Ha i bakhodet at denne testen ble skrevet september 2005, da projektoren kostet godt over 55 tusen, og projektormarkedet så litt anderledes ut. Overscan "problemet" jeg nevner i teksten er også løst i senere firmware, så det kan en se bort i fra på dagens modeller.
Mvh Gorm

Setter ny standard
Det begynner å bli lenge siden vi første gang hørte rykter om en high-end DLP-projektor fra BenQ. Nå står den endelig på testbenken, og vi er selvsagt like nysgjerrige som alle andre angående BenQs evne til å bygge projektorer i toppsjiktet.
Tekst: Gorm Sørensen
Cirka to uker før projektoren sto på trappa ankom pressemeldingen fra importør EET, inneholdende spesifikasjoner og pris på BenQs nye flaggskip. Her ble det beskrevet en projektor hvor spesifikasjonene overgår alt annet vi har sett og testet til nå. Dette kombinert med et prisnivå vi ikke forventet fra ”lavprisprodusenten” BenQ, førte til at flere av oss i redaksjonen trodde vi var vitne til fiksjon. Men her står den nå, og skal en dømme ut i fra de gapende fjesene i lokalet, er det BenQ som ler både sist og best.

For et monster!
Størrelsen på den tomme esken tatt i betraktning, skulle en tro det var en diger receiver vi hadde til test. Projektorens fysiske mål er ikke mindre imponerende, der det i volum sikkert er det dobbelte av den ”tidligere kjempen” Optoma H79. PE8720 fyller bordet der den står og glinser i sølv og hvit perlemor. Designavdelingen har ikke sovet i timen, og resultatet er et solid mesterverk i mine øyne.
PE8720 er som en stor Mercedes med alt utstyr. Eller hva sies om elektrisk zoom, elektrisk fokus, elektrisk iris og sist men ikke minst, elektrisk lens-shift! Så topper vi opp med fantastisk bildebehandling, lavt støynivå, og et menysystem som gir deg total kontroll over alle tenkelige parametere. Det høres unektelig ut som en gulloppskrift, men det hjelper selvfølgelig lite om bildekvaliteten ikke holder følge. Om ”kjøreopplevelsen” henger med utstyrsnivået, skal vi straks finne ut av.

Oppstart av en ”kinomaskin”
Vi har kun tilgang på projektoren en begrenset tidsperiode og må derfor begrense testingen mot forskjellig typer utstyr. Jeg velger derfor å konsentrere meg om to kilder, og velger DVD-spiller (Denon DVD-A1XV) og en HDTV-dekoder (QualiTV). Til fargekalibrering og analysering bruker jeg OpticOne fra Ovation Multimedia.
Plassering av projektoren er relativt enkelt siden den er utstyrt med vertikal lens-shift. Siden projektoren tilhører øver prissjikt er den ikke laget for små rom. Du trenger derfor en minimumsavstand på 4,5 meter fra lerret til bakvegg, om du tenker lerretsstørrelse opp mot 100 tommer.
Testseansen starter med en hurtigkalibrering av kontrast, lysstyrke og fargemetning. Utgangspunket for kalibreringen er bildemoduset ”Home Theater Mode”, som gir riktigst bildegjengivelse i testrommet. Jeg velger også ”Normal” fargetemperatur. Referansematerialet på DVE (Digital Video Essentials) kjenner jeg veldig godt, og det er et selvsagt førstevalg i plateskuffen. ”Herre min hatt”, her er det bare å sette seg ned før en faller svimeslått overende. Lysutbyttet er enormt, og det utroligste av alt, det er sortnivået også! Imidlertid syns jeg lysstyrken blir i kraftigste laget i det mørke testrommet, men etter et lite dykk i menysystemet, finner jeg faktisk flere løsninger på problemet. Under en egen lampemeny kan jeg redusere styrken på pæren, fra 250 til 200 watt, og i tillegg kan jeg justere en nesten trinnløs iris fra fjernkontrollen. Utstyrt med total kontroll over lysutbyttet, kjøres referansematerialet om igjen. Følelsene rives i alle retninger, og jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte. Le over at PE8720 er den desidert beste DLP-projektoren jeg noen gang har sett, eller gråte fordi den er så overlegent mye bedre enn min egen referanse Action model one mkIII. Kontrastnivået overgår det jeg trodde var mulig med DC3-chippen. Lysutbyttet er så enormt at sortnivået burde vært elendig, det er jo det vi har sett på lyssterke DLP’er tidligere. Men BenQ har tydeligvis fått bedre kontroll på strølyset fra lysfellen, for sortnivået er det beste jeg har opplevd. Det sorte lerretet mellom to scener, gjør rommet nesten helt mørkt. Den opplevelsen kjenner bare de som har sett en CRT-projektor i aksjon, men nå skal altså BenQ eiere også få et lite innblikk i denne verden. Gled dere.

Finkalibrering
Min mistanke om et lite blå-stikk i det hvite bekreftes av OpticOne. Det er også et lite overfokus av rødt i den nedre enden av gråskalaen. Det er ikke snakk om store avvikene, men nok til at det bør utbedres. BenQ PE8720 har selvfølgelig egen meny for hvitnivåkalibrering, og når denne i tillegg er veldig nøyaktig, tar det ikke lang tid før hvitnivået er perfekt balansert gjennom hele gråskalaen. Fargekalibrering er faktisk utrolig morsomt på 8720 (kun med proft måleutstyr), for mulighetene er enorme. Jeg kan justere den totale fargemetningen, eller fargemetning per farge (rød, grønn, blå og gul). I tillegg er det en ”3D Color Management” som tillater justering av hue, saturation og intensitet for fargene rød, grønn, blå, gul, cyan og magenta. Her skorter det altså ikke på mulighetene.
Etter fargekalibrering oppleves hvitt som renere, samtidig som det lille rødskjære i bunnen av gråskalaen er borte. Dette medfører at kontrastnivået oppleves enda bedre, mest fordi ”sort” ble sortere.
PE8720 har så mange funksjoner og kalibreringsmuligheter at jeg ikke kan gå gjennom alt sammen. Men en av de mange mulighetene må bare nevnes. Det finnes en ”Whisper mode” der projektoren, for å redusere støy, faktisk senker hastigheten på fargehjulet.

Bildekvalitet
Koblet til vår eminente Denon DVD-A1XV, avslører projektoren at den mestrer kunsten med bildebehandling også. Min tidligere omtalte mistanke om at BenQs Senceye teknologi faktisk bygger på Faroudjas DCDi blir ytteligere styrket etter møtet med PE8720. DCDi logoen er nemlig å finne på kabinettet, mens hovedkortet kun innholder en bildeprosessor, og på den står det vitterlig Senceye. Det at projektoren leverer like gode bilder fra interlaced signal (576i via komponentkabel), som ved oppskalerte progressive bilder fra HDMI, betyr at bildeprosessoren i projektoren gjør en tilnærmet like god jobb som den i DVD-spilleren. Jeg har aldri sett en projektor levere så gode bilder fra et interlaced signal tidligere. Skalering, de-interlacing, støyreduksjon, alt gjøres med god presisjon. Det eneste vår DVD-spiller gjør bedre er diagonale linjer i bevegelse, ellers er PE8720 helt på høyde. Skarpheten er unikt bra, og selv edge-enhancement ser ut til å forsvinne når PE8720 får råde om bildebehandlingen. Den røde murveggen i parkscenen på DVE fremstår helt skarp, og uten noe som helst artefakter, selv ved kraftig panorering i bildet. Det eneste jeg har å utsette på projektoren er at den har fast overscan på rundt 2,5 prosent. Ved interlaced bilde (576i) er den faktisk oppe i hele 5 prosent på to av sidene, men de to andre holder seg ved 2,5 prosent. Dette er ikke av stor betydning ved avspilling av DVD-filmer, men dersom en kobler til en kilde som er ekte 720p, vil en ikke få 1:1 pixel mapping.
Fargegjengivelsen er veldig god, med godt mettede farger. Lysutbyttet sørger også for et voldsomt trykk i bildet, samtidig som sortnivået er på referansenivå. Spesifikasjonene sier 6200:1 i kontrastnivå, noe som nok er en smule optimistisk, men det er i hvert fall høyt nok til at jeg ikke har sett maken fra en digital projektor. Jeg prøver ut alt jeg har av referansescener, og PE8720 slutter ikke å overraske. Scenen der soldatene kommer opp gjennom overvannskummen i filmen ”The Rock”, kan sette enhver projektor på prøve. Det er mørkt i rommet og månen lyser inn gjennom et vindu på veggen, og reflekteres i vannflaten. Plutselig dukker tre soldater i sort uniform opp gjennom vannflaten. PE8720 viser alle detaljer så tydelig at det er som å være tilstede. Vannflaten brytes, og vannet renner silkemykt unna nedover uniformene. Tekstilet i de sorte uniformene tegnes opp helt tydelig, og det svir nesten i øynene når lyktene deres lyser rett i kamera. Det blir lett og avsløre ”feil” i produksjonen også. Betongkanten på overvannskummen er tydelig helt tørr når soldatene bryter vannflaten, mens den er kliss våt når kameravinkelen byttes. Det er en detalj jeg ikke har lagt merke til tidligere, men som nå fremstår så tydelig at jeg ikke kan unngå å legge merke til det.
Filmen Underworld handler om vampyrenes kamp mot varulvene, og er følgelig rimelig mørkt filmet. Her briljerer PE8720 med et detaljnivå jeg tidligere ikke har sett maken til. I scenen der Selene kommer kjørende mot kamera i mørket får jeg for alvor oppleve kontrast. Billysene brenner i øynene, slik de ville gjort om du setter deg i vegkanten en mørk høstnatt, og stirrer inn i lyktene på en passerende bil. Det er dynamikk det!
HDTV signalene takler projektoren like godt som alt annet, og selv en dirigents tynne hvite stav, er tydelig og skarp der den viftes over hele lerretet. Dynamikken, og de perfekte mettede fargene, tar nesten pusten fra en stakkar, og ”vil ha” følelsen får skikkelig grobunn.

Konklusjon
Jeg ser egentlig bare en mulig hindring for at dette blir en salgssuksess, og det er prisen på herligheten. Det er ikke i tvil om at BenQ PE8720 er verd de godt over 55 tusen som forlanges, men jeg undres over om markedet er villig til å betale så mye for en BenQ. Vi har jo vent oss til at BenQ befinner seg i den rimligste enden av markedet, mens de med PE8720 snur dette bildet helt på hodet. Når det er sagt, kan jeg bare avslutte med at denne projektoren er den beste vi noen gang har hatt til test, og at den derfor er verd hver krone. Alt annet blir et kompromiss.

Spesifikasjoner
DLP projektor med DC3 bildebrikke
Oppløsning: 1280 x 720 (921.600 bildepunkter)
Zoom: 1,35:1
Lampe: 250 watt
Lysstyrke: 1000 ansilumen
Levetid lampe: 3000 timer
Fargehjul: 8 segmenter
Kontrastforhold: 6200:1
Tilkoblinger: HDMI, 5 x BNC, komponent, S-video og kompositt.
Støynivå: 23 desibel.
Mål: (BxHxD) 493 x 196 x 394 mm
Vekt: 9,1 kilo

Pluss
Overlegen bildekvalitet
Stillegående
Suveren utstyrsliste
God fjernkontroll

Minus
Pris (ikke akkurat et tema i dag, etter 70% prisreduksjon)
Unødvendig overscan (ikke lenger et tema)

Pris da testen ble skrevet: 55.690

Karakter da artikkelen sto på trykk: High-End