Cambridge Azur DacMagic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Cambridge Azur DacMagic

Forord:
    I disse dager da typiske nettverks/pc baserte musikkenheter inntar flere og flere stuer i de mange hjem, ja da er virkelig DacMagic et lys i mørket.
    Da jeg altså har fått gleden av å sette DacMagic opp i racket mitt idag, må virkelig si at jeg er spent på hvordan dette vil låte. Og dette har jeg lyst til å dele med dere ikveld.

Utstyr og sanger DacMagic blir testet med er som følgende:

Testobjekt: DacMagic
    * D/A Convertere : Dobble Wolfson WM874024-bit DAC`er
    * Digital Filter : Texas Instruments TMS 320vc5501DSP
    * Analogt Filter : 2-pol Dual Differential Bessel Double virtual eath balanced-
    * S/N-forhold : <-112dBr
    * Total korrigert jitter: <130 pS
    * Utgangsimpedans: <50 ohm
    * Utdangsnivå ubalansert: 2,1 V effektivverdi
    * Utdangsnivå balansert : 4,2 V effektivverdi (2,1 V pr.fase)
    * Digitale inputs : 16-24bit ( obs 16bit ved usb )
    * Digitale inputsampling : 32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz
    * Audio output upsampling: Fast 24-bit 192kHz
    ( Bare for å glede teknobarnet i oss alle ) =)

Utstyrsliste

Effekt: 2x Lyngdorf SDAI2175
    Pre-amp: Denon AVR 3806
    Kilde: Sonos ZP80 ( Mybook NAS )
    Høyttalere: B&WDM683
    Kabler: Taralabs Vector1 (rca-fra Dac til denon), Taralabs DX200 (toslink-fra sonos til dac), Van Den Hul Thewave (rca-fra Lyngdorf til Denon), Van den Hul the Magnun Ht kabel til bass og QED Silver XT til Mid/tweeter.

Alt av strøm er forøvrig koblet igjenom Monster HTS2600MkII powercenter.

Jeg har testet med låter hvor bitraten har variert en del, dette for å se hvordan Mr.Dac faktisk håndterer mp3 med tydelige dynamikk problemer og hvordan den kan forbedre allerede fantastiske innspillinger med høy bitrate.

Testmatriel:
    Andy Mckee - Rylyn 128kbps (mp3)
    Joss Stone - Snakes and Ladders 192kbps (mp3)
    Alicia Keyes - If I aint got you, unplugged 192kbps (mp3)
    Christian Willisohn- Lestat`s Lamento 679kbps (flac)
    Allan Tylor - Colour To The Moon 798kbps (flac)
    Paul Step - If you want my love 883kbps (flac)
    Mike Silver - Old fashioned Saturday Night 949kbps (flac)
    Rebeca Pidgeon- Spanish Harlem 1239kbps (flac- rippet APE)

Selve testen:

DacMagic har 3 presets som du selv kan velge imellom i front av enheten.
    Linær fase -- Minimum fase -- Steep fase
    Demping 20kHz -0,1dB -0,1dB -2db

Demping 22kHz -10dB -10dB -82dB

Resulterende demping 140dB 140dB 140dB

Jeg for min del valgte Linær fase, på en ubeskrivelig måte ble det en utrolig ro over systemet. Jeg opplevde dette faktisk best på Alicia Keyes låt, rund 3:40 ut i sporet kommer koret hennes inn, holografien og differensierningen av vokalene kom MYE tydligere frem. Det var faktisk en MANN med i koret, det hadde jeg faktisk ikke hørt før.

Britisk pondus!!
    Det skal sies at det ikke mangler bass hos meg idet hele tatt, ei heller på låta Snakes and Ladders til Joss Stone. Men igjen rydder Dac`en opp i den nedre frekvensgangen, med tendenser til en avrulling på denne låte strammet Dac`en virkelig opp. Ved ca 45 sekunders merke skjedde det noe med denne låta som får vitrineskapet mitt ( med glassdører ) til å vibrere, det skapte ubehagelige transienter som da selvfølgelig resulterte i flytting på vitrineskap...

DacMagic kan faktisk trylle!!
    Rebeca Pidgeon`s fremførelse av Spanish Harlem er en trylleakt i seg selv!
    "Denne innspillingen har alle elementer tilstede for å bli en audiofil klasikker, hvor vokalen til Rebeca kun skal "puste" igjenom høyttalerne, med god plass rundt henne. Bassen er robust, dyp, men fortsatt detaljert..."

Slik lyder innledningen hentet fra Chesky Records egen demoplate...

Slik har ikke jeg opplevd dette sporet igjenom Sonos, før idag... Den romfølelsen Mr.Magic klarer å videreformidle er helt utrolig, iallefall i denne prisklassen. Det er MASSE plass og luft rund Rebeca når hun synger og du kan virkelig ta og føle på hvert rist av shakeren som ligger i bakgrunn, ingen anslag er like!!!

DacMagic har en egenskap til å fremheve det meste, dessverre også sus på dårlige innspillinger som Andy Mckee`s Rylyn. Men, jeg står ved at den lever opp til sitt navn. Mr.Magic!!

Ytelse: 9 Superbe lydegenskaper, det har uten tvil løftet mitt musikksystem 2 hakk over det jeg trodde var mulig!!

Valuta for pengene: 10!! DacMagic går opp i pris i nær fremtid pga en feilkalkulering i produksjonskostnader, jeg har da handlet den til den hyggelige prisen. ! =)

Finesser: 9 Den husker hvilken modus du har valgt for hver enkelt utgang, den har usb, rca, toslink, coax OG XLR!

Brukervennlighet: 9 -Om du kobler til coax og toslink samtidig på samme linje, gir den ikke lyd idet hele tatt.
    + Følger med holder så du kan plassere den stående eller liggende.

Samlet vurdering: 9!!

--------------------------------------------------------------------------

Forlenger denne testen litt da folk har pm`et meg og lurt på testen jeg gjorde oppimot Denon DCD2000AE
    Test matriell og utstyr:
    ( Skal prøve å fatte meg i korthet )

Denon DCD2000AE:
    D/A konvertere: Burr-Brown DSD1790, 24-bit/192kHz.

Den interne dac`en i DCD2000 i utgangspunktet er modifisert etter Denons ønsker. Om vi skal lese datablader til andre cd-spillere kan man si at den er bortimot identiske til: 1738, 1792, og 1796 chippen fra Burr Brown. Disse brikkene kan finnes i blant annet: Ayre, Musichall, Pioneer og diverse andre spillere. Man finner også versjoner av de som oppererer i Multi bit audio DAC for PCM og DSD Audio Playback...

Cambridge DacMagic: ( Forgjengeren med samme navn ble forøvrig introdusert i 1994)
    Se specs på toppen av testen^^

Musikk:
    Jeg startet litt for ambisiøst i forhold til antall låter jeg valgte meg ut til denne testen, det endte opp med å snevre det inn til 3 låter.

Sara K - Would you break my heart ~ 859kbps(flac) B&W Audiophile Recordings vol. 2 (2003)
    Chris Jones- Long After You Are Gone ~849kbps(flac) B&W Audiophile Recordings vol. 2 (2003)
    The Body Acoustic- New York Descargas ~1237kbps(flac) Chesky records

Da la jeg inn låtene på pcn som nevnt over her, jeg satte cd-platen i spilleren.

Siden dacmagic kjører 32bit dsp filter valgte jeg igjen å kjøre det linjært slik som i Cambridges egen 840C. Det linjære filteret forsinker i all enkelhet alle frekvenser for så å kjøre en sync på de før de forlater dacen.

Først prøvde jeg å sammenligne hele låter mot hele låter noe som viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde.
    Jeg tok da å kjørte 10sec delay imellom cd og sonos, for så kun å velge imellom linjeinngangene på ampen. Det gjorde det mye enklere å sammenligne, iallefall for mine ører. Penn og papir er alltid ett godt hjelpemiddel i lyttingen..

Jeg startet med Chris Jones ettersom jeg kjenner denne artisten best av de overnevnte. På starten av denne låta er den akkustiske gitaren ganske krass på begge dac`ene og ganske like i mine ører, det er først når de nedre frekvensene kommer inn at forskjellene kommer frem. Denon sin dac virker noe strammere i bassen mens CA gir en noe mer nøytral opplevelse. Noe senere starter vokalen og her må jeg si at det kom enda tydligere forskjeller frem i nedre mellomtone. Her virker det som om denonen virker rolig og avbalansert mens CA gir litt mer pondus, nesten som om undertonene har fått en liten boost om det er mulig. Vokalen får en svak tendens til å rulle litt mye på "ssss" lyder via denon sin cd-spiller, men som ett stort pluss har denonen en krisp topp som jeg liker bedre enn CA sin mer tilbakelente stil.
    Alt i alt på denne låten har nok Denonen mer kontroll hele veien igjenom sett bortifra lett espetonering i vokalen.

Videre med frøken Sara var jeg veldig spent på hvordan denon skulle håndtere kvinnevokal og en litt annen type bass enn med Chris Jones-
    Det var igrunn det samme som over når det gjelder lydsignaturen, kanskje litt til min lettelse for det er virkelig ikke veldig lett å skille dac`ene fra hverandre. Men igjen espetonerer denonen for mye for min smak, jeg liker den nøytrale stilen til cambridge bedre. Det er ingen hørbare forskjeller på krispheten på de 2 akustiske gitarene i bakgrunn. Iallefall ikke i mine ører...

New York Descargas er en instrumentalversjon med diverse jazz elementer.
    Bongo trommene som går rytmisk i bakgrunn kommer bedre frem via denon sin burr-brown dac, den er åpen samt 30 cm lengre ut på gulvet.
    Jeg tror det er en barytonsaxofon som dukker opp halveis i låta, her er faktisk cambridgen merkbart bedre, Cambridge har en egenskap til å spille dypere og renere i nedre del av mellomtone og ned i "kjellern".

Når sant skal sies er det ikke de store forskjellene her som jeg kanskje hadde trodd, alt i alt virker Denon sin dac bedre på en av låtene og krispere på de akustiske gitarene, men dårligere i mellomtonen med tanke på espetonering. Denon har en fin egenskap som gjør at den klarer å skyve rytmiske innstrumenter ut på gulvet.

Cambridge på sin side er meget vellbalansertl i mellomtonen. Men ikke like krisp i toppen på akustiske gitarer, den har til gjengjeld ingen store problemer med espetonering. Det absolutt største plusset for min del er hvordan den håndterer nedre mellomtone og bassen. Klar samtidig som den gir en halv oktav ekstra =)

Konklusjon: Dacmagic er en utrolig god dac, jeg lurer litt på hva den faktisk kan gjøre når man kobler den med XLR . Da er jeg redd for at cd spillere iallefall opp til dcd2000 vil komme til kort. Derifra og opp må være opp til den enkelte å bedømme.

Håper dette har vært nyttig informasjon for noen av dere der ute. .
    Ha en ellers fin dacjakt =)

MVH
    Lars B
    Jeg jobber i Hi-Fi Klubben.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for denne! Er i likhet med mange andre veldig spent på denne DAC'en og hva den kan gjøre. Hadde vært spennende om noen kunne teste denne sammen med en mellomklasse CD-spiller.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo lovende dette. Må få hørt Mr.Magic en dag. Kan jo være en bra kombo til Sonos, når det måtte komme i hus ;o)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Virker jo lovende dette. Må få hørt Mr.Magic en dag. Kan jo være en bra kombo til Sonos, når det måtte komme i hus ;o)
    Hjemme hos meg er det iallefall en super kombo

Jeg skal teste dac`en opp imot Denon DCD2000AE idag..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du jobber i Hifi-klubben, ikke sant?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Hjemme hos meg er det iallefall en super kombo

Jeg skal teste dac`en opp imot Denon DCD2000AE idag..
    Regner med vi for høre hvordan resultatet fortonet seg for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få kjøpt denne allerede nå? Jeg ser den ikke finnes på lager i nettbutikken til HiFi-klubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Du jobber i Hifi-klubben, ikke sant?
    HKan jeg spørre hvorfor du spør? =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Er det mulig å få kjøpt denne allerede nå? Jeg ser den ikke finnes på lager i nettbutikken til HiFi-klubben.
    Det har dukket opp noen få rundt omkring i Norge

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å gjöre dette til en prisjakt, ca. hvilken pris må man regne med å betale for denne?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Uten å gjöre dette til en prisjakt, ca. hvilken pris må man regne med å betale for denne?
    En liten service til Stockholms beboeren:
    Övriga tillbehör – Övriga tillbehör | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE DacMagic D/A-omvandlare

Norsk pris er 1 598,-.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rundt 1500kr ... ligger på hjemmesiden til hifiklubben!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være et poeng å nevne at man er forhandler av det produktet man anmelder.

Forøvrig en fin anmeldelse, og det er helt sikkert en god dac.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skinner tydelig gjennom i svært mange av innleggene dine.

Slike ting synes jeg man skal være 110% åpen med.

Synes jeg hadde sett at Bilia selv hadde testet og fått flere sider egenskrevet artikkel i f.eks Motor med en helt ny Volvo..

Når det er sagt, jeg vurderer sterkt å kjøpe den dersom HFK holder seg til annonsert pris.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    En liten service til Stockholms beboeren:
    Övriga tillbehör – Övriga tillbehör | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE DacMagic D/A-omvandlare

Norsk pris er 1 598,-.
    Jeg takker for info til både deg og skorob. Er dette den först annonserte prisen, eller er dette den nye "dyrere"? Mulig jeg bestiller denne når jeg kommer hjem i dag. Hmm, kan denne lille billige saken virkelig väre bedre enn DAC-ene i min Marantz AV8003?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den gamle, du får ikke bestilt den nå for å være sikker på å få den til gamle prisen dessverre. Mulig ny, høyere pris. Ref samtale med HFK Oslo.

Edit, ser ut som den kan "kjøpes" på nettet allikevel, men ifølge han jeg snakket med fikk jeg ikke lov å kjøpe den siden prisen kansskje gikk opp..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den gamle, du får ikke bestilt den nå for å være sikker på å få den til gamle prisen dessverre. Mulig ny, høyere pris. Ref samtale med HFK Oslo.

Edit, ser ut som den kan "kjøpes" på nettet allikevel, men ifølge han jeg snakket med fikk jeg ikke lov å kjøpe den siden prisen kansskje gikk opp..
    Takker. Med andre ord, jeg må väre raskt ute med en bestilling. Blir artig å se hva den nye prisen havner på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skinner tydelig gjennom i svært mange av innleggene dine.

Slike ting synes jeg man skal være 110% åpen med.

Synes jeg hadde sett at Bilia selv hadde testet og fått flere sider egenskrevet artikkel i f.eks Motor med en helt ny Volvo..

Når det er sagt, jeg vurderer sterkt å kjøpe den dersom HFK holder seg til annonsert pris.
    Nå er det faktisk slik at denne er testet på privat basis kjøpt inn og testet på ett privat system, så hva jeg jobber med følte jeg ikke hadde noe relevans i forhold til testen av DacMagic... Om du ikke føler min test av dac`en er legitim så kan du jo godt kikke rundt etter andre tester så vil du se at resultatene rundt omkring er litt linket.

Men, for de av dere som lurer så jobber jeg selv på Hi-Fi Klubben i Porsgrunn, startet som deltidsansatt i HFK i Drammen for en del år siden. Om du ønsker fler av mine yrkespreferanser er det bare å spørre ivei. Som sagt dette er testet på privat anlegg, om du leser testen godt igjenom så vil du se hva den har gjort for mitt system.
    Om noen er har interesse av å lese testen opp imot DCD-2000 er det bare å sende meg pm...

MVH
    Lars B

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisen kommer 110% sikkert til å gå opp, den vil legge seg i rundt 23-2500 kroner. Dette pga en feilkalkulering i pris fra CA sin side. Det er jo bare å sammenligne pris med Uk Og US

MVH
    Lars B

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen er har interesse av å lese testen opp imot DCD-2000 er det bare å sende meg pm...

MVH
    Lars B
    Kan du ikke legge den ut her i tråden? Så kan vi selv lese den med hvilke øyne vi selv har (ref ansatt i HFK)?

PS: jeg er ikke ut etter å bry meg om hvor du jobber, men synes det er ok at de som er ansatt i bransjen opplyser om det

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •