Kort test Black Magic Revelation - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 99
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...men da hjelper det sjelden å måle seg (eller lese seg ihjel) for å finne svar.
    Bruker ørene, og for min del så funker det utmerket

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hva er det egentlig som skal måles?

Jeg ser at det hele tiden refereres til at en opplevd sterkere (eller noe tilsvarende) bass med letthet skal kunne måles. Da lurer jeg egentlig litt på nøyaktig hva det er som skal måles av følgende (som alle kan resultere i en oppfatning som trådstarter har beskrevet, slik jeg forstår det):

- Er det ren lydstyrke/volum ved en eller flere lave frekvenser som skal måles? I så fall må jo dette vanligvis måles med en konstant lydkilde, siden færre har utstyr for å måle pulser. Men er vi sikker på at det trådstarter oppfatter som "mere/bedre" bass kan "bevises" ved eksempelvis en konstant sinus-tone?

- Hva hvis endringen egentlig skyldes høyttalerkabelens (eller kombinasjonen av forsterker-kabel-høyttaler sin) evne til å overføre/takle pulser? Hvor relevant er en måling av en ren sinus-tone her? Poenget er start/stopp og ikke evne til å overføre en konstant spenning/strøm.

- Hva slags puls kan det i så fall være snakk om? Er den spesielt kort, eller har den spesielt stor kontrast til lyden før/etter, er det snakk om noe som nærmer seg en firkant puls? Hvor relevant er en gjennomsnittsmåling her?

- Hva hvis det er høyttalerkablenes evne til å overføre komplekse frekvenssett, med et stort spekter av like og ulike harmoniske? Hvor relevant er gjennomsnittsmålinger her?

- De fleste instrumenter med lavfrekvent informasjon, har også stort mengder informasjon i både mellomtone og diskant. Kanskje det er endringer i mellomtone og diskant som medfører at man oppfatter bassen som mere/bedre? Hvor relevant er en måling av eksempelvis en 50Hz sinus tone i slike tilfelle?

- Hva hvis det er kablenes tidsmessige forskjellsbehandling av ulike frekvenser som oppfattes som mere/bedre bass (og dette er eksempelvis veldig relevant hvis man vurderer Valhalla)? En gjennomsnittsmåling vil ikke fortelle noe om det...

- osv. osv. osv.

Så lenge få av oss som diskuterer dette her er virkelige spesialister med en kombinasjon av høy teoretisk og praktisk kompetanse på dette samt tilgang på tilstrekkelig avansert måleutstyr og tilhørende signalkilder, så lurer jeg på i hvilke grad de målingene vi evner å utføre er veldig mye mer nyttig enn i beste fall en liten hjelp til å foreta vurdering?

Nei, når måleutstyret, målingene og kompetansen vår blir like avansert som våre ører vanligvis er, da skal jeg være enig. Men inntil dette (veldig nært forestående tidspunktet:twisted velger jeg for min egen del å fokusere på hva mine ører velger å fortelle meg.

Jeg har brukt mine år innenfor lyd til å lære meg mer og mer å stole på ørene, og enda er jeg på ingen måte i mål med det (utrolig nok). Dette på tross av at jeg har mange ti-år med erfaring som utøvende på akustiske instrumenter, tilsvarende flere ti-år med erfaring med både bygging, utvikling og bruk av lydstudio, osv.

Det viktigste disse årene har lært meg er ydmykhet ovenfor hvor lite det er vi egentlig kan. Hvis man erkjenner det, kan man kanskje benytte det vi tror vi kan, så lenge man er skeptisk til det ufeilbarlige i målingene...

Det er et uttrykk som er som følger: "Når man tror man er ferdig utlært, så er man ikke utlært, man er bare ferdig"... :-?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men hallo!

Er det ikke bare å måle da, og dersom man ut av dette finner en forskjell i tråd med det man opplever - vips; en bekreftelse....?
    Hvorfor i all verden skal du komme med et laaaaaangt innlegg som bare er egnet til å på forhånd konkludere med at det ikke er forventet at man kan måle det... eller bevise det...? Er ikke det en form for "å skyte seg selv i foten"?

Selvsagt skal man stole på ørene. Det er ens egen opplevelse som avgjør hva man SELV mener er bra eller bedre enn annet tilsvarende utstyr. Og det er slik det må være for ens eget valg blant alt det utstyret som finnes der ute.
    MEN; en slik subjektiv mening betyr NADA for andre dersom man ikke kan påvise forskjellen med overbevisende dokumenterte verdier. Gjerne i form av målinger (sjeldent aktuelt - bortsett fra i denne trådens tilfelle) eller rene abx-tester.

En person kan gjerne si at en viss kabel er "verdens beste", og en annen kan tilsvarende si at samme kabel er "verdens verste". Begge har rett i sine subjektive vurderinger - for det er nettopp DET vurderingene er - subjektive. Eller, for å bruke et mer normalt uttrykk; ren synsing.

I dette tilfellet dreier det seg om forskjeller som BØR kunne dokumenteres.

OK?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoKo....
    Du synes det er synsing, og jeg skal ikke ta fra deg din mening om temaet...
    Men, som du leste av hans innlegg så har vitenskapsfolk drete seg loddrett ut på sånne ting før (stikkord: transistor og CD). Blir teit å basere ett anleggs musikalske egenskaper basert bare på måleresultater

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbes
    J
    - De fleste instrumenter med lavfrekvent informasjon, har også stort mengder informasjon i både mellomtone og diskant. Kanskje det er endringer i mellomtone og diskant som medfører at man oppfatter bassen som mere/bedre? Hvor relevant er en måling av eksempelvis en 50Hz sinus tone i slike tilfelle?
    Hear hear!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    RoKo....
    Du synes det er synsing, og jeg skal ikke ta fra deg din mening om temaet...
    Men, som du leste av hans innlegg så har vitenskapsfolk drete seg loddrett ut på sånne ting før (stikkord: transistor og CD). Blir teit å basere ett anleggs musikalske egenskaper basert bare på måleresultater
    Næh...

For tredje gang: når trådstarter påstår at det er såpass mye mer bass med disse kablene, bør det også være mulig å se dette via en simpel måling.
    That's it!
    Jeg snakker ikke om andre diskusjoner eller forhold - KUN at han opplevde mye mer bass med disse kablene!

Glem alt annet, og ikke minst gamle synder fra tidlig 80-tall. Dette har ingenting med denne diskusjonen å gjøre - kun tåkeprat.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når mine erfaringer samsvarer med vedkommendes....
    Er det da tilfeldig?

Har det ikke? Viser bare at "teknikere" ikke er feilfrie

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoKo nå må du snart begynne å bruke øra, ikke bare måleapparater (eller var det høreapparat, ble plutselig litt usikker)!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når mine erfaringer samsvarer med vedkommendes....
    Er det da tilfeldig?
    Aner ikke? Kan du kanskje måle det for meg?

Før så skjer, vil intet annet endre verken min eller mange andres oppfatning av saken.

Hvorfor skal det så være SÅ vanskelig å gi en bitte liten bekreftelse på det dere opplever?
    Kanskje fordi det ikke er annet enn placebo?

Som sagt; ikke vet jeg, men jeg blir ikke overbevist (eller villig til å bli det) før noen av dere er villige til å løfte fingeren og kjøre trinn 2 i denne saken - MÅÅÅÅLE! Det skal jo, etter utsagnene her å dømme, være høyst mulig.

Men, så lenge ord er viktigere å få frem enn ettertraktede "hard evidence"...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    RoKo nå må du snart begynne å bruke øra, ikke bare måleapparater (eller var det høreapparat, ble plutselig litt usikker)!
    Vanskelig, all den tid jeg ikke har disse kablene.

Saken er jo såre enkel og klar: trådstarter påstår at det er mye mer bass med disse kablene. Det bør jo kunne måles. JEG er ikke der for å kunne gjøre meg opp en mening. DERFOR ber jeg om en enkel oppfølging. Det vil neppe skje, denne trådens utvikling tatt i betraktning.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vits:
    Tre "skeptikere" har treff hos den ene....
    Så spør han ene: Ja, hva synes dere om lyden?
    Den andre: Ut ifra grafen så må lyden være heeeeelt utrolig bra

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tredje: Hvor i all verden fikk du DEN grafen fra...? ;-)

Moral: Det er INGEN som gidder å tilfredsstille de som ikke tar synsing for fakta. Spesielt ikke dersom man ikke selv tror man kan fremskaffe dem... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow Over og ut...

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Næh...

For tredje gang: når trådstarter påstår at det er såpass mye mer bass med disse kablene, bør det også være mulig å se dette via en simpel måling.
    That's it!
    Jeg snakker ikke om andre diskusjoner eller forhold - KUN at han opplevde mye mer bass med disse kablene!

Glem alt annet, og ikke minst gamle synder fra tidlig 80-tall. Dette har ingenting med denne diskusjonen å gjøre - kun tåkeprat.
    Dette er et perfekt eksempel på hvorfor jeg gjennom mange år dropper innom diskusjonsfora, for så å droppe ut igjen nesten like fort som jeg dropper inn.

I over 25 år har jeg sett de "samme" personene ofte dominere diskusjonsfora, med utgangspunkt i at alle har like mye rett til sin egen mening (selv om det noen ganger minner mistenkelig mye om å tvinge på andre ens egne synspunkter). Først innenfor BBS verdenen, så innenfor NEWS, så innenfor Webbaserte diskusjonsfora. Det er det samme hele tiden. Det finnes alltid mange informasjonssøkende og positive personer på slike fora, men det er også alltid noen kverulanter som bruker uforholdsmessig mye tid på å dytte egne (og ofte ikke altfor velfunderte synspunkter) på øvrige deltagere eller forsøker å latterliggjøre andre sine synspunkter. Pussig at så mange med et slikt fokus tiltrekkes slik av online diskusjonsfora, hvor man verken trenger å bevise kompetanse eller nødvendigvis møte de man gir meldinger ansikt til ansikt.

Det er også gjerne et fellestrekk at disse personene ofte unnlater å lese andre sine innlegg skikkelig, men i stedet bare gjentar og gjentar sine egne tidvis alt annet enn ydmyke holdninger med en helt uvanlig stahet og mangel på respekt ovenfor andre sine synspunkter og eventuelle kompetanse.

Jeg ønsket bare å fremme noen tanker til de som måtte være interessert i de. Det var alt jeg ønsket. Om noen synes å se på problematikken med noe annet syn i etterkant, så er jeg glad. Hvis ikke, så er det også greit.

Å drive noe som ligner mistenkelig på munnhuggeri med personer som til tider kverulerer tilsynelatende mest for å skape motsetninger, finner jeg på den annen side veldig lite motiverende.

Så herver RoKo (og klan, ikke utfra synspunkt, men utfra mangel på lytting) er scenen din. I alle fall skal du slippe å få slike ubegrunnede og dårlig argumenterte innlegg fra meg...

Jeg er ikke sår, jeg bare har så uendelig mye bedre ting å bruke tiden min på. Eksempelvis å nyte musikk enten som utøver, i.f.m. opptak eller ved avspilling av musikk. DET er min drivkraft, og da kommer en diskusjon som dette sørgelig til kort... :-D

For alle de som kombinerer interessen for musikk med en søkende ferd mot forhåpentligvis stadig sterkere og bedre musikkoppleveler:

Lykke til...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tredje: Hvor i all verden fikk du DEN grafen fra...? ;-)

Moral: Det er INGEN som gidder å tilfredsstille de som ikke tar synsing for fakta. Spesielt ikke dersom man ikke selv tror man kan fremskaffe dem... ;-)
    Når ikke dere kan finne bevis for at det er forskjeller, er det da noen hensikt å begynne å måle noe jeg ikke mener er målbart?

For å tune ørene så bruker jeg disse: Cotton swab - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ett tips til etterfølgelse kanskje?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det må man si...

Jeg forsøker da ikke å påtvinge noen noe som helst. Jeg bare etterlyser et FORSØK på å forsterke det inntrykket trådstarter har fått av disse kablene. Og, siden han mener å høre en sigifikant forsterkning i bassen, bør jo dette være interessant å forsøke å måle. Et spennende forsøk, mener nå jeg.

Men, nei da - da kommer det folk på banen som klart mener at "nei, ser du - DET er nok ikke mulig".
    Jaha? Hvorfor ikke bare gjøre det? Altså bruke litt tid på å se om det lar seg måle eller ei?

Nei, i stedet bruker man masse tid på å skrive i det uendelige om at det sikkert ikke kan måles. Man har med andre ord lagt seg på en linje hvor man viser at man egentlig ikke tror på kabelens fantastiske egenskaper.
    I alle fall at forskjellene er så forsvinnende små at det meste av forskjellen kanskje er innbilt.

Og, som jeg også skriver; det er da for all del ens egne erfaringer man selv benytter for sitt eget anlegg - altså at man benytter sine egne ører, og tror på disse.
    Som regel er forskjellene mikroskopiske, men viktige for om man liker lydbildet eller ei. Her dreide det seg altså om større forskjeller enn som så, hvilket jeg synes burde være interessant å forsøke å bygge videre på.

Trådstarter er etter hvert helt fraværende, og i stedet har man fått en rekke andre supportere inn på banen.

Dersom jeg snubler over en BM-kabel eller en fra et annet merke - som gir meg samme inntrykk - kan du/dere være sikker på at jeg skal gjøre et forsøk på å, i alle fall for min egen del, dokumentere/underbygge det. Ikke bare resignere på en teoretisk måte, uten å ha gjort det minste forsøk på å se om det man hører faktisk stemmer.

Det er med andre ord mangelen på vilje til å forsøke å underbygge erfaringen jeg etterlyser - intet annet! :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å tune ørene så bruker jeg disse: Cotton swab - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ett tips til etterfølgelse kanskje?
    Gud, så flåsete....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gud, så flåsete....
    Klart det... Men, når ikke du/dere kan stole på våre "ører" og slår oss i hodet med utrykk som "målinger", "bevis" og "placebo" så ser jeg det jaggu meg (nesten) som en menneskerett å kunne slå tilbake med samme mynt

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er jo ikke (som dere nå vitterlig bør ha fått med dere) det at jeg ikke tror at dere mener å høre dette?
    Det hele bunner i om den merkbare økningen i bassen, som åpenbart flere av dere opplever, KAN finnes igjen (eller bekreftes, om du vil) på andre måter?

Men, jeg kan bare opplagt konkludere med at ingen av dere er villige til å forsøke å finne ut om dette er mulig...

Merkelig... synes nå jeg, da... :?

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det... Men, når ikke du/dere kan stole på våre "ører" og slår oss i hodet med utrykk som "målinger", "bevis" og "placebo" så ser jeg det jaggu meg (nesten) som en menneskerett å kunne slå tilbake med samme mynt
    Helt enig med dette hva med at disse målerene kjøper en kabel eller låner en fra PM Audio og måler seg selv i hel .Så tror jeg forsatt at både tråd starter og en hel del andre stoler på sine egne ører.Er det så vanskelig og forstå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for det første kondolerer til trådstarter, som sikkert i god trod trodde brukeromtaler var velkommen her på forumet. Det er det tydeligvis ikke, i stede blir han halshugd av en gjeng bedrevitere som er rasende god til å kritiserer og komme med dritt.

Så til sutrekoppene, hvorfor krever dere ikke allverdens målinger når noen har testet eller kjøpt nye forsterker eller nye høyttalere?

Er det slik at skal man skrive noe som helst om brukererfaringer om et eller annet produkt, er man nøtt til å legge ut dokumentasjon og målinger som selvsagt er gjort under kontrollerte forhold ? Av det dere skriver her så regner jeg med at svaret er ja. Da er det kansje på tide at dere også begynner å dokumentere alt dere kommenterer her på forumet.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •