Da jeg bestemte meg for å teste ut Gooscreens lerretsmaling, hadde jeg ingen idé om hva jeg gav meg inn på. Jeg hadde lest endel om denne malingen i forkant, blant annet på amerikanske forum, hvor det for det meste ble skrevet positive ting. Jeg vurderte også vanlig “husmaling”, men fant ut at det var like greit å gjøre det riktig første gang.

Prosessen

Etter at Screengoo kit’et (digital grey) var bestilt fra www.avshop.no , lastet jeg ned videoen fra produsenten http://www.goosystems.com/ som viste hvordan man skulle påføre malingen med rulle. Dette så da ikke vanskelig ut. Men før rullingen med Screengoo kunne begynne, trengte mitt hjemmelagde lerret (250cm*140cm MDF) et par strøk med grunning. Til dette brukte jeg Jotun vannbasert heftgrunning. Siden det “bare” fulgte med 2 ruller i Screengoo kit’et, en for basecoat og en for topcoat, kjøpte jeg den fineste rullen til Jotun for heftgrunningen.

Når de to strøkene med heftgrunning var tørket, var det tid for første strøk med basecoat. Konsistensen på malingen var omtrent som sirup, og jeg blandet den derfor ut med litt vann. Det var imidlertid nå problemene startet. De medfølgende rullene hadde ganske lange hår, og en del av disse hadde bestemt seg for å feste seg i malingen på lerretet. Dette gjorde selvsagt at undertegnede ble litt irritert, siden det betød at overflaten måtte pusses ned. Etter at dette var gjort, ble det lagt på nye strøk med grunning, og ny basecoat oppå der igjen. Klok av skade brukte jeg da Jotun rulle for basecoat også. Jeg syntes imidlertid at overlappingene mellom rullestrøkene viste vel mye, men regnet med at de ville forsvinne over tid. Etter 3 strøk med topcoat viste fortsatt stripene veldig godt, og jeg var ikke fornøyd. Jeg bestemte meg for å gjøre hele prosessen en gang til for å se om det ble bedre. Ulempen var at jeg trengte mer Screengoo maling, noe som ikke er gratis. Men takket være sponsing fra www.avshop.no , og distributøren www.bjurab.se , gikk dette i boks. Etter X antall strøk grunning, basceoat og topcoat, syntes jeg resultatet var rimelig bra. Siste gangen brukte jeg nok engang en av de medfølgende rullene, men passet på å hele tiden ha en del maling på selve rullen, slik at den ikke slapp hår (rullet med for tørr rulle første gangen). Overflaten på lerretet ble ikke 100% jevn når de medfølgende rullene ble brukt, noe som heller ikke var meningen. Selv om man kan se strukturen på lerretet om man går nærme, er ikke dette noe som helst problem når man ser film fra normal sitteavstand.

Strukturen i lerretet er ikke synlig fra sitteposisjon

Det ferdige resultatet

Etter at alle ruller og malingbokser var fjernet, stod jeg igjen med et ferdig lerret, klart til bruk. Selv om jeg ikke var helt fornøyd, innså jeg at dette nok var det beste jeg fikk til med rulle. Men tross allt ble det ikke så aller verst.

Her ser vi lerretet i dagslys. Bildet er tatt fra sitteposisjon

Sammenligning med Euroscreen Matt hvit (t.v) og Euroscreen Greyline (t.h). Her viser også rullemerkene, som nevnt ovenfor. Merk: De er ikke på langt nær så synlige når man ser film.

Bildekvalitet

De første dagene etter at lerretet var ferdig, virket bildet noe uskarpt, og overlappingene mellom rullestrøkene viste svært godt, spesielt i lyse scener.
Etter ca en uke så ting mye bedre ut, bildet var vesentlig skarpere og mye av strekene var borte, men de var fortsatt godt synlige. På dette tidspunktet skjønte jeg at de aldri ville forsvinne. Nå er det gått ca 3 mnd, og man kan fortsatt se overlappingene i lyse scener, selv om det ikke er så plagsomt nå. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg definitivt sprøytelakkert lerretet for å unngå overlappingene. Rulling vil jeg ikke anbefale, med mindre man ikke bryr seg om at overflaten ikke blir 100%.

Det første jeg la merke til etter at jeg hadde plassert meg i sofaen og DVE plassert i DVD-spilleren, var hvor lyssterkt bildet var. Sammenlignet med Euroscreen Greyline var det en markant forskjell, også etter kalibrering (bildet ble dog litt mørkere).
Nå var alt klart for å putte inn favorittfilmen (The Fifth Element) i DVD spilleren, lene seg tilbake i sofaen og evaluere bildet. Scenen hvor Leloo (Milla Jovovich) blir laget, er fin for å sjekke farger, spesielt hudtoner. Ikke uventet så dette veldig bra ut, med utrolig mye trykk i fargene. Dette er nok et resultat av den relativt høye gainen i lerretet. Neste film ut var Finding Nemo, som er en ren animasjonsfilm med MYE farger. Også her klarte Gooscreens seg bra, og de spenstige fargene gjorde at det virkelig ble dybde i bildet.

Finding Nemo. Merk: Det er vanskelig å se, men både Matt hvit og Greyline lerretsprøvene er festet på samme posisjon som på bildet ovenfor.

Milla Jovovich i The Fith Element. Her er det enkelt å se hvor begge lerretsprøvene er.

Videre ble Underworld plassert i DVD-spilleren. Dette er en særdeles mørk film, som er godt egnet til å teste sortnivå. Sammenlignet med et hvitt lerret var sortnivået mye bedre, men Goo-lerretet ga likevel ikke like godt sortnivå som Euroscreen Greyline (som også har en mørkere gråfarge). Tross det virket bildet mere “punchy” og kontrastfylt, spesielt i de mørke scenene hvor man har en mørk bakgrunn og lysglimt.(f.eks billys i mørket). Desverre klarte jeg ikke å ta noen screenshot fra denne filmen, hvor det er mulig å skille de forskjellige lerretene.

Når jeg første gang leste spesifikasjonenen på Goo Digital Grey, tenkte jeg at hotspotting kunne bli et problem med såpass høy gain som 1.3. Jeg har tidligere hatt et lerret med bare 1.0 i gain som hadde dette problemet, og fytti grisen så irriterende det var. Jeg var derfor lettet når lerretet ikke viste noen tegn til dette, selv med helt hvit bakgrunn (mest lys på lerretet). Synsvinkelen er også meget god, og man kan i praksis sitte med nesten død vinkel mot lerretet uten at bildet forandrer seg noe særlig. Dette er nok likevel IKKE en ønskeposisjon for de fleste….

Konklusjon

Når man sammenligner bildekvaliteten man oppnår på dette lerretet mot andre lerret, kommer det svært gunstig ut. Og tar man i tillegg prisen med i regnestykket, er det ingen tvil om at Gooscreens leverer utrolig mye for pengene. Ulempen er at man selv må påføre malingen, oftest med rulle, noe som fort kan føre til at resultatet ikke blir optimalt. Har man derimot utstyr til å sprøytelakkere, kan man få et strøkent lerret som ikke står tilbake for noen andre lerret innenfor normal prisklasse. Anbefales!

Positivt:

• Smell i fargene
  • Bra sortnivå
  • Ingen hotspotting til tross for høy gain
  • Meget bra synsvinkel
Negativt:

• Vanskelig å få et godt resultat med rulle

Pris: 1999,- for et komplett kit hos AVshop

Takk til www.avshop.no og www.bjurab.se for materiell.

Utstyr brukt i denne testen:

BenQ PE7700 projektor
Sony HS50 projektor (liten periode)
HTPC m/PowerDVD
Screengoo Digital Grey lerretsmaling
Euroscreen Greyline og Euroscreen Matt Hvit dukprøver