Test: Sharp XV-Z3000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Sharp XV-Z3000

Sharp XV-Z3000

Sharp, som er verdens største produsent av flatskjermer, lager også projektorer. Disse er er svært lite kjent i Norge, men er ansett for å være av de aller beste i land som USA og Japan. Hovedgrunnen til at det har vært lite salg i Norge skyldes at projektorene er svært dyre og at importørene ikke har sett et marked. Nå kan derimot dette snu. Med XV-Z3000 kommer Sharp på markedet med en relativt prisgunstig 768P DLP projektor som skal ta opp kampen med projektorer fra blant annet Mitsubishi, Optoma og Infocus. Hvor bra de vil lykkes i vil tiden vise, men det er liten tvil om at Sharp er seriøse og har tenkt å være med i et raskt voksende projektormarked.

Konstruksjon og teknikk

Projektoren har en matchvekt på ca 4 kg og har en pen hvit “high gloss” finish. Byggekvaliteten er svært bra og ingenting virker til å være overlatt til tilfeldighetene. Kanskje med ett unntak: Ut fra ventilasjonen (som er plassert på sidene) kommer det relativt mye strølys. Dette burde strengt tatt ikke være nødvendig, og kan nok irritere noen, spesielt dersom projektoren monteres/plasseres fremfor sitteposisjon. Kasteavstanden er ekstremt kort, og man kan få et bilde på 100” fra bare 3 meters avstand (maks 3.5 meter). Fokus og zoom justeres manuelt via to hjul foran på linsen.

Offset er på 8%, noe som betyr at bildet ved takmontering vil være 18cm under senter-aksen på linsen.

På toppen av projektoren har man følgende knapper: Power On/Off, Menu, Resize, Enter og manøvreringsknapper. Dette er tilstrekkelig for gjøre alt som trengs (om enn tungvint) dersom man skulle rote bort fjernkontrollen eller om man skulle glemme den hjemme når projektoren tas med til kompisene for evaluering og forhåpentligvis imponering.

Fjernkontrollen har et standard OEM design som også er brukt til mange andre projektorer. De største forskjellene ligger i valg av hurtig-knapper. I bruk oppleves fjernkontrollen som logisk oppbygd, og når lyset dempes har man en egen tast for å tenne det røde baklyset.
    Rekkevidden på fjernkontrollen er helt grei, og på linje med de fleste andre jeg har testet.

XV-Z3000 er rikelig utstyrt med videoinnganger og det eneste jeg savner er en DVI-D inngang. Dette er ikke livsnødvendig siden projektoren har både HDMI og VGA innganger, men det ville likevel vært en bonus. Av andre innganger finner vi 2 komponentvideo innganger, en S-Video inngang og en komposittvideo inngang. I tillegg til dette finner vi en RS-232C inngang som kan brukes til å styre projektoren fra en pc, og en 12V triggerutgang for å styre motoriserte lerret.

Projektoren har justerbart ben foran, samt bak på venstre side. Dette for å kunne justere høyden på det projiserte bildet ved bordmontering. For takmontering bruker man de originale skruehullene i projektorens underside.

Støynivået er spesifisert til 33dB i Normal mode og 30dB i Silent mode. Dette er på papiret ganske høyt, men projektoren oppleves ikke som bråkete i det hele tatt (silent mode). Mye av dette skyldes nok at støyen har en relativt behagelig frekvens.

XV-Z3000 er i likhet med blant annet Mitsubishi HC3000 basert på den relativt nye 0.65” WXGA brikken til Texas Instrument. Dette er en “økonomi brikke” som i hovedsak har blitt brukt i videoprojektorer grunnet prisen, men den fungerer likevel utmerket. Den nye DDP3020 brilliantcolor-driveren er også på plass og skal sørge for lite bildestøy og jevne panoreringer. Brilliantcolor kan justeres i 3 steg (0, 1, 2). Fargehjulet er av typen RGBRGB og spinner på 5X hastiget (250Hz ved avspilling av PAL materiale).

Lysstyrken er oppgitt til 1200 Ansi lumens, noe som er mer enn de fleste andre hjemmekinoprojektorer har. Ved bruk er det også enkelt å se at projektoren er svært lyssterk, helt på høyde med f.eks Optoma HD72i (1300 Ansi lumens). Kontrastnivået på 6500:1 er heller ikke til å kimse av, noe jeg kommer tilbake til senere under kapitelet ytelse.

XV-Z3000 har noe de kaller “dual iris system”. Det vil si at projektoren har to motoriserte iriser som jobber sammen for å optimalisere kontrast og lysstyrke (ikke dynamisk iris). Man kan velge tre posisjoner, High Brightness, Medium Brightness og High Contrast. Det er sistnevnte iris-posisjon som skal gi høyest kontrast, men også lavest lysstyrke.

Truevision TM videoprosessering skal sørge for gode bilder uansett om det er DVD, TV eller HD materiale som blir matet inn i projektoren. Alle standard signaltyper er støttet med unntak av 1080p som vanligvis er utelatt på 720p/768p projektorer.

Litt spesielt for denne projektoren kontra konkurrentene, er at den bruker en 285 Watt SHP pære istedenfor UHP pærer som de fleste andre. Fordelen med SHP kontra UHP skal være et jevnere fargespekter (uten problemer med rødt). Antatt levetid på pæren er 3000 timer i low power mode og 2000 timer i normal mode.

XV-Z3000 har kun ett dedikert brukerminne for å lagre egne innstillinger, men det er uproblematisk å bruke/kalibrere de forhåndsdefinerte modusene (Natural, Dynamic med flere). Det som er mindre bra er at man ikke har hurtigknapp på fjernkontrollen for noen av bildemodusene.
    Projektoren husker alle innstillingene gjort under de forskjellige inngangene slik at de forskjellige bildemodusene vil ha forskjellige instillinger etter hvilken inngang man benytter.

På de fleste projektorer må man inn i servicemenyen for å få tilgang til komplett fargejustering, men her har Sharp gjort det enkelt. Via et system de kaller “CMS” (Color management system) får man full tilgang til justering av alle primær og sekundærfarger, noe som vitalt for å kunne gjøre en full fargekalibrering.

XV-Z3000 har et meget effektivt støyreduksjons-system (DNR, Digital Noise Reduction) som er egenutviklet av Sharp selv, og som kan settes på 4 nivåer. Off, level 1 (default), level 2 og level 3.

Ytelse

Siden de fleste nå benytter enten komponentvideo eller HDMI/DVI overføring til projektoren, er det også brukt her. DVI fra HTPC ble brukt til alt DVD materiale og noe HD, mens 1080i og 576i fra kabeldekodere ble overført via komponentvideo. “High Contrast Mode” ble benyttet under stort sett hele testen, men er i grenseland hva lys-styrke angår, selv på mitt Screengoo 1.3 gain lerret. Ønsker man å bruke et grått lerret med mindre gain anbefales det å gå opp til “Medium brightness”.

Alle projektorer som blir testet får en runde med DVE før bilde-evalueringen begynner. XV-Z3000 ser meget bra ut på både blått og rødt, men mangler litt på grønt i likhet med de fleste andre DLP projektorer. Med en avansert fargekalibrering kunne kanskje dette blitt litt bedre, men dessverre var ikke slikt utstyr tilgjengelig under denne testen. Både kontrast og brightness gikk smertefritt å sette riktig, men jeg kunne ønsket tettere steg på kontrastjusteringen hvor jeg opplevde at jeg ikke fikk satt brightness 100% riktig. Det manglet dog ikke mye. Brilliantcolor ble satt til “0” før selve bilde-evalueringen begynte.

Milla Jovovich, som spiller Leeloo i filmen The Fifth Element (Superbit) er som vanlig først ut. Kapitlet hvor hun blir laget har etterhvert blitt en standard testscene for å verifisere at hudtoner ser riktige ut, og at projektoren klarer å vise det rød/orange håret uten at det blir hverken blasst oransje eller knallrødt. Både hud og hår ser bra ut, og det kommer tydelig frem at Leeloo har en svakt rødmusset blek hud. Håret er er knall oransje som det skal være.

En annen velbrukt testscene er fra Ringenes Herre - Ringens Brorskap, hvor man fort ser hvordan projektoren håndterer grønt. XV-Z3000 har ikke den mest mettede grønnfargen jeg har sett, men den gjør likevel en hederlig jobb. Det viktigste er at bildet ser naturlig ut, noe det absolutt gjør.
    Diverse scener fra filmene Ringenes Herre - Ringens Brorskap, Hellboy og Underworld ble benyttet for å teste kontrast, sortnivå og detaljer i det sorte. Og la meg si det med en gang: Denne projektoren har utrolig bra kontrast, og overgår alle andre i klassen. Resultatet av dette er et meget godt sortnivå samtidig som man beholder punchen i bildet. Detaljene i det sorte er det beste jeg har sett noen gang fra noen projektor, bare med unntak av gode CRT projektorer. Spesielt enkelt ser man dette i Ringenes Herre, når reisefølget skal løpe fra Balrogen. Når de passerer alle søylene skal man kunne se flust av detaljer. XV-Z3000 viser alle disse og “litt til”.

På vanlig PAL videomateriale fra Kreatel digital dekoderen min syntes jeg projektoren gjør en anstendig jobb. Det kunne vært bedre, og bildet kunne godt vært litt skarpere og inneholde mindre støy. Projektoren får likvel godkjent her.

1080i materiale fra min Kreatel HDTV dekoder (CmoreHD) ser svært bra ut. Også dette kunne vært litt skarpere, men her skiller det svært lite til konkurrentene. Bildet totalt sett, er likevel fenomenalt og helt fritt for støy. Fargene er det heller ingenting å utsette på, selv om projektoren ikke møter HDTV standarden fullt ut.

Ved hjelp av HQV Benchmark testet jeg hvor bra projektoren gjør de-interlacing og skalering til 720P. Resultatet var meget bra til en projektor å være, og projektoren gjorde det bra på både jaggies og noise reduction testene. 3:2 pulldown så eksemplarisk ut, mens 2:2 pulldown ikke så like bra ut. Dette er likevel ikke et stort problem nå som omtrent alle dvd spillere er progressive og gir et greit bilde på PAL film-materiale. “2-D progressive” mode på projektoren viste seg å være bortimot ubrukelig, mens “3-D progressive” og “Film” fungerte meget bra.
    Totalt fikk XV-Z3000 en respektabel poengsum på 76 poeng.

I praksis

Når jeg først satte opp projektoren la jeg merke til at bildet var antydningsvis buet i nedre kant og på venstre side. Dette skyldes optikken, men betyr lite i praksis. Optikken har også litt kromatisk feil (kromatisk abberasjon), noe som kommer spesielt godt frem dersom man viser hvite objekter mot sort bakgrunn. Man ser da en lilla skygge rundt de hvite objektene. Dette er ikke synlig fra sitteposisjon.

Skal en projektor selge godt er det viktig at den er enkel å bruke. For at dette kravet skal tilfredstilles er det viktig at menysystemet er relativt enkelt å forstå og at fjernkontrollen har “de riktige” hurtigtastene. Menysystemet er logisk satt opp, men kunne med fordel vært litt mer oppdelt med flere undermenyer for å gjøre det litt ryddigere. Fjernkontrollen er som tidligere nevnt logisk oppbygd, men når lyset er slukket og fjernkontrollen skal brukes er det helt umulig å se hva det står på tastene, selv med baklyset på. Dette burde vært løst på en bedre måte.

Regnbuer er for noen en dealbreaker og gjør at de heller går for projektorer som benytter en annen teknologi. Siden denne projektoren har 5X hastighet på fargehjulet er dette problemet minimalisert, noe som også bekreftes av andre som så den under testen og som vanligvis ser mye regnbuer på andre DLP projektorer. Baksiden av medaljen kontra projektorer med lavere hastighet på fargehjulet er litt mer bildestøy. Dette kan man bøte litt på ved å benytte den innebygde støyreduksjonen (DNR).

Kasteavstanden er som tidligere nevnt svært kort. Dette kan medføre problemer for noen, mens det for andre med små rom er helt ideelt. Zoomområdet på 1.15:1 er i minste laget, og langt fra imponerende. I praksis betyr dette at man må tenke nøye gjennom hvor stort lerret man skal ha før man monterer projektoren.

Konklusjon

Skal man ha ny projektor til under 20.000,- idag, kommer man ikke unna Sharp XV-Z3000. Dette er en egnet projektor både for entusiasten og mannen i gata som ønsker seg stort bilde i stuen eller i kinorommet uten å måtte selge bilen. Som alle andre projektorer har denne også sine feil og mangler, men fantastisk bildekvalitet veier opp for mye av dette. Dette er uten tvil et anbefalt produkt, men er Sharp for sent ute?

Positivt

• Naturlige farger
    • Klasseledende på sortnivå kontrast og sortnivå
    • Bra de-interlacing av de fleste signaltyper
    • Justerbar Brilliantcolor i 3 steg.
    • Pent design og god byggekvalitet
    • Velfungerende fjernkontroll

Negativt

• Ikke lensshift
    • Kunne vært bedre på PAL video materiale
    • Kun 1 brukerminne
    • Lyslekkasje fra ventilasjonen
    • Lite zoom-område
    • For store steg på brightness justeringen
    • Umulig å lese hva som står på tastene med baklys på i mørkt

Utstyr brukt i denne testen:

HTPC m/PowerDVD 6.0
    Screengoo Digital Grey lerret
    Kreatel digital kabeltv dekoder

Kreatel digital HDTV kabeltv dekoder
    JS-Technology RGB til Component transcoder
    Denver DHD-81 HDD opptager

Materiell:

The fifth Element Superbit
    LOTR FOTR Extended ed.
    Underworld

Hellboy
    Eagles, Hell freezes over
    Diverse 720P og 1080i HD materiell

Spesifikasjoner:

Oppløsning:
    16:10 WXGA (1280 x 768 16:9, 720p (1280x720)
    Kontrastnivå:
    6500:1
    Lysstyrke:
    1200 Lumens
    Lampe Type:
    275 Watt SHP
    Støynivå:
    33dB (Standard mode), 30dB (Lower Power mode)
    Fargehjul:
    5speed, 6 segment fargehjul
    Dimensjoner:
    (BxHxD) 315x120x294mm
    Vekt:
    4Kg

Importør: Sharp Norge AS
    Veiledende pris: 18000,-

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra skrevet omtale, AK! Dette er jo stikk i strid med hva svenske Hemmabio skrev for litt siden; et blad som for hver utgave mister mer og mer troverdighet, spør du meg.

Det var interessant å lese at den leverer så gode farger og gode detaljer i mørke scener. Det er vel mye være takket være BrilliantColor.

Kanskje blir den vist på årets Hjemmekino-messe 2006 - dersom det blir noe av...

...men jeg regner med at Sony VW50 er en del bedre - slik at jeg ikke "må" ombestemme meg
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du CMS systemet til å fungere? Jeg justerer og justerer, men de er ingen målbar eller synlig forskjell i bildet. CMS er også kun tilgjengelig når signalet kommer via HDMI, på komponent er det "grå-et ut". Det er i hvert fall ikke mulig å fargekalibrere projektoren via denne undermenyen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brydde meg ikke med å dette systemet så veldig siden jeg ikke hadde haddde kalibreringsutstyr for hånden. Jeg la dog merke til det samme som deg, at menyen ble grået ut ved bruk av andre signaler enn HDMI.

Edit: Rettet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du mente; andre signaler enn HDMI
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glimrende test. hvorfor er brilliant color på null? hva gjør den innstillingen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øker lysmengden i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Fikk du CMS systemet til å fungere? Jeg justerer og justerer, men de er ingen målbar eller synlig forskjell i bildet. CMS er også kun tilgjengelig når signalet kommer via HDMI, på komponent er det "grå-et ut". Det er i hvert fall ikke mulig å fargekalibrere projektoren via denne undermenyen.
    Betyr det at du rett og slett ikke klarer å fargekallibrere denne, Gorm? :???: Eller leser jeg det riktig at det går bra på HDMI, men ikke eksempelvis med komponent?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •