Kort test Black Magic Revelation

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kort test Black Magic Revelation

For en tid tilbake erstattet jeg mine lett alders-stegne MIT Terminator hhv nr 5 signal- og nr 6 ht-kabler med BM rev. rund baut.

I mitt oppsett var forskjellene lett hørbare. Oppsettet er Denon DVD 3910 - Hegel H1 og B&W CDM9NT (og CM4 en stund). Det første jeg la merke til var at bassen gikk hørbart dypere og med mer pondus helt nederst enn med MIT-kablene. Deretter ble jeg oppmerksom på at følelsen av luft rundt instrumenter og vokaler økte - fra øverst til nederst. Særlig opplevelsen av luft/rom i nedre del av bassen økte - det har jeg ikke hørt før og det var en....opplevelse....for å si det slik.

Videre er mellomtonen glattere og mer oppløst enn med MIT, rominformasjonen kommer bedre frem, og diskanten går høyere uten å flise, samtidig som detaljeringen er mye bedre. Totalt sett er dette kabler som fremstår som nøytrale, men med god pondus nederst og en dæsj varme i midten. Dette blir tydelig ved sammenligning med Silk som nok er hakket mer nøytrale totalt sett.

Det kan kanskje være greit å sammenligne også? I rimelig prisklasse kan jeg nevne Supra DAC kabler. Disse er etter min mening imponerende av utseende og konkurransedyktig på pris, men ikke på lyd. De har ittno å gjøre i denne klassen. Silk MK2 derimot leveres av samme butikk - PM Audio - og i omtrent samme prisklasse opprinnelig (ser ut til at de fader ut Silk nå med lave priser). I sammenligning syns jeg Silk er mer nøytrale og med mindre "gøy"-faktor. De passer fint der man ikke skal ha noen egentlig lyd-signatur på kablene. Jeg syns nok Silk kan virke litt tamme men samtidig er de ujålete og ærlige. Kanskje holder de lytteren litt på avstand? BM har litt mer tyngde samtidig som de oppleves å gi litt mer nærhet og innsikt til det som foregår. Når det er sagt så foretrakk jeg Silk når jeg brukte Xindac DAC 3 til konverter, da denne har et kraftig og maskulint lydmessig preg fra før, og hvor Silk var en bedre match.

Ankepunkter? Ikke i mitt oppsett, bortsett fra at kablene bidrar til å avsløre at min Hegel H1 mangler litt krefter helt nederst for å holde kontrollen på de 4 X 7-tommerne. Men det er vel heller normalt vil jeg tro, det er grenser for hva 120 watt kan utføre. Annet ankepunkt er kanskje at kablene er såpass gjennomsiktige at de også avslører en liten "kant" i mellomtonen hvor Denon DVD 3910 antagelig er synderen. Det var ikke et tema ved bruk av ekstern DAC fra Xindac (DAC 3). Men dette er vel egentlig ikke ankepunkter - det sier bare at kablene er ærlige og slipper gjennom det de blir foret med uten å gjemme bort feil og unoter andre steder i kjeden.

Åh, jeg holdt på å glemme en ting! Skala! Vi må snakke om skala! Ved bruk av MIT kablene fikk jeg noen ganger følelsen av å se/høre på et minityr dukketeater. Litt sånn mikke mus-effekt. Den er borte med BM rev. i kjeden - nå spiller det mye "større", og med følelsen av å være "nærmere" det som skjer. Det virker også som om lyden blir spredt bedre ut i rommet nå, pussig nok, dvs at det høres bedre ut når jeg reiser meg og går rundt i stua.

Tekniske detaljer: Signalkablene er stive og nokså uhåndterlige sammenlignet med det jeg har hatt i hus før. Men de sitter som lynlim når du har fått skrudd på (!) rca-kontaktene i apparatene - det er en sånn strammegreie for maksimal kontakt. Høyttalerkablene er mere normale å håndtere. Pluss for at det er skikkelige saker som virker mer gjennomtenkte enn mainstream kablene som ellers er der ute. Her er skikkelige Furutech plugger med strammefunksjon hele veien, i rhodium, bare pluggene koster flesk. Høyttalerkablene gjør ikke all verden av seg utseendemessig, de ligger nå bare der. Litt lav "garden hose effect" - det fins kabler som SER mer imponerende ut, blant annet pølsene fra MIT med filterboks og det hele. (Bryr meg midt på leggen.....)

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med disse kablene. Signalkablene kjøpte jeg til halv pris hos PM Audio, det var et demo-sett. HT-kablene kjøpte jeg pent brukt til ca halv pris de også. Syns nok det er greit å gjøre det slik, det er stive priser på ledninger i bransjen (BM er ikke dyre i forhold til konkurrentene sine, likevel)

Dette har gitt mersmak i den forstand at jeg bare MÅ prøve ut biwire-jumpersene etter sommerferien. Kanskje jeg prøver dem ut tete-a-tete mot Cardas sine som er råbillige i forhold - kr. 500 mot BM sine til ca 3100.

Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Fin test. Men prøv gjerne Black Magic The GIANT. Da jeg skrev en test av denne i 2007, ble det mye bråk og støy fordi jeg hevdet at den på mange parametre var BEDRE enn Nordost Vahalla og Transparent Audio Ref.

Nå halvannet år etter, er jeg overbevist om at den faktisk er enda bedre enn jeg hevdet den gangen. Valhalla og TA-kablene er solgt for lengst, og ingen av de vel 30-40 kabeltypene jeg har eid siden midten av 1990-tallet har kunnet måle seg med denne. Prøv den du også! (den overgår Revelation på alt, men er dessverre noe dyrere).

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Hei. Fin test. Men prøv gjerne Black Magic The GIANT. Da jeg skrev en test av denne i 2007, ble det mye bråk og støy fordi jeg hevdet at den på mange parametre var BEDRE enn Nordost Vahalla og Transparent Audio Ref.

Nå halvannet år etter, er jeg overbevist om at den faktisk er enda bedre enn jeg hevdet den gangen. Valhalla og TA-kablene er solgt for lengst, og ingen av de vel 30-40 kabeltypene jeg har eid siden midten av 1990-tallet har kunnet måle seg med denne. Prøv den du også! (den overgår Revelation på alt, men er dessverre noe dyrere).
    Hei jeg bruker The GIANT + GIANT Jumpers og ellers Black Magic i hele mitt oppsett alle med Rhodium kontakter.Har testet ut kabler fra mange andre merker men Black Magic er den beste i mine ører.Mange var mye dyrere en disse .Att servicen fra Paul hos PM Audio er helt hundre er og ett + i boka.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for tilbakemelding

hei og takk for fin tilbakemelding. skal vurdere å oppgradere til "giganten" senere, er i hvert fall kjempefornøyd så langt med rev., og med denne hobbyen så blir det vel litt skifting av utstyr fortsatt.... så langt har jeg ikke brydd meg så veldig mye om kabler, men har hatt utrolig mye forskjellige forsterkere (særlig) og en del ulike cd-spillere og høyttalere. ser at en del andre lager historikk over anlegget sitt for skøy skyld men er usikker på hvor interessant andre syns det er....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catosan
    "Det første jeg la merke til var at bassen gikk hørbart dypere og med mer pondus helt nederst enn med MIT-kablene."
    Dette er jo veldig enkelt å få bekreftet med målinger.

Venter spent på å se sammenlignbare frekvensresponser som viser forskjellen på kablene :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på målinger som viser at det er noen forskjeller i det hele tatt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Målinger er for sytere.. HEARING IS BELIVING! . Vi kabel fantaster gidder ikke å legge noe mer i en test enn hva vi oftest hører. Black Magic er en veldig god kabel i mine ører iallefall. Selv sverger jeg for tiden til Kimber på HT siden, mens SILK mk2 og Black Magic m/bullettplugg tar seg av elektronikken.

Prøv f.eks et system "fullværdig" B&W 700 serie anlegg med nullkostnads kabel ifra Biltema samt de sorte lakrissnørene som er med cdspillene (som oftest). også bytter du over til f.eks Kimer kabel i hele systemet e.l. Hører du ikke forskjell da, da kan du spare deg mange kronene, men jeg mener også da at du mangler gehør nok til å oppfatte alt i musikken.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ja, det venter jeg også spent på.

FOR - med så store forskjeller i lyden som enkelte påberoper seg å høre - MÅ det jo være signifikante nok målbare forskjeller også?

Gode kabler er selvsagt fordelaktig, både med tanke på kontaktkvalitet og varighet, men det er etter min mening og erfaring andre deler av anlegget som kan nyte langt bedre av pengene enn det kabler gjør.

Det beste (og billigste) tweaket er dog å gjøre det man kan for å stille opp høyttalerne korrekt ifht. lytteposisjon.

Men, nok om dét. Vi venter som sagt spent på målinger...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en gang noen sier at en kabel er bra så kommer det med en gang sure oppstøt om det er målbart. Det er ikke alt som er målbart! Målinger av CD, DVD, forsterkere sier ingenting om hvor bra lyden er. Rart ingen maser om disse målingene av frekvensområde, signal/støyforhold o.l. på denne typen elektronikk.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj, aj - så dette var et SURT OPPSTØT...?
    Hvor går så grensen for denne definisjonen...?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikkeno annet enn ett surt oppstøt. Skulle jeg kun gått etter målbare tekniske data som frekvensområde, THD, SN ++ så kunne jeg like godt kjøpt en CD-spiller til 200 kr på Rema 1000. Black Magic Revelation er en veldig bra kabel og Black Magic The Giant er enda bedre. Dessuten yter Paul M hos PM Audio en utrolig god service. Det er mange som har noe å lære av han.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tullball!

At noen yter en "utrolig god service" forteller intet annet enn at servicen er god - IKKE at selve kabelen er bra!

Servicen fra Paul kan for øvrig i stor grad diskuteres. Han var nemlig ikke spesielt serviceminded når vi skulle teste ut kabler her forleden...

Min oppfatning er at dette er å sammenlikne kabler med religion. Du må TRO på det...

Og - å si noe annet enn det de troende mener er åpenbart som å banne i kjerka!

Med andre ord; dette er nok en tråd som ikke fører med seg annet enn det andre kabeltråder gjør. DESSVERRE.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tullball!

At noen yter en "utrolig god service" forteller intet annet enn at servicen er god - IKKE at selve kabelen er bra!

Servicen fra Paul kan for øvrig i stor grad diskuteres. Han var nemlig ikke spesielt serviceminded når vi skulle teste ut kabler her forleden...

Min oppfatning er at dette er å sammenlikne kabler med religion. Du må TRO på det...

Med andre ord; dette er nok en tråd som ikke fører med seg annet enn det andre kabeltråder gjør. DESSVERRE.
    Dobbel linjeavstand og greier!
    Siden du sier det er sånn så er det helt sikkert rett :roll:

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Dobbel linjeavstand og greier!
    Siden du sier det er sånn så er det helt sikkert rett :roll:
    Apropos sure oppgulp

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skal det måles?
    Går ut i fra at dette er testers subjektive inntrykk, og hva andre synes bør jo stå for deres egen regning. Jeg er en av de som faktisk hører forskjell på kabler, og i mine øyne er ikke dyrest alltid det beste. I denne sammenhengen synes jeg faktisk at BM gjør det bra, og ikke er spesiellt dyre heller.
    Om andre er fornøyd med sine egne "ledninger", ja da legger jeg meg ikke opp i det. Spiller ingen rolle hva det er så lenge man selv er fornøyd.
    Men ingen skal komme og fortelle meg hva jeg hører eller ikke!

Om dere synes det bør bekreftes med målinger, så mål selv davel
    Tvilsomt at det måles forskjeller, men det gjør det antakelig ikke mellom biltemas tykkeste, og en startkabel som du har liggende i bilen heller.

Bruk ørene gutter!

Flott beskrivelse av kabelen. Kjenner meg godt igjen!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tullball!

Tullball! Du får lese innlegget før du svarer. Jeg skrev: Black Magic Revelation er en veldig bra kabel og Black Magic The Giant er enda bedre. DESSUTEN yter Paul M hos PM Audio en utrolig god service. Har aldri skrevet at kablen var bra pga. bra service.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad. Var nok litt for rask med koblingen der, ja. Første innholdslinje kan hermed ses bort i fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

poenget med traaden....

Ja der har vi det igjen. det som begynte med en test, en kort en saadan, ender opp med at tvilerne igjen harselerer med manglende maalinger etc. Poenget med traaden var aa gi en kort tilbakemelding paa hvordan kablene fremstaar i mitt anlegg - tilfeldigvis sammenfaller det med hvordan ANDRE oppfatter dem i SINE anlegg - og saa blir man beskyldt for at bedrive "snakeoil-therapy", eller bortimot noe i den dur. Ingen som har brukt ordet "flaggermusoerer" men det er vel kun et tids-spoersmaal. (*******s tastatur - sitter paa et hotell med internasjonalt oppsett....) Men for aa gjore verden til et enklere sted - kan ikke tvilerne vennligst konsentrere seg om det de faktisk liker og syns de faar noe igjen for aa bruke tiden paa? Dette, DETTE, er for dumt. Ellers - for aa vaere litt konstruktiv saa kan alle kabler beviselig maales ulikt, men det er knapt den jaevel som kan si hvilken som vil vaere best i mitt system. Jeg er heller ikke opptatt av pris eller at det maa vaere dyrt - det gir jeg **** i - men det skal fungere i mitt anlegg. Og bunnlinjen her er at det gjoer BM kablene. Lydmessig, og det i en grad som ogsaa tvilerne ville hoert.....I motsatt fall kan de gaa tilbake til CV'ene sine og fortsette med det de holder paa med....

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der har vi det igjen. det som begynte med en test, en kort en saadan, ender opp med at tvilerne igjen harselerer med manglende maalinger etc. Poenget med traaden var aa gi en kort tilbakemelding paa hvordan kablene fremstaar i mitt anlegg - tilfeldigvis sammenfaller det med hvordan ANDRE oppfatter dem i SINE anlegg - og saa blir man beskyldt for at bedrive "snakeoil-therapy", eller bortimot noe i den dur. Ingen som har brukt ordet "flaggermusoerer" men det er vel kun et tids-spoersmaal. (*******s tastatur - sitter paa et hotell med internasjonalt oppsett....) Men for aa gjore verden til et enklere sted - kan ikke tvilerne vennligst konsentrere seg om det de faktisk liker og syns de faar noe igjen for aa bruke tiden paa? Dette, DETTE, er for dumt. Ellers - for aa vaere litt konstruktiv saa kan alle kabler beviselig maales ulikt, men det er knapt den jaevel som kan si hvilken som vil vaere best i mitt system. Jeg er heller ikke opptatt av pris eller at det maa vaere dyrt - det gir jeg **** i - men det skal fungere i mitt anlegg. Og bunnlinjen her er at det gjoer BM kablene. Lydmessig, og det i en grad som ogsaa tvilerne ville hoert.....I motsatt fall kan de gaa tilbake til CV'ene sine og fortsette med det de holder paa med....
    Hei er helt enig er altid noen som skal lage litt kvalm dette er en fin test så stå på vi vil ikke bli knekt av disse få for hvor er hobbyen vårs da?Di andre får heller se på frimerkesamlinga:evil: si så for vi kose oss med lyd.:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det første jeg la merke til var at bassen gikk hørbart dypere og med mer pondus helt nederst enn med MIT-kablene.
    Hvis du ønsker å bli oppfattet som en seriøs tester, er det bare å poste frekvensresponsen...........som viser forskjellen mellom kablene :-D

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •