Forbruker.no: Store bilder - store opplevelser (test av 5 LCD hjemmekinoprojektorer)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Store bilder - store opplevelser (test av 5 LCD hjemmekinoprojektorer)

Projektorene vi har testet koster fra 14.000 til 20.000 kroner, og samtlige gjør en formidabel jobb som bildeformidlere i hjemmekinoen.

Alle har HD-oppløsning på 1280 x 720 bildepunkter, lav viftestøy, og stor plasseringsfleksibilitet. Med andre ord hjemmekinoprojektorer for folk flest.

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Projektorene vi har testet koster fra 14.000 til 20.00 kroner, og samtlige gjør en formidabel jobb som bildeformidlere i hjemmekinoen.
    Jeg tar gjerne en til 20.00 til soverommet *peke nese*

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt at ikke DLP var med, er VELDIG fornøyd med HC3000en min, det som er dumt med den er at mange har problemer med å plasere den, dette hadde jeg ikke problemer med i det hele tatt. :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg synes det fungerer greit å holde testen på disse LCD projektorene separert fra DLP gitt den målgruppen Forbruker.no retter seg mot. DLP er for oss entusiaster absolutt en viktig vurderingsfaktor i innkjøp av projektor, men for den jevne (for)bruker representerer uten tvil dagens LCD projektorer en svært gunstig totalpakke mht både prisbilde, støynivå og plasseringsvennlighet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Til lesere fra Forbruker.no som ønsker sette seg litt mer inn i materien kan jeg anbefale den offisielle tråden til testvinneren HER. Her finner dere tips til oppsett og innstilling, noe som er svært viktig for å maksimere utbyttet av projektoren. Registrer dere gjerne også som medlemmer og legg ut spørsmål hvis det er noe som er uklart!

Videre finner dere produktet på AVnytt HER, der dere finner spesifikasjoner, laveste pris samt link til brukerpresentasjoner med testvinneren i sitt oppsett!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som har meninger her, men ingen som utdyper de noe?
    Hva baserer dere svarene på? Egne erfaringer eller testresultater?

Jeg stemte for Tx200 her, siden jeg eier en slik nå. Har tidligere hatt TW600 og brukt den noen måneder. De andre kjenner jeg ikke til, da jeg ikke har sett de.
    Tx200 er ett lite hakk bedre enn Tw600 etter min mening, men det er forsvinnende lite slik jeg oppfatter det. Det er nok noe bedre sortnivå på Tx200, men dette går da på bekostning av trykket i bildet og detaljer. Det er også mindre støy i bildet enn på TW600, som kanskje er litt ærligere i forhold til kildematriale.
    Fargene syns jeg var minst like gode på Epson, men dette blir veldig subjektivt kanskje? Har ikke avansert måleutstyr for slikt og har heller ikke fått anledning til å sammenligne bildene samtidig.
    Den største postive forskjellen går på optikk og støynivå. TW600 syns jeg ble en liten tanke uskarp i ytterkantene på bildet slik jeg hadde den plassert på hylle over senter av bildet. Ved plassering på bord under senter var det ikke problem.
    Tx200 produserer et bilde som er 100% skarpt over det hele. Den er også knap hørbar i forhold til TW600, en egenskap jeg verdsetter høyt.
    Mulig at Sony HS60 er enda bedre, men den koster etter min mening altfor mye til å konkurrere med de D5 baserte projektorene.

:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er konge å se at hitachi pj-tx200 vinner de fleste tester for tiden. som på TV2 hjelper deg,Dvd og hjemme kino også no på forbrukerne.. Har nett bestilt en slik en og venter den til helgen. gleder meg noe helt sykt! absolut en drøm for en 17 åring

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm...lurer på hva det var som ramlet inn døra i dag tidlig :grin: ligner litt på gorm sin avatar :roll: :lol: men ikke så grønn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    huff, er virkelig dette screenshot fra en av disse nye projektorene?
    Ser ikke bra ut, men screenshots har en tendens til ikke å vise hva man virkelig ser "live" fra lerretet.
    Med en av disse projektorene til 20k, sett mot en pent brukt CRT i samme prisklasse (men med 20k timer før "pærebytte")...har vi LANGT igjen før disse brukervennlige boksene blir beste kjøp

Sitat: "-Du har aldri fått bedre bildekvalitet for pengene!"

CRT projektor, prisklasse ca 15k;

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en helt håpløs sammelikning Rolf, da den strengt tatt ikke sier noe mer enn at "CRT-eieren" her har et bedre kamera.
    I disse tider da en ønsker å kunne koble til alt mulig av kilder til projektoren, er CRT-projektoren en død og begravet teknologi. Størrelse, vekt, og brukervennlighet er alle punkter der CRT'en står til stryk. For tålmodige bildeentusiaster er selvsagt den fortsatt en redningsplanke, men billig blir det neppe. Du nevner 20K for en "OK" CRT, men glemer å nevne at en trenger en bildeprosessor til ca samme pris for å få den til å yte nogenlunde bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare sundt med debatt , da CRT nærmest ALLTID dømmes død og begravet i de fleste fora. Dette er jo aldeles feil...

CRT har mulighet for DVI, HDMI og komponent tilkobling. Vel og merke med et tilleggskort internt e.v.t ekstern utgave. Prisene på disse er typisk ca 1500kr.

De nye boksene er meget brukervennlige som PnP klar til bruk på 2min, OG enkle og portable. En kan spørre seg hvor mange som pakker ned sin LCD/DLP etter hver visning? Har inntrykk av på bl.a "Min Hjemmekino" at de fleste allikevel henger denne permanent i taket (Da har vel størrelsen lite å bety?).

Ellers nekter jeg å tro at jeg har bedre kamera, Det jeg brukte var et HP digital kamera med 2.1Megapixel fra 1999....

Selv ville jeg rangere en projektor etter kriterie; 1. Bildekvalitet, 2.Pris, 3.Brukervennlighet.
    Edit: Beklager dersom jeg har startet en feil vri her nå...Men det var denne tråden som fanget meg, og det må da være lov å kommentere

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er forskjellen større enn kameraet her Rolf, men poenget mitt var at screenshots egentlig sier svært lite, spesielt når det gjelder fargegjengivelse. I dette tilfellet (crt kontra lcd) er det jo ikke noe stort problem å se at det også er andre store forskjeller. Kikk bare på ansiktet til Gandalf (bildet fra testen), her ser en tydelig screendoor/raster (som utgjør 40 prosent av bildeflaten!). Det ser heller ikke ut til at bildet fra testen er helt i fokus?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du nevner 20K for en "OK" CRT, men glemer å nevne at en trenger en bildeprosessor til ca samme pris for å få den til å yte nogenlunde bra.
    Holy Crap! bildeprosessor til 20.000 i tillegg for å yte NOGENLUNDE bra, dæven døtte du må ha store krav, og hadde jeg ikke visst at du tester mye elektronikk så hadde jeg ikke trodd du hadde sett på en LCD/CRT <20.000 kontra CRT med bare en billig pc som kilde. jeg har betalt tilsammen ca 15.000 for min CRT og pc, og ikke F om du får digital projektor med like godt bilde til den prisen (har da sett på Toshiba MT400 og Epson Tw600, de er ikke i nærheten.)
    Og jeg har enda ikke fått satt opp min CRT 100% enda!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er forskjellen større enn kameraet her Rolf, men poenget mitt var at screenshots egentlig sier svært lite, spesielt når det gjelder fargegjengivelse. I dette tilfellet (crt kontra lcd) er det jo ikke noe stort problem å se at det også er andre store forskjeller. Kikk bare på ansiktet til Gandalf (bildet fra testen), her ser en tydelig screendoor/raster (som utgjør 40 prosent av bildeflaten!). Det ser heller ikke ut til at bildet fra testen er helt i fokus?
    For ikke å snakke om Gandalf har tidenes utslag av gulsott. Får håpe det bildet er et "før kalibrering" bilde.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    ups...kanskje jeg burde nevne at kilden på bildet er via en pc og et ATI Radeon 9000 skjermkort, video kabel 12m fra Clas Ohlson.
    Lerret er en gipsplate malt med Goo maling.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en helt håpløs sammelikning Rolf, da den strengt tatt ikke sier noe mer enn at "CRT-eieren" her har et bedre kamera.
    I disse tider da en ønsker å kunne koble til alt mulig av kilder til projektoren, er CRT-projektoren en død og begravet teknologi. Størrelse, vekt, og brukervennlighet er alle punkter der CRT'en står til stryk. For tålmodige bildeentusiaster er selvsagt den fortsatt en redningsplanke, men billig blir det neppe. Du nevner 20K for en "OK" CRT, men glemer å nevne at en trenger en bildeprosessor til ca samme pris for å få den til å yte nogenlunde bra.
    Ærlig talt Gorm, du av alle vet at en scaler som yter "nogenlunde bra" koster langt under halvparten det du skisserer.

Poenget her må vel være at en snakker om bildekvalitet her. Å påstå en ikke kan koble digitale kilder til en CRT stemmer jo heller ikke.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Folkens, la oss prøve å ikke ende opp i en CRT vs. LCD diskusjon her, det gagner ingen. Det er etter mitt syn ingen tvil om at CRT yter langt bedre enn samtlige LCDer i denne testen, men de er som Gorm påpeker forbeholdt entusiasten. Denne testen er publisert på Forbruker.no, og der vil 99,99% av leserne ikke engang vurdere CRT, selv om den er aldri så god.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg helt enig! Anbefaler også derfor som regel kjøp av DLP når jeg blir spurt om råd fra "vanlige forbrukere". Men skyter som alltid inn at ytelse i forhold til pris er CRT desidert bedre, men på brukervennlighet er DLP uten tvil det beste valg for dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Jeg vil ha hjemmekino!

Jeg har tenkt til å hive ut TV-n og satse på projector (møblerings- og plass-messig). Det hender vi vil se TV-signaler sommerstid da det ikke er spesielt mørkt i Stua. Vi kommer ikke til å kjøpe noe før vi tror vi vet hva som egner seg best for oss.
    Vi kommer til å sitte ca 2,5 til 3,5 m. fra lerretet.
    Lerretet vil være 215cm bredt, og komme ned fra taket i passende lengde (alt etter bildeformat).
    Vi har brukbar Lydanlegg
    Vi har en KISS hd-opptager m.Tuner og tilknytning til husets PC. samt en Harman Kardon dvd spiller.
    Projectoren må festes permanent i taket, max 4m. fra lerretet.
    Skal vi velge CRT, LCD, eller DLP??
    jeg er taknemlig for råd og vink

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dere ikke kan blende stua skikkelig for sollys, bør dere satse på en lyssterk LCD/DLP. Ellers ville jeg anbefalt å benytte en TV til TV...Projektor og lerret til film.
    Husk at lerret er hvitt, og dersom rommet ikke er helt mørkt under visning, går dette utover kontrasten i bildet, og kvaliteten på opplevelsen forringes...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •