Brukertest: Primare SPA 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: Primare SPA 22

Jeg gledet meg som et barn når jeg koblet den opp, og da jeg endelig fikk mulighet og tid til å lytte var jeg helt frelst.

Jeg skal gå rett på sak:

Jeg fikk beskjed at jeg like gjerne kunne kjøre på digital ved lytting på cd, fordi DA converteren var så ekstremt god. Så ..... det gjorde jeg. Fra Primare Dvd 26 bruker jeg Nordost optisk Digital RCA (coax) kabel ned til SPA 22, og Nordost Flatline Gold ut til mine Audiovector M3. Siden disse er noe små, kjører jeg disse sammen med Velodyne SPL-1200.

Jeg satt på en gammel skive, Phantom of the opera. En plate som ikke har noe ekstrem bra lyd kvalitet. Men for første gang var det virkelig liv i plata. Det låt bra, for første gang kunne du forestille deg at du var tilstede på en opera. Jeg byttet alikevel ganske fort plate. De jeg lyttet til var Øystein Sunde, Odd Norstoga, Yello, Type o Negative, U2, Roger Waters, og noen til.
    Uansett hva plate jeg spilte var det alltid tyngde, sykt kontrollert, og herlig bass. Spa fikk fram dybde og kontroll i bass området jeg ikke kan huske å ha hørt før. Musikken var meget detaljert og gav deg et korrekt lydbilde fra platene. Det jeg merket meg var at jeg må ha bedre hoytaler kabler for å få diskanten til å åpne seg mer. Da Savna jeg de gamle Van Den hul kablene mine.

Men så var det jo film. Måtte jo prøve kino opplevelsen også. Og jeg sier det med en gang............... HIMMELSK BRA. Dette er rå tøft. Og jeg tuller ikke, Med mitt lille oppsett så funker det dyrisk bra. Den er så detaljert, presis og kontant, at jeg faktisk skvatt i sofaen til tider, og alikevel satt jeg bare å smilte. Og ikke nok med det, men den har å PL||X , som jeg bare utaler plix, hehe. Dette er en oppgradering fra dolby pro logic, og fungerer helt ubeskrivelig bra. Nå er det til å gøy å se film på tv. Denne fungsjonen gir 7.1 kanal sorround lyd fra stereo. Og det funker. DTS NEO:6, er også noe som gir liv til de som ønsker ekstra lyd ved vanlige sterio kilder. Jeg har nok ikke vært den som har fulgt med de siste årene, men denne Primaren gir ekstremt mye lyd i alle format.Spa 22 fjerner av en aller annen grunn mye støy som jeg er vant til å høre, enten jeg kjører lyden fra dekoderen eller dvden. Jeg kunne ha skrevet så mye mer men må få lytte enda mer. Men dette kjøpet er det beste på markedet nå. Primare, Hegelstad, har gjort noe ekstemt riktig her. Dette er virkelig gøy!

Må si noe om Karakterene også.

Ytelse: Nå er ikke mine Audivector høytalere så tung drevne, men Spa 22 har vanvittig med kraft.

Valuta for Pengene: Sikkert ikke alle som er enig her, men helt klart verd 30000 kr.

Finesser: Er du ute etter noe som har mye finnisser og som man ikke kan forstå seg på, er ikke dette det produktet du vil ha.

Brukervenlighet: Til og med kona fikk det til første gang:-D . Den er super enkel å sette seg inn i og bruke.

Helhetsinntrykk: Den oser av kvalitet, både visuelt og manuelt. Og låter sådan.

Primare Spa 22 er en ren klasse D, med noe som de kaller UFPD, som står for "ultra fast power device( switch mode power). Dette er et helt nytt konsept som nå primare har utviklet til sine nyeste produkter. Med denne power enheten, ligger nå primare langt forran sine konkurenter. Samme hvilke høytaler du vil koble til vil SPA 22 spille med kraft. De har klart å sjule, eller gjøre det slik at forsterkeren ikke klarer å lese impedansen til høytalerene. Dette gjør at du nesten fritt kan velge hva du vil av høytalere, helt unikt. Alikevel klarer de å gi oss utrolige detaljer i alle kanalene. Og med Multi-channel PCM kan vi få full HD kvalitet i tillegg. For de fleste er 30000 kr veldig mye penger, men det er ingen andre som stiller med et slikt produkt i dag, med så mye power, full HD, dette må dere oppleve.

Spesifikasjoner

Modular design architecture
    1080p HDMI Switching. Component / Composite / S-Video
    5 x 120 Watts (all channels driven simultaneously)
    Multi-channel PCM compatible
    Dolby® Digital, Prologic IIX, EX 7.1, dts®, dts-ES 6.1, Neo6
    Re-Routable Front Channels in 7.1 Mode
    DVD-A & SACD 7.1 Input.
    Fully Configurable & Format independent Bass Management
    Discrete IR & Full RS232 Operation.
    Programmable Triggers
    Available in Black or Titanium.

Hilsen toddi. Lykkelig eier av Primare SPA 22

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin bruker-omtale du har skrevet, nå gjenstår det kun å få HD-lyd modulen på plass det må ja da bli ekstremt bra.... inntil videre kan du jo bruke dem analoge inngangene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det. Endret faktisk littt på den nå. HD-Modulen ja. Odd Kåre, altså soundgarden, sa det kansje ikke var nøvendig, for han mente når Primare kom med Blu-Ray spilleren ville dette være det som gjaldt. Så det blir nok heller det tenker jeg. Men må få mer detaljer på plass, først og se hva oppgraderingene koster. Kan ikke bare fore på heller.8) Penga kasse har en bunn. Men helt klart spennende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og grei første omtale dette Toddi. Kom gjerne med mer utfyllende erfareinger etter hvert. Men du bør få deg nye høytalerkabler fortere en fort. Jeg hadde tilsvarende til min SPA20. Skiftet disse med Black Magic The Giant som jeg fant brukt på hifisentralen. For en oppdatering! Større ro, dybde, perspektiv og en mørkere og mer behagelig lyd. Jeg har ikke prøvd de dyrere utgavene til Nordost men de er etter det jeg har hørt noe slanke i lyden. Du får sikkert låne med noe hjem om du spør. Men det kan bli kostbart...
    Lykke til med Primaren.

MVH Helge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hmmerc
    Kort og grei første omtale dette Toddi. Kom gjerne med mer utfyllende erfareinger etter hvert. Men du bør få deg nye høytalerkabler fortere en fort. Jeg hadde tilsvarende til min SPA20. Skiftet disse med Black Magic The Giant som jeg fant brukt på hifisentralen. For en oppdatering! Større ro, dybde, perspektiv og en mørkere og mer behagelig lyd. Jeg har ikke prøvd de dyrere utgavene til Nordost men de er etter det jeg har hørt noe slanke i lyden. Du får sikkert låne med noe hjem om du spør. Men det kan bli kostbart...
    Lykke til med Primaren.

MVH Helge
    Ja tuller du eller, huh. Det vil bli alt for dyrt. Men skal bruke litt tid på å finne noen gode kabler. Men jeg bytter nok bare til front settet, kansje senteren å. Ja skal nok prøve å gi en mer fyldig evaluering. Men jeg er så utdatert på alt som har med utrykk og komponenter å gjøre at jeg føler grønn. Eneste jeg stoler på enda er øret:-D . De Black Magic, hva er de bygget opp av? Hva måtte du gi for dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    HD-Modulen ja. Odd Kåre, altså soundgarden, sa det kansje ikke var nøvendig, for han mente når Primare kom med Blu-Ray spilleren ville dette være det som gjaldt. Spa 22 har egen kilde klar for Blu-ray nå. Så det blir nok heller det tenker jeg.
    Går det rykter om primare blu-ray spiller? Når kommer den? Jeg kjøpte meg pioneer blu-ray spiller (og tv) igår :-D til en veldig god pris, så den får eventuelt fungeret til primare kommer med sin :-D.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Går det rykter om primare blu-ray spiller? Når kommer den? Jeg kjøpte meg pioneer blu-ray spiller (og tv) igår :-D til en veldig god pris, så den får eventuelt fungeret til primare kommer med sin :-D.
    Ja han sier så. Vanskelig å si, alt fra sommeren til et års tid. Hegelstad/Primare gir ikke ut et produkt før de er 101% fornøyd. Men ja de skal komme med en slik jeg har fostått det. Ellers hadde de heller ikke gjort klar Spa 22 for Blu ray tenker jeg. Så det er bare å glede seg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betalte under halv pris for mine. Men dette er også litt penger for disse kablene ja. Det er PM Audio som lager og selger disse. Jeg kjenner ikke til oppbygning eller materialer men de er rimelig solide ja. Mine er terminert med rhodium spader. Jeg kjøpte også jumpers( kobling mellom terminalen på høytalerne) Dette ga også et løft i forhold til noen noname jeg brukte før. Prisene ligger på nettsidene deres. Har ikke sett noen for salg brukt på en stund nå. Min filosofi er å oppgradere skikkelig på de områder jeg gjør det når jeg gjør det. Snakket med Bjørn Hegelstad fra Primare på onsdag. Han sa de drev og testet Bluray. Men det var ennå langt fram før noe var klar for salg. De testet også nytt video kort til SP32 og SPA22. Det virket som det var litt fram i tid dette også. Jeg forsto at problemstillingen gikk på hvor mange funksjoner som skulle bli tilgjengelig i forhold til skalering ol. Kan tenke meg at det er en fare for at vi; brukerne kan gå oss totalt vill i altfor mange innstillingsmuligheter. Det bør kanskje være forholdsvis enkelt og sette opp for oss. Et delikat dilemma dette. Jeg har kjøpt en PS3 i påvente av hva som eventuellt kommer. Den nye modellen har nesten ikke støy slik de gamle hadde. Tar lyden optisk fra PS3 til SPA20. Fungerer bra dette hos meg.
    MVH Helge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer det du sier. Jeg har ikke fått snakket med hegelstad på et år nå. Fint du nevner det, friske opp litt på hukomelsen. Og jeg er enig, der jeg fornyer, skal det være bra. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe annet enn å bytte høytalerkabler nå. I det store og hele er det jo meget bra ! Vi får se. takker for svara. Jeg fant nettop Van den hul kabler til salgs, men er usikker på om jeg vente litt og strekke meg enda lenger. Men det som er, de hvet jeg hvordan det blir og jeg blir nok fornøyd, men vist det er enda mer å hente.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en fin brukertest !
    Det er ingen tvil om at Primare leverer kvalitetsprodukter, noe du har fått erfare

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kjet med brukertester. Skal jeg være helt ærlig så tviler jeg ikke på at SPA22 spiller bra, og den ser jo i likhet med SPA20 og SPA21 ut som $$$. Til 30.000 kroner så synes jeg imidlertid det ikke er et "godt kjøp" (ref. 10 av 10) når den ikke har RK eller kan dekode HD-lyd. Mulig jeg bare er gnien.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Alltid kjet med brukertester. Skal jeg være helt ærlig så tviler jeg ikke på at SPA22 spiller bra, og den ser jo i likhet med SPA20 og SPA21 ut som $$$. Til 30.000 kroner så synes jeg imidlertid det ikke er et "godt kjøp" (ref. 10 av 10) når den ikke har RK eller kan dekode HD-lyd. Mulig jeg bare er gnien.
    Kansje, men så er den klar for Blu-Ray, og primare kommer med en spiller om ikke alt for lenge. Hva skal man da med HD. Dessuten er det bare en oppgradring. Har du fått lyttet på den? Siden du sier det er for dyrt? Og har du fått lyttet til SPA 20 og 21?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyttet på SPA22, men husker SPA21 fra jeg hadde den selv.

Klar for BD, hva mener du med det; at man kan om en ukjent tid kan kjøpe en modul å sette inn i SPA22? Hva er prisforlangende for den da?

Som du selv sier så kan det ta alt fra 1/2 år og lenger enn 1 år før de kommer med en BD-spiller. Ref. tiden det tok å lansere SPA22. Dessuten er det vel egentlig ikke ideelt å dekode HD-lyd i en BD-spiller da den ikke har samme justeringsmuligheter som i en flerkanalsforsterker.

Ja, jeg synes 30.000 kroner er for dyrt for et produkt som allerede ved lanseringen har visse mangler slik jeg ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist man sammenligner med andre, av hva Primare har å by på og tar med pris i betraktning, er det svært få som kan stille med samme produkt til lik pris. Vi er faktisk svært heldige her i Norge, for her er den billigere enn i USA. Der er primare ansett som et meget bra high end produkt. Men alt kommer jo fram til hvilke ører som hører å da.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for å forstå karakterene du satte bedre; hvilket produkt er referansen her siden du ga 10 på alt utenom finesser?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Der er primare ansett som et meget bra high end produkt.
    Hva er kildene dine og hva gjør den til high-end?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyttet på SPA22, men husker SPA21 fra jeg hadde den selv.

Klar for BD, hva mener du med det; at man kan om en ukjent tid kan kjøpe en modul å sette inn i SPA22? Hva er prisforlangende for den da?

Som du selv sier så kan det ta alt fra 1/2 år og lenger enn 1 år før de kommer med en BD-spiller. Ref. tiden det tok å lansere SPA22. Dessuten er det vel egentlig ikke ideelt å dekode HD-lyd i en BD-spiller da den ikke har samme justeringsmuligheter som i en flerkanalsforsterker.

Ja, jeg synes 30.000 kroner er for dyrt for et produkt som allerede ved lanseringen har visse mangler slik jeg ser det.
    Skjønner at du har vurdert dette mer en flere ganger. Jo jeg lurer faktisk på om HD modulen må være instalert for at blu ray skal kunne nyttes. Har ikke fått med meg alt enda skjønner du.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Hva er kildene dine og hva gjør den til high-end?
    Jeg har ikke annet enn snakket med Odd KÅre, eller Bjørn. Jeg er ikke den som så oppdatert på alt. Men denne 22, har vi snakket om i over et år, da den egentlig skulle komme. Da Bjørn begynte i Primare for over to år siden ble vi lovet denne nye enheten. Siden den gang har vi snakket mye om den, og om jeg kan huske feil eller siterer noe feil får dere ta forbehold om det. Men jeg trodde jeg var godt informert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ute etter en haug med fineser som jeg ikke bruker, i tillegg fordyrer dem produktet og forringer lyden. Jeg har heller ikke hatt noen gode erfaringer med RK (romkorreksjon). Så for meg så er nok SPA22 helt perfekt, det enkle er ofte det beste sies det

Den har 4 minuser, som kansje ikke er minus alikevel:
    1-Den har kun 5 forsterker(for meg er det ikke minus siden jeg forløpig ikke skal ha 7.1).
    2-Den har ikke skalerer for analoge videokilder, det kan oppgraderes (ikke minus for meg).
    3-Den har ikke HD-lyd, det kan oppgraderes.
    4-Den har ikke romkorreksjon (ikke minus for meg).

Så den eneste minus som jeg ser er at den ikke har RK, dem andre minusene kan du oppgradere. Om du finner ut du vil oppgradere disse minusene så tror jeg alikvel du finner en meget konkurranse dyktig forsterker pris-messig sett.

På påvente av HD-modulen så vil du få en meget god smakebit HD-lyden ved bruke av dem analoginngangen på forsterkeren, hvis du har blu-ray med analog-ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for å forstå karakterene du satte bedre; hvilket produkt er referansen her siden du ga 10 på alt utenom finesser?
    Jeg må jo si at det er mange år siden jeg har lyttet aktivt på musikk. Og det er stort sett der jeg har referanser. Alt fra Rotel, Electrocompaniet,Acurus,sunfire,Adyton,Yamaha. Det som jeg har mest erfaring med i dag er HK,Denon, Pioneer, og det er jo produkter jeg ikke er serlig begeistret for.Har hørt på en del, fra hk også. ikke det damme. Kan ikke huske hva merke var eller hva høytalere som bel brukt, om det var Respons, men det var rørfosrterkere, og det jeg kan huske der fra var varmen i lydbildet. Var med noen karer for mange år siden, der vi lanserte noen nye høytalere og forsterkere i Fort Knox butikken i drammen. De drev do hovedsakelig med bil sterio. Er så ergelig at jeg ikke husker hva verken høytalerne het eller forsterkerne. Var en kompis som importerte de inn fra England, noen små råtasser. Men alt dette hjelper ikke deg så mye. Jo kan huske jeg har hørt på Mark levinsen og Infinity. Og har vært så heldig og fått hørt på BW 801, og har jo holdt på med noe bygging å, litt smått bare. Jeg har vel best erfaring fra Rotel. Det var det jeg likte før, fikk mye power og god lyd til en ovekommelig pris. vist man valgte rett kilde

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •