Test: Optoma HD72i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Optoma HD72i

Optoma HD72i

Tradisjonelt sett har Optoma kun levert hjemmekinoprojektorer i high-end klassen. H76-H79 var alle svært dyre produkter når de kom, og appellerte stort sett til de med tykk lommebok. Tidene har forandret seg, og Optoma har nå laget en projektor som plasserer seg i et helt annet prissjikt. HD72i, som den heter, plasserer seg pent midt i mellomsegmentet med en veiledende pris på 17990,-. Det betyr at den prismessig havner rett under HC3000, men en del over LCD konkurrentene. Siden dette er en projektor fra Optoma, er forventningene rimelig høye. Vil den innfri?

Konstruksjon og funksjonalitet

Når jeg først fikk HD72i i hånden, fikk jeg følelsen av at dette var en billig projektor. Mye av grunnen til dette er at projektoren har en eksklusiv finish og lav vekt. Disse to elementene hører tradisjonelt ikke sammen. Når det er sagt, liker jeg designet på projektoren veldig godt, og det er i mine øyne mange steg fremmover fra tradisjonelt Optoma design. Som vist på bildet ovenfor, er projektoren lakket glossy hvit og sølvgrå med forniklet linsekrans og zoomhjul. Projektoren har justerbare bakben for høydejustering av bildet om den skal monteres på bord eller hylle. Varmluft blåses ut på venstre side av projektoren, og man kan derfor montere projektoren svært nær bakvegg. I likhet med HC3000 har man også på HD72i lyslekkasje ut fra ventilasjonen, men det er heldigvis ikke særlig sjenerende så sant projektoren er montert bak sitteposisjon.

Justering av fokus gjøres manuelt ved å vri rundt på selve linsen. Zoomen justeres ved hjelp av et “hjul” rett bak linsen. På oversiden av projektoren kan man gjøre alle innstillinger man skulle ønske ved hjelp av 8 knapper. Man har selvsagt ikke alle direkteknappene som fjernkontrollen har, men det er ikke noe problem å manøvrere seg gjennom menyene om man skulle trenge det.

Bak på projektoren finner vi en 12V triggerutgang (som kan brukes mot elektriske lerret) og de forskjellige videoinngangene. Her har vi både DVI-I og HDMI, noe som er svært gledelig og definitivt ikke er vanlig på en budsjettprojektor. STORT pluss i margen. I tillegg til disse har projektoren tilkopling for component, s-video og composite video. Helt standard, med andre ord.

Fjernkontrollen til HD72i er svært godt utformet, med hurtigtaster til alle de viktigste funksjonene.

Tastelys er en selvfølge på et produkt som dette, og fjernkontrollen benytter et behagelig grønt lys, som stegvis dimmes automatisk ned. Eneste problemet jeg kom ut for var at rekkevidden var litt kort, og at fjernkontrollen var i overkant retningsbestemt.
    En dedikert tast for bakgrunnslys kunne også med fordel vært implementert.

Den medfølgende manualen forklarer det meste man trenger å vite for å operere projektoren, og inneholder engelsk, fransk, tysk og dansk språk.

Teknikk

HD72i er bygget på samme lest som HC3000 og LG110AN, nemlig “den nye” 768P DLP-brikken til Texas Instruments. Denne brikken har en oppløsning på 1280*768, og er basert på Darkchip 2-teknologien (DC2). Fillraten er ca 86%, noe som er litt dårligere enn DC3-brikken, men mye bedre enn hva LCD-projektorene kan vise til (ca 60%). Optoma har i likhet med Mitsubishi og LG også valgt å bruke den nye Brilliantcolor-driveren DDP3020, noe som sikrer bortimot støyfrie bilder. Dette merkes spesielt godt i grå og sorte scener hvor man før har hatt problemer med blandt annet dithering. Fargehjulet i projektoren har et ekstra hvitsegment for økt lysstyrke, og er av typen RGBRGBW. Hvorfor Optoma har valgt å gjøre dette er for meg en gåte da projektoren hadde vært mer enn lyssterk nok uten dette ekstra segmentet også. Hastigheten på fargehjulet er 4X, som betyr 200 ganger i sekundet for vanlig 50Hz PAL.

Lysstyrken er oppgitt til 1300 Ansi lumen, og jeg tviler ikke ett sekund på at dette stemmer. HD72i har ikke IRIS, men bruker derimot en avansert form for lampemodulering (Image AI). Det den gjør er å justere lampespenningen etter hvor mye lys det er i bildet. Dette skal gi vesentlig høyere kontrast, men man er tvunget til å bruke projektoren i high lamp mode. Dette utelukker desverre denne funksjonen for de fleste da støynivået er i høyeste laget. I low lamp mode er derimot støynivået mer behagelig, og omtrent på linje med blant annet HC3000.

Etter min mening er det en seriøs mangel på HD72i at man ikke har mulighet for å lagre brukerinnstillinger på dedikerte minneplasser. Projektoren husker de siste innstillingene man gjorde på hver inngang, utenom gamma (merkelig nok). At den husker de siste instillingene man brukte hjelper lite om man for eksempel har to kilder med componentvideo som krever forskjellige innstillinger på projektoren. Løsningen vil da være å kalibrere kildene mot projektoren i stedet for omvendt (om de tillater dette).

Menysystem og brukervennlighet

Jeg skrøt av menyene i HC3000, og det samme kan sies om menyene i HD72i, som er både oversiktlige og enkle. Man har fire hovedvalg, Image, Display, Setup og Options, hvor de enkelte menyene har egne undermenyer, forklart nedenfor.

Under Image gjør man alle innstillingene for bildet. Dette inkluderer lysstyrke, kontrast, farger mfl. I tillegg har man en Advanced undermeny hvor man har enda flere valg, og blant annet kan sette alle fargene individuelt. Brilliantcolor kan også justeres her fra 0-10. Det eneste som savnes er muligheten til å kunne justere gamma utover de 4 forhåndsvalgene projektoren har.

I Display finner vi valg for Format, Keystone, Zoom og PC mode i tillegg til Overscan. Sistnevnte er svært kjekk å ha om man bruker projektoren til å se tv-programmer. Man kan da sette litt overscan for å få bort de irriterende blinkende ytterkantene et tv-bilde ofte har.

Setup innehar valg for Language, Projection, Display type og Signal.Under Projection velger man hvordan projektoren er montert (tak, bord etc). I Display Type velger man mellm 16:9 og 16:10, som er aktuelt om en vil bruke hele oppløsningen på 1280*768 (i hovedsak for bruk med PC). Signal brukes om man opplever flimring eller andre problemer relatert til signalet inn.

Under Options finner man Menu Location, Source Lock, High Altitude, Auto Power Off (min), Lamp Settings og Reset. Menu Location er simpelthen at man velger hvor menyen skal dukke opp på skjermen. Source Lock kan slås av om man ønsker at projektoren skal søke etter andre signaler om gjeldende signal går tapt. Slås den på vil projektoren kun søke på en brukerspesifisert inngang.

High Altitude settes på dersom man trenger maksimal kjøling hele tiden (viftene går da for fullt).

I Lamp Settings menyen kan man se antall timer lampen er bruk, i tillegg til å kunne velge om man vil bli varslet når lampen er klar for utskiftning. I denne menyen velger man også om man vil bruke projektoren i Bright Mode, som er full lysstyrke. Har man byttet lampe ønsker man å resette telleren med Lamp Reset.

Kalibrering og bildekvalitet

Som alltid settes projektoren opp med DVE før selve bilde-evalueringen starter. Dette er viktig for å få korrekt fargebalanse. I fremtidige tester vil projektorene også bli gråskalakalibrert, men jeg har i dag desverre ikke tilgang til slikt utstyr. HD72i vil bli direkte sammenlignet mot HC3000, som i dag henger i taket hos undertegnede. Projektoren vil bli testet på alle inngangene, men det vil bli lagt mest vekt på resultatet fra HDMI-inngangen siden flertallet av brukerne vil bruke denne.

Kalibreringen med DVE byr ikke på mange overraskelser, og fargene sitter som de skal, kanskje med unntak av grønt, som kunne vært enda bedre. Dette er dog helt vanlig, og eneste projektoren jeg har sett som treffer særlig bedre på denne fargen, er Epson TW600. Innstillinger som kontrast, lysstyrke og skarphet justeres perfekt uten problemer.

Image AI var under hele testen skrudd av, siden ulempene var større enn fordelene. En irriterende bug her er at dersom man setter på denne funksjonen for så å slå den av igjen, må man for hver gang gå inn i menyen for lampeinnstillinger og sette full lysstyrke til “av” (forutsatt at man bruker projektoren i low lamp mode i utgangspunktet).

Som alltid er The Fifth Element Superbit sone 1 først ut. De typiske testscenene her er når romfergen skyter raketter mot den glødende kulen, når Leloo blir laget, og generelt mørke scener med mye detaljer i.

I den første scenen ser man fort om projektoren klarer å gjengi naturlige hudtoner eller ikke. HD72i klarer oppgaven med bravur, og Leeloo har virkelighetstro og kraftige hudtoner uten at det blir for mye. Den neste scenen brukes for å se hvor bra projektoren gjengir detaljer i det mørke. På gode projektorer har man vesentlig flere stjerner på himmelen enn på middelmådige projektorer. Også her klarer projektoren seg bra, til tross for høy lysstyrke. Jeg kunne likevel ønsket meg bruker-konfigurerbar gamma for om mulig å få frem enda flere detaljer.

Finding Nemo har etterhvert også blitt en standardplate i mine tester, mest fordi den setter fargegjengivelsen til projektorene på prøve. Generelt sett klarer LCD-projektorer seg best her, men nyere DLP-projektorer har virkelig blitt bra også. Typisk klarer LCD-projektorene å gjengi dypere farger enn sine DLP-konkurrenter. HD72i gjør en meget god jobb, og gjengir fargene med god dybde og intensitet, selv om jeg fortsatt holder en knapp på LCD for animasjonsfilmer.

Kill Bill brukes kun for å se hvordan fargen gult gjengis, en farge som tradisjonelt sett har vært et problemområde for DLP-projektorer. HC3000 hadde som en av de første “rimeligere” DLP'er ingen problem med med denne fargen. HD72i gjør denne jobben minst like bra. Gult gjengis akkurat slik den skal, uten å helle mot oransje.

Underworld er en annen film som hyppig blir brukt til testing. Dette er en film som skiller klinten fra hveten hva sortnivå angår. Her hjelper det lite med dynamiske iriser, som de fleste LCD-projektorene bruker. De senker selvfølgelig sortnivået til et bra nivå, men det betyr lite når det ikke lenger finnes noen form for dynamikk i bildet. Optomaen gjør en grei jobb i denne filmen, men sortnivået er ikke det beste jeg har sett. Noe av grunnen til dette er nok det høye lysutbyttet projektoren har. For å bedre sortnivået vil jeg sterkt anbefale et ND2 filter til denne projektoren, eventuelt ND4 om man har full lyskontroll og hvitt lerret under 100”. Detaljeringen i det sorte er veldig bra, men det kunne vært enda bedre. Igjen hadde det vært ønskelig med en brukerkonfigurerbar gamma.

LOTR FOTR blir hyppig brukt for å se om projektorer klarer å vise grønt på en skikkelig måte. HD72i viser grønt på en overbevisende måte, både der det skal være dyp mørkegrønt og der hvor det skal være en mer intens grønfarge. Et eksempel på dette er gresset på hustakene rett etter at Gandalf har ridd inn i hobbitlandsbyen.

Projektoren ble også testet med diverse 720P- og 1080i-materiale. 720P-materiale fremstår ikke overraskende som svært bra, og skuespillerne ser virkelig livaktige ut. Når projektoren mottar 1080i gjør den dette om til 1920*540P før den skalerer signalet “opp igjen” til 720P som den da viser. Dette er en suboptimal metode, men den blir brukt i de fleste projektorer (Sony VW100 er et unntak). Tross dette ser 1080i veldig bra ut, og mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd.

Flere og flere bruker også projektoren til å se TV på, og dettte stiller store krav til den interne videoprosesseringen i projektoren. Første gang jeg så 576i (PAL) på HC3000 ble jeg meget imponert, og jeg sitter med den samme følelsen nå også. HD72i gjør en meget god jobb med vanlige tv-signaler slik at det blir minimalt med synlige artefakter, samt et skarpt og behagelig bilde.

HD72i vs HC3000

Svært mange lurer på hvilken av disse projektorene man skal velge. Når sant skal sies gjør man ikke et dårlig valg uansett hvilken av dem man velger, men de har litt forskjellige egenskaper. HC3000 er mer en fullblods filmprojektor enn projektoren fra Optoma, mens sistnevnte på sin side er meget godt egnet i rom med dårlig lyskontroll. Denne er nok i de flestes øyne også penere, og det vil være lettere å få aksept for å henge den opp i stuen.

Demper man lyset og setter på en god film er HC3000 et hakk bedre enn HD72i. Den klarer å vise litt flere detaljer i det sorte, har betydelig bedre sortnivå, og har brukerkonfigurerbar gamma. Den er også et hårstrå skarpere på DVD materiale. Er det tegnefilmer og animasjonsfilmer som er viktigst, og gjerne i litt lys, vil HD72i være det naturlige valget grunnet utrolig punchy farger og høy lysstyrke.

Konklusjon

Det er liten tvil om at HD72i er en meget bra projektor med en attraktiv pris. Den er langt ifra perfekt, og har nok kanskje inngått for mange kompromisser til en hjemmekinoprojektor å være. Det at den ikke har IRIS er en relativt stor mangel lysstyrken tatt i betrakning, og har man et mørkt kinorom med et lerret på 90”-100”, blir den rett og slett for lyssterk. Dette kan dog lett ordnes med et filter, men det burde ikke vært nødvendig på en hjemmekinoprojektor. Projektoren er derimot helt perfekt for bruk i lyse stuer hvor man har relativt dårlig lyskontroll.

Optoma HD72i leveres med 3 års garanti, noe som er meget bra. Legger man dette sammen med en attraktiv pris og flott design får man et anbefalt produkt. Karateren settes såpass bra som den gjøres fordi HD72i er billigere enn konkurrentene. Med samme pris ville ikke karakteren blitt like god.

Stor takk til g-h for lån av projektor til testen

-

Positivt
    • Svært gode farger
    • Greit sortnivå
    • Svært bra deinterlacing og skalering
    • Justerbar Brilliantcolor
    • Pent design
    • Svært funksjonell fjernkontroll
    • 3års garanti
    • Prisen

Negativt

• "Vanskelig" offset
    • Ikke lensshift
    • Ikke IRIS
    • Ingen brukerminne
    • Dårlig rekkevide på fjernkontroll
    • Husker ikke gamma for hver ingang
    • Treg til å låse på kilder
    • Lyslekkasje fra ventilasjonen

Utstyr brukt i denne testen:

HTPC m/PowerDVD 6.0
    Screengoo Digital Grey lerret
    Kreatel digital kabeltv dekoder
    JS-Technology RGB til Component transcoder

Materiell:

The fifth Element Superbit
    KillBill Volume 1
    LOTR FOTR Extended ed.
    Underworld
    Diverse 720P og 1080i HD materiell

Spesifikasjoner:

Oppløsning:
    16:10 WXGA (1280 x 768 16:9, 720p (1280x720)
    Kontrastnivå:
    5000:1
    Lysstyrke:
    1300 Lumens
    Lampe Type:
    220 Watt
    Støynivå:
    27dB
    Fargehjul:
    4 speed, 7 segment fargehjul
    Dimensjoner:
    (BxHxD) 347x246x95mm
    Vekt:
    3.1Kg

Importør: Avconcept
    Veiledende pris: 17990,-

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suveren test Ak, full pott :smile:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette var imponerende bra, Ak, her fikk jeg virkelig med meg produktets ulike nyanseringer på en god måte!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Informativ, ryddig og oversiktlig test. Meget bra med relevans til aktuelle konkurenter (HC 3000) :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •