Test: Plasmakonger i duell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test: Plasmakonger i duell

Vi starter jakten på årets 42-tommers plasma-TV med en duell mellom våre to forhåndsfavoritter, Pioneer og Panasonic.

Sammenlignet med fjorårets toppmodeller har prisene gått betydelig ned, nærmere bestemt med over 10.000 kroner. Det gjenspeiler ikke bare det siste årets generelle prisnedgang i flat-TV-markedet, men også det faktum at stadig flere LCD-konkurenter ønsker å gjøre plasma-TV-ene rangen stridig i 40/42-tommers klassen.

Tøff duell
    Stemningen er til å ta og føle på. Bevæpnet med forfinet teknologi og ytterligere forbedringer skal fjorårets plasmakonge- og kronprins, Pioneer og Panasonic, gjøre opp om hvem av de to som har det nye modellårets beste 42-tommer.

Om duellseier også rekker til årets kongetittel i 42-tommers klassen, ja det vet vi først etter at også de andre av skarpeste utfordrerne, som for eksempel LGs nye toppmodell, har vært innom til test.

På bakgrunn av tidligere prestasjoner er det likevel ingen tvil om at Pioneer PDP-427XA og Panasonic TH-42PV600 er våre forhåndsfavoritter.

Les testen på Forbruker.no: Plasmakonger i duell

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva i alle dager har skjedd med sortnivået på den Pioneer skjermen de har tatt bildet av ved siden av Panasonic da? Sort har blitt til lysegrått. Skulle nesten tro det var et billigt 1.generasjons panel. Selv 506/436 har langt bedre sortnivå enn det.... PV600 derimot ser derimot mer "normalt" ut... :-?

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva i alle dager har skjedd med sortnivået på den Pioneer skjermen de har tatt bildet av ved siden av Panasonic da? Sort har blitt til lysegrått. Skulle nesten tro det var et billigt 1.generasjons panel. Selv 506/436 har langt bedre sortnivå enn det.... PV600 derimot ser derimot mer "normalt" ut... :-?

Kan det ha noe med hvordan bilde er tatt?? vinkel? blitz? Synes også Pioneeren kom dårlig ut der

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det overrasket meg også... Min 506 er ikke i nærheten av så dårlig, selv i dunkel belysning...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Kan det ha noe med hvordan bilde er tatt?? vinkel? blitz? Synes også Pioneeren kom dårlig ut der
    Det var det første jeg tenkte også, men jeg klarer faktisk ikke å komme på noen måte man klarer å få et bilde slik. Verken blitz eller vinkel vil klare å gi en slik effekt.

Det eneste jeg kan tenke meg er at lysstyrken på Pioneer`en er skrudd himmelhøyt, og/eller andre innstillinger er far off....

Det sortnivået som vises på Panasonic skjermen er mer slik jeg opplever 506. Ikke helt sort om man sammenligner med rammen, men nok til at det er akseptabelt. I et helt mørkt rom er sortnivået (eller skal vi si mangel på sortnivå) mer avslørende, men slik som det fremstilles der har jeg aldri sett på en Pioneer av siste generasjoner.

Newcomer Phantom sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt link viser hvordan sortnivået egentlig er på den nye generasjon Pioneer plasma: http://avforum.no/forum/tv-apparater...-plasma-7.html
    Det bildet som er vist i aftenposten testen er fremprovosert med maks lysstyrke. PS: på det aktuelle sortnivåbildet fra testen så kan man svakt antyde en innbrenning av Phillips DVD spiller logoen på Panasonic skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phantom
    PS: på det aktuelle sortnivåbildet fra testen så kan man svakt antyde en innbrenning av Phillips DVD spiller logoen på Panasonic skjermen.
    Den har oxo TV2 logoen nede i venstre hjørne. "Et sentralt testtema hva gjelder bildekvalitet, er også TV-enes prestasjoner rett ut av esken". De er jo testet på fabrikkinstillinger og på Panasonicen er jo disse ganske xtreme.

Dette er jo bilder som skremmer enhver, men jeg har jo vanskelig for å tro at den nye generasjonen er dårligere på sortnivå enn den gamle. Jeg krysser fingre og håper sannheten er LANGT fra det jeg ser her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så glad jeg aldri ska ha plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart testerne av LCD aldri kommenterer etterslep/blurr og testere av plasma aldri kommenterer gule konturer ("green tinges") på plasmaer..
    - Det er de tingene som ofte teller, - ikke fabrikkinstillinger..

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phantom
    Vedlagt link viser hvordan sortnivået egentlig er på den nye generasjon Pioneer plasma: http://avforum.no/forum/tv-apparater...-plasma-7.html
    Det bildet som er vist i aftenposten testen er fremprovosert med maks lysstyrke. PS: på det aktuelle sortnivåbildet fra testen så kan man svakt antyde en innbrenning av Phillips DVD spiller logoen på Panasonic skjermen.
    ser man engang til så ser du innbrent tv2 logo på pioneer oxo

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Folkens, det er vikttig å skille mellom "innbrenning" og midlertidig som sådan, ettersom den midlertidige jo forsvinner etter noen timer... Jeg har midlertidige innbrenninger på min plasma hele tiden, men de forsvinner tross alt etter noen timer, så jeg ser stort sett veldig rolig på dette problemet.

Når det er sagt; jeg må nok innrømme at jeg hadde foretrukket å slippe å tenke på denne potensielle risikoen, spesielt hvis gutten hadde vært gammel nok til å spille XBOX...

Uansett er dette er relativt spiselig kompromiss sammenlignet med alternativet; LCD som pr. dato har et såpass svakt sortnivå og dynamikk at det ikke duger til skikkelig filmvisning... Selv plasmaen er ikke tilstrekkelig god til dette etter min mening, men allikevel langt bedre enn alt av LCD, selv de helt nyeste fra Sony/Samsung/LG med "10.000:1 dynamisk kontrast" (vel Sony sier faktisk 1300:1 / 1800:1, så de skal ikke lide noen kritikk i så måte, men har altså en hel del dårligere sortnivå/opptegning enn plasma).

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at LCD ikke er god nok til filmvisning i mørkt rom men fordelene ved oppløsning,lysstyrke,innbrenning,driftstid etc etc gjorde at jeg valgte LCD fremfor plasma. Sortnivå er viktig for min del og jeg merker det på min tv at den kunne vært mye mye bedre når alt lys er skrudd av dog jeg har en av de bedre LCD'ene på sortnivp (LB1r) så sånnsett syns jeg veldig synd på de med "dynamisk" lys

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg helst ikke være en av dem som absolutt må skryte av det jeg har selv, men jeg må si at jeg forstår ikke kritikken av sortnivået på den nye Pioneer-serien. Jeg har 507 og synes den er god på mørke scener. Og ikke minst, den gjengir detaljer i mørke scener svært godt. Dette har jeg savnet på tv'er jeg tidligere har vurdert.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Enig at LCD ikke er god nok til filmvisning i mørkt rom men fordelene ved oppløsning,lysstyrke,innbrenning,driftstid etc etc gjorde at jeg valgte LCD fremfor plasma. Sortnivå er viktig for min del og jeg merker det på min tv at den kunne vært mye mye bedre når alt lys er skrudd av dog jeg har en av de bedre LCD'ene på sortnivp (LB1r) så sånnsett syns jeg veldig synd på de med "dynamisk" lys
    Det er fordeler og ulemper med begge teknologier, dog jeg tror disse begynner å utviske seg mer og mer. De første ulempene med plasma var mange, men levetid og oppløsning er vel ikke noe problem lenger. Innbrenning kan forekomme, men tilhører mer og mer sjeldenhetene... retention er vel det største ankepunktet per i dag (på enkelte modeller), men det ser faktisk ut til å være et større problem for de som ikke har plasma. LCD hadde store problemer med refreshrate, sortnivå og kvalitet på dårlige kilder ble nådesløst avslørt. Alt dette bedrer seg også i den "leieren" fra år til år, men begge teknologiers svakheter skinner fortsatt igjennom.... kanskje spesielt for oss entusiaster. Perfekt blir det nok aldri før en ny teknologi tar over for fullt. (SED?)

En ting er i allefall 100% sikkert, jeg kommer aldri til å gå tilbake til CRT.

BTW: Er dere sikker på at denne innbrenningen på Panasonic skjermen ikke er refleksjoner fra andre TV-apparater i samme rommet? Får det ikke helt til å stemme...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BTW: Er dere sikker på at denne innbrenningen på Panasonic skjermen ikke er refleksjoner fra andre TV-apparater i samme rommet? Får det ikke helt til å stemme...
    Kansje litt for tilfeldig at TV2 logoen treffer der den er på frokostsendingene? Tror nok det dreier seg om litt retention her.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes faktisk sortnivået i min Loewe Individual 40 er overraskende kurant. Men det blir litt smak og behag, dårligere sortnivå og mer "pikselerte" bilder med LCD, eller bedre sortnivå og retention, mulig innbrenning og mer flytende bilder med plasma. Personlig irriterer jeg meg over ting som er i bildet som ikke skal være der, selv om det går over etter noen timer. For "etter noen timer" er jo faktisk filmen over.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Kansje litt for tilfeldig at TV2 logoen treffer der den er på frokostsendingene? Tror nok det dreier seg om litt retention her.
    Kanskje det... flere Panasonic eiere på div forum (inkludert dette), "angriper" i allefall Pioneer på dette med retention og hevder problemet nærmest er ikke-eksisterende på Panasonic. Derfor syntes jeg det var litt rart....

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordeler og ulemper med begge teknologier, dog jeg tror disse begynner å utviske seg mer og mer. De første ulempene med plasma var mange, men levetid og oppløsning er vel ikke noe problem lenger. Innbrenning kan forekomme, men tilhører mer og mer sjeldenhetene... retention er vel det største ankepunktet per i dag (på enkelte modeller), men det ser faktisk ut til å være et større problem for de som ikke har plasma. LCD hadde store problemer med refreshrate, sortnivå og kvalitet på dårlige kilder ble nådesløst avslørt. Alt dette bedrer seg også i den "leieren" fra år til år, men begge teknologiers svakheter skinner fortsatt igjennom.... kanskje spesielt for oss entusiaster. Perfekt blir det nok aldri før en ny teknologi tar over for fullt. (SED?)
    SED vil nok gi løsninger på mye, men SED vil fremdeles ha problemer med innbrenning slik produktet ser ut i dag. Dette kan dog forandre seg frem til lansering. De så vel for seg midten av 2007 etter hva jeg leste.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet fra ITavisen.no:

"Canon og Toshiba starter produksjonen av sine SED-TVer i 2008.
    SED (surface-conduction electron-emitter display) er en helt ny skjermteknologi som Canon og deres samarbeidspartner Toshiba håper vil erstatte dagens LCD-TV på sikt.

Mye tynnere
    De nye skjermene er langt tynnere enn dagens LCD og plasma. I tillegg er strømforbruket betydelig lavere. Bildekvaliteten er vesentlig bedre, og mulighetene for langt større skjermer til lavere pris er til stede.

Canon kunne presentere en 55 tommers prototyp i Japan i går, og regner med å kunne starte masseproduksjon i siste kvartal neste år.

Canon og Toshiba håper å kunne lansere de første ferdige modellene i 2008, i forbindelse med OL i Kina."

Så man venter og man venter.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det de ikke har tatt hensyn til her er at du kan plukke opp en pv60 som er en kjip versjon av pv600, design- og lydmessig. Men med tanke på at den har gått til under 16løk er det kansje verdt det allikevel, bilde og tilkoblinger er jo akkurat det samme.
    Men er enig med de at Pioneer har et mer "levende" bilde enn panasonic, sistnevnte virker til tider i overkant dus og naturlig....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •