Omtale: Optoma HD3000 VXP SCALER

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: Optoma HD3000 VXP SCALER

OPTOMA HD3000 SCALER VXP-ENGINE REVIEW

Det første jeg legger merke til når jeg pakker opp denne boksen, er hvor lekker og solid den er laget – slank med en fin sort finish. Hjertet i denne scaleren er VXP-chipen fra Genum, som er den samme som for eksempel sitter i Crystalio II.

Den er utstyrt med 3 HDMI, 4 Component/RGB(2 RCA og 2 BNC), 3 S-video og 3 composite innganger – så man skulle ha plass til å koble til de allerfleste herlighetene.

For at man skal utnytte HD3000 sine de-interlacing og skaleringsferdigheter så må man passe på å tilkoble kildene med ingen prossesering(de-interlacing og skalering) før de går inn i HD3000. Det betyr at du må koble til DVD via component eller HDMI i 576i/480i og HD-DVD i 1080i via component eller HDMI.

Den store begrensningen for mange om de vil kjøpe denne heller ikke er at den ikke har custom-oppløsninger. Den kommer bare med de allermest vanlige, men det skulle være mer nok for de som vil bruke den til projector, da disse i dag enten er 1280x720, 1280x768 eller 1920x1080. HD3000 har itillegg 1024x768 og 1366x768. På 720p og 768p kan man velge mellom 50, 60 og 72hz. På 1080p kan man velge mellom 48, 50 og 60hz.

Fjernkontrollen er veldig gjennomtenkt. Den er oversiktlig og har likevel direkteknapper for de fleste og mest brukte funksjonene, som inngangsvalg og de mest vanlige funksjonene du vil benytte som forhåndsinnstillinger og Format(aspect-ratio).

Scaleren lagrer forhåndsinnstillinger for inntil 4 forskjellige signaler(480i/576i/720p/1080i) for hver enkel inngang.

Menyen i scaleren er bygget opp slik:

Image:
    Mode, contrast, brigthness, color, tint, sharpness, reset current, advanced
    Advanced inneholder: Noise reduction, gamma, color temp, image mode, edge enhancement, color vivideness, b/w extension, reset

Display:
    Format, edge masking, H zoom, V zoom, image shift

System:
    Language, source, background, output resolution, 12v trigger, factory reset

Setup:
    Den er litt forskjellig utifra om det er video(composite), rgb eller component som er kilde.

For de som liker å ’tweake’, så tilbyr den altså mange muligheter på både støyreduksjon, skarphet, edge-sharpning, gamma-finjusting, farge-temperatur og avansert fargemetning.

Så til det viktigste, hvordan er ytelsen på denne scaleren?

Film-material standard-definition:

3:2 og 2:2 re-konstruksjon har vært en veldig moden tekonologi de siste årene, så det er ikke noe revolusjon og det er mange som gjør det på en meget bra måte, og det er ikke så store rom for forbedring på det området. Men sammenlignet med de fleste innebygde de-interlacerne i diverse vanlige projectorer, så er den fortsatt en stor forbedring på både de-interlacing, skarphet , renhet og dybde i bilde. 3:2 og 2:2 cadence blir veldig raskt detektert.

Video-material standard-definition:

Material som orignalt har blitt tatt opp i interlace-formatet, har alltid vært en utfordring å gjøre om til ett progressivt signal. Det eneste som har gjort det på en bra måte før er DCDI-algoritimen til Faroudja. Genum-chipen har forandret på dette. Konserter tatt opp i video ser nå helt strøkne ut, og den takler dette på en imponerende måte.

Tv-signaler i video-format er en enda tøffere utfordring, kanskje en umulig en. Grunnen er at mange innslag er konvertert frem og tilbake mellom ulike formater og gått gjennom flere forandringer på vei til deg(gjelder kabel-tv, noe bedre med parabol), så det er vanskelig å vite om eventuelle artefakter er i signalet eller ett resultat av de-interlacing.

Tatt dette i betraktning så var Optoma’en svært imponerende på video-baserte tv-signaler. Jeg har aldri før sett ett så detaljert og rent tv-bilde. Det var en fryd og se reportasje-innslag på Dagsrevyen. Det var stor forskjell på bildet sammenlignet med Faroudja DCDI gjennom en NRS-scaler – her vant Optomaen med flere lengder.

Det må legges til at de analoge-inngangene på HD3000 er av meget høy-kvalitet.

Film-material 1080i:

Her kommer vi til grunnen for at vi investerer i slike godsaker. HD-DVD i full 1920x1080p. Feilfri rekonstruksjon til FullHD. Det er ikke annet å si en at dette er perfekt. Skalering til 720p gjøres også med 20 i stil, og vil gi ett kjempeløft for de med 720p projectorer også. HD3000 har en ’sharpness’-funksjon som kan brukes ganske høyt uten at den introduserer særlige negative-effekter, den øker den oppfattede skarpheten i HD-signaler dramatisk, og det anbefales at man prøver den og finner den styrken man liker best.

Video-material 1080i:

Det er ikke så mye video-material i 1080i tilgjengelig ennå, men det jeg testet(Beauty of Japan, Smart-travels og en konsert) var sensasjonelt. Dette er ting som er filmet digitalt med HD-kamera, og har ofte en skarpere fremtoning en material som kommer fra film. De-interlacingen av disse var fjellstøtt, og noe av de mest lekre bildene jeg noen gang har sett på en projector.

Konklusjon:

Dette produktet har en fantastisk ytelse, og det var helt knirkefritt under hele test-perioden, ingen ’glitcher’, noe som er uvanlig for slike nisje-produkter. Det betyr at Optoma har virkelig vært grundige med kvalitetskontroll og ikke sluppet det før det har fungert slik det skal. Man får virkelig kvalitets- de-interlacing, skalering og video-switching på alle nivåer her. Jeg har alltid vært av den oppfatning at man får mest igjen for pengene ved å investere i god prossering fremfor å droppe det og istedenfor legge noe mer i projector. Alle projectorene jeg prøvde denne på fikk ett stort løft i bildekvalitet og funskjonalitet. Har man mange kilder og ser på en varisjon av tv, dvd, hd-dvd, bluray og annen HD, så anbefales det sterkt å ta en titt på dette produktet. Det har mine varmeste anbefalinger.

Veil. pris: 19.990.-
    LINK til produktet på AVnytt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant lesning dette Per Johnny. Hvordan testet du at IVTC på 1080i film-materiale ble utført på en korrekt måte? (Jeg spør fordi jeg selv trenger å vite det)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Veldig interessant lesning dette Per Johnny. Hvordan testet du at IVTC på 1080i film-materiale ble utført på en korrekt måte? (Jeg spør fordi jeg selv trenger å vite det)
    Med DVE 1080i DVHS Dtheater.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig review. Men "1366x769" i starten håper jeg skal være "1366x768".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nyttig review. Men "1366x769" i starten håper jeg skal være "1366x768".
    Typo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde aldri kjøpt noe slikt uten å prøve hjemme først på eget utstyr....

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har unnlatt å sammenlikne med Crystalio'n .... ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan jo selv sjekke hvor enkelt det er å få lånt en CII for test BWA.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, var rimelig sikker på at Per Johnny hadde sett en CII på sin Ruby....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan den motta 1080p24?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hmm, var rimelig sikker på at Per Johnny hadde sett en CII på sin Ruby....
    Hvis man leser testen og konklusjonen, så burde man få ett inntrykk av hvor imponert jeg ble av dette produktet.

Ja, jeg har sett CII, men har ikke hatt ett til test, da importør ikke har stilt ett til disoposisjon til en andre en de som har kjøpt det, jeg vil derfor ikke kommentere iforhold til det, da jeg ikke har testet det tilstrekkelig.

Importøren som jeg kjenner godt har sin strategi rundt CII, og oppnår gode resultater med den, så jeg respekterer det.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne virker jo meget bra.
    Vil den svitsje automatisk mellom 50/60Hz ut hvis kilden er 50/60Hz?
    Bare digitale utganger? HDCP handshake funket perfekt?

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Denne virker jo meget bra.
    Vil den svitsje automatisk mellom 50/60Hz ut hvis kilden er 50/60Hz?
    Bare digitale utganger? HDCP handshake funket perfekt?

Kjelli
    Handshake ble utført uten problemer på de kildene jeg prøvde. Scaleren gjenkjenner de forskjellige input-frekvensene, og det er bare å programmere hva du ønsker av output, og det skjer da automatisk når det er gjort.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det testmateriale for å teste bl.a. deinterlacing: MPEG-2 HD Test Patterns

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det testmateriale for å teste bl.a. deinterlacing: MPEG-2 HD Test Patterns
    Det er det jeg bruker, men jeg vet ikke hvor bra det egentlig er. Har ikke funnet noe annet enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vifter på denne?

Etter hva jeg har lest så er det litt viftestøy på bla. Vantage. Det vil jeg helst slippe hvis jeg skulle kjøpt en.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er det vifter på denne?

Etter hva jeg har lest så er det litt viftestøy på bla. Vantage. Det vil jeg helst slippe hvis jeg skulle kjøpt en.
    Ingen lyd i denne.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, vil den skalere med RGB til analog utgangene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Forresten, vil den skalere med RGB til analog utgangene ?
    Ingen analoge utganger på denne. Bare HDMI.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan denne bilde prosessoren i forhold til den som sitter i JVC HD1, samt mulighet for vertikal strekk av 2,35:1 format til 16:9 og fargekalibreing?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •