWAT.

BD-spilleren syntes jeg hadde et flott design, og de som har gitt inntrykk av plastikkfølelse er jeg ikke enig i.

Men for en skuffende bildekvalitet! Her var så mye støy at det var irriterende. Ja, det var støy og ikke filmgrain ala Black Hawk Down.

Jeg er fortsatt glad for å ha kjøpt HDDVD, ja.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det virker da som Samsungen faktisk selv deinterlacer feil, dvs. at signalet nedkonverteres til 540 linjer internt i spilleren før den sendes ut som 1080p. Det er veldig veldig dårlig da... For min del, som har en projektor som støtter inverce telecine av 1080i, er det best da å mate den med dette signalet.

Støyreduksjon er svært kostbart på HD, og derfor har nok Samsung skippet det på denne versjonen. Det er vel kun HQV-baserte produkter og Crystalio II (Realta) som så langt har vel fungerende løsninger for støyreduksjon såvidt meg bekjent... og Sony VW50en min da, men jeg har ikke fått tid til å teste disse kretsene mot HD, for alt jeg vet funker de kun på SD...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det virker da som Samsungen faktisk selv deinterlacer feil, dvs. at signalet nedkonverteres til 540 linjer internt i spilleren før den sendes ut som 1080p. Det er veldig veldig dårlig da... For min del, som har en projektor som støtter inverce telecine av 1080i, er det best da å mate den med dette signalet.
    Det er samme sak med Toshiba's nye "toppmodell". Der er det også bare snakk om oppskalering til 1080p, noe som dessverre betyr en runde via 540. :cry:
    Blir PS3 første HD-avspiller som støtter avspilling av informasjonen som faktisk ligger på platen (1080 24fps)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skalering

Vil det da si at de "gamle" toshibaene (hd-a1 og hd-xa1) også går innom 540 og videre til 1080i??

Ellers må jeg si at jeg hadde denne spilleren hjemme på demo for et par uker siden. Bildekvaliteten var selvfølgelig mye bedre enn SD, men jeg ble ikke kjempeimponert. Hadde bare S.W.A.T og en musikk plate så vi fikk ikke testet så mye...

Min Hjemmekino:http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Andreas21

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en går ikke via 540 for å sende ut 1080i, det gjøres bare når dette signalet skal de-interlaces av en prosessor som ikke takler å gjøre prosessen uten nedskalering. Overfører jeg 1080i til min projektor, vil denne gjøre inverse-telecine og gjenskape de orginale 24fps i fullformat.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både BD og HDDVD kan vel lagre filmene i 1080p, vel ? Egentlig er jo det løsningen på det meste, for da trenger man jo ikke noe realtime de-interlacing. 1080p på plata vil jo jo gi produsent mulighet til å lage en 'perfekt' kopi uten at deinterlacing er et problem. Og så må de som ikke har 1080p inngang, bare slite med 1080i. Antar at interlacing er enklere enn de-interlacing.....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I allefall på 1080/24fps kilde ...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Både BD og HDDVD kan vel lagre filmene i 1080p, vel ? Egentlig er jo det løsningen på det meste, for da trenger man jo ikke noe realtime de-interlacing. 1080p på plata vil jo jo gi produsent mulighet til å lage en 'perfekt' kopi uten at deinterlacing er et problem. Og så må de som ikke har 1080p inngang, bare slite med 1080i. Antar at interlacing er enklere enn de-interlacing.....
    Filmene ligger lagret i 1080p (24fps) på platene, problemet er at avspillerene ikke støtter overføring av dette signalet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan løses da problemet ? 1080p/50: Dupliseres hver 12 ramme ?

Å ha 1080p/72 som output burde jo være en triviell sak ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell det til produsentene. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hvordan løses da problemet ? 1080p/50: Dupliseres hver 12 ramme ?

Å ha 1080p/72 som output burde jo være en triviell sak ?
    Er 1080p/50Hz et issue egentlig? Det er vel 1080p/60Hz som leveres ut. 50Hz er jo egentlig bare en PAL etterlevning som ikke har relevans innen HD? Alle skjermer som takler 1080 takler 60Hz. 1080p/50Hz har vel kun relevans når vi snakker om oppskalerte DVDer?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er samme sak med Toshiba's nye "toppmodell". Der er det også bare snakk om oppskalering til 1080p, noe som dessverre betyr en runde via 540. :cry:
    Blir PS3 første HD-avspiller som støtter avspilling av informasjonen som faktisk ligger på platen (1080 24fps)?
    Sony BDP-S1 som ble sluppet i går i USA, støtter også dette.
    Og det skal visst være en synlig kvalitetsforbedring å velge dette over noe annet output. På utstyr som kan vise 24p (eller 48/72/96) vel å merke.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Er 1080p/50Hz et issue egentlig? Det er vel 1080p/60Hz som leveres ut. 50Hz er jo egentlig bare en PAL etterlevning som ikke har relevans innen HD? Alle skjermer som takler 1080 takler 60Hz. 1080p/50Hz har vel kun relevans når vi snakker om oppskalerte DVDer?
    Godt poeng, jørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det samme kan vel sies om 60 Hz, som kjent er en NTSC etterlevning. 1080p/24*n Hz, hvor n=3 virker som det smarteste foreløpig.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig. Problemet jeg ser er hvis vi får like mye studder som på kino. Der kjører de så vidt jeg vet 24x3=72Hz. Problemet med det er at det i realiteten ikke er mer en 24 forskjellige bilder i sekundet noe som hakker fryktelig når det er bevegelser i bildet. Det ideelle hadde nok vært film som er lagret i 72 unike bilder i sekundet, men det ligger nok litt frem i tid er jeg redd.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 2 interpolerte bilder basert på den reelle datastrømmen ? Er det mulig tror dere ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •