Minitest: Optoma HD72i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest: Optoma HD72i

Vel hjemme ble den bare satt i et hjørne, fjellet ventet. Nå, 4 lange dager etter kjøp ble den pakket ut. Det følger med en grei pakke med kabler. Stort sett lakrissnører som alle er for korte til å ha noe pratisk bruksområde, men for noen er det nok greit at det følger med. Ellers er det fjernkontroll, prosjektor og brukermanualer. Jeg hengte den i festet, den har likt offset som BenQ 5120 og HC3000 (på 3m avstand ihvertfall), så den gled rett på plass. Jeg må få si at prosjektoren virkelig er PEN! Den er nokså lik i fargen som BenQ 7700, og det gjør meg ikke noe, som jeg sa, jeg liker designet. Min kresne interørkonsulent av en kjæreste samstemte, den var fin i forhold til mye annet.

Den ble så koplet opp med komponent fra Xbox (den gode gamle), og DVI fra Oppo 971H'en min. Da kom første skuffelse. Så lenge prosjektoren er i stand-by, altså med strøm på, men ikke skrudd på, så blinker standby-lyset. Dette er ganske sjenerende om du har et rom som du bruker til stereo og du pleier å ha lyset av. Da vil lyset lyse opp rommet relativt mye. Dette kunne dem spart seg, det ødelegger en del av designet når du må ha elektriker tape på for å kunne bruke den

Når den først kom på, så kan jeg bekrefte 2 ting. Støvnivået er helt greit, vil tro at de 26dB som er oppgitt er nokså riktige, og jeg kan også bekrefte at den er LYSSTERK. Den er vel omtrent på samme nivå som TW600, eller faktisk ennå litt mer om vi skal stole på Gorm (og det gjør vi da vel?). ND4 filter ble satt på, og kalibrering utført. Jeg valgte Bruker på innstillinger og Film/Video som gammasetting. Den måtte stilles nokså mye opp på brightness, mest sannsynlig pga ND4 filteret, mens kontrast var nokså rett både på DVI og komponent. Det er ikke mulig å stille på fargen på DVI inngangen, men fargene ser korrekte ut. Grønn er som vanlig helt på viddene

Vi (Ak og mej) testet litt med Nemo, Hellboy og I, Robot. Ak konkluderte med at det gjerne var noen, om enn ørsmå flere detaljer på hans HC3000. Jeg personlig så ingen forskjeller, men så er Ak vesentlig mer dreven i faget, så vi stoler på hans kommentarer Så hadde vi noen kamper på Fifa 06 fra Xboxen. Farger og detaljer var utrolig mye bedre enn de siste prosjektorene jeg har hatt her hjemme (AE700 og PE5120).

I kveldingen i dag så jeg og en annen kompis Hide and Seek (begge med gåsehud gjennom store deler av filmen). Det var en særdeles kjekk opplevelse, god kontrast, mye detaljer og kanonbra dynamikk i bildet.

Jeg er ikke noen kjempe prosjektorkjenner ala Gorm eller noe, men denne prosjektoren imponerer meg virkelig. Den har noen lyter, men de postitive delene av den overgår disse i massevis. Den har forresten DCDi fra Faroudja, så TV-bilder ser utrolig bra ut

Nå får Ak prosjektoren til grundigere test over påske, så flere detaljer om bildet osv får dere da. Dessuten antar jeg at det kommer en test i D&H snart.

Så, til dere som sitter på gjerdet, det er bare å kjøpe For å sitere Gorm, så er nok HC3000 det beste valget for dere med HELT lystett rom, mens HD72i er tingen for dere som ikke kan kontrollere lyset helt. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd.:grin:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra g-h. Som du skriver så er jeg en av de som sitter på gjerdet enda, men denne er med i vurderingen. Det jeg sliter med er at jeg må ha pj ca 4m unna lerretet og da er det ikke alle pj'er som er like aktuelle. Hvor fleksibel er zoom'en på denne. Jeg har 85" lerret og spørsmålet er om jeg får lite nok bilde på den lange avstanden jeg må ha... ellers er det bra du er fornøyd og at den er lyssterk er bra da mange, inkludert meg selv, må ha den i stua uten 100% lyskontroll... Bra omtale! :grin:

PS! Hvilket oppheng er det du har? Jeg har vurdert Vogel's PPC-200... kan det være det jeg ser på bildet også? Ser veldig elegant ut i alle fall.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott omtale Glenn, som virkelig formidler det vi så når vi testet litt på en bra måte. Nå gleder jeg meg til å få kikket nøyere på den over påsken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Da kom første skuffelse. Så lenge prosjektoren er i stand-by, altså med strøm på, men ikke skrudd på, så blinker standby-lyset. Dette er ganske sjenerende om du har et rom som du bruker til stereo og du pleier å ha lyset av
    Dette var en liten ripe i lakken ja. Går utifra at det er slik on/off bryter på baksiden av projectoren. Lyser det selv når denne står på off?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Dette var en liten ripe i lakken ja. Går utifra at det er slik on/off bryter på baksiden av projectoren. Lyser det selv når denne står på off?
    Neida, da går det helt av Men det er jo tungvint.

Ellers så har jeg det Vogels stativet til 900, tror det heter PPC-100 (forskjellen er max vekt, 200 har opptil 20kg, mens mitt tåler 10kg).

Sjekk projectorcentral for å se om det passer med avstanden, men jeg har 77 tommer på 3 meter med nesten max zoom, så jeg tror 85 tommer på 4 meter er fullt mulig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •