Minireview: Mitsubishi HC3000 1280x720 DLP FP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minireview: Mitsubishi HC3000 1280x720 DLP FP

Mitsubishi HC3000 1280x720 DLP FP – Mini Review

Det finnes uttalige detaljerte og meget gode anmeldelser av denne projectoren allerede, så jeg skal bare skrive ned noen av mine erfaringer med denne eminente saken.

Jeg har tidligere alltid funnet svakheter ved alle LCD og DLP projectorer som for min egen del har vært ’deal-breakers’ med tanke på å bruke dem selv.

DLP-projectorer har tidligere og nå slitt med å ha riktig og tilstrekkelig fargebredde(gamut), spesielt grønnt er lite mettet og skiftet mye mot gult, det har gjort at det har vært vanskelig å skape en naturlig og nøytral gjengivelse. HC3000 har med sitt fargehjul eliminert dette. Den har primærfarger som omtrent ligger på HDTV-standarden, og spesielt den grønne er gjort bedre enn alle andre DLP-projectorer jeg har vært borti. Den møter ikke HDTV-standarden fullt ut, men er veldig nærme – egentelig så nærme at det ikke har stor betydning visuelt. Den røde møter HDTV-standarden fullt ut og litt til. At primærfargene er så nærme standardene gjør det veldig enkelt å få ett naturlig og nøytral gjengivelse med god fargetemperatur(gråskala).

Default 6500k ligger i området 8500-9000, mens 5900k er nær D65. Med ett nøyaktig instrument så tillater justeringene på HC3000 en lett innstilling av en korrekt D65 fargetemperatur. En slik kalibrering øker spesielt dyde og detaljer i mørke partier.

Jeg kjørte projectoren i lav lampe-modus med iris i lukket posisjon. Selv dette leverte nesten 20 foot-lambert på mitt 106" lerrett. Ren av/på kontrast målte jeg til 2300:1, noe som kanskje ikke høres ekstremt bra ut, men omtrent det samme som jeg målte på Ruby’en uten auto-iris koblet inn. Absolutt sort-nivå er ikke det beste jeg har sett, men projectoren leverer meget gode resultat i mørke partier også, ingenting blir utelatt, noe som en gjennomtitting av Unforgiven på HD-DVD beviste. Den har en del partier med ekstremt mørke scener, noe HC3000’en taklet veldig bra og leverte lekre detaljer og god dybde.

Brilliant-color driveren har løst ett par av tingene som har irritert meg med DLP tidligere. I mine øyne så er dithering/mauertue-artifacts omtrent blitt utryddet, og evnen til å gjengi ’subtle’ nyanser blitt forbedret enormt.

Kort om de-interlacing. Den takler video-material OK, men mye bedre enn f.eks. vanlige flat-skjermer, som i mine øyne har latterlig dårlig prossesering. Film-material ser veldig bra ut, den håndterer 2:2 for PAL og 3:2 for NTSC. Det er rapportert at den faller en del ut av 2:2 for PAL noe som jeg ikke testet veldig nøye, men la merke til ved enkelte anledninger. 3:2 for NTSC så mer solid ut og fungerte utmerket. Jeg så også en del NTSC dvd-filmer med Toshiba HD-DVD-spilleren, der jeg lot den skalere til 720p, og det ga ett ekstremt godt dvd-bilde, og det var en fryd og se dvd-filmer på denne måten. Prosseseringen i Toshiba-spilleren er førsteklasses.

Når det gjelder HD-material, så testet jeg en del .ts filmer i 1080i og en del HD-DVD filmer i 1080i. Hva HC3000’en eksakt gjør med 1080i er ukjent, men det fungerer og ser meget bra ut. Det som er klart er at den ikke gjør IVTC på film-material, sannsynligvis så forkaster den enkelte del-bilder og skalerer de andre delbildene fra 1920x540 til 1280x720. Vårt menneskelige syn fungerer slik at vi er mer sensitive til horisontal-oppløsning, slik at denne metoden fungerer bra på en 720p projector, da den unngår en del ’artifacts’. Det ser ut som de har vært flinke til å implemtere dette uten å få synlige ’twitter’-effekter på definerte linjer, vet du hva du skal se etter, så vil du oppdage det, men det er omtrent fraværende. Alt i alt en god 1080i kilde vises med imponerende effekt. En ekte 3-2 de-interlacing vil selvsagt gi ett bedre resultat, men på en 720p projector så vil ikke det være stor forskjell i oppfattet forbedring. Derimot på en 1080p så er det avgjørende.

Man kan oppnå gode resultater med HC3000’en på omtrent alle kilder uten ekstern-prossering, men selvsagt så er det forbedringspotesial for de som søker perfeksjon, men da må man også være forberedt på å koste på seg utgifter i størrelseorden det man har betalt for selve projectoren. Den nye skaleren til Optoma HD3000, ser veldig lovende ut og skal bli spennende og se hva kan gjøre med en 720p projector.

Det de har spart litt på med denne projectoren, er ved å ikke tilby motorisert fokus og motorisert zoom. Optikken er tilstrekkelig men jeg har sett bedre. Hvis man bruker zoom’en veldig mye, så vil ’color-fringingen’ som denne optikken skaper ytterlige bli fremhevet. Det er heller ikke lens-shift, så alle som vurderer denne må sjekke nøye om den passer i deres oppsett.

Det som er fakta er at denne saken leverer ett fantastisk godt bilde på alle mulige kilder.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra mini-review Per Johnny! Den kommer helt sikkert til anvendelse av de som er ute etter en DLP i disse dager. Selv har jeg nylig kjøpt TX200 så for meg var det ikke aktuelt, men det er interessant lesing uansett. :grin: Har sett denne pj hos akto og den ER bra!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Har sett denne pj hos akto og den ER bra!
    Og det var FØR den ble fargekalibrert..... Nå er den vist enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har noen testet denne imot Lg AN110 ? Etter det jeg har lest skal de være ganke likt "matchet".
    Skal kjøpe DLP nå, å det blir en av de to, men er ikke sikker på hvem.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er vel 1280*768 da men? Bra minireview uansett.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, dette var en god review.
    Målingene er kjekke å ha med, da får vi også greie på om produsentene legger litt på spesifikasjonene. Det kom jo tilogmed litt skryt fra en som "holder seg til" crt projektorer.

Hadde vært supert om du fikk sjansen til å teste andre pj, gjerne med måleutstyr.. LG an110 for eksempel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Lg AN110 vs Mitsubishi HC3000

Slutter meg til de som ville sette pris på en sammenligning av disse projektorene.

Personlig er jeg nysjerrig på hvordan de takler vanlige PAL- tv- signaler og rom med noe lys?

Takk
    /doj

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •